Seat Toledo 1.9 TDi 150pk Sport (2002)

autoreview

Seat Toledo 1.9 TDi 150pk Sport (2002)

Signalement

UitvoeringToledo 1.9 TDi 150pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst309.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze auto destijds gekocht vanwege motor. Een diesel met 150 PK was 3 jaar geleden nog niet echt gemeengoed. En wat heb ik daar tot nu toe veel plezier van gehad. Alle 145.000 kilometers tot nu toe met een grote lach op mijn gezicht rondgereden (die topsnelheid klopt echt).
Verder ben ik erg tevreden over de sportstoelen en het sportonderstel (alhoewel dit af en toe iets aan de stugge kant is. Sorry oma.)
Als nadelen zie ik de krappe ruimte op de achterbank, (zeker nu de kinderen wat groter worden) en de kleur (zwart). Erg mooi als de auto net gepoetst is, maar na de eerste regenbui.

Update Mei 2007
De auto heb ik van de leasemaatschappij overgekocht na het aflopen van het contract bij 160.000 km. En ondertussen is de teller alweer de 225.000 gepasseerd. De auto loopt nog steeds goed, alleen lijkt het wel alsof hij langzamerhand wat meer rumoer / motorlawaai laat horen.
Ook zijn er langzamerhand wat gebruikssporen te zien (wat krasjes hier en daar), maar vooral de steenslag op de motorkap valt op.
Nu de auto onder eigen beheer gereden wordt, zijn de kosten natuurlijk meer van belang. Verbruik varieert van 1:20 (van Limburg naar Friesland) tot 1:10 (200+ op de Duitse Autobahn). Maar onder normale omstandigheden gemiddeld 5,4 liter per 100 km (volgens de boordcomputer over de laatse 6700 km).

Ben wel elke 3 à 4 maanden bij de dealer ivm regulier onderhoud.
De kosten zijn gemiddeld zo’n 350 € per beurt.
Ik heb sinds 2 winters ook met winterbanden gereden, setje van 4 Goodyear’s Ultragrip 7 met 15’ lichtmetaal kostten 700€. Voordelen zijn vooral te zoeken in de grip bij regenachtig en koud weer. Nadeel zijn de wegligging bij droog weer en het geluid. Maar voor de wintermaanden kan ik het iedereen aanraden (als we nog een keer winter krijgen...). Ook nog twee nieuwe Michelin voorbanden gemonteerd (250€).

Concluderend: nog steeds een heerlijke auto om mee te rijden, met alleszins acceptabele kosten.

Betrouwbaarheid opgeschoefd naar 5 sterren, omdat ik de laatste 80.000 km geen problemen meer heb gekend.

Update oktober 2007
250.000 km gepaseerd zonder noemenswaardige problemen. Alleen een wiellager is vervangen. Verder heb ik zo’n 3 maanden geleden een module van dieseltuning.nl laten inbouwen. Auto is voelbaar sterker en sneller, en als bijkomend voordeel op lange trajecten: zuiniger! Trajecten Limburg-Friesland worden geregeld gereden met verbruik van 4,7-4,9 liter per 100 km (volgens de boordcomputer)
Al met al een goede investering (minder verbruik en meer fun)

PROBLEMEN

5 nieuwe voorruiten -> allemaal door steentjes
hydraulische pomp in de versnellingsbak
slang van intercooler

Het afscheid nadert

  • 304.000 km

Mijn zwarte Toledo loopt door en door en door en door......
Ondertussen zijn we de 300.000 km ruim gepasseerd, en nog steeds zonder problemen. Het blijft een lekkere auto om mee te rijden, alhoewel de kilometerstand nu toch voelbaar wordt.
Hier en daar wat kleine slijtage-dingetjes, zoals een kapotte achterklep demper, en een RESUME-knop voor de cruise control die niet meer feilloos werkt. Ook maakt hij wat meer kabaal 's ochtends bij het starten (het was al niet de stilste diesel), maar tijdens de recente koude periode was starten 's ochtends geen enkel probleem.

En over een paar maanden zal hij worden ingeruild voor een nieuwe Exeo (die is afgelopen zaterdag besteld)

Toledo: BEDANKT !!

  • 309.000 km

Op 1 mei hebben we afscheid genomen van de Toledo, na ruim 6 jaar en 300.000 km trouwe dienst.

Hij is wel in een goed nest achtergebleven (bij de SEAT dealer) waar we hem hebben ingeruild op onze nieuwe Exeo (zie ook onze nieuwe review).

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.