Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech Business Edition (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Verrassend Fabia
- 33.753 km
Nadat ik uit een Seat Ibiza was gestapt kocht ik een Seat Leon ST
Geweldige en zuinige auto (1,6 TDI ecomotive.
Maar ja , daar kwam mijn werkgever om de hoek die in het bestand een Skoda Fabia 1.0 TSI business line overhad.
Sceptisch vroeg ik of ik er eerst een paar dagen in kon rijden voordat ik hier ja tegen zou zeggen.
Dus auto mee , en ook de vrouw een paar keer mee…. en hij bevalt, bevalt zelfs goed!
En nu middels ruim twee maanden en 9500 km verder ben ik er zelfs blij mee. ( komt waarschijnlijk ook doordat ik zelf de brandstof niet meer zelf betaal maar dat dat via een Tankpas van de zaak gaat) met de enorm in prijs gestegen brandstof kosten)
Maar de auto zelf, ja gewoon goed, pas naar de garage geweest voor de eerste grote beurt bij 30.000 km en daar mankeerde er niets aan.
Maar als ik de auto vergelijk met de Seat Leon dan is ie iets kleiner, en zit ie iets minder goed, maar wel vele malen beter als de Ibiza 1,2 tdi die ik voor de Leon had.
Verbaast me eigenlijk terwijl de Seat en Skoda op dezelfde leest gebaseerd zijn.
Kortom, heerlijk autootje en we gaan er voorlopig van genieten.
En verder….
- 53.000 km
En we gaan nog steeds verder.
Bijna 30000 km met de Fabia gereden, gemiddeld gebruik 1:18,55 netjes dus terwijl ik soms best even lekker door trap. (140 op de teller, wat ca 132 op de GPS is.
Wat betreft de auto, na de beurt die hij bij ca. 30.000 km kreeg is er een software update uitgevoerd omdat ik een keer een motormanagement storing had, die is niet meer terug gekomen, maar wel zie ik regelmatig een symbool dat de cruisecontrol niet beschikbaar is, ik haat dat want ik rij zoveel mogelijk op de cruise…..
Maar ja , dan even stoppen, motor uit cruise Control uitschakelen en weer starten, cruise Control weer inschakelen en dan doet ie het (meestal) weer.
Klusje voor de garage bij 60.000 km.
Verder een keer schade gehad doordat ik over een blok beton op de weg reed , 2 lekke banden en 2 kapotte velgen, balen, auto een week kwijt en gelukkig konden er nog weer 2 identieke velgen op gezet worden.
Verder rijd ie nog steeds als een tierelier, eigenlijk niets op aan te merken.
In ieder geval jammer dat de station Fabia niet meer gemaakt wordt want in 2024 zal het helaas wel een veel duurdere leaseauto worden, want wat koop je tegenwoordig nog voor 22.000 euro?
Wordt vervolgt…..
nu een jaar verder
- 69.000 km
nu nagenoeg een jaar gereden in de Fabia
En hij bevalt , eigenlijk erg goed.
Ik heb er nu ca. 45.000 km mee gereden en met een gemiddeld gebruik van 1;18,4 en dat had ik eigenlijk niet verwacht voor zo een klein benzine motortje.
Problemen heb ik er eigenlijk niet mee gehad , op de cruisecontrol na , maar dat is middels opgelost door de dealer.
wat formaat betreft valt het me ook alles mee, tot op heden past alles er nog steeds in. Zelfs een complete eet tafel paste er gewoon in.
En rijdend met 4 personen en bagage loopt ie ook als een trein.
Kortom , ik zie het wel zitten om deze auto tot de einde leasetermijn te blijven rijden voor een bijtelling van slechts 194 euro per maand.
Puik autootje....
100000 km
- 100.000 km
Begonnen in januari 2021 op ca.24.000 km, nu 19 augustus 2023 staat ie op 100000 km.
Klein ( nou ja voor ons 2-en groot genoeg) maar dapper met het 1 liter turbootje.
Autootje loopt eigenlijk als een tierelier. Is vlot genoeg weg bij het stoplicht, ja tuurlijk die E-karren zijn sneller, maar die gaan ook niet plankgas weg.
Het gemiddeld gebruik bij meestal snelweggebruik is net iets boven de 1 op 18 wat ik netjes vind.
Ook met regelmatig nog met twee E- fietsen op de trekhaak.
Problemen heb ik eigenlijk niet met de auto gehad, ja 2 gecupte achterbanden… zal we aan de bereider liggen denk ik.
Dus eigenlijk een hele saaie review…. Niets bijzonders , blijft gewoon gaan.
Blijven gaan….
- 180.000 km
Vandaag auto voor de 180000 km beurt naar de garage gebracht, om… eigenlijk niets er aan te laten doen , ja de standaard dingetjes, olie verversen nieuwe ruitenwissers nieuwe bougies en nieuwe remvloeistof.
Verder geen problemen.
En nu verder, want in November komt de opvolger… Electrische Opel Grandland GS 82 kw.
Eigenlijk vind ik dat heel erg jammer want de fabia vind ik prima een probleemloze auto. En ik ga van een bijtelling van 194 per maand naar een kleine 450 euro per maand.
En wat is het verschil, meer comfort, maar ik kom zoals in de fabia ook overal, wat mij betreft had de fabia nog even doorgemogen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.