Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Drive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo 1.0 60pk Greentech Drive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 203.000 km |
Klein van formaat, volwassen in gebruik
- 1.854 km
Bij het kiezen van deze auto heb ik goed gebruik kunnen maken van de reviews die hier door anderen waren gepubliceerd. Daarom bij deze mijn eigen bijdrage.
Aanschaf.
Na 4 jaar gereden te hebben in mijn Hyundai begon deze steeds meer kleine gebreken te vertonen. Olieverbruik, defecten aan de remmen, rammels en diverse electronische ongemakken lieten mij besluiten om naar een andere auto uit te zien.
De criteria waren duidelijk:
1. Veel zitruimte (ik ben 2 meter lang, dus dit was een absolute voorwaarde)
2. Lage gebruikskosten (ik hou van autorijden, maar betaalbaarheid is belangrijker dan als eerste bij het stoplicht weg zijn)
3. Betrouwbaarheid (een auto moet het gewoon altijd doen, punt.)
Met deze criteria onder de arm ging ik op pad. Een Kia Picanto, Mitsubishi Space Star, Tweedehands Mitsubishi Colt en een Dacia Sandero passeerden de revue. De Kia viel af vanwege het hoge praktijkverbruik (met dank aan de reviews hier). De Space Star zat net niet goed genoeg om het er lang in uit te houden. De Colt was voor een tweedehands te duur en de Dacia bleek te kleine stoelen te hebben en de ruitenwissers kwamen niet hoog genoeg op de voorruit, zodat ze ruim ónder mijn blikveld zwiepten (belangrijk issue gezien mijn lengte). Toevallig stond bij de dealer een Tweedehands Seat Mii in de showroom. Toen ik erin ging zitten volgde grote verbazing. Zeer veel ruimte, een lekker aanvoelend stuurtje en verder weinig poespas in het interieur. Helaas bleek de Mii geïmporteerd te zijn, dus daar had ik minder vertrouwen in. De interesse in de VAG drieling was echter gewekt.
Na wat verder zoeken kwam ik bij de Škoda Citigo uit. De (naar verhouding) minst verkochte van de drieling, maar naar mijn mening de meest chique van de drie. Er bleek een actiemodel te zijn, genaamd 'Drive'. Daarop zaten onder andere airco, centrale vergrendeling met afstandbediening, lichtmetalen velgen, mistlampen, met leer bekleed stuur, verwarmde buitenspiegels en cruise control. Een aansprekend pakket!
Ervaringen.
Twee keer een zeer goed bevallen proefrit gemaakt.
Positieve punten die me bij de proefrit al opvielen:
- Enorm ruim voorin. Diverse middenklassers kunnen hier niet aan tippen!
- De auto ligt als op rails op de weg; helt nauwelijks over en volgt precies de commando's van het stuur.
- Op de snelweg is de auto erg stil van binnen voor zo'n klein formaat. Zeker op de langere afstanden erg prettig.
- Het verbruik is laag tot ongeveer 120 km/h op de teller. (Daarboven loopt het snel op.)
- De auto is zeer overzichtelijk, waardoor parkeren erg makkelijk is. De neus steekt nauwelijks uit en de auto houdt letterlijk op bij de achterruit.
- Bediening is heel eenvoudig; zelden zo'n goed te doseren koppeling meegemaakt.
Nadelen waren er ook:
- De bagageruimte is slechts gedeeltelijk bekleed, waardoor het blote plaatwerk kan beschadigen.
- Onder de 2000 toeren is er niemand thuis. Lijkt wel of je ergens 'doorheen' moet voordat de auto meer vaart maakt. Daarna snort het motortje lekker door.
- Het blijft een kleine auto, dus korte richels in het wegdek worden vrij sterk doorgegeven.
- Op lage snelheden stuurt de auto erg licht. Sommigen vinden dat prettig, maar ik hou persoonlijk van wat meer weerstand. Op snelheid is dit trouwens weg.
Ik besloot na een goede inruildeal voor mijn Hyundai tot aanschaf over te gaan.
Nu na 1854 kilometer in mijn eigen auto:
Ik ben zeer tevreden over mijn Citigo. Elke keer dat ik ernaar kijk verschijnt er een glimlach op mijn gezicht.
Bij de bestelling van de Citigo Drive besloot ik te gaan voor de kleur 'Midnight Blue', een donkerblauwe metallic lak die de auto zeer goed staat en 'm nog wat extra 'cachet' geeft. Daarbij nog de getinte 'Sunset' ramen achter en de iets grotere 15" lichtmetalen velgen besteld. Als kersje op de taart ook kentekenplaten met opgelegde letters afgesproken met de dealer en het plaatje was wat mij betreft compleet.
In de praktijk:
Verbruik: Nu 3 keer getankt en het verbruik zit op 5,2 liter op 100 km. (Bijna 1 op 20) Zeer netjes vind ik. Ik vermoed dat het verbruik nog iets zal dalen als de motor verder is ingereden.
Comfort/ruimte: De stoelen zitten uitstekend voor mijn lengte (2 meter); ze hoeven zelfs niet in de achterste stand, wat echt een unicum is. Motorgeluid is goed geïsoleerd, waardoor je de neiging hebt te denken in een auto van een grotere klasse te zitten (totdat je achterom kijkt). De vering is wat stug, dus daaruit blijkt dat het weldegelijk een auto met een beperkte wielbasis is. Op de achterbank blijft dan helaas weinig ruimte over, maar ik zit 98% van de tijd alleen of met zijn tweeën in de auto. De cruise control is fantastisch, zeker op lange ritten. Een accessoire die absoluut aan te raden is.
Praktisch: Er is goed nagedacht over de praktische zaken in de auto. Er zitten kleine netjes aan de voorstoelen waar je telefoon in kan; er zitten haakjes in de bagageruimte waar je een tas aan kan hangen en hetzelfde geldt voor een haakje aan het dashboardkastje. Missers zijn het gebrek aan een lampje in de bagageruimte en de hoedenplank die niet terugvalt als je 'm omhoog hebt gezet (hoewel ik hem met mijn lengte vanaf de bestuurdersstoel terug kan duwen).
Al met al een lange review, maar een eerlijk verhaal over mijn ervaringen tot nu toe. Hopelijk zijn er meer die de aanschaf van dit leuke, maar tegenover de VW UP ondergewaardeerde wagentje overwegen.
Update over de Citigo
- 55.500 km
Na mijn review na de eerste kilometers zijn we inmiddels een flink eind verder. Tijd dus voor een update.
Gebruik:
De Citigo is een heel fijne auto in het gebruik. De zit is prima en het comfort is goed voor het formaat auto. Vind nog steeds de geluidsproductie aangenaam laag. De vering weet goed raad met hobbels, al merk je natuurlijk wel dat het een kleine auto is met een beperkte wielbasis.
In praktische zin ook alles prima voor elkaar. Bediening is intuïtief en er zit weinig overbodigs op of aan.
Verbruik:
Bij normaal gebruik (Stad/Snelweg) op benzine verbruikt de Citigo 1 liter per 19/20 kilometer. Dat vind ik een prima score. Het kan uiteraard zuiniger (110 op de snelweg en niet in de stad rijden), maar het blijft voor mij een gebruiksvoorwerp waarmee ik ook gewoon 130 op de klok zet als dat mag en kan. Na een rekensom besloot ik overigens om LPG in te laten bouwen. Zie hieronder.
LPG G3 laten inbouwen:
Aangezien ik op de kosten let heb ik besloten om een LPG G3 installatie in te laten bouwen. Dat ging heel vlot en werkt tot nu toe zonder enig gedoe of storing.
Qua kosten lach je jezelf dan helemaal suf. De Citigo verbruikt op LPG bijna 1:16 en kost in de wegenbelasting
€11,00 per maand meer ten opzichte van de benzineversie.
Ik rij ruim 500 kilometer op een tank LPG en gooi hem dan voor €17,50 weer tjokvol. Op deze manier blijft autorijden nog een beetje leuk en betaalbaar.
Inbouw kostte ongeveer €1.650,00 dus dat is een investering, maar met het bovenstaande verbruik is dat na twee jaar al weer terugverdiend.
Onderhoud:
Buiten het reguliere onderhoud om de 15.000 kilometer nog geen enkel defect gehad aan de Citigo. Start altijd en alles werkt prima naar behoren.
De plussen en de minnen:
Nu ik er ruim 55.000 kilometer mee gereden heb vallen mij de volgende zaken op:
Positief:
- De clipjes die je kan gebruiken om bijvoorbeeld een parkeerkaartje achter te stoppen zijn erg handig; geen gedoe met het kaartje bij inrijden en ook meteen het kaartje bij de hand bij uitrijden.Top!
- Cruise control werkt erg handig. Zeker een aanrader op lange ritten
- De motor is heerlijk soepel en sputtert niet bij lage toeren. 50-60 in zijn 5 is gewoon te doen, maar wil je daarna versnellen, dan moet er uiteraard even teruggeschakeld worden. In de praktijk kom je eigenlijk zowiezo niet boven de 4.000 toeren uit
- Uiterlijk. Vind het nog steeds de meest chique uit het drietal Up!/Mii/Citigo, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk
- Speakers: Met de 6 speakers rondom is het geluid in de auto prima (Op CD en AUX in ieder geval)
- Voldoende harde claxon: klinkt gek als positief punt, maar heb er een aanrijding mee kunnen voorkomen met een fietser die met oordopjes op niets in de gaten had dat ik van achteren naderde terwijl hij opeens naar links zwaaide om een zijstraat in te willen schieten.
Negatief en muizenissen:
- De radio ontvangst is ronduit beroerd. Weet niet waar dit aan ligt. Schijnt in het model te zitten. Zou toekomstige eigenaars zeer aanbevelen om de optie DAB+ te kiezen. Voor mij betekent het vaak CD's meenemen of van de AUX gebruik maken.
- De benzinemeter is niet gelijk geschaald. De laatste helft van de meter staat voor ongeveer nog 1/3e van de tank en daalt daardoor snel. Iets om rekening mee te houden bij tankplanning.
- Als de ruitenwissers op stand 1 staan (normaal wissen) en je komt stil te staan, bijvoorbeeld voor een stoplicht, dan gaan ze terug naar de intervalstand en blijven niet wissen. Zodra je begint te rijden wissen ze daarna weer normaal. Vind dat erg irritant, omdat daarmee het zicht weg is terwijl je stil staat. 'overrulen' kan door ze in stand 2 te zetten en dan weer terug te duwen naar 1, maar vind zoiets onnodig gedoe.
- De ruiten beslaan snel, zeker na starten met vochtig weer. De airco gebruiken is soms bijna verplicht als je zicht wil houden.
Al met al nog steeds een zeer tevreden rijder hier. Ik heb mijn Citigo aangeschaft om hem lang in gebruik te houden en er veel mobiel plezier van te hebben. Ik heb geen moment spijt van mijn keuze :-)
Weer een update
- 94.500 km
Inmiddels zijn we weer flink wat kilometers verder en naderen we de 100.000. Tijd dus voor een update.
Bij een kilometerstand van ongeveer 48.000 heb ik een LPG-G3 installatie laten inbouwen. Destijds een beetje een gokje, aangezien er weinig bekend was over hoe deze auto's zich houden. Ik kan zeggen dat Skoda's kleinste zich uitstekend heeft gehouden. Elke 20.000 kilometer wordt een lpg filter vervangen (a €30,-) en dat is het. Geen centje pijn en geen nukken of andere moeilijkheden. Het verbruik op lpg ligt vrij stabiel op 1:15 en je betaalt €11,- meer wegenbelasting per maand ten opzichte van de benzine versie. Volgens mijn berekeningen heb ik nu de aanschafkosten van de installatie eruit, dus vanaf nu begint het echte besparen.
Heeft dat nut, kan men zich afvragen? Is een stadsauto na een ton op de klok niet 'op'?
Heel kort antwoord: Nee, absoluut niet.
De auto heeft nog geen enkel mankement laten zien sinds ik hem heb en heeft slechts zijn reguliere onderhoudsbeurtjes nodig.
Verder ben ik nog steeds zeer tevreden over de grote stoelen met een lange rugleuning, het ruimte aanbod voorin en de volwassenheid van het rijden. Lange afstanden afleggen is geen enkel probleem.
Fijn is dat de motor relatief weinig toeren maakt; bijna 150 op de teller in Duitsland is ongeveer 4.000 toeren.
Dat is overigens maar goed ook, want boven die 4.000 toeren is het vrij snel gedaan met de pret. De Citigo is niet gemaakt voor stoplicht sprints, dus tenzij je het tegen een stadsbus opneemt, zou ik niet te veel op winst rekenen.
'Cruisen' daarentegen gaat uitstekend. 130 op de klok, cruisecontrol aan en het is prima zoeven. 160 in Duitsland is ook geen enkel probleem en wordt zonder zweethanden uitgevoerd.
Verder heb ik gemerkt dat de ruimte op de achterbank beperkt is, tenzij de passagier op de voorstoel bereid is wat naar voren te schuiven. Ik rij overigens bijna nooit met meer dan 2 personen, dus ik vind het geen beperking. De radio blijft ook nog wel wat achter qua ontvangstkwaliteit, maar dat was al bekend. Daarom vaak de ouderwetse CD's in een mapje mee of de AUX aansluiting op mijn telefoon inpluggen. Daarmee gaat het prima (En ook nog eens zonder reclame of geklets tussendoor).
Al met al zie ik nu er bijna zes cijfers op de teller staan nog geen enkele behoefte om uit te zien naar iets anders. Ik ben van plan nog vele kilometers te maken en ben erg benieuwd hoe deze gaan bevallen.
Edit kilometerstand
- 94.500 km
Edit: Nul te veel in de kilometerstand in mijn vorige update. Kon dat niet aanpassen, dus via deze weg even corrigeren.
Een volgende update
- 135.000 km
Sinds de vorige review zijn er weer een significant aantal kilometers bij gekomen; dus weer tijd voor een update
Inmiddels staat er 135.000 op de teller.
De kosten voor onderhoud zijn nog steeds heel laag. Het enige waar ik naar heb laten kijken was een krakend geluid bij het inveren. Dat bleek aan een schokdemper te liggen. Nieuwe demper erop en het geluid was weg. Nog steeds geen rammels, kraakjes of bijgeluiden. Voor de rest slechts de normale onderhoudsbeurten laten uitvoeren. Bij 120.000 kwamen er tevens vier nieuwe banden op. Voor de rest is alles nog origineel, zoals de auto in 2014 nieuw geleverd werd. Uitlaat, koppeling, accu, koplampen, achterlichten... er is nog niets aan kapot gegaan. Vind dat een goede indicator voor het gebruik van kwalitatief goed materiaal.
Dan het rijden. Wel, hier kan ik simpelweg blijven aanhaken bij de vorige updates. De Citigo rijdt stil, stabiel en vertrouwenwekkend. De stoelen blijven goed en zitten niet door. De lange rugleuning vind ik erg fijn en geeft goede steun.
Sportief is Skoda's kleinste niet; voor sprints moet je gewoon geduld hebben en op de snelweg duurt het even voordat je weer op snelheid bent als je moet afremmen voor bijvoorbeeld inhalende vrachtwagens.
Eenmaal op snelheid is er geen enkel probleem meer. Bij 130 op de teller zet je de cruisecontrol aan en je zoeft zonder probleem lange afstanden.
De LPG installatie heeft sinds de inbouw nu 90.000 kilometer achter de kiezen zonder enig probleem. Enige onderhoud is het vervangen van het filter elke 20.000 kilometer. Dat is het.
Het verbruik op LPG ligt momenteel op ongeveer 1:14 a 1:15; supergoedkoop rondtoeren dus, aangezien de wegenbelasting € 11,- per maand extra is tegenover de benzineversie.
Zijn er dan geen zaken aan te merken? Nou, jawel, maar dat zijn kleinigheden wat mij betreft.
Het snel beslaan van de ramen is er nog steeds; wat weer snel weg is door de airco even aan te doen.
De rechterstoel heeft geen walk-in systeem (Ik heb een 3 deurs koets), dus bij achterpassagiers moet je de stoel weer instellen. (Dit is overigens mijn eigen keus; walk-in en volledig om te klappen voorstoel was een vrij prijzige optie destijds en heb ik niet gekozen). Ik zou de optie nu wel hebben genomen.
Al met al dus een hele mooie tussenstand. Ik zie nog geen enkele reden om op korte termijn afscheid te nemen. We gaan in ieder geval vol vertrouwen de komende kilometers tegemoet. Wordt vervolgd dus.
Kleine update
- 141.000 km
Even weer een kleine update, ook naar aanleiding van een vraag uit de reacties op mijn review.
LPG ervaring en kosten/besparingen: Tot nu toe heb ik 93.000 kilometer op LPG afgelegd zonder enig probleem. Nooit iets gehoord over de noodzaak om kleppen te stellen.
De actieradius op LPG is zo'n 500-550 kilometer op een tank.
Verbruik ligt zo tussen 1:13 en 1:14. Op jaarbasis, gebaseerd op 30.000 kilometer per jaar (gerekend met 26.000 op LPG en 4.000 op benzine) bespaar ik ongeveer €750 op de benzinekosten (inclusief verrekende kosten onderhoud LPG, hogere wegenbelasting en afschrijving inbouw LPG installatie). Omgerekend per kilometer is dat 2,5 cent goedkoper tov uitsluitend benzine. Over de 93.000 kilometer die ik op LPG heb gereden is dat dus een besparing van € 2.325 tot nu toe. Daar kan je leuke dingen van doen in ieder geval.
Distributieriem: Ik heb het bij mijn Skoda dealer nagevraagd en de interval ligt op 210.000 kilometer (of 10 jaar leeftijd).
Aanvullend positief punt: Een subtiel maar handige voorziening is dat als je naar muziek luistert het volume een klein beetje omhoog gaat als je harder dan bepaalde snelheden rijdt (en zachter als je eronder zakt), zodat je niet telkens aan de knop hoeft te zitten.
Recht zo die gaat
- 157.000 km
Even een kleine update nu er weer een aantal kilometers bij zijn gekomen.
Klein, omdat er eigenlijk geen bijzonderheden te melden zijn over de afgelopen periode. Skoda's kleinste doet gewoon wat 'ie moet doen: rijden en blijven rijden. Heeft me nog nooit laten staan en ook een hittegolf van 35+ graden heeft niet tot protesten geleid (maar heeft wel het plezier van een airco nogmaals onderstreept).
Tot de volgende weer. We gaan lekker verder zo.
Accu kapot, netjes afgehandeld
- 161.250 km
Na bijna 7 jaar en 161.000 kilometer besloot vanochtend de accu naar de eeuwige jachtvelden te vertrekken.
Sleutel omdraaien... en niets...
Skoda Mobiliteit gebeld. Vriendelijke dame aan de lijn.
Details uitgewisseld en een uurtje later stond de monteur bij de deur. Die constateerde dat de accu overleden was. Is onhandig natuurlijk, maar dit soort dingen slijten nu eenmaal en met zo'n staat van dienst qua leeftijd en kilometers vind ik het een prima prestatie.
Overigens blijkt dat bij de startprocedure de accu eerst 'voorgemeten' wordt en als daarin blijkt dat er te weinig stroom is, dan wordt de hele startprocedure geannuleerd. Dus niet meer zoals vroeger waarin je een slechte accu voortijdig kon herkennen aan de steeds moeizamer draaiende startmotor.
Maar goed, de monteur koppelde de jumpstarter aan en mijn Citigo liep weer. Ik volgde de monteur naar de Skoda garage 5 minuten verderop en kon meteen naar binnen rijden. Terwijl ik een kop koffie kreeg aangeboden werd er een nieuwe accu geplaatst en een paar minuten later was ik weer onderweg.
Al met al dus een prima service.
Inruil na 9 jaar trouwe dienst
- 203.000 km
Na 9 jaar rijden en een dikke 200.000 kilometer op de teller werd het tijd om uit te zien naar een waardige opvolger van de Citigo.
Niet omdat hij 'op' was, maar simpelweg omdat ik een wat groter formaat auto wilde hebben met meer ruimte voor mensen op de achterbank en een grotere bagageruimte. Ik ging op zoek en slaagde afgelopen weekend. Mijn fijne blauwe torretje wordt vervangen door een grotere Skoda Scala Sport Business line 116PK versie uit 2020 Twee klasses hoger dus en aanzienlijk méér auto; rijdt perfect en heeft net als de Citigo een zee aan ruimte voorin.
Toch maar even terugkijken dan op de laatste periode.
Ik denk met veel plezier terug aan het rijden in de Citigo. In de stad en op de snelweg voel je dat je in een kwalitatief goede auto zit. Toegegeven, snelheidswedstrijdjes zal je nooit gaan winnen, maar ontspannen kruisen is heel goed te doen.
Eén ding is echt stuk gegaan sindsdien en dat is een kabelbreuk van de radio antenne ergens in het binnenwerk. De radio werkt nog, maar heeft geen ontvangst meer. Heb ik niets aan gedaan, aangezien ik sowieso bijna altijd mijn telefoon op de AUX aansluiting inplugde en daardoor muziek luisterde. Een dure klus om dit op te sporen en te repareren vond ik dus niet de moeite waard.
Verder was het, buiten die ene accuvervanging, altijd starten en lopen in weer, wind, hitte en vorst. Nooit problemen gehad. Dat draagt bij aan het kwaliteitsgevoel.
Al met al is de Citigo dus een fijne metgezel geweest die mij overal heen heeft gebracht waar in naartoe wilde. Een auto die ik dus zonder voorbehoud kan aanraden.
Het zal nog wel een paar keer gebeuren dat ik met weemoed terug denk aan dit wagentje. Maar, tegelijk kijk ik ook uit naar het vervolg in de Scala.
Ik hoop dat die het stokje over neemt en er net zo trots mee rond zal rennen als zijn kleine neefje dat deed.
- Einde van deze review-
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.