Skoda Citigo E iV Ambition (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo E iV Ambition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 89.900 km |
Geduld
Naar aanleiding van de reclamecampagne voor private lease voor 199 euro per maand ben ik naar de Skoda dealer gegaan. Ik ging er vanuit dat er een addertje onder het gras zat. Dat klopte, want deze tarieven golden alleen voor de eerste 600 stuks die in NL in de private lease zouden gaan. Een dag voor het sluiten van de actie heb ik getekend, de auto zou eind februari 2020 geleverd worden. Ik heb gekozen voor de basis uitvoering in een opvallend kleurtje, kiwigroen, voor 15000 km per jaar kwam die met wat opties op 230 euro per maand. Deze is voorzien van een comfort pakket, hierin zit stoelverwarming en 6 speaker i.p.v. 2 stuks. Verder vond ik cruisecontrol onmisbaar. Omdat ik op zoek was naar goedkoop vervoer heb ik verder geen opties aangevinkt, hij komt dus op 14" stalen wielen met wieldoppen. Door de hogere wangen van de banden zal dit de comfortabelste optie zijn, en de bredere 16" wielen zijn slecht voor de range, die neemt met ongeveer 60 km af, dat is ook niet wenselijk.
Begin februari werd ik gebeld door dealer VTB Breda met de mededeling dat de productie vertraging oploopt, mede door de problemen met corona in China stokten de leveringen van onderdelen. De auto zou later komen, op z'n vroegst eind mei of begin juni. De verkoper was eventuele problemen door de vertraagde leveringen in kaart aan het brengen. Ik gaf aan dat mijn huidige auto in mei APK gekeurd moest worden, en gezien de leeftijd van de auto is er een kans aanwezig dat dit kosten met zich mee brengt. De verkoper adviseerde om 2 maanden van tevoren een voorkeuring te doen, om te bepalen of het rendabel was om mijn Clio uit 2000 door de APK te helpen. Als de koten te hoog zouden worden zou hij een voorloopauto regelen. Dit advies heb ik opgevolgd. De Clio had 1 kapot lampje en en lek flexibel stuk van de uitlaat, maar was voor een prikkie weer een jaar gekeurd, dus dat kwam goed uit. De ochtend na de keuring belde de verkoper om te checken of het gelukt was met de Clio, bijzonder attent! Hij vertelde wel dat door het sluiten van alle fabrieken van VAG geen enkele toezegging gedaan kan worden over de leverdatum. Mijn Clio heeft nu een geldige APK tot mei 2021, dus voorlopig is er geen paniek, maar ik kan niet wachten tot mijn eerste elektrische auto voor de deur staat.
Nog heeel veel geduld,,.
Vandaag ben ik opnieuw gebeld door VTB Skoda, de voorlopige leverdatum staat nu op week 46-2020.
Wat een tegenvaller! De producent van de accu's heeft grote problemen met de productie van de accu's, als die opgelost zijn kan het snel gaan, maar ik moet nog veel te lang wachten op mijn eerste elektrische auto. Wordt vervolgd!
Goed nieuws!
Er is goed nieuws, ik ben opnieuw gebeld met een update! De Citigo is als het goed is inmiddels geproduceerd in Bratislava en zal in week 38 in Breda staan voor aflevering! Begin december getekend, half september de sleutels. Ik kan niet wachten!
Hij is er!
- 11 km
Op 10-09-2020 is hij eindelijk afgeleverd. Nu snel wat kilometers ervaring opdoen, dan ga ik wat dieper in op de auto. De eerste indruk is erg goed, de auto is stabiel, krachtig genoeg en stil en comfortabel voor een A-segment auto. En de kleur staat hem (gelukkig) goed, want hoe het in het echt uitpakt moet je maar afwachten. Wordt vervolgd!
De eerste kilometers
- 422 km
De eerste kilometers zitten erop. Ik ben nog steeds content, het wagentje rijdt heerlijk comfortabel en vlot. Dit weekend zijn we ermee op stap geweest, enkele reis 92 km met vrijwel alleen snelweg. Op de bestemming waren alle laadpalen bezet, maar thuis aangekomen had ik nog 80 km range over. Zelfs op de snelweg kom je dus aardig in de buurt van de opgegeven 265 km bereik. Op mijn woon-werk route over 60 en 80 km/h wegen moet ik nog wel iets verder kunnen komen. Laden doe ik nog met 230V, mijn laadpaal is er nog niet. Dan duurt het erg lang om de accu weer te vullen; Van 45 km naar 220 km range duurde 9,5 uur. Maar goed, Na een nachtje stroom kun je weer een heel eind komen.
Nog steeds dik tevreden
- 1.980 km
Ik ben nog steeds blij met de kiwi. Het rijdt prima. Wel merk ik dat de range zodra het iets kouder is terug valt naar ongeveer 230 km i.p.v de eerder gehaalde 270 km. Voor mijn gebruik nog steeds ruim voldoende, dus geen reden tot klagen. Veel ervaring met laden onderweg heb ik nog niet opgedaan, alle laadbeurten zijn nog met 230V geweest op het werk of thuis. De laadpaal in de buurt is er nog steeds niet, bizar hoe lang netbeheerder DNWG hierover mag doen. Deze heb ik begin dit jaar aangevraagd.
Nog steeds geen laadpaal
- 9.100 km
Het is bizar, maar ik heb nog steeds geen werkende laadpaal. Deze is geplaatst, maar nog niet geactiveerd. Daar heb ik geen goed woord voor over! Voor de auto wel, hij doet het prima, ik heb nog geen problemen gehad. Het verbruik is bij koud weer wat hoger, maar ik heb de snellader pas 1x nodig gehad om weer thuis te komen.
Haast aan de eerste beurt toe
- 14.600 km
Inmiddels is de afspraak voor de eerste onderhoudsbeurt gepland. Er zijn geen klachten, de auto doet het zonder mankeren. Ik heb er nog geen spijt van, het rijdt erg fijn. laatst heb ik wel een actieve subwoofer onder de bestuurdersstoel geplaatst. Daardoor is de geluidskwaliteit erg goed geworden, zo is het helemaal een heerlijk ding! Het gemiddeld verbruik ligt op 13 kWh/100km, dus dat is ook netjes.
Het wordt een saai verhaal zo, maar ik heb niets te klagen over m'n kiwi.
25,000 km
- 25.120 km
De Citigo doet het nog steeds zonder problemen, inmiddels ben ik de 25.000 km gepasseerd. De eerste set voorbanden is bijna weg, waarschijnlijk komt dit omdat de smalle bandjes veel moeite hebben met het koppel als je eens haast hebt. Ik probeer me te beheersen, maar dat lukt niet altijd. Het verbruik is nog steeds netjes, in de winter zit ik rond de 16,2 kWh/100 km
50K op de klok
- 50.000 km
Weinig spannends te melden. De 50.000 staan erop, en nog geen reden tot klagen. Hij heeft net een beurt gehad, de derde set voorbanden ligt erop. Er is nog niets kapot geweest. Het verbruik ligt in de winter op 15 kWh per 100 km, in de zomer rond 11,5 - 12 kWh per 100 km.
Bijna voor de eerste APK
- 73.000 km
De brief voor de eerste APK is binnen. Inmiddels staat de teller op 73000 km, zonder noemenswaardige problemen. De voorbanden zijn weer aan vervanging toe, maar dat is dan ook alles. Kort heb ik het verbruik per laadbeurt bijgehouden, maar omdat ik op het werk kan laden zie ik niet meer precies hoeveel ik laad, dus voor het verbruik ga ik uit van de waarden van de app. Ik merk nog niets van veroudering van de accu, de range ligt onder ideale omstandigheden nog steeds op 260+ km. Daardoor is het een prima inzetbare tweede auto, binnen NL is de range vrijwel altijd voldoende, en de auto is te klein voor vakanties, dus daar pakken we sowieso de ICE auto voor.
Omdat de auto het zo goed doet wordt het een beetje eentonig verhaal, maar niets bijzonders te melden is eigenlijk alleen maar goed ;-)
Andere banden
- 77.167 km
Inmiddels rijd ik 4 jaar met de Citigo, en heb er 77.000 km op staan. Het was dus tijd voor de eerste APK. Veel te klagen had ik niet, een brommend geluid dat toenam als de snelheid omhoog gaat, en af en toe een onterechte melding dat ik mijn gordel niet om had. Dat laatste was knap irritant, want hij blijft piepen als dit zich voordoet. De dealer heeft de gordelclip vervangen, daarna heb ik het niet meer gehad. De achterbanden waren gecupt, de voorbanden versleten, dus zijn 4 nieuwe banden gemonteerd.
Tot nog toe heb ik altijd Hankook Kinergy eco banden gehad, daar is de auto op afgeleverd. De andere keren kreeg ik hetzelfde type band, maar deze keer kreeg ik 4 Continental UltraContacts. Wat een verschil, ongelofelijk.
De smalle Hankooks hadden bij droog wegdek moeite met het koppel, op nat wegdek moest ik met beleid gasgeven om de grip niet te verliezen. In elke bocht voelde je dat de auto flink onderstuurd is. Ik ging er vanuit dat dat kwam door de smalle 165 bandjes onder een auto van ongeveer 1200 kg, omdat ik prima ervaring met deze banden heb onder eerdere auto's. Maar met deze Conti's heb ik zelfs bij nat wegdek rechtuit totaal geen tractieverlies als je voluit optrekt, en is er vrijwel geen onderstuur meer, tenzij je echt heel idioot rijdt. De auto is hierdoor veel fijner gaan rijden, zonder dat ik effect merk op de range.
De range is sowieso nog steeds prima, ik merk nog niets van achteruitgang van de accu. Toen ik de auto net had, heb ik een keer 260 km gereden op een lading en had ik nog haast 10 km over toen ik ging laden. Twee weken geleden had 251 km gereden op een lading en had ik nog 16 km over, dus de WLTP range is nog steeds haalbaar. In deze ritjes zit voornamelijk woon-werkverkeer. Ik rijd 66 km per dag, waarvan 12 km snelweg (104km/h), de rest op 80km wegen.
Laatste jaar
- 84.000 km
Inmiddels zit ik in het laatste jaar van het leasecontract. Ik heb bij Pon geinformeerd naar de mogelijkheden om te verlengen, omdat de auto prima bevalt. Daar kwam een belachelijk voorstel uit, dus dat gaat hem niet worden. Door herberekening over de gehele looptijd zou het maandbedrag naar ongeveer 385 euro per maand gaan, terwijl ik nu 240 betaal. No way dat ik me in de verlenging nog effe laat kaalplukken. Dan lever ik hem lekker in en ga weer met een oudere auto rijden. Dat deed ik hiervoor ook, de tweede auto hoeft niet de hoofdprijs te kosten. De andere optie is overnemen, ik krijg binnenkort een aanbod. Ik ben benieuwd of dat reeler is.
Ik merk wel dat de andere banden iets doen met de range, bij koud weer kom ik nu aan 180 km max, met de vorige banden was dit net boven de 200. Ik zou deze banden dus niet opnieuw kiezen, ondanks het betere weggedrag.
Overname
- 89.500 km
De offerte voor overname is binnen. Voor 7700 euro kan ik hem overnemen. Dat vind ik een prima deal, dus ik heb bij Aviloo een accutest besteld. Ze programmeren een analyse-unit en sturen deze per post op. Ik moet mijn auto opladen naar 100% en daarna de unit aansluiten op de OBD-poort. De unit blijft ingeplugd totdat de accu op 10% staat. Daarna stuur ik de unit terug en ontvang een rapport tot op celniveau. Dan weet ik in ieder geval of van die zijde verrassingen te verwachten zijn, maar ik verwacht dat dit meevalt. Als het rapport binnen is volgt weer een update!
93% SoH
- 89.900 km
De uitslag van de batterijtest is bekend. Dik tevreden, na bijna 90.000 km is de accu nog prima, 93% van de oorspronkelijke capaciteit. Ik heb het overname bod dus geaccepteerd, in september is hij van mij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.