Skoda Fabia 1.4 68pk Comfort (2001)

autoreview

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieur

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 68pk Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf21 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Review betreft mijn eerste Skoda die ik van mei 2001 tot juni 2003 in bezit heb gehad. Het betreft een Skoda Fabia 1.4 MPi 50kW/68pk Comfort.

ERVARINGEN:

Ik rij naar volle tevredenheid een Skoda Fabia HB Comfort voorzien van de optie metallic lak (Deep Sea Blue).

De Skoda Fabia is een auto met een relatief grote interieur- en bagageruimte, de afwerking is fraai en over het algemeen degelijk. De zitpositie achter het stuur is goed instelbaar, ook voor langere mensen (ik ben 1,95 m.) en het meubilair is stevig maar voldoende comfortabel. De standaarduitrusting is compleet met o.m. cruise control en de auto biedt praktische details als bijv. een regelbare interval op de ruitenwissers.

Ik vind de Fabia plezierig rijden: comfortabel - maar niet te week - en stabiel. En ondanks dat het niet direct een sportwagen is, kun je er heel behoorlijk een bocht mee nemen, waarbij de auto een goed beheersbaar onderstuur vertoont en het overhellen binnen de perken blijft. Alleen stuurt hij wat licht en indirect. Kortom: een auto waar je meteen vertrouwd mee bent!

Het brandstofverbruik is relatief laag (gem. 1 op 16,1). De auto komt met dit motortype (1.4 MPi 68pk) goed mee in het verkeer, maar is geen sprint- en/of sportwonder.

Last but not least is de Skoda-dealer coulant, vriendelijk en behulpzaam (Gebaseerd op ervaringen met mijn dealer, Autobedrijf Hamers in Voorschoten).

OP- EN AANMERKINGEN:

* De 1.4 MPi 50kW/68pk motor is zoals eerder vermeld geen sprint- of sportwonder: de 1.4 16V in 55kW/75pk- of 74kW/100pk-versie is daar geschikter voor;

* Bij gecombineerd gebruik (binnen & buiten de bebouwde kom) is de auto relatief zuinig: bij veel stadsgebruik valt het verbruik echter aanzienlijk ongunstiger uit. Ook de gehanteerde rijstijl heeft een merkbare invloed op de hoogte van het verbruik;

* Het schudden van de motor bij stationair toerental is normaal en hoort bij dit motortype, net als het stationair niet altijd stabiele motortoerental: dit is een kwestie van mee leren leven;

* De voorwielophanging is niet vrij van kraak- en piepgeluiden bij het nemen van drempels en bij manoeuvreren met enigszins ingestuurde voorwielen. Aangezien mijn vorige Fabia precies hetzelfde euvel vertoonde, lijkt dit een typische model-onhebbelijkheid. Bij onderhoudsbeurten regelmatig de voorwielophanging laten reinigen/smeren is steeds de - tijdelijke - oplossing;

* Voor de inparkeerhelden: de achterkant is lastig in te schatten en er is een redelijk grote dode hoek achter.

Ik heb de auto juni 2003 ingeruild voor een nieuwe Skoda Fabia in 1.4 55kW/75pk 16V Comfort-uitvoering omdat ik graag een auto met airconditioning en een sterkere motor wilde. Ook van deze auto is een MyReview aangemaakt.

PROBLEMEN

Een heel betrouwbare auto. Weliswaar traden enkele kleine storingen (zie hieronder) op, maar deze zijn onder garantie en naar tevredenheid verholpen.

* Storing cruise control: wanneer deze was ingeschakeld en de ruitenwissers in intervalstand werden geschakeld schakelde de cruise control zich na enkele minuten vanzelf uit. Een bij een beperkte serie Fabia’s meer voorkomende storing waarvoor de fabriek (na 4 maanden zoeken) de oorzaak vond in een onjuiste schakeling in de ruitenwissermotor. Deze is onder garantie vervangen;

* Af en toe haperende afstandsbediening centrale portiervergrendeling en binnenverlichting. Opgelost door resetten via de dealer;

* Haperende bagageruimteverlichting. Oorzaak was een lam slotpalletje. Onder garantie vervangen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.