Skoda Elroq 85 210kW Business Edition (2025) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Elroq 85 210kW Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 800 km |
De eerste ervaringen
- 800 km
Introductie
Jawel, het is zover! We zijn nu helemaal omgeschakeld naar elektrisch. De BMW 5 serie touring (diesel) is sinds 2 weken ingeruild op een nieuwe Elroq! Daarmee, nu beide auto’s volledig elektrisch! Welkom “Rocky”!
Naast Rocky zijn we al ruim 5 jaar in het bezit van een Volkswagen eGolf die, tot nu toe, erg goed bevalt. In weekenden en kortere tripjes in NL (heen en terug ca. 150km) nemen we altijd al de eGolf (liefkozend ook wel “egel” genoemd). Elektrisch rijden bevalt ons erg goed, de stilte, de vlotte acceleratie, altijd direct vermogen, geen schakelmomenten, altijd thuis weer starten met een “volle tank”.
Keuze proces
Vanwege de goede ervaringen met de eGolf was ik al langer aan het nadenken over een (elektrische) opvolger van de BMW. In eerste instantie zochten we naar een plugin-hybrid (vanwege een beetje ‘range-anxiety'). We hebben eerst een proefrit gemaakt in de Volkswagen Tiguan Plug-in. Mooie auto zowel van binnen als van buiten, goede elektrische range, maar de proefrit viel helaas toch een beetje tegen. We moesten wennen aan het soms wat onvoorspelbare ‘hybride’ gedrag van de motor en het (in onze ogen) dreinerig rijgedrag van de auto (deze auto had DCC, in sport setting wel iets beter). In eerste instantie dachten we dat dit een direct gevolg was van SUV rijden. Aangezien onze dochter aanleg heeft voor wagenziekte, hebben we maar afgezien van de Tiguan.
Toen ben ik aan het rekenen geslagen, hoelang zijn onze reizen nou echt, hoe vaak nemen we toch al een break? Misschien was range-anxiety dan toch niet echt nodig! Inmiddels vele Youtube filmpjes gekeken van mensen die met hun EV half/heel Europa doorcrossen en eigenlijk relatief weinig problemen ondervonden. Uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt: laten we toch maar helemaal elektrisch gaan!
Liefst wel met een zo groot mogelijke accu (ca. 80kWh) en goede laadsnelheid. Daarnaast was een wens om weer een iets compactere auto te rijden. De BMW was een ongelofelijk fijne en comfortabele auto om te rijden, maar qua parkeren niet heel fijn/handig. De 5-touring is best lang (net geen 5m) en best breed. Dit was onder andere een van de redenen dat we altijd de eGolf namen als we op pad gingen. Dus, een van de belangrijkste eisen naast “volledig elektrisch”, werd dan ook een compact(er) formaat en een zo groot mogelijk accupakket.
Welke kandidaten kwamen dan in aanmerking? Een van de mooiste vond ik de Volkswagen ID7 tourer. Jammer genoeg vond ik deze net een slag te groot (ongeveer net zo groot als de 5). Jammer genoeg is er nog geen ‘Golf station’ formaat. Naast de ID7 zijn meerdere andere opties de revu gepasseerd, zoals bijvoorbeeld een Tesla Model Y (en 3) en Rocky’s verwante familieleden: Skoda Enyaq, Volkswagen ID4, Audi Q4. Deze werden interessanter na de ’24 update met de (zuinigere en sterkere) AP550 elektromotor en verbeterde software. Om verschillende redenen konden ze me toch niet helemaal overtuigen. BMW iX1 hebben we ook nog overwogen, maar vonden we de actieradius toch net iets te klein (in de winter). Toen werd echter de Elroq geïntroduceerd: een compactere Enyaq, mooi strak nieuw design (Modern Solid) met een iets ‘voordeliger’ prijskaartje. Enige verschil tussen Enyaq en Elroq bleek het formaat van de kofferbak. Daar konden we prima mee leven. Onze kinderen van 5 en 7 zijn namelijk nu ietsjes ouder (geen kinderwagen, buggy of aanverwante zaken meer nodig). En in het geval dat we die spreekwoordelijke ‘1x per jaar’ toch kofferruimte te kort zouden komen, zouden we alsnog een dakkoffer kunnen overwegen.
Aankoop
Na wat speuren kwam ik bij onze dealer in de buurt een mooie Elroq voorraad auto tegen. Dit bleek het showroommodel te zijn van een van de vestigingen. Het betrof een mooie volle ‘Intro Alpha’ versie, voorzien van de door ons gewenste lichte Lodge interieur uitvoering (met de oranje/rode gordels/stiksels). Het voorraadmodel had alle opties die we op het oog hadden: 85 Business Edition, Advanced pakket, 21 inch velgen, winterpakket, trekhaak, storage pakket, Canton geluidssysteem en een warmtepomp. Alleen de kleur ‘Steel grey’, was niet onze primaire keuze (ben toch meer fan van metallic lak), maar toch wel erg mooi totaalplaatje. Dus, proefritje gepland. Echter, na de ervaring met de Tiguan waren we een beetje huiverig voor het weggedrag van deze SUV. Na een proefritje met een demo Elroq, waren we snel genezen van onze twijfels. Hij ligt als een blok op de weg! Het fijne daarnaast was dat de showroom-auto redelijk snel leverbaar was. Ongeveer een weekje later konden we hem ophalen! De dealer maakte er een leuke ervaring van om samen met de kids het doek eraf te trekken, wat een plaatje!
Ervaringen eerste kilometers
Dit betreft op dit moment uiteraard nog geen volwaardige review van de Elroq. De eerste twee weken zijn achter de rug, totale afstand ongeveer 800km. Hoe zijn die verlopen?
- Comfort
Ik was al best een luxe, stille auto gewend en deze… doet daar niet voor onder! Oké, het weg/wind geluid is misschien iets nadrukkelijker aanwezig op hogere snelheden (kan ook liggen aan de 21 velgen/banden) maar zeker niet storend. De stoelen zitten ook erg goed, oké, ze hebben dan wel niet de tientallen verstelbare opties van de BMW comfortstoelen, maar dat had ik ook niet verwacht. Tot nu toe (nog) nergens last van gehad en ook snel een goede zitpositie kunnen vinden. In het Advanced pakket zitten ook de Memory stoelen en zelfs een massage functie (overigens geen verdere instellingen mogelijk dan aan/uit)!
- Infotainment:
Het infotainment systeem is te bedienen via een mooi groot scherm (13 inch) en reageert supersnel op aanrakingen en in/uitzoomen. De navigatie vind ik zelf ook heel erg prettig werken. Bij het invullen van een bestemming plant hij (indien nodig) ook laadstops in. Helaas is het (nog) niet mogelijk om op mogelijke aanbieders te filteren (op Ionity / PowerPass na).
De navigatie geeft op de snelweg ook keurig aan welke rijstrook je zou moeten volgen. Dit krijg je ook gepresenteerd in het Augmented Reality Headsup display. Hierin worden uiteraard ook de navigatie instructies getoond waarbij een gigantische pijl geprojecteerd wordt bij de afrit/kruising, snelheid, verkeerstekens en verbruik. Augmented Reality functies kun je eventueel ook uitschakelen mocht dit niet je ding zijn.
Daarnaast fijn dat je de tegenwoordig verplichte snelheidswaarschuwingen e.d. middels een druk (snelkoppeling) op het scherm uit kunt zetten. Het Canton geluidssysteem is ook heel goed maar het kan zeker lonen om een beetje te spelen met de instellingen om juiste settings te vinden.
- Assistentie systemen:
Travel assist is in één woord fantastisch. Het systeem houd je keurig in het midden van de rijbaan. De BMW had ook een prima systeem… als het werkte tenminste. In de Elroq heeft hij tot nu toe altijd gewerkt (nog geen melding gehad dat ik het stuur over zou moeten nemen omdat hij de lijntjes niet zag). Dat is best een prestatie omdat ik het ook op N wegen (en soms) in de stad gebruik met matige belijning. Wat ik aan het BMW systeem prettiger vond is dat ik de active Lane-assist separaat van de ACC kon activeren. Bij de Elroq kun je alleen de volledige travel assist activeren.
De ACC regelt (mocht je dat willen) automatisch ook de regeneratie op het moment dat je je voorganger nadert of (via navigatie kaarten) helpt met snelheid verminderen als je afkoerst op een rotonde/kruising/bocht. Persoonlijk vind ik dit een heel erg fijne ervaring! Ik was bang dat ik toch het optiepakket met sportstuur had moeten nemen (incl de regeneratiepeddels). Dan kun je zelf meer controle uitoefenen op de regeneratiestanden, maar tot nu toe nog geen spijt van. Ik heb wel uitgezet dat hij de cruisecontrol snelheid automatisch aanpast aan de borden langs de weg, anders heb je kans dat hij op de snelweg een parallelbaan bordje leest en vol in de ankers gaat.
Het capacitieve stuur vind ik wel soms een beetje ‘afwezig’. Als ik het stuur vasthoud dan komt vaak alsnog de melden “Handen aan stuurwiel houden”. Inmiddels heb ik wel een positie gevonden waar hij niet tegenstribbelt. Bij de BMW was 1 vinger losjes op het stuur voldoende.
- Storingen:
Geen! Nou ja, het enige wat mij is opgevallen is dat op een bepaalde plek ik bestookt wordt met meldingen dat de assistentie systemen zijn uitgevallen. Een paar meter verder is geen vuiltje meer aan de lucht. Ik heb dit elders in reviews/forums ook al gelezen dat dit voorkomt op bepaalde plekken (lijkt gps gebonden?). Ik had het bij zo wel de heen als de terugweg op precies dezelfde plek (bij mij de oprit/afrit A28 bij Leusden). Heel bijzonder, maar er gebeurde eigenlijk niets, behalve dan de meldingen op het scherm. Zonder restart werkte gewoon alles een paar meter verder weer. Wellicht straks een update die dit verhelpt?
- Verbruik:
Ik zit nog in de periode dat ik regelmatig sportief optrek en even het ‘gas’ uitprobeer en in mijn ritten zitten best veel snelweg kilometers (ca. 115-120km/u). De 545nm helpt hier de relatief zware Elroq aan mooie (tussen)acceleratie cijfers. De boordcomputer geeft nu gemiddeld (sinds nieuw) 15.7 kWh aan, wat ik gezien mijn rijstijl en redelijk hoog percentage snelwegkilometers best goed vind. Uiteraard is dit in de zomer, met hoge temperaturen en goed weer. In de winter zal dit verbruik uiteraard een fors stuk hoger liggen, maar hopelijk nog enigszins acceptabel met warmtepomp? To be continued…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.