Seat Toledo 1.6 TDI Ecomotive Businessline High (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Toledo 1.6 TDI Ecomotive Businessline High |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 1.240 km |
Ingereden
- 1.240 km
Voorheen reed ik een nieuwe Seat Ibiza ST 1.2TDI E-ecomotive, zie 'mijn vorige auto'.
Voor 20 mille en helemaal aangekleed een prima rijdersauto. De trekkracht daargelaten, al went dat ook na enkele weken.
Echter, 1 probleem bleef me achtervolgen: de ruimte achterin. Met 2 opgroeiende kinderen was dit geen pretje!
Nu werd mijn interesse nogal gewekt door de tweeling Skoda Rapid / Seat Toledo, eind vorig jaar. Proefrit maken dan maar.
Wat een verschil zeg! Zowel voor als achter WAY more ruimte, met name in de lengte, vergelijk de beenruimte gerust met een Passat! Verschil in de breedte vergeleken met de Ibiza is een stuk minder heftig, maar nu toch goed voor 3 volwassenen op de achterbank. Dat hoef je in de Ibiza niet te proberen.
Het interieur is (smaakgebonden) heel prima, het straalt meer klasse uit dan dat het materiaal is. Maar ja, wie zit er nu constant aan het dashboard te voelen, ik niet. Straalt i.i.g. volwassenheid uit, met de Businessline High ook voorzien van goede media en airco. Geen Audi, maar gewoon goed!
Wel wat rarigheid: Geen schakelaars voor beide achterramen in linkervoorportier! Ook het openen van de ramen met de sleutel (op afstand) zit er niet in. Dat vind ik nou net TE budget. Kost toch geen vermogen??
Kofferbak is ook t.o.v. een Ibiza een slag groter, en praktischer. Voorbeeld: Ibiza kan twee boodschappenkratten aan, dan zit-ie zon beetje vol.
De Toledo slikt zeker 3 kratten, en nog plek voor 2 kratjes Heineken. Verschil is nl. 120 liter (550 i.p.v. 430).
OK, maar hoe rijdt dat nou? We hebben het hier over een 1.6TDI. Dat is een grijns op je mond vergeleken met de 1.2 TDI Slowmotion. Trekkracht is dik in orde, in no-time zit je ver boven de 180. En dat zonder herrie! Het lijkt eerder een pittige benzine dan een diesel.
Windgeruis neemt de overhand boven de 100km/u. En dat is positief bedoeld!
Al laatste zover is de demping, wat andere reviews ook aanhalen: de demping achter is wat aan de harde kant, m.n. als je alleen rijdt. Met belasting (kinderen) is dit beduidend beter.
Al met al (subjectief, ok) prachtige VW-techniek in een mooi jasje. Ik kan de belijning echt waarderen. Tenminste iets anders dan streberige Opels en Koreanen, die je over 3 jaar niets meer aan vindt.
Ik kan er wel wat jaartjes mee vooruit!
Al kan ik me voorstellen dat 25 mille wel een hoop geld blijft, er is in die prijsklasse enorm veel aanbod.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.