Skoda Fabia 1.9 SDI Elegance (2005)

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieur

UitvoeringFabia 1.9 SDI Elegance
Bouwjaar2005

De betrouwbare metgezel (eindverslag)

Model:

De Fabia I is nog altijd een aantrekkelijke auto om te zien. Het design is zonder fratsen, lekker tijdloos. Dit is de eerste leaseauto die ik naar eigen keuze heb mogen uitkiezen. Hiervoor, als voorloopauto’s in een Golf V 19Tdi 2004, een Corsa 1,2 2003 en een 206 Hdi 2005 gereden.

Mijn exemplaar is graphite grijs met een zwart interieur. De kleur doet het erg mooi zeker als het geregend heeft en de zon staat er in te stralen. Het is een Elegance uitvoering dat wil zeggen: mistlampen in de voorbumper, elctrische spiegels (tevens verwarmd) centrale vergrendeling met afstandbediening en lichtmetalen (14 inch) velgen. In het interieur chromen deurgrepen en een chromen afwerking van het schakelpatroon op de pookknop. Heel mooi maar als de zon er in staat kan het behoorlijk irriteren voor iemand die toch enigzins hoofdpijngevoelig is. De enige opties voor mij waren het Radio CD Symphony systeem van Skoda met twee extra speakers en metallic lak.

Motor:

De 1,9Sdi wordt momenteel niet meer geleverd, deze is vervangen door de 1,4Tdi 3 cilinder met 70 pk. Dit is gedaan vanwege de emissie eisen. Update voor wat betreft de instapmotor voor de Fabia Diesel: dat is nu een 1,4 Tdi van 80 pk met roetfilter. De Sdi motor is nu met 126.500 kilometer op de teller lekker los en presteert niet meer dan redelijk. De motor is niet snel maar wel enorm soepel. De motor pakt zonder enig protest al op vanaf 1000 tpm. De derde versnelling is lekker lang waardoor je hier lekker snelheid kunt maken. Heel duidelijk is de invloed van de airco. Niet zozeer in verbruik maar wel in trekkracht. Als je wilt invoegen op de snelweg en de invoegstrook is vrij kort dan moet de airco echt af. Wel heel blij ben ik met het verbruik: Tot nu toe is mijn beste resultaat 1 op 22,0 en het slechtste 1 op 19,7. Het olieverbruik is de eerste 15000 kilometer beperkt gebleven tot 1 liter. Na de inloopperiode is het olieverbruik gedaald tot ongeveer een halve liter per 15.000 kilometer. Nu de motor wat ouder begint te worden zit ik weer op een olieverbruik van een liter op 15.000 kilometer. Over het geluid: Bij de koude start is dit echt een ouderwetse diesel, als je naast de auto staat dan kun je in geen geval dit geluid mooi vinden. Onderweg als de motor op bedrijfstemperatuur is hoor je altijd dat het een diesel is. Bij constante snelheden is de auto wel mooi stil en heeft het geluid wel iets stoers.
Na ruim 109000 kilometer een record gezet: gemiddeld 1 op 23.1 op een tank van 45 liter, kreeg er 43,5 liter bij en 1004 kilometer op een tankinhoud gereden!

Ruimte:

Ruimte aanbod is goed, kan prima achter me zelf zitten. De kofferruimte is duidelijk groter dan de 206. Heb met de Fabia mijn familie van Schiphol gehaald met de vakantiebagage en alles kon er in met wat passen en meten. Weliswaar zonder hoedenplank maar toch! De stoelen, die vrij stevig zijn, zitten prima en zijn goed te verstellen. Het blijkt dat de Skoda stoelen nogal kraakgevoelig zijn. Ook een nieuw stoelframe kon daar maar kort iets aan veranderen. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar voor een goede stuurhouding. Je zult niet snel moe worden tijdens het rijden.

Rijeigenschappen:

Net zoals de Golf V is de Fabia qua rijeigenschappen een beetje saai. Alles doet de auto goed, hij stuurt lekker, veert goed, een beetje stug maar dat is alleen maar lekker. De rechtuitstabiliteit is voorbeeldig en van zijwindgevoeligheid heb ik geen last. Remmen doet de auto goed, het ABS komt laat in actie maar helpt je dan wel! Echter je kun flink trappen voor dat het systeem in werking treedt. De auto heeft zich bewezen als een betrouwbare metgezel.

Gebruik:
Alle hendels en knoppen voelen stevig aan, zoals de gehele auto stevig is. Dit was de eerste gedachte toen ik uitstapte van mijn 206 richting de Fabia. Het verschil in bouwkwaliteit is echt behoorlijk. De symbolen op de verwarming, die zoals bij zoveel auto’s uit de VAG groep behoorlijk laag zit, zijn slecht af te lezen. Dit komt omdat ze alleen wit omlijnd zijn en niet geheel wit. Wel handig is de parkeerautomaat-tickethouder die links onderaan bij de voorruit zit. Je hebt geen gevaar meer dat je parkeerkaartje door wind of door het dichtslaan van de deur je interieur in dwarrelt. Ook handig is de lus aan de vijfde deur om zo zonder vieze handen dicht te doen. Geweldig is het comfort knipperlicht. Door de clignoteur aan te tippen krijg je vier keer een knippersignaal, ideaal bij inhaalacties op de buitenweg. De versnellingsbak heeft een heel duidelijk patroon en laat zich goed bedienen. Heel af en toe zit er een haakneiging in de bak.

Dealer:

Mijn complimenten voor het Autobedrijf Holdinga in Almere. Dit zijn enorm fijne mensen. Het gehele offerte traject liep gesmeerd en de aflevering op 7 juli verliep prima. De gestelde levertijd van 8 weken klopte precies. Al vrij snel had ik een resonantie in het dashboard en de monteur die mijn gesprek met de verkoper opving bood meteen aan om even een stukje mee te rijden. Natuurlijk deed de resonantie zich toen niet voor maar dit terzijde. Nadat de auto op 22 december 2005 de eerste beurt heeft gehad zal ik ook een dealerreview aanmaken. Vooralsnog begrijp ik heel goed dat de Skoda dealers hoog eindigen in de Autoweek tevredenheids onderzoeken.

onderhoudshistorie

In deze onderstaande opsomming kun je als lezer een overzicht zien wat er aan onderhoud is uitgevoerd!

De auto doet enorm betrouwbaar aan en er zijn dan ook maar twee kleine problemen die bij de eerste beurt bekeken / opgelost gaan worden:
- Resonantie in het dashboard bij toerentallen van ongeveer 1500 bij trekkende motor
- Kraak in de bestuurdersstoel. Tijdelijk opgelost echter later weer teruggekeerd

Daarna is de auto tot de 45.000 kilometer is de auto volkomen foutloos geweest. De beurt leverde een kleine olielekkage op bij de krukaskeering. Deze is vervangen samen met de distributieriem en de waterpomp. Holdinga gaat ervan uit dat deze zaken niet binnen de tolerantie-eisen van de fabrikant lagen (Is onder garantie verholpen). De lekkage is dan ook waarschijnlijk ontstaan als gevolg van deze fabricagefout.

9 maart 2007: kilometerstand bijna 61.000. Vandaag de grote 60.000 beurt. Update volgt! Grote beurt is naar tevredenheid uitgevoerd. Enige bijzonderheid: twee nieuwe banden op de voorwielen.

4 oktober 2007: Kleine beurt is al weer een tijdje terug uitgevoerd. Kilometerstand nu 81000 ruim. Airco is op werking nagekeken (werkte goed), voorwielophanging kraakte (verholpen), voorwielen zijn uitgelijnd en er is een nieuwe mattenset geplaatst. Niet veel bijzonders dus. Wel is weer de voorstoel gaan kraken (heb al eens een nieuw stoelframe gekregen maar de kraak is weer terug). Ik laat het maar zo, duidelijk een zwak punt bij de Skoda Fabia. Voor de rest nog steeds tevreden, auto wordt terugverwacht bij kmst. 92.000, misschien dat het dan tijd wordt voor nieuwe achterbanden.

8 februari 2008: Grote beurt uitgevoerd bij km.st 94363. Paar kleine dingetjes die ik had aangegeven: versnellingsbak gaat soms moeilijk in de 1e versnelling: mechaniek is nagelopen maar er is niets vreemds gevonden. Pookhoesje was gescheurd: vervangen door een nieuwe. Ruitenwissers hobbelden over de voor en achterruit: Zowel voor als achter nieuwe wisserbladen. Tevens was er op de dag zelf nog een dimlichtje stuk gegaan. Alsof de auto het aanvoelde dat deze toch in de werkplaats zou komen te staan. Verder geen bijzonderheden, auto voldoet nog steeds prima. Aanstaande juli moet er een APK op (dieseltje van dan 3 jaar).

28 maart 2008: vandaag de grens van 100.000 kilometer gepasseerd.

9 mei 2008: auto is naar de garage gegaan voor een probleem met de dynamo. Bij het flink insturen bij parkeren en lage toeren was er een slippend, tikkend geluid te horen. Naar de uitleg van Holdinga zit er een soort vrijloop op de dynamo die de dynamo kan ontlasten bij zware arbeid. Hierin zat het probleem. Na reparatie is de auto weer net zo stil als toen deze uit de fabriek kwam rijden. Eigenlijk de eerste reparatie (buiten de fabricagefout, zie elders deze review) buiten het normale onderhoud om. Kilometerstand nu 104.500 kilometer. Verder was het pookhoesje losgeschoten kortgeleden. Deze heb ik zelf weer vastgeklikt. Waarschijnlijk is deze niet geheel goed vastgeklikt bij de grote beurt van 8 februari 2008.

4 juli 2008: Beurt bij 109.172 kilometer. Had eigenlijk moeten gebeuren bij 105.000 kilometer maar ik loop uit het service-schema. Volgens het boekje moet ik bij 109.500 kilometer en dit is voor het eerst dat ik voor die kilometerstand bij de dealer kom. Wat is er zoal gedaan? Kleine beurt met APK, er zijn wat kleine rammeltjes opgelost en als grootste klacht had ik last van een resonantie. Die resonatie bleek uiteindelijk van de achterbanden te komen (ik verdacht de wiellagers) ging de leasemaatschappij een portie moeilijk doen. Twee keer afgewezen want er was nog voldoende profiel. Vroeg om kwart over vier ’s middags of de auto klaar was aan Holdinga. Toen hoorde ik het verhaal van de leasemaatschappij. ’Vertel maar dat ze blij mogen zijn dat die banden 110.000 kilometer zijn meegegaan’ en ’Die banden gaan echt niet de gehele looptijd mee hoor!’ Holdinga heeft mijn mening duidelijk overgebracht want toen ik de auto om half zes op haalde zaten er toch twee nieuwe Continentals onder. Val in herhaling maar weer een keertje chapeau voor deze dealer. O ja, de voorwielen zijn gebalanceerd.

06 december 2008: De auto opgehaald van de 120.000 kilometer beurt. Deze is pas bij 126.500 kilometer uitgevoerd. Weinig klachten maar om toch iets te noemen: ik had last van wat \"hobbelend\" tot stilstand komen. En ook de banden voor waren versleten. De hele remmerij is nagekeken en de auto is nu voorzien van twee nieuwe banden (Continentals), nieuwe schijven (voor het eerst na 126500 km!) en nieuwe remblokken. Beurt is als vanouds keurig uitgevoerd. Mijn Fabia zal waarschijnlijk nog een keer een kleine onderhoudsbeurt krijgen waarna de zoektocht naar een nieuwe leaser zal kunnen beginnen. Duidelijk is dat de opvolger niet veel groter of duurder zal worden.

24 april 2009: bij kilometerstand 140972 is er een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd. Geen bijzonderheden, wel is de koppeling op zijn werking gecontroleerd. Niet nieuw meer maar nog voldoende goed werkend was het oordeel. Ik kreeg het met Nico Holdinga (directeur) nog even over leaseauto's en toen kreeg ik een leuk compliment te horen: sommige leaseauto's zou ik niet meer willen hebben nadat ze uit contract zijn gereden, maar die van jou zou ik zo durven kopen! Geeft toch maar weer aan dat ik om een verantwoorde manier met mijn auto omga.

Omdat er een stop op het bestellen van nieuwe auto's zit moet ik in elk geval nog doorrijden tot 160.000 kilometer, iets dat geen enkel probleem zal zijn. Misschien ben ik daarna "veroordeeld" tot het rijden van een poolauto....

Het is toch weer anders geworden: op 7 juli ga ik mijn auto inleveren, gisteren (16 juni2009) een brief gehad met de kennisgeving. Natuurlijk weet je dat zoiets er zit aan te komen, maar de band met mijn wagentje is toch dermate sterk dat ik zoiets had van: "Neeh, ik wil die auto helemaal niet kwijt!". Wat voor poolauto het gaat worden weet ik nog niet, ik houd jullie daarvan op de hoogte. Op vrijdag 3 juli nog een APK en dan zit het er op......

10-juli-2009: ik heb vandaag afscheid genomen van mijn 06-rr-dg: na bijna 150.000 kilometer is de auto terug naar leaseplan. Op vrijdag 3 juli heeft de auto nog een APK keuring ondergaan en op een setje nieuwe wisserbladen voor en een lampje van de kentekenplaatverlichting was er helemaal niets aan de hand. De Skoda heeft zich bewezen als een fijne en betrouwbare auto waarvan de prestaties maar zo-zo waren maar waar wel een zalige zuinigheid tegenover stond.

Ik verplaats mij vanaf vandaag met een Renault Clio 1,5 Dci van mei 2006. Antraciet metallic 5 deurs. Ik moet nog uitvinden wat voor uitvoering het precies is. Als ik wat meer rijervaringen met deze auto heb zal ik daar ook een review van aanmaken.

De Skoda staat momenteel te koop bij Leaseplan, de vraagprijs is 7700 euro. Denk niet dat ze dat er voor krijgen, zelf denk ik dat 6900 euro een reëel bedrag is.

PRIVATE LEASE Skoda Fabia