Skoda Citigo E iV Ambition (2020) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo E iV Ambition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 1.500 km |
KM-stand laatst | 49.210 km |
Klein maar fijn
- 49.210 km
Het is de hoogste tijd, we gaan richting halve ton en het oudste broertje, de Up! wordt ook afgeschoten door V.A.G. lees ik gister en dat zonder opvolger. Spoiler: er zijn weinig problemen en gezien mijn vaak breedsprakige mijmeringen zal ik voor het ongeduldige - of zelfs geërgerde hooggeëerde publiek beginnen met de problemen en mindere zaken, in willekeurige volgorde.
- De app werkt beter dan in het begin maar nog steeds matig, moet af en toe opnieuw inloggen en verder gaat het nu (na enig aandringen soms) goed. Ben benieuwd naar de vorstperiode want dan was de server regelmatig te druk met voorverwarmende klanten en kreeg ik geen verbinding.
- Ook als de auto een tijdje geparkeerd is geweest worden dagelijkse ritten vaak bij elkaar opgeteld, dus zie je niet hoeveel het in verbruik scheelt dat de temperatuur en/of windrichting tijdens de terugweg is veranderd bijvoorbeeld.
- Stroom terugleveren en dus afremmen (ik gebruik altijd de hoogste stand voor éénpedaalsrijden) gebeurt met volle accu de ene keer wel meteen en de andere keer pas na een paar kilometer. En dat is best vervelend want je brein gaat rekening houden met afremmen bij stroompedaal los. Geen groot drama maar toch, het is technisch dus wel mogelijk en het scheelt ook nog eens in verbruik. Ook met minder volle accu lijkt de mate van afremmen wel eens te verschillen maar dat is moeilijk te verifiëren. Als dan geremd moet worden is de regeneratie wel optimaal.
- De auto raakt wel eens een drempel, ook op kruipsnelheid. Het flexibele lipje onder de spoiler is tot daaraan toe maar in Purmerend is er zo'n godvergeten ding dat de bodem raakt (2 inzittenden!) en dat raakt mij nog meer. Ik vind dat je met een in Nederland toegelaten auto met de geldende maximumsnelheid drempels moet kunnen nemen. Waarschijnlijk weet elke lezer wel dat dat zeer af te raden is en dat zelfs kruipend deze vermaledijde verkeersremmers nog slopend kunnen aanvoelen. Het is klein leed maar ik vind het ronduit schandalig. Bij deze auto zit ook nog eens de accu in de bodem en die wil je niet beschadigen, kan zelfs brand opleveren heb ik begrepen.
- Over het onderhoud is aardig wat verwarring geweest, de app wil nu richting werkplaats maar de dealer heeft me bezworen dat dat om de 2 jaar is. Ik heb het niet uitputtend onderzocht, ik lease via VW dus dat zoeken ze maar uit verder.
- Zeer kort na ingebruikname liet het zijraam rechtsachter los, schijnt een kwaaltje te zijn. Hele raam werd vervangen, niet zo duurzaam. De lijm tussen scharnieren en raam was de boosdoener. Ik had pas na 24 uur recht op vervangend vervoer bleek.
- Er valt na een bui wel eens een druppel water naar binnen bij het openen der deuren.
- Er zitten geen rubbers aan de deuren die smerige dorpels aan de binnenkant voorkomen.
- De parkeerhulp achter is erg voorzichtig en laat je misschien een keertje extra steken. Voor zit er niet op en het neusje zie je niet. Die is korter dan je denkt gelukkig.- De gordelhouders vóór gingen al snel rammelen, die heeft de dealer ingevet en dat werkt nog steeds.
- De hoedenplank heeft geen koortjes maar die gebruiken we toch niet.
- Als je nog 10 km naar huis moet en de voorspelde actieradius is minder dan ongeveer 30 km dan zit je in de winter het laatste kwartier in de kou. De uitschakeling van de kachel is dan niet meer te overrulen (op 50 km geschat bereik wel).
- De knop van de rijstrookhulp slijt het hardst bij ons. Voor gebruik op de snelweg bedoeld staat in de gebruiksaanwijzing, waarom dan bij starten altijd aan. Je schrikt je de rambam bij vergeten uit te zetten, wordt er opeens aan je stuur getrokken. Ook als er geen streep is maar kennelijk iets dat de computer erop vindt lijken. Het moet de veiligheid bevorderen....
- De auto onthoudt ook niet de laatste instellingen van de klimaatcontrole. Ook dat kan veranderd maar alleen via zo'n kastje aan de stekker en een laptop.
- De DAB+ ontvangst is niet wat in de spotjes op de radio wordt beloofd maar dat ligt niet aan de auto begrijp ik want ik lees meer klachten. Arrow Classic Rock is het apparaat lang naar op zoek en soms helemaal niet te vinden.
- Niet echt een nadeel maar wel apart: alle banden zijn tijdens de onderhoudsbeurt vervangen maar lijken precies dezelfde. Ze voldeden niet aan de specificaties van de fabriek.
Toch nog een hele lijst maar over het algemeen zijn we heel tevreden! Ik zal nog de door ons ervaren nadelen van elektrisch rijden in het algemeen bespreken maar heb nu zin in positief gemijmer dus bovengenoemde lezers rollen maar even door naar beneden.
Blij zijn we met het kinderlijk eenvoudige - en ontspannende rijden. Uiteraard dankzij de automaat maar ook het vlotte invoegen en als laatste maar niet minste het éénpedaals rijden. Remmen hoeft bijna nooit en de auto komt dan ook volledig tot stilstand, wat nog steeds niet standaard is in menig duurder model begrijp ik wat ik tevens niet begrijp. Ook blijft de auto zonder op de rem te drukken staan op een heuveltje. Het is voornamelijk pedaal intrappen en loslaten, inderdaad net als op de kermis zoals de haters op facebook roepen. Het is geweldig, hoewel ik nooit een hekel heb gehad aan schakelen en dat ook nog steeds doe in o.a. de bandbus. Mijn vrouw wil niets anders meer.
We kwamen uit een (kleine, de huidige, heb ook een aantal oude grote gehad) Space Star en die beviel ook best goed, zelfs mee naar Oostenrijk geweest. De Citigo voelt wat degelijker aan, ook qua rijgedrag dankzij de zware accu in de bodem. Wel een zitplaats minder achterin (hoewel de breedte ongeveer hetzelfde is) maar de hoogteverstelling van de voorstoel is ook rechts mogelijk. Dat heb ik node gemist als mijn vrouw achter het stuur zat in de Space Star, wat een verschil maakt dat. Verder is de Citigo ook best ruim, vooral de kofferbak valt mee. Achter mezelf zitten kan echter niet, in de Space Star kon dat wel (1,87 meter).
Nog even hoe we aan de Citigo zijn gekomen: ik was al heel lang geïnteresseerd in elektrisch rijden wat mij de toekomst leek. Daar twijfel ik nu (deels) wat aan maar daarover later meer. Keek al naar de "betaalbare" Mitsubishi en zijn Franse broertjes maar het bereik was te klein met kinderen op enige afstand wonend. Toen kwam er een andere drieling ter wereld als we de eerste Up! met kleinere accu even buiten beschouwing laten. Ik dacht echt dat de volkswagen, de Kever, weer terug was. Die was toch ook niet heel ruim maar wel betaalbaar. En je kon en kan er een aardig eindje mee rijden. Twijfels had ik ook, vooral over de afschrijving wat nu lijkt mee te vallen overigens. De aanbieding van Skoda voor 199 Euro per maand leek een mooie start. Maar twijfelaars grijpen nu eenmaal mis dus zocht ik op een gegeven moment op lease-overname en vond deze blauwe in Zeeland. Met bijna niets op de teller en een paar maanden oud. Het was even een gedoe maar uiteindelijk kon ik het wereldwonder ophalen vanuit de kop van Noord-Holland. Onder winterse omstandigheden dus met een dekentje over de benen want snelladen is toch ook een koud klusje als het al zou lukken zonder ervaring. Ik had nog 30 km. over voordat de Citigo thuis aan de stekker kon. Dat was toen nog 230V, al vrij snel daarna een wallbox van 553 euro aan de muur, gemonteerd door mijn broer die elektricien is. Moest in de meterkast ook het een en ander gebeuren, zeker voor mensen zonder handige broer een flinke investering dus. Toch was na een nacht aan 230V de accu ook aardig vol herinner ik me. Maar nu kunnen we na een uurtje alweer een eind (extra) rijden.
Wat een tekst alweer, ik heb u gewaarschuwd. En dat terwijl de spreekwoordelijke stekker vrij snel uit de elektrische Citigo ging, dus belangstellenden kunnen alleen nog gebruikte exemplaren kopen. De broertjes Up! en Mii waren ook al snel niet meer leverbaar. Vooral in het geval van Skoda vreemd gezien de voornoemde aanbieding om het model in de markt te zetten. Overigens is ons maandbedrag iets hoger (216,21) omdat de vorige "eigenaar" koos voor extra's als metaallak, betere audio, hoogteverstelling op beide voorstoelen én een eigen risico van 125 ipv wel 1000 geloof ik. Alleen een cruise control mis ik regelmatig. Gebruik ik ook om boetes te voorkomen, daarvoor nu een melding ingesteld bij 110 km/h die helaas niet heel simpel is te veranderen dus op andere wegen kan ik het alsnog oplopen. Je rijdt zo te hard zonder enig motorgeluid.
Wat betreft elektrisch rijden ging het verhaal een beetje zoals ooit met mijn bandbusje dat ik met Europese subsidie liet ombouwen naar plantaardige olie. De euforie verdween snel toen het narratief kwam dat de brandstof aan de voedselketen werd onttrokken. Wat betreft stroom gaat het meer over de automobilisten (haters zelfs), de overheid zet stug door hoewel niet iedereen een eigen oprit met laadbox heeft. Ook zijn de kosten net als die van plantaardige olie destijds omhoog geschoten maar omdat we nagenoeg altijd thuis tanken en zonnepanelen hebben raakt dat ons vooralsnog niet. De volgende moet maar een accu hebben die ook terug kan leveren hoewel dat in de winter alsnog weinig zin heeft. Ik ben benieuwd hoe de transitie zich gaat ontwikkelen.
We zitten nog 2 jaar vast aan de Citigo maar dat is dus geen straf, de extra kilometers buiten de bundel zijn goedkoop (4,5 cent) en we krijgen zelfs nog 41,66 subsidie per maand. Wat dat betreft is de Citroën C3 voor ons niet te laat, hopelijk voor Stellantis ook niet want de Chinezen gaan veel harder momenteel. Ja, die C3 lijkt me een leuk ding maar éénpedaals rijden is wel een harde voorwaarde. De motorrijtuigenbelasting van de Citigo gaat in de leaseprijs verwerkt worden maar de auto is relatief licht gelukkig dus dat zal meevallen.
Voor de band(apparatuur) heb ik ook gekeken naar de Berlingo (nu liever de variant van Toyota vanwege veel meer garantie) en zelfs een dubbele cabine maar prijs, bereik en snellaadmogelijkheden vallen me nog tegen. De Berlingo heb ik helemaal afgeschreven omdat geen vlakke laadvloer meer is te realiseren in de Multispace wat ik ongelooflijk dom vind. Kreeg gister een mailtje dat een op Autoscout opgeslagen exemplaar maar liefst 5000 euro was afgeprijsd dus ik ben niet de enige die niet naar de dealer rent. Sowieso zijn er steeds minder praktische auto's te koop, zeker op stroom. Kom op Europa, de Chinezen gaan hard.
En dan nog de brandgevaarlijkheid. Foto's en nu ook filmpjes kunnen nep zijn en het zal best dat fossiele auto's nog brandgevaarlijker zijn maar het moeilijke blussen en het zonder zichtbare reden vlam vatten houden me toch bezig. In mijn directe omgeving een verhaal van een Zoe die al dagen in de showroom stond en zonder aan de lader te staan in brand vloog. Bleek de accu beschadigd wat kennelijk een tijdbom kan betekenen. Daar moet ik dus wel aan denken als de Citigo (gelukkig sporadisch) in contact komt met een drempel. En aan een BYD met veiligere accu denk ik dan ook maar liever koop ik een Europees merk of desnoods Aziatisch maar dan uit een land waar geen mensenrechten geschonden worden en de medewerkers een fatsoenlijk loon krijgen. Het kostenaspect is niet allesbepalend maar veiligheid wel.
Qua laden doen we dat dus alleen maar thuis, de uitzonderingen die de regel bevestigen gingen goed bij Fastned en een keer aan een paal in Haarlem met een Engie druppel maar bij McDonalds werkte de paal niet en dan ook nog zo dat je daar pas na het wegwerken van de gezondheid ondermijnende troep achter komt. In Amsterdam ging ik puur om de parkeerplaats aan de paal maar deze werkte niet en kon na telefonisch contact met de aanbieder ook niet op afstand gefixt. Men was dus blij dat ik belde want al weken buiten bedrijf bleek toen. Parkeerplaats mocht niet gebruikt.
Voorts ben ik van mening dat naast het afschaffen van de bio-industrie op elke laadpaal het tarief moet staan en je gewoon met je pinpas moet kunnen betalen.
Tevens bedenk ik me nog wel eens dat het een keer kan gebeuren dat je net (bijna) geen stroom meer hebt en er is een calamiteit. Gisteravond zat de accu gelukkig vol richting huisartsenpost. Je moet plannen zegt men dan maar sommige dingen komen ongepland. Doet ook wat af aan het vrijheidsgevoel. Voor lange ritten neemt het onderweg laden te veel tijd met de Citigo. Lijkt me leuk om mee naar Oostenrijk te rijden maar met nakomertje op de achterbank wordt dat geen succes. Ook naar de camping met de vouwwagen hebben we ander vervoer moeten regelen. Deze 2005 Hyuandai Tucson is nu weer te koop, mocht u interesse hebben. Goede vakantie/winterauto.
Tot slot het verbruik, niet onbelangrijk. Toevallig gisteravond vlot ritje naar de huisartsenpost met snel optrekken en op de snelweg 130. En niet te vergeten de verwarming op 20 graden, de Citigo heeft geen warmtepomp. Het resulteerde in een record hoog verbruik: 16,7 kWh/100 km bij een gemiddelde snelheid van 71 km/h lees ik in de app die in eerste instantie niet wilde starten. Weinig wind en een buitentemperatuur van de rond de 11 graden. In de zomer is het regelmatig rond de 10 kWh/100 km als er geen snelweg wordt gereden maar heb dat ook een keer gehaald met veel snelweg (overdag) en de airco op 22. De verwarming verbruikt duidelijk veel meer. Meestal zet ik die op 19 of zelfs 18 maar 20 bleek een heel stuk comfortabeler bleek gisteravond. Er zit ook stoelverwarming in die goed werkt maar ik heb eerder koude handen en voeten. Als we de auto voor korte ritjes als regenjas of pakezel gebruiken schakelen we de eco+ stand in dus geen verwarming. Dan blijft ook in de winter zo'n kort ritje op 10 kWh/100 km. steken. De app kan ook nog het verbruik van een "lange termijn" weergeven. Wat die termijn is kan ik niet zien maar het behelst momenteel 2584 km, 43 uur reistijd en een gemiddelde snelheid van 60 km/h. 11,6 kWh/100 km maar dus wel in de zomer. Het is jammer dat de app niet wat meer kan, het verbruik sinds nul zou leuk zijn. In de winter zit het rond de 14 denk ik.
Als allerallerlaatste toch nog even de kinderarbeid, de duurzaamheid en acceptatie. Betere en duurzamere accu's zijn onderweg en bijvoorbeeld Volkswagen heeft vastgelegd dat er geen kinderarbeid in de keten mag zijn. De ontwikkelingen gaan heel snel, helaas bepaalt het verwachte verdienmodel hoe snel een verbetering op de markt komt. Of überhaupt op de markt komt. De Elsbettmotor wilde VW ooit kopen om onderin een la te leggen naar het schijnt. Veel te eenvoudig en niet goed voor de fossiele olieboeren. EV's zijn dat laatste ook niet maar overduidelijk niet te stoppen. Hopelijk komt er voldoende groene stroom vrij, de windmolens op zee vind ik in ieder geval geen goed idee.
Accu's die aan het huis kunnen leveren zijn leuk in de zomer, in de winter zal er vooralsnog wat in de fik moeten worden gestoken. Ik stook zonder enige schaamte (schoon) afvalhout. Kerncentrales zijn veilig tot het volgende ongeluk en staan er voorlopig niet. Het zal me dus nogmaals benieuwen maar dat elektrisch rijden een rol zal blijven spelen lijkt me duidelijk.
Nog even de pluspunten samengevat en uitgebreid in willekeurige volgorde:
- Het rijdt heerlijk vlot en ontspannen.
- Geen stank, vooral de benzinelucht bij tanken mis ik in het geheel niet.
- Verwarming/ontdooien op afstand is heel luxe (als het werkt). Koelen kan trouwens ook.
- Het autootje is redelijk comfortabel en zit ook achterin prima.
- De (duurdere) audio klinkt fantastisch, ik gebruik deze mede om mixen van opnames van mijn band te beoordelen.
- De carkit werkt feilloos, ook muziek streamen via bluetooth gaat van een leien dakje.
- Opbergmogelijkheid in de kofferbak voor de laadkabel (idioot dat niet elke (veel duurdere) auto dit heeft).
- Met een eigen oprit bijna altijd genoeg stroom voor de meeste ritten.
- Onderhoud is minimaal, tot nog toe alleen nieuwe ruitenwissers en een controle.
- De telefoonhouder werkt goed als het apparaat niet te groot is. Had wel liever een verticale gehad.
- Je hoeft nooit meer naar de kermis.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.