Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Drive (2014)

autoreview

Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Drive (2014)

Signalement

UitvoeringCitigo 1.0 60pk Greentech Drive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst27.500 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruime kleine auto

  • 2.625 km

Na bijna 5j een Peugeot 107 gebruikt te hebben was het tijd voor een wat luxere en vooral comfortabele auto.

Uiteindelijk viel de keuze op de Citigo Drive op basis van prijs/kwaliteit/uitrusting. De Drive is standaard uitgerust met a/c, lm velgen, in hoogte verstelbare stoel en zelfs cruisecontrol. Voor dezelfde uitrusting ben je met een Up bijna 3000,- duurder uit.

De auto rijdt comfortabel, en geruislozer dan mijn P107. En ook niet onbelangrijk; een boodschappenkrat past nu net in de kofferbak!
Het verbruik bedraagt thans ca 1:18,5 waarbij zowel langere ritten als stadverkeer gereden wordt.
De stoelen en positie achter het stuur zijn werkelijk uitmuntend voor een auto van dit formaat (ik ben 190cm). Ze geven voldoende steun en zijn uitgebreid naar smaak t verstellen.

De standaard (kartonnen) luidsprekerboxen zijn inmiddels vervangen voor wat beters, en de radio volgt zodra ik een keer tijd heb. Het veergedrag van deze auto is erg wennen; vooral in woonwijken met drempels deint de vering erg hinderlijk na. Hiervoor zal ik binnenkort een set Eibachveren laten demonteren en mijn bevindingen hier delen.

update

  • 5.900 km

Inmiddels net door de 5900 km met de Citigo;
auto bevalt nog goed hoewel ik wel wat kanttekeningen zette bij het gedrag over verkeersdrempels. In woonwijken schuurde de spoiler er geregeld ff langs (jaja: zit wel een extra kunststof rand onder), maar toch geen lekker geluid.
ook bij drempels die ik met een P107 met 80km kon nemen, moet je met de Citigo echt twerug naar 60, anders voelde je de vering in de eindstand komen: een ongewenst 8-baan effect.
Omdat ik mij aan dit weggedrag begon te ergeren heb ik een set progressieve eren van Eibach laten monteren (ca 285,-).De auto is hierdoor ook iets lager komen te liggen (ca 1,5cm), en het gedrag over drempels op doorgaande wegen, en zeker in snelle bochten is nu wel beter. Vering is na deze ingreep iets stugger en komt niet meer in de eindstand.
Het verbruik van de Citigo varieert tussen de 1:17,5 en 1:21.
De standaardautoradio vervangen voor een beter exemplaar (kenwood). Icm de vervangen luidsprekers nu een stuk beter geluid!
Voor lange ritten bevalt de Citigo gewoon goed: ook na de aangepaste vering.
De stoelen zitten prima en ondersteunen de rug goed.
Verder blijft het waarschuwingslampje van de gordel van de passagier wel eens knipperen hoewel deze er toch echt ingeklikt zit: dit lost zich op door het een keer te herhalen. Aandachtspuntje voor de eerste onderhoudsbeurt.
Verder geen problemen te melden.

ingeruild

  • 27.500 km

Het werd weer de hoogste tijd om een (afsluitende) update van mijn 2 jaar durende ervaring met de Citigo te delen: ik heb hem afgelopen week ingeruild.
De aanleiding was vooral de irritatie aan de slappe voorvering en het doorslaan van de spoiler bij het rijden over verkeersdrempels. Na het volgen van verschillende forums kwam ik wel tot de conclusie dat de ene Citigo/Up/Mii er meer last van heft dan de andere. Ik heb onlangs nog in een Up uit 2015 gereden die hier nauwelijks last van had. Verder wilden wij juist de compacte auto ivm het gunstiger verbruik meer gaan gebruiken, maar mijn vrouw had het ook helemaal gehad met deze auto op het gebeid van veercomfort in woonwijken. Ook wensten wij een auto die iets volwassener oogt: onze keuze is na een uitgebreide testrit op de Hyundai i10 gevallen. Binnenkort volgt hierover ook een review

3,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    2
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens