Skoda Citigo 1.0 CNG Greentech Sport (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo 1.0 CNG Greentech Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 61.441 km |
KM-stand laatst | 157.306 km |
Simply clever op CNG?
- 67.671 km
Een Skoda Citigo … op aardgas … met spoilertjes … en striping. Juist, we hebben het hier over de Skoda Citigo CNG Sport die ik sinds een poosje in bezit heb en waar ik graag iets meer over vertel.
Deze auto is de in plaats gekomen van de Toyota iQ die ik eerder had.
Ik had weer eens zin in wat anders en wilde graag eens LPG of CNG proberen. Beide brandstoffen hebben hun voor- en nadelen, maar ik had geen specifieke voorkeur voor een van beiden. Deze Citigo is het uiteindelijk geworden omdat ik deze vond tegen een goede prijs (bij een particulier) en ik vind hem er leuk uitzien en hij is lekker compleet uitgerust.
De spoilers voor en achter geven hem wel een leuke sportieve uitstraling en de striping is weliswaar wat smaakgevoelig maar hij kan het hebben naar mijn mening. Al komen we hier wel direct bij het eerste kritiekpuntje; die originele striping is niet van al te beste kwaliteit. Van afstand ziet het er mooi uit, maar van dichterbij zie je dat vooral de folie op motorkap en dak niet echt goed bestand is tegen de weersinvloeden en wassen. De folie vertoont scheurtjes en ik ben benieuwd hoe lang dit nog meegaat. Ik heb met het idee gespeeld om de folie op het het dak en de motorkap te verwijderen, maar ik kan wel raden dat je dan kleurverschil gaat zien tussen de plekken waar folie heeft gezeten en waar niet. Wellicht in de toekomst eens nieuwe folie plakken van betere kwaliteit. Ik had op Duitstalige sites al vaker gelezen dat de striping die VAG voor z’n kleine drieling gebruikt niet bepaald van de hoogste kwaliteit is die er te koop is.
Onder de auto hangen 2 tanks die theoretisch samen ongeveer 11kg aardgas bevatten, al heb ik in de praktijk ook al wel eens ruim 12kg kunnen tanken. Hiermee kun je zo’n 270 á 300km rijden is mijn ervaring tot nu toe. Wellicht dat dit in de zomer iets verder zal zijn aangezien ik al heb gemerkt dat de auto met mooi warm weer wat zuiniger is. Ik rijd nu bijna 3 maanden met de auto en het gemiddelde verbruik ligt op 4,18kg/100km. Bij de laatste tankbeurt koste CNG €1,149/kg dus daarmee liggen de brandstofkosten nu net onder de €0,05 per kilometer. Tanken voor minder dan €15 is best prettig. ;) Nadeel van CNG is natuurlijk dat je vaker moet tanken maar dat vind ik persoonlijk geen enkel probleem.
Voordat iedereen nou ineens denkt dat CNG rijden dus super goedkoop is moet ik nog wel wat opmerken; vergeleken met de benzine-uitvoering is de verzekering (in mijn geval; allrisk) voor een CNG-uitvoering stukken duurder en sommige verzekeraars verzekeren zelfs helemaal geen CNG-voertuigen. MRB is een tientje duurder per maand dan een benzine-Citigo. Daarnaast moeten de tanks elke 4 jaar gekeurd worden bij een KIWA-gecertificeerd bedrijf en dat is wel even wat duurder dan een APK’tje. ( https://www.tankinspecties.nl/faq )
Mijn auto is van begin 2014 dus die gastanks hadden eigenlijk begin vorig jaar al gekeurd moeten worden maar dat is niet gebeurd, toen ik daar achter kwam heb ik zsm een afspraak voor de keuring gemaakt bij Pouw Deventer. Kosten: €287,50 en daarmee zijn de tanks weer 4 jaar goedgekeurd. Bij de volgende keuring (elke 8 jaar) moet ook de slang tussen de drukregelaar en de inspuitrail vervangen worden. Die volgende keuring over 4 jaar zal dus zelfs nog iets duurder zijn.
Ik was er al van op de hoogte dat de drukregelaar die de 200+ bar uit de tanks omzet naar de benodigde inspuitdruk in sommige gevallen problemen geeft en irritant geluid kan gaan maken. Daarom had ik vooraf al uitgezocht wat dit onderdeel kost en dat bleek op het moment van uitzoeken, vlak voor de proefrit, €855,23 incl BTW te zijn exclusief montage. Gelukkig bleek de drukregelaar in mijn auto geen vreemde geluiden te maken en bleek zelfs uit de Duitse papieren die bij de auto zitten dat in 2016 de drukregelaar al vervangen is. Overigens zijn veel onderdelen van het CNG-systeem verschrikkelijk duur. Als er iets kapot gaat aan een ventiel, leiding of tank is je complete voordeel van lagere brandstofkosten al snel vervlogen.
Het feit dat er Duitse papieren bij de auto zitten verraad al dat dit een importer is, de vorige eigenaar heeft hem uit Duitsland gehaald. Bij de Skoda dealer heb ik even Nederlandse boekjes besteld en hebben we even nagekeken wat voor onderhoud de auto voor het laatst heeft gehad in Duitsland. Daar had hij voor het laatst bij ongeveer 30,000km een grote beurt gehad, maar sindsdien was er niks meer ingevuld in het digitale onderhoudsboekje terwijl de auto bij aanschaf ruim 61,000km gelopen had. De vorige eigenaar had zelf onderhoud uitgevoerd maar daarbij niks vastgelegd op papier.
Ik heb snel na aanschaf een grote beurt + APK laten uitvoeren bij m’n vaste garage; Vakgarage JMR in Zwolle. Aangezien de bobines niet de meest betrouwbare reputatie hebben heb ik die preventief laten vervangen. Overbodig? Wellicht, maar ze zijn niet zo duur en kwaad kan het sowieso niet. Ik had bij de bezichtiging en proefrit zelf al zoveel mogelijk zaken bekeken en kreeg de indruk dat het technisch een goede auto is. Gelukkig kon de monteur dit bevestigen en bleek ik geen kat in de zak te hebben gekocht. Het onderhoud wordt vanaf nu gewoon bijgehouden in een ouderwets papieren onderhoudsboekje (wel een originieel Skoda boekje).
Wat betreft het rijden in de Citigo kan ik verwijzen naar de autotests van AutoWeek over de Skoda Citigo/VW Up!/Seat Mii met als aanvulling dat de 1e versnelling en de achteruit zich soms wat moeilijk laten inleggen. En de CNG-versie voelt wat minder vlot dan z’n benzinebroertjes, zeker bij het invoegen op de snelweg zou je wat meer power wensen, de enige oplossing is terugschakelen en toeren maken. Daarnaast komt er een wat typisch geluid uit de versnellingsbak dat verdwijnt zodra je de koppeling intrapt. Ik kende het geluid al uit een paar andere Citigo’s waar ik mee gereden heb. De monteur bij m’n vaste garage vermoed dat het het druklager is. Zolang er verder geen problemen zijn doen we er niks aan. De wat lastig in te leggen 1e versnelling en achteruit zijn ook een bekende kwaal maar is niet iets waar ik wat aan ga laten doen. Ik heb gemerkt dat je de versnelling met wat meer ‘gevoel’ moet inleggen en dan heb ik er persoonlijk niet zo vaak problemen mee.
Het start-stop systeem was ook even wennen; eigenlijk werkt het net ietsjes te traag, zeker wanneer je vooraan staat bij de stoplichten levert het wel eens een tuutje of lichtsignaal op. Toch gebruik ik het meestal wel aangezien ik m’n meeste kilometers rijd op bekende trajecten en bij veel verkeerslichten weet je wel zo ongeveer wanneer je groen krijgt en dan trap ik de koppeling vlak voordat ik groen krijg al in zodat ik direct weg kan rijden.
Qua interieur lijkt de Citigo Sport behoorlijk op de Monte Carlo uitvoering met z’n mooie bekleding. Verder heeft hij ook een mooi lederen stuurtje en heel fijn werkende stoelverwarming. Mijn vorige auto had ook stoelverwarming maar die pulseerde nogal (aan-uit-aan-uit) terwijl de stoelen in de Citigo veel gelijkmatiger warm blijven. De stoelverwarming heeft 2 standen en in de meest warme stand komen de stoelen snel op temperatuur. Na verloop van tijd schakelt het systeem ook vanzelf naar de lagere stand en dat is prima want de warmste stand is mij na een poosje wel iets te warm. Eenmaal op de lagere stand is het dan zeer comfortabel. Het mooie aan de af-fabriek CNG installatie is dat de boordcomputer en tankmeter hierop aangepast zijn en dat alles mooi geïntegreerd is. De tankmeter is verdeeld in 2 delen en alleen de positie van de naald verraad of de auto op benzine of CNG rijd. Je kunt niet handmatig overschakelen van de ene naar de andere brandstof. Dat is verder geen probleem want de auto zal proberen zoveel mogelijk op CNG te rijden, en daar heb ik hem ook voor. De benzinetank is eigenlijk alleen een reserve brandstof. Volgens het boekje zal hij daar alleen even kort na het starten op rijden wanneer het heel erg koud is, en na het tanken van CNG rijd hij eventjes op benzine. Soms schakelt hij al over op CNG nog voordat ik het terrein van het tankstation af ben, en soms duurt het een paar honderd meter langer.
Zoals ik al schreef is de boordcomputer ook aangepast voor CNG gebruik. Anders dan bij benzine of LPG tank je CNG per kilo, en het verbruik gaat dus ook in kg/100km. Uiteraard kan hij ook prima overweg met L/100km in het geval de auto op benzine rijdt. De actieradius die de boordcomputer berekend blijkt in de praktijk behoorlijk goed te kloppen, wanneer de actieradius voor CNG op 0km is gesprongen zal hij binnen 1 á 2 km overschakelen op benzine. Op snelwegtempo (130km/h) stottert hij daarbij heel kort eventjes, maar bij lagere snelheden gaat het ongemerkt. Je hoort alleen vanuit de zekeringkast in de voetenruimte van de bestuurder ergens een klikje van een relais indien je de radio uit hebt staan.
Wat me niet bevalt in het interieur is de radio. Ik vind hem qua looks prima passen, maar daar is al het positieve dan ook wel mee gezegd. Dit is een radio met DAB+, maar dat werkt verschrikkelijk gebruiksonvriendelijk en heeft slechte ontvangst. Ik ga er niet langer mee lopen klooien, ik gebruik de FM wel. De geluidskwaliteit voldoet.
Hiermee samenhangend; de Garmin unit op het dashboard. Het komt hier op neer; hij is traag. De uitgebreide boordcomputer is echter wel een leuke gimmick. Helaas gaat de carkit ook via de Garmin waardoor het geen optie is om hem weg te laten. Voor navigatie gebruik ik m’n smartphone, dat is veruit suprieur. Idealiter zou je de Garmin en de fabrieksradio uit de auto mieteren en er een aftermarket radio met carkit inzetten, maar ik weet niet of de PDC dan nog wel werkt aangezien dat piep-geluid via de speakers gaat en je het volume ervan ook via de radio instelt.
Hoe bevalt de Citigo al met al? Eigenlijk heel goed. Ik vind het heel fijn dat ik voorin lekker ruim zit, tanken is een feestje en het is gewoon een lekker luxe auto met stoelverwarming, cruise control, etc etc. Die beroerde radio en Garmin doen daar niks aan af. Ik ga hier voorlopig lekker wat kilometers mee rijden en dan zien we wel weer hoe lang hij gaat blijven. :)
Uiteraad is er ook alweer wat geknutseld aan de auto; zo heb ik even een verstelbare koffervloer van de VW Up! besteld en ingebouwd al had dat wat voeten in de aarde want dat past niet zonder modificeren van de steunen doordat de koffervloer bij de CNG-versie anders is dan die van een benzine-versie. Ook komt deze auto zonder reservewiel, omdat de gastanks op de plaats van de reservewielbak zitten, en dat beviel me niet. Dus ligt er nu onder het verstelbare vloertje een thuiskomertje van een 6N-Polo. Ik spuit niet graag van dat schuim in een lekke band want dan kun je hem daarna weggooien ipv laten repareren. Verder heb ik nog even een paar ‘simply clever’ accessoires gekocht die natuurlijk thuishoren in een Skoda zoals de prullenbakjes in de deuren en een telefoonhouder voor in de bekerhouder. Al past in die laatste zowat geen enkele moderne telefoon in ontdekte ik later. Hij is overigens wel handig als pennenbakje, dat is prettiger dan de penhouder in het dashboardkastje. De welbekende Skoda-paraplu zat overigens nog gewoon bij de auto toen ik hem kocht. Die ligt in een bakje bij de bijrijdersstoel. Het parkeerbonclipje bij de voorruit was afgebroken dus die heb ik ook al even vervangen, dat kost bijna niks. Voor de dakdragers die ik al had heb ik een nieuw montagesetje gekocht van Thule zodat ik ze kan hergebruiken op de Citigo.
Ik heb de auto gekocht op 14 inch staal met winterbanden. Eigenlijk horen er 16 inch ‘Serpens’ velgen op een Citigo Sport, deze had ik er ook wel bij kunnen kopen maar ik vond de meerprijs te gortig. Daarnaast vind ik ze ook niet echt mooi dus besteed ik m’n geld liever aan velgen die ik wel mooi vind. Bij aanschaf van de auto zaten er afzichtelijke grijze wieldoppen op de stalen velgen. Ik heb even 4 zwarte Skoda naafkappen besteld, voor de tijd die het nog duurt totdat ik mooie lichtmetalen velgen heb ziet dat er in ieder geval een stuk beter uit.
Het enige onderdeel dat ik buiten het normale onderhoud en de extra accessoires heb moeten bestellen is een nieuw afdekdopje voor over de CNG-nippel. En eigenlijk was het kapje zelf ook nog prima, maar alleen was het rubber van de ring waarmee het onderdeel aan de auto blijft vastzitten uitgedroogd en gescheurd. Dit deel van het CNG-systeem was gelukkig niet duur, slechts een paar euro.
Nu eerst maar weer eens wat kilometers maken, ik houd jullie op de hoogte bij nieuwe ontwikkelingen.
Nieuwe wielen en warme dagen
- 71.892 km
Kort nadat ik het eerste deel van de review heb geplaatst is de Citigo voorzien van nieuwe velgen en banden bij Tyrepoint Zwolle. Ik heb gekozen voor Dezent TD Dark velgen in de 15inch variant. Banden; GoodYear Vector 4Seasons Gen2 in de maat 185/55 R15. Deze banden zijn breder dan de banden waarmee ik de auto kocht (165/40 R14), maar het is wel een van de maten die op de sticker vermeld staan binnenin de tankklep. Dat past dus zonder enig probleem.
Mijn ervaringen met de GoodYear 4Seasons waren bij m’n vorige auto dermate positief dat ik ze ook weer onder m’n huidige auto wilde hebben. Ik heb nog wel even met een schuin oog richting Vredestein Quatrac gekeken, maar die waren op dat moment duurder dan GoodYear.
Het eerste wat opviel bij het rijden was dat er veel minder bandenlawaai te horen is in het interieur. De vorige banden waren ‘Matador Nordicca Basic’ winterbanden, dus dat ik er op vooruit zou gaan wat betreft geluid was natuurlijk wel te verwachten. Maar de mate van de geluidsafname verraste me toch.
Sinds de nieuwe banden zie ik wel dat het verbruik lichtelijk is toegenomen. Dit zal deels te wijten zijn aan het feit dat ik nu bredere banden heb dan eerder, maar ik ben ook wel wat flotter gaan rijden met de auto. De drang om zo laag mogelijke verbruikscijfers te behalen is wat minder geworden, desondanks blijven de brandstofkosten lekker laag in vergelijking tot een benzineversie.
Behalve dat de Citigo faalt op DAB+gebied, zoals ik in het eerste deel van de review beschreef, is er de afgelopen tijd nog een puntje komen bovendrijven dat mij minder bevalt; de airco. Ondanks dat de airco vorig jaar nog is gevuld en hij ook heus wel wat koude lucht uit zo’n roostertjes blaast vind ik de capaciteit ontoereikend. Op wat warmere dagen viel het me al wel op dat ik de prestaties niet om over naar huis te schrijven vond maar het was nog net voldoende. Echter bij temperaturen boven de 30 graden valt hij door de mand. De blower moet op de hoogste stand en dan nog krijgt de airco de auto niet fatsoenlijk koel. Ik denk dat het ook iets te maken heeft met dat er in het midden van het dashboard geen roosters zitten die richting de inzittenden kunnen blazen. VAG heeft ervoor gekozen om een rooster bovenop het dashboard te maken en die blaast tegen de achterkant van de Garmin aan … geniaal … not!
Als we even verder kijken dan de radio- en aircoperikelen dan blijft de Citigo best wel een aardig wagentje. Over het algemeen steekt hij gewoon heel vernünftig in elkaar maar hij is zeker niet foutloos.
Verder zijn er eigenlijk geen bijzonderheden te melden. Hij doet gewoon wat hij moet doen en verder is hij eigenlijk gewoon een beetje saai. Bij m’n vorige (Japanse) auto’s voelde ik altijd een kriebel om lekker wat te knutselen aan de auto, extra’s inbouwen, zoeken naar speciale uitvoeringen, zoeken naar wat andere mensen modificeren aan de auto. Maar deze auto doet dat niet met me, na de extra’s die ik kort na aankoop heb ingebouwd en de nieuwe wielen is de kriebel weggegaan. Beetje jammer. Ik denk dat m’n volgende auto toch maar weer een apart Japannertje moet gaan worden. Ik heb wel wat mogelijke kandidaten in gedachten, maar voorlopig zie ik het er nog niet van komen dat de Citigo ingeruild wordt.
Eindejaarsmemoires over de Citigo
- 83.000 km
Het jaar loopt op z’n eind, mooi moment om weer eens te updaten en te kijken hoe het ervoor staat met de Citigo.
Ik heb de Citigo inmiddels zo’n 11 maanden in bezit en heb sinds de aanschaf ruim 21.500km gereden, dat is iets meer dan ik had verwacht begin dit jaar maar ik beschouw het als een positief teken. Ik rij graag in de Citigo en soms dus ook gewoon een stuk voor het plezier zonder dat ik echt ergens heen moet.
Ik sloot de vorige update af met de constatering dat de auto eigenlijk een beetje saai is en dat ik toch wel weer richting een apart Japannertje neig. Echter hebben we thuis besloten dat de Citigo langer moet blijven zodat er wat minder geld opgaat aan auto's ipv aan andere leuke dingen. Maar als de Citigo dan langer blijft moest er wel 1 ding aangepakt worden waar ik me bijzonder aan ergerde; de radio.
De fabrieksradio heeft het veld moeten ruimen tezamen met de Garmin, tevens is de dakantenne vervangen. Bij het demonteren van de originele antenne vond ik ook de oorzaak van de slechte DAB-ontvangst bij de originele radio. Die antenne bleek hevig geoxideerd te zijn, die kon direct bij het elektronisch afval. De nieuwe radio is een Kenwood KMM-BT505DAB die uitstekend bevalt. Behalve de radio en antenne had ik nog een 1DIN-paneeltje nodig, een adapter om de radio aan te kunnen sluiten en ik moest zelf even een draad voor de geschakelde plus aanleggen. (Foto van het project bijgevoegd.)
Aanvankelijk zat ik nog met de twijfel of de pdc zou blijven werken in combinatie met de aftermarket radio, maar dat bleek geen probleem te zijn. De pdc blijft werken en ook op hetzelfde volume piepen. Alleen bij de fabrieksradio dempt het radiovolume bij het achteruit rijden en dat gebeurd nu niet. Voor mij geen probleem, dan zet ik zelf de radio wel zachter indien nodig. De fabrieksradio en Garmin heb ik verkocht, die leverden nog mooie bedragen op. Onder de streep heeft het project zodoende nauwelijks geld gekost.
Ten tijde van de radio ombouw had ik wel een probleem met een brandend airbag lampje. Dit blijk ik achteraf zelf veroorzaakt te hebben doordat ik het lampje dat aangeeft dat de bijrijdersairbag is uitgeschakeld had losgekoppeld toen ik de radio aan het vervangen was en ik de auto een keer op contact heb gezet voordat dat lampje weer was ingeplugd. Daardoor bleef het lampje in de tacho-unit branden en kwam er een foutcode in het systeem te staan. Ik moest daarvoor even naar de garage om de foutcode te resetten.
Verder heb ik de standaard hemelverlichting vervangen door een exemplaar met 2 leeslampjes. Doordat alle 3 lampjes aangaan bij het openen van de deur heb je in het donker net even wat meer licht, dat is wel prettig.
De afsluitende kostenpost dit jaar betrof een kleine beurt met APK bij de garage. Op advies van de garage hebben we de onderhoudsinterval iets opgerekt. Standaard zou de Citigo elke 15.000km een beurt moeten hebben, maar volgens de garage kan het met mijn rijstijl een jaarkilometrage ook wel elke 20.0000km. De Citigo kwam zonder problemen door de keuring en er zijn verder geen bijzonderheden gevonden. Wel had ik vooraf gevraagd even naar de wielophanging voor te kijken, die kraakt namelijk nogal wanneer het 's ochtends koud is. Men heeft wat rubbers ingevet waardoor het een ietsje minder is. Als ik er helemaal vanaf wil zijn zouden de voorste schokdempers vervangen moeten worden, maar aangezien dat technisch gezien nog niet nodig is (ze zijn niet lek) is het advies om er voorlopig niks aan te doen.
Al met al; de Citigo is een beetje een saai autootje maar voldoet uitstekend. Ik kan er met mijn postuur -dat denk ik redelijk gemiddeld is- lekker in zitten, de auto is lekker wendbaar, hij heeft net wat meer en praktischer laadruimte dan de Toyota iQ die ik hiervoor had en hij is van veel gemakken en comfort voorzien.
Het rijbereik op CNG blijft nog altijd zo’n 270 tot 300km en daar kan ik prima mee uit de voeten. Daarnaast is tanken nog steeds lekker goedkoop. Brandstofkosten liggen gemiddeld net onder de 5 cent per kilometer.
Op naar weer een jaartje kilometers maken in de Citigo.
Eerste defect
- 86.472 km
Onlangs is de linker koplampunit van de Citigo vervangen, bij de oude zat nogal wat speling op het binnenwerk. Bij de zoektocht naar de oorzaak haalde ik de koplampstelmotor los en op dat moment viel er iets in de koplampunit naar beneden en kon ik de stelmotor daarna niet meer inhaken aan het binnenwerk waardoor de speling nog veel groter was geworden. Na inbouw van de nieuwe heb ik de oude koplampunit eens even onderzocht en bleek dat er een onderdeel in de koplamp had losgelaten. De stelmotor grijpt vast in een plastic blokje dat op zijn beurt weer vast hoort te zitten aan het binnenwerk. Die laatste 2 zijn kennelijk losgeraakt van elkaar en de blokje viel dus naar beneden toen ik de stelmotor van de koplampunit demonteerde. Tjah, lullig gevalletje van pech denk ik. Deze koplampunit is dus het eerste echte defect aan de auto sinds ik hem heb.
Er zijn ook nog een aantal andere onderdelen vervangen de afgelopen tijd. Zo bladderde het leder van de versnellingspook af en dat zag er niet meer zo fraai uit. Nou is de auto weliswaar bijna 6 jaar oud en heeft ruim 86.000km gereden .. maar toch vind ik het wel een beetje vroeg dat de pook nu al zo lelijk was geworden. Gelukkig vielen de kosten van een nieuwe wel mee dus die heb ik vervangen voor een verse.
Tevens heb ik mezelf verwend met een nieuw stuur. Het oude was leder met rood stiksel, en nu heb ik een nieuw stuur dat aan de onderzijde afgeplat is en is voorzien van geperforeerd leder met rood stiksel. Prachtig stuur, maar wel erg duur. Nu heb ik zowel het stuur als de pook weer lekker nieuw en dat voelt heerlijk aan. Het voelt uiteraard net zo lekker nieuw aan als bij een fonkelnieuwe auto in de showroom van de dealer.
Het oude stuur had weliswaar wat gebruikssporen maar was nog zeker niet versleten, dat leder is dus echt wel van betere kwaliteit dan dat van de pookknop.
Wat ik verder nog heb vervangen zijn de ruitlijsten van de voorportieren, daar groeide allerlei groenigheid op (alg/mos) en ondanks dat ik ze al vaker heb geprobeerd te reinigen kwam de groenigheid telkens zo weer terug. Vandaar maar even nieuwe ruitlijsten besteld en nu ziet het er weer netjes uit.
Het laatste vervangen onderdeel dat ik nog even wil noemen is niet zozeer vervangen vanwege slijtage, ouderdom of iets dergelijks maar puur vanwege esthetiek. De grille van de auto had een chromen rand en dat vind ik niet zo mooi bij de auto passen. Dus heb ik de grille vervangen door een exemplaar zonder die chromen lijst en daarmee is de hele grille nu zwart. Past naar mijn mening veel beter in combinatie met de zwarte onderspoiler en z’n sportieve uitstraling.
In een eerder deel van de review merkte ik op dat de verzekeringspremie een stuk hoger is dan voor een benzinevariant. En dat is bij m’n vorige verzekeraar nog steeds het geval, maar sinds kort ben ik overgestapt naar een van de verzekeraars die onder Achmea vallen, en dat scheelt echt heel fors in de maandelijkse kosten. Nog steeds wel iets duurder dan een benzine Citigo, maar op jaarbasis bespaar ik nu veel geld. Hierdoor verdiend de Citigo een extra ster op het onderdeel ‘kosten’ waarmee hij op 4 sterren voor dat aspect komt te staan.
Hij mag mee naar 2021
- 107.602 km
Sinds de vorige update zijn er eigenlijk maar weinig bijzonderheden te melden. De Citigo blijkt nog steeds betrouwbaar, comfortabel en goedkoop. Ik val in herhaling, maar dat tanken met deze auto .... is zo heerlijk goedkoop.
En juist dat is dan ook 1 van de voornaamste argumenten dat ik door blijf rijden met deze auto; zo goedkoop rijden, dat gaat me niet snel opnieuw lukken. En ja; natuurlijk zal een elektrische Citigo die je thuis laadt met stroom van je eigen zonnepanelen nog goedkoper rijden. Maar ik heb het geld er niet voor, ik kan niet thuis laden (huur-appartement, parkeren langs de openbare weg), ik heb geen zonnepanelen en tegen de tijd dat de elektrische Citigo ook als occasion betaalbaar is geworden zal die mrb-vrijstelling ook wel over zijn. Voorlopig wordt het dus echt niet goedkoper dan dit. ;-)
Ik ben nog kortstondig bezig geweest met de mogelijkheid om de Citigo uit te rusten met een trekhaak zodat je eens een klein boedelbakje kunt huren en wat makkelijker spulletjes kunt vervoeren. Daar is in Duitsland een exemplaar voor te koop met Europese typegoedkeuring die geschikt is om een karretje van een paar honderd kilo te mogen trekken. (Dus niet de afneembare Brink trekhaak die je in Nederland wel kunt kopen, die is enkel voor een fietsendrager, en bovendien niet geschikt voor de aardgas-exemplaren.) Echter heeft de Citigo op papier een trekgewicht van 0kg. Ik had verwacht dat dit makkelijk aangepast kon worden aangezien er een Europese typegoedkeuring is voor de trekhaak die ik wilde kopen, maar daar denkt de RDW toch echt anders over. Uiteindelijk afgezien van de koop van de trekhaak, kort en bondig; teveel gedoe, te hoge kosten en grote kans dat men alsnog geen trekgewicht gaat toekennen.
Verder heeft de auto onlangs nog een grote onderhoudsbeurt en een APK keuring gehad, daar kwamen geen bijzondheden bovendrijven. Het onderstreepte het beeld nog weer eens; betrouwbaar en goedkoop wagentje.
Klein dingetje dat ik nog wel zelf even heb vervangen is het rubber van de benzine-tankdop. Die was helemaal broos geworden en vol scheuren. En ik heb nog een nieuw setje wisserbladen gemonteerd.
Spijtig genoeg had ik dit jaar nog wel een keer lichte stoeprandschade opgelopen aan een van de lichtmetalen velgen. Die schade heb ik professioneel laten herstellen. Die reparatie koste meer dan de velg nieuw had gekost, maar helaas zijn nieuwe Dezent TD Dark velgen in deze maat niet meer leverbaar. Dat was wel even balen. In de periode dat de velg werd gerepareerd reed ik even een paar dagen met 2 van m’n stalen wielen met winterbanden op de vooras, en het viel me op dat de Citigo een stuk lichter stuurt met die smallere bandjes. Eigenlijk was dat best wel prettig. Misschien dat ik na het verslijten van m’n huidige banden wel weer overstap naar 14 inch wieltjes met bandenmaat 165/70 R14. Maargoed, dat duurt nog wel even. De huidige banden zijn nog lang niet aan vervanging toe.
Al met al mag de Citigo dus met ons mee het nieuwe jaar in. Eind januari heb ik hem 2 jaar in bezit, daarmee gaat hij over de gemiddelde duur heen dat ik een auto in bezit heb. :-)
We gaan zien of hij 2021 ook vol gaat maken. Maar als grote problemen uitblijven zit die kans er wel in.
Nieuwe accu en ander onderhoud
- 122.554 km
We zijn alweer ruim over de helft van 2021 en waar ik in de vorige update nog schreef dat we zullen zien of de Citigo 2021 gaat volmaken kan ik inmiddels wel zeggen dat dat waarschijnlijk wel lukt. ;)
In de afgelopen maanden heb ik storing gehad in het start-stop systeem. Ik vermoedde dat de accu z’n beste jaren achter zich had gelaten en dat bleek inderdaad het geval te zijn. De oude accu was kennelijk nog degene waarmee de Citigo de fabriek had verlaten, dus die had ook geen schuld meer na ruim 7 jaar dienst gedaan te hebben. De nieuwe accu (Varta N60) had ik online besteld bij accudienst.nl en ik heb de accu zelf op de stoep bij de garage gemonteerd waarna een medewerker van de garage de accu voor mij heeft ingeleerd met de computer. Alles werkt nu weer probleemloos. De Citigo is ook direct even op andere foutcodes gescand, maar er was verder geen enkele foutcode aanwezig.
Niet zoveel later was de auto nog weer toe aan een regulier onderhoudsbeurtje; nieuwe filters, nieuwe bougies en verse motorolie. Ik heb er voor gekozen om het onderhoud dit keer zelf te doen en dat is goed bevallen. Ik waag mij niet aan werken aan remmen en dat soort zaken want daar heb ik geen verstand van maar olie, filters en bougies kan ik zelf wel doen. Bijkomend voordeel is nog dat het onderhoud dan iets goedkoper is, al is dat voor mij niet de primaire reden, ik vind het vooral leuk om te doen. De volgende beurt zal een ‘grote beurt’ zijn waarbij de remmen ook weer even nagekeken en schoongemaakt worden tevens mag de remvloeistof dan weer ververst worden. Ik zal dan waarschijnlijk ook de motorolie eerst weer even zelf doen en dan mag de garage de overige zaken uitvoeren.
Eind dit jaar moet de Citigo nog even APK-gekeurd worden, maar ik heb geen reden om daarbij problemen te verwachten.
En verder .. hij is nog steeds betrouwbaar en goedkoop om te rijden. Er is weinig op aan te merken. Net zoals de benzineprijzen is de CNG-prijs ook wel flink gestegen maar nog steeds is het voor mij beduidend goedkoper dan eenzelfde auto op benzine. Eigenlijk is deze Citigo vanuit financieel perspectief misschien wel m’n beste auto-aankoop ooit. Hij is zelfs goedkoper om te rijden dan m’n laatste Daihatsu Cuore. Daihatsu had zo’n mooie slogan; ’Rij zuinig, rij Daihatsu’ maar deze Citigo op CNG rijdt nog zuiniger terwijl hij een betere zit biedt voor mensen met een Europees postuur en tevens een ruimer interieur.
Het kriebelt me wel eens om de Citigo in te ruilen, puur omdat ik wel weer eens wat anders zou willen, maar als je dan aan het rekenen slaat kom je altijd tot de conclusie dat alles wat ik interessant vind wel een stuk duurder gaat zijn dan de Citigo. Bovendien heb ik een voorkeur voor A-segment autootjes en als je dan in andere autootjes gaat zitten en een stukje gaat rijden valt me altijd weer op hoe fijn de stoelen van de Citigo/Up!/Mii zijn in vergelijking tot andere kleine autootjes en hoeveel ruimte ik heb voor m’n benen. Heerlijk. In vergelijking met veel concurrenten voelt de VAG-drieling vaak echt als een iets grotere auto.
Voorlopig blijft dit gasbommetje dus nog wel even.
Ook mee naar 2022?
- 131.830 km
In vergelijking met eerste kerstdag vorig jaar zijn we inmiddels ruim 24.000km verder. Volgens sommigen een hoog jaarkilometrage voor zo’n kleine auto. Ik ken de kritieken op kleine auto’s, zeker in combinatie met veel kilometers rijden per jaar. Maar mij deert dat niet, en de auto evenmin. 24.000km per jaar een probleem? Nee hoor, sterker nog, in het voorjaar zijn we er vanwege Corona en privéomstandigheden zelfs iets minder mee op pad geweest dan we anders gedaan zouden hebben. In dat geval hadden er zo nog een paar duizend kilometers extra op de klok gestaan kunnen hebben.
Een tijdje terug is de Citigo weer APK-gekeurd en daar kwam hij zonder slag of stoot doorheen. Geen aandachtspunten of andere opmerkingen. Hij is gewoon in goede staat aldus de garage en dat is fijn om te horen uiteraard.
Ik heb onlangs nog wel een verbetering aangebracht aan de verlichting. Ik vond de H4-halogeen lampen eigenlijk niet meer genoeg licht geven en heb de lampen geüpgraded naar Philips Ultinon Pro6000 HL LED H4 lampen die ik bij een Duitse webshop heb besteld. Deze lampen beschikken over een Duitse ‘Straßenzulassung’ voor bepaalde voertuigen waarvan de Citigo er 1 is. Dit in tegenstelling tot veel andere types en merken LEDlampen die niet goedgekeurd zijn voor gebruik op de openbare weg. Desondanks heb ik wel eerst nog even contact opgenomen met de RDW om te vragen of deze set dan ook legaal in Nederland gebruikt mag worden. Ik kreeg een bericht terug dat het gebruik in mijn auto is toegestaan als de lampen zijn goedgekeurd voor mijn auto en de verlichting aan de overige wettelijke eisen blijft voldoen. Ik heb de Duitse ABG (Allgemeine Bauartgenehmigung) afgedrukt en in de auto gelegd waarin staat dat de Citigo, uitgevoerd met H4-verlichting, is goedgekeurd om deze verlichting te mogen gebruiken.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat van deze upgrade. Ik zie nu wat meer en dat is prettig. Philips zelf claimt een prestatieverbetering tot 230% .. maar dat is wel wat overdreven. Ik heb de lampen zelf ingebouwd en daarna de verlichting even opnieuw laten afstellen bij de garage. Het lichtbeeld is uitstekend met deze lampen. Het kost wat, maar dan heb je ook wel wat. Ik kan ze zeker aanraden.
Met name in de tweede helft van dit jaar is rijden op CNG wel een stuk duurder geworden. Onlangs tankte ik CNG bij een tankstation waar de €/kg prijs hetzelfde was als de €/L prijs voor E10-benzine. En met dat soort prijzen is CNG rijden niet meer zo aantrekkelijk aangezien de mrb en verzekeringspremie hoger zijn dan voor de benzinevariant. Je komt op een kg CNG weliswaar wat verder dan een liter benzine, maar het financiële voordeel van het rijden op CNG verdween de afgelopen maanden wel als sneeuw voor de zon. Gelukkig maar dat marktleider OrangeGas net deze week bekend maakte dat de prijs bij hun in januari daalt naar €1,649/kg. Daarmee blijft rijden op CNG vanuit financieel oogpunt toch interessant.
En dan natuurlijk de hamvraag; mag de Citigo mee naar 2022?;
Ja natuurlijk.
Hij is zo probleemloos en fijn, de brandstof wordt weer goedkoper en last but not least; de prijzen op de occasionmarkt voor andere auto’s die ik interessant vind zijn op dit moment zo absurd hoog ... Dan mag de Citigo gewoon mee naar 2022. En ik kan niet in de toekomst kijken maar het zou me niet verbazen als hij 2022 ook gewoon vol gaat maken want ik zie de occasionprijzen voorlopig nog niet normaliseren. Het kriebelt echt wel om weer wat anders te kopen, maar ik wil wel het gevoel hebben waar voor m’n geld te krijgen. Indien dat niet zo is rij ik liever langer door met de Citigo, eventueel totdat hij ‘op’ is.
Het jaar van het getwijfel, kogel door de kerk
- 157.306 km
Met kosten die aan alle kanten flink stijgen zat ik dit jaar al meermaals te twijfelen wat ik zou doen met de auto. Doorrijden en wel gewoon nog een nieuwe set A-merk banden kopen en alle andere benodigdheden uitvoeren? Of toch inruilen, maar voor wat dan?
Laten we aan het begin van het jaar beginnen. De banden begonnen redelijk afgesleten te raken en dan ga je eens je opties verkennen. Hoe lang wil ik überhaupt nog doorrijden met de auto? De oplossing voor deze vraag kwam eigenlijk grotendeels uit m’n excel-sheet waarin ik kosten vergelijk tussen m’n huidige auto en andere auto’s waar ik eventueel interesse in zou hebben. Elke optie was duurder dan gewoon doorrijden met de CNG Citigo. Dus, nieuwe banden bestellen maar. Het viel me alleen wel op dat er een flink prijsverschil zat tussen nieuwe banden voor op de 15inch lichtmetalen velgen (185 breed) en de exemplaren die ik op de 14 inch (stalen) velgen zou kunnen monteren (165 breed). Ik had immers nog een wielenset met verouderde winterbanden liggen.
Ik besloot de set lichtmetaal van de hand te doen en vers rubber om de stalen velgen te laten monteren. Opnieuw koos ik hierbij voor GoodYear Vector4Seasons Gen2 aangezien ik daar erg tevreden over was en ze veel kilometers mee zijn gegaan. Het bedrag wat de set lichtmetaal opbracht was alweer een aanzienlijk deel van de aanschafkosten van de nieuwe banden.
De smallere banden bleken zowel voor- als nadelen te hebben; het stuurt lichter, maar de auto werd wel iets zoekeriger, zeker in het geval van spoorvorming. Maar het verbruik daalde dan wel weer. In de lange hete en droge zomer viel me wel op dat deze smallere banden iets meer geluid leken te maken. Je hoorde ze haast ‘wringen’ op het wegdek, dat had ik met de bredere exemplaren voorgaande zomers volgens mij toch wat minder.
Ik heb dit voorjaar ook zelf de remmen aan de voorzijde geheel vervangen, remblokken en schijven dus. Ik had het nooit eerder gedaan, maar eigenlijk is het niet zo heel erg moeilijk, er staat ook een hele goede video op YouTube over het vervangen van de remmen bij een VW Up! van VolksSchrauber, absoluut een aanrader om te bekijken als je het zelf nog nooit eerder hebt gedaan. De kosten vielen reuze mee doordat ik de arbeid zelf heb gedaan, ik had de schijven en blokken van Ate via Autodoc besteld.
Verder was de auto dit jaar 8 jaar oud geworden en wist ik nog van de vorige CNG-tankkeuring dat elke 8 jaar de flexibele gasslang preventief vervangen moet worden. Hier opnieuw even getwijfeld wat ik zou gaan doen, maar aangezien ik ook al had geïnvesteerd in nieuwe banden toch die knetterdure slang maar besteld en door m’n vaste garage laten monteren toen de auto daar toch stond voor APK, vervangen van de aandrijfaskeerringen i.v.m. lekkage en de achterremmen te laten schoonmaken (die kreeg ik zelf met geen mogelijkheid open). Dan hoeft dat in ieder geval niet meer bij de dealer te gebeuren als de auto bij de dealer staat voor de volgende CNG-tankkeuring, want daar is het natuurlijk alleen nog maar duurder.
En toen .. tjah, de CNG-prijzen stegen. En waar het bij OrangeGas nog enigsinds betaalbaar bleef steeg het bij de concurrente verder, de pomp het dichtste bij m’n werk zat al bijna op €4/kg. Dan loont CNG dus echt niet meer, en daarbij had m’n verzekeraar de verzekeringspremie ook een flinke slinger omhoog gegeven, ondanks dat de dagwaarde natuurlijk alleen maar minder word en ik veel schadevrije jaren heb. Tel daarbij op dat de CNG-tanks volgende jaar weer gekeurd moeten worden, wat ook weer het nodige kost en potentiële dure reparaties aan het licht kan brengen ...En daarnaast wilden we toch eigenlijk ook wel graag een 5 deurs auto. Kortom; ik was wel klaar met de CNG Citigo. De Citigo had het gered tot aan september van dit jaar, maar toen ging de kogel toch echt door de kerk.
Ik heb hem zodoende ingeruild. Voor wat dan? Een 5 deurs Skoda Citigo bouwjaar 2018, gewoon op benzine. Daar zal ik uiteraard over een tijdje ook een review over schrijven. Ik kan al wel vast verklappen dat bij de nieuwe, die 4 jaar jonger is, de allrisk verzekering aanmerkelijk minder kost dan de WA+ verzekering bij de CNG Citigo .. bijzonder ...
De inruilwaarde voor de CNG-Citigo was niet om over naar huis te schrijven, maar dat viel te verwachten. Al viel het me wel wat tegen de de Skoda-dealer waar ik hem inruilde er minder voor terug wilde geven dan de Toyota- en Suzuki-dealers waar ik daarvoor ook al was geweest, maar met wat onderhandelen hebben we dat prijsverschil grotendeels weggewerkt. Uiteindelijk kwamen we zodoende op een inruilprijs die redelijk (autohandel)marktconform is. Ik had er geen trek in om de auto zelf particulier te verkopen. De dealer gaf direct al aan dat ze de auto sowieso niet zelf in de showroom wilden gaan zetten. Er is geen vraag naar CNG-auto’s, dus hij zou afgestoten worden naar de handel.
Zou ik nogmaals een CNG-auto kopen? Nee! Alle mooie milieupraatjes betreffende ‘groengas’ ten spijt, bij mij gaat het toch om de centen en gebruiksgemak. In het begin toen ik de auto net had was het ronduit goedkoop autorijden waardoor ik het veel vaker moeten tanken en soms zoeken naar tankstations voor lief nam. Dat voordeel werd de afgelopen jaren echter steeds kleiner en daarmee was ik ook minder geneigd om die ongemakken voor lief te nemen.
Het was een ontzettend leuke auto, ik heb er enorm veel plezier van gehad. Op het moment van schrijven staat hij te koop bij een autohandelaar in Ede.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Citigo 1.0 AUTOMAAT AIRO LM 105.000KM
- 2013
- 105.013 km

Skoda Citigo 1.0i Greentech Drive, Airco, Cruise!!!
- 2014
- 251.571 km

Skoda Citigo 1.0 Greentech Tour 5 Deurs | Org. NL | Navigatie | Airconditioning | Centrale Vergrendeling | Elektrische Ramen | Goed Onderhouden! |
- 2012
- 166.336 km