Seat Tarraco 1.5 TSI Xcellence (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tarraco 1.5 TSI Xcellence |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 127.300 km |
Verademing
- 2.000 km
Een verademing, deze Seat Tarraco. Na alle ad-blue ellende met de Citroen Grand Picasso (zie andere review). Maar eerst het hoe en waarom en de wensenlijst:
-Een hoge zit, makkelijk met instap en overzichtelijkheid.
-Goede stoelen, voor mij is dat een lange zitting met genoeg ondersteuningen van de bovenbenen en lengte van de rugleuning.
–Zelfde wensen als bij de voorstoel voor de achterstoelen/bank, de 2 opgroeiende tieners groeien de komende leaseperiode van 4 jaar, ze zijn nu al bijna mijn lengte van 1.87 m.
-Een derde zitrij is onnodig, wel even grootte bak als de Grand Picasso. De hond wil ook comfortabel mee.
-Na de zeer trage navigatie van Citroen, graag een vlot werkend exemplaar. Hierin liever niet verwerkt de bediening van de airco en temperatuur etc, dus gewoon simpel losse knoppen.
-Xenon- of ledverlichting voor.
-Na de hakerige duw en trekpook van de Citroen, graag een soepel schakelend of automaat.
De shortlist werd als volgt:
Skoda Kodiaq. Erg ruim, breed interieur voorin en achterin. Helaas de goede voorstoelen zaten alleen in de duurste Style versie, de stoelen in de Ambtition waren te kort en te vlak. De Kodiaq stuurde wel zwaar.
Renault Grand Scenic. Mooie auto, rijden en schakelen ging soepel, maar de achterbank zijn 3 net te smalle zitplaatsen, net niet genoeg voor 3 volwassenen en 2 buitenste stoelen zijn het net niet.
Toyota Rav4, net op de markt. Reed erg soepel en lekker. Een stoere auto om te zien, in juiste kleur althans. Viel af door te korte zittingen voorin en een erg vlakke achterbank. En van binnen toch kleiner en smaller. Door schuine achterruit beperkte ruimte van de achterbak.
Hyundai Tuscon, zelfde als de Rav4, veel te korte zittingen, in showroom direct afgevallen.
Opel Grand Land X. Zeker de AGR stoel zat prima, maar zowel de achterbank als kofferbak waren te klein naar onze wens.
Ik was begin 2019 oriënterende en Seat kwam met een Seat Tarraco Roadshow, soort speeddate: zeer korte kennismaking. In showroom en proefritje. Bij inlopen van de showroom stond een blauwe Xcellence. Ik was meteen verkocht, wat werd versterkt tijdens de 15 minuten durende proefrit, onderdeel van de korte kennismaking.
Wat reed dat soepel en deze auto voldeed aan alle wensen. Alleen de prijs van de Xcellence leek een dingetje en ik vreesde dat dat buiten het leasebudget kwam.
Leasetarief:
Offertes bij de leasemij gevraagd voor Skoda Kodiaq Business Edition en Business Style en de Seat Tarraco Xcellence. Tot grote verbazing bleek de duurste en compleetste Seat de goedkoopste in de bijtelling met eigen bijdrage. Navraag bij de leasemij bleek, dat Seat korting gaf, wat bij op Businessmodellen niet het geval was en men de restwaarde van deze Skoda lager inschatte dan de Seat.
Direct een lange proefrit gemaakt met het hele gezin in de Seat, waarna de keuze snel was gemaakt, de Tarraco Xcellence, zeer compleet uitgerust en als enige opties een DAB radio en 360 view camera, want dat bleek bij de proefrit een zeer aangenaam zicht rondom bij parkeren te geven.
Hoe rijdt het in de praktijk:
In 3 weken tijd ruim 2.000 kilometers gereden.
wat een heerlijk rijdend, zittend en schakelende en vooral overcomplete auto met super snelle navigatie. Heerlijk weer echte knopjes, die niet aanvoelen als een lego-blokje, zoals in de Grand Picasso.
De 150 PK is ruim voldoende voor deze toch zware auto, als ik Max Verstappen had willen nadoen, had ik een ander model auto moeten zoeken.
Wel wennen is het tanken, want met de diesel reed ik 900 km op een tank en deze benzine vraagt na 670 km al om brandstof. Het verbruik is nog niet bijgehouden, dat volgt later wel.
Eerst maar de zomervakantie naar Italië deze Seat verder op proef stellen.
Waarom eigenlijk ook niet gekeken bij de VW Tiquan Allspace? Tja, naast het feit dat daarvan er al zoveel van rondrijden, alleen de R-line Plus oogt naar mijn beleving goed, maar wordt met gelijkwaardige uitrusting wel erg prijzig. Ik zie daarvan niet de meerwaarde in t.o.v. de in mijn ogen mooiere en beter uitziende Tarraco Xcellence.
Gebruikskosten en betrouwbaarheid vul ik in als daarover iets te melden is, vandaar nu nog 2 sterren.
Heerlijk......
- 8.050 km
3 maanden en 8.000 km verder, dus wat ervaring opgedaan. Wat viel op:
-led verlichting, super veel lichtopbrengst middels helder wit licht. Ben bijna blij dat de wintertijd er is en het vroeg donker is. De verlichting was erg fijn tijdens de nachtritten op de Autobahn en in Italië in de avonden in de bergen.
-adaptieve cruise controle, is even wennen te blijven doorrijden op je voorganger, dat de auto dan automatisch snelheid vermindert en zelfs afremt. Dit laatste gaat soms wel wat abrupt.
Echter vervolgens weer terug naar ingestelde snelheid duurt wel lang. Als de voorligger al lang weg, duurt het seconden eer er weer wat vaart in wordt gezet. Hiervoor heb ik geen geduld heb, dus geef dan zelf wat gas.
-cruise controle instellen is makkelijk. Was even wennen dat kleine hendeltje links schuin onder het stuur, in plaats van op het stuur, maar eenmaal gewend gaat het blindelings en snel.
-met het lane departure is een haat-liefde verhouding. Ene keer, vooral in wat scherpe bochten, dringt het zich soms te erg op en neig je tot tegenstuur, wat averechts effect heeft. Andere keren werkt het perfect en op,lange rechte stukken, is zelfs "zonder handen" rijden mogelijk.
-minpunt vind ik dat na het starten het navigatiescherm standaard wordt geprojecteerd rondom de klokken op het kleinere digitale scherm voor je neus. Dus steeds weer het navischerm terugzetten naar het grote scherm in het midden.
-de navigatie zelf is erg snel, ook het intikken van een adres. Tijdens intikken wordt vaak al hele adres vermeld.
- overigens is hele multi mediasysteem snel en eenvoudig te bedienen met een soort grote apps. Het kostte na de aflevering even wat uurtjes voor de deur in de geparkeerde auto, met intructieboek van dik 430 pagina's op schoot, het mediasysteem en andere functies te leren, maar dat werpt daarna tijdens rijden zijn vruchten af.
- de 2 digitale schermen geven een helder en duidelijk afleesbaar beeld. Ondanks het -overigens ook supersnelle- touch screen zijn de bekende vette vingerafdrukken beperkt en anders met een tissue of je mouw snel weg te vegen.
-Minder te spreken ben ik over functie spraakherkenning. Te vaak wordt de opdracht niet verstaan en voor je het weet, heb je een niet bedoelt contact aan de lijn of neemt de navi een onjuist adres op.
- de DAB radio werkt prima en de standaard boxen voldoen voor mij. De optionele Beat wordt niet gemist.
-150 pk is voor mij meer dan voldoende. Alleen op de autobahn in Zwitserland de wat hogere bergen op, moest ik terug schakelen of als je achter een vrachtwagen hangt en "even" snel op linkerbeen wil invoegen. In zijn 6 is onder de 95 km weinig trekkracht.
-Schakelen gaat soepel, zonder hapering. Geen spijt van dat het geen automaat is geworden.
-het is een lekkere comfortabele auto, ondanks de standaard forse 19" velgen. De proefritauto had de optionele 20", wat merkbaar minder comfort gaf.
-het staat interessant in de folder, maar ik merk weinig verschil tussen de rijmodus keuzes. De vering en demping worden hierbij immers niet mee veranderd.
-in de luxere Xcellence zitten heerlijke en stevige stoelen, ook achterin. Hier ook speciaal naar gekeken. Zowel de lengte en breedte van de zitting als de hoogte van de rugleuning. De wangen op zitting en rugleuning geven voldoende steun. Stoel ook prima instelbaar met stevige hendels, ook lendesteunverstelling. Ik mis mijn oude ASS stoel totaal niet.
-Het gemiddelde verbruik volgens het mediasysteem is ca 1:12,5 waarbij verdeling snelweg en stadsritten bijna gelijk is. Opgemerkt, Ik ben een stevige doorrijder, buiten bebouwde kom meestal iets boven de toegestane snelheid. Start-stop systeem wordt zelden gebruikt, wegens vele rotondes. Uiteraard tijdens de vakantie met dakkoffer en op autobahn met snelheden geregeld boven de 130 km, lag dit verbruik anders, gemiddeld 1:9,5.
-in tussen een aantal keren gebruik gemaakt van de zeer grote kofferruimte. Achterbank verschuiven en of plat leggen en schuiven maar met de lading.
-Even wennen was de toch fors hogere tildrempel, maar dit wordt minder hinderlijk als de verstelbare bodem op hoogste stand staat. Wat een ruimte overigens onder die bodem, met vakantie verdwenen hier heel wat spullen.
- de electrische achterklep werkt vlot en je hoeft niet eerst de lambada te dansen eer de sensor je voet onder de bumper herkent.
-een aanrader is de 360 view camera, waardoor bij in- en uitparkeren het zicht rondom subliem is.
-de automatisch inklapbare spiegels zijn lekker groot en geven geen vertekend beeld.
- minpunt en gemis is de niet standaard aanwezige dodenboek herkenning.
-zoals ik had verwacht, er is nog geen piepje of kraakje te horen. De auto is stil, afwerking netjes en druk- en draaiknopjes voelen stevig aan.
Ik krijg geregeld complimenten over de hele auto an sich, maar vooral de blauwe kleur, die zich aanpast aan het weer: bij zon glanzend en glimmend helder blauw, bij bewolking diep donkerblauw. Zie de foto in half zon en schaduw.
Ondanks dat ik er al 3 maanden in rij, ik krijg nog redelijk wat bekijks onderweg, want er rijden nog niet veel Tarraco's, zeker geen blauwe.
Dat de automaat alleen op de erg dure versies beschikbaar is, zal zeker een rol spelen. Hierdoor blijft deze grote Seat -gelukkig-iets speciaals. Dit in tegenstelling tot de VW Golf onder de SUV: de Tiguan en de Allspace, waarvan op iedere hoek van de straat er wel een staat, meestal de - in mijn ogen- onaantrekkelijke niet-R-plusminus uitvoering in zwart of grijstint.
Grinnikend denk ik dan aan het verschil tussen mijn Xcellence en de Allspace zowel in de prijslijst als de standaarduitrusting. Het verschil in uiterlijk laat ik dan buiten beschouwing, maar ik weet wel, dat ik bij een Allspace niet met dezelfde smile nog even zou omkijken zoals ik dat nu wel doe. Zeker in het donker als de Led follow home lampen even een knipoog terug lijken te geven.
Uit voorgaande mag blijken dat ik zeer tevreden ben. Maar ik wil niet al te enthousiast zijn, dit ter voorkoming dat anderen dat ook worden waardoor er straks toch teveel Tarraco's gaan komen.
Geweldig
- 13.500 km
Weer redelijk wat heerlijke kilometers achter de rug. Wat een relaxte rustgevende wagen is dit toch. Goed zittende stoelen voor en achter. Wagen ligt lekker op de weg. Alles werkt prima, bediening airco, erg vlot mediasysteem en het schakelen gaat nauwkeurig en soepel, waar ik in mijn vorige Citroen als met een staafmixer in een beslagkom bezig was.
Ook de ruimte voor en achterin is ideaal voor het gezin. Zelfs een weekend weg met 5 man, weekendtassen en de hond achterin.
Verbruik nog steeds gemiddeld 1:12,,5 volgens het Seat mediasysteem. Rond de 580 km bij de pomp, dus vaker dan met mijn vorige auto, maar dat was ook een diesel. Dit is ook echt enige minpuntje t.o.v. die wagen.
Net de winterbanden (vredestein windscherm pro) eronder, maar voel of hoor nagenoeg geen verschil met de zomerbanden (Hankook Ventus)
Ik kijk al uit naar de kerstvakantie, lekker een weekje door Duitsland, zonder bezig te hoeven zijn met de snelheidsbeperking. Door de stilte en rust in de auto helaas ongemerkt aantal keer iets te snel gereden met boete tot gevolg. Probeer dus zoveel mogelijk met de adaptieve cruise controle te rijden.
Nog steeds geweldig
- 21.000 km
Weer een heerlijk aantal kilometers gereden afgelopen maanden. Het begon in Duitsland, de autobahn. Goed stabiel liggend op de weg en geen verschil merkbaar of je 120 of 170 rijdt. Toch niet kunnen laten een keer het gaspedaal plat op de vloer......Ondanks 4 man met weekendtassen, de 200 tikt hij net aan, maar de laatste 5 gaat tergend traag.
En tja 150 pk is met de in Nederland geldende maximum snelheid ruim voldoende maar als rij vaker op snelweg buiten Nederland, dan kom je tekort. Dan is terugschakelen of geduld nodig, want het vergt wat tijd om in zijn 6 vanaf 90 naar de 120+ te komen.
Het verbruik is onveranderd, gemiddeld 1:12,5 met evenveel oude maximum snelheid snelweg- en stadskilometers. Hierbij overigens niet de Autobahn snelheden meegenomen. Start stop systeem is weinig in gebruik, door vele rotondes i.p.v verkeerslichten.
Verder nog opvallende bijzonderheden?
Nee, alles werkt zoals het hoort: fijne snelle en duidelijke multimedia, fysieke draaiknoppen voor temperatuur en volumeknop.
Goed te bedienen cruisecontrol, met adaptieve functie. Relaxed rijden hoor.
De handbak schakelt lekker soepel en secuur.
Super veel been-, hoofd-en schouderruimte op achterbank.
Grote achterbak, met goed werkende en handige Keyless klep. Een enkele schop onder de bumper is genoeg, waar ik anderen wel eens de lambada zie staan dansen met de handen vol.
Met parkeren en manoeuvreren nog steeds happy met de 360 View camera.
De standaard audio is voor mij goed genoeg. Spotify via CarPlay werkt super.
Minpunten?
Ja, de verstelbare armsteun tussen de stoelen. Di verschuift snel terug. Er had een soort rem op moeten zitten.
Ik gebruik via CarPlay de navi van Flitsmeister en daarmee vergeleken is de standaard navigatie wel traag en niet up to date, wat betreft actuele files.
Hetzelfde liedje....
- 29.500 km
Inmiddels weer maanden en kilometers verder, helaas door Corona aanzienlijk minder dan gepland en gewenst was, wegens wegvallen van fysieke bezoekafspraken.
Maar van iedere rit geniet ik nog steeds. Wat een fijne reiswagen is dit toch met gebruiksvriendelijke mediasysteem en echte knopjes voor temperatuur en volume en zender wisselen. Geen gedoe met menuschermen door worstelen.
Wel is een aantal keer bij opstarten de Bluetooth verbinding met de telefoon niet gekoppeld, dus geen CarPlay. Nog niet duidelijk wat de oorzaak hiervan is.
Rond 26000 voor het eerst ca 0,75 liter olie bijgevuld. Recent de eerste onderhoudsbeurt gehad, zonder bijzonderheden.
Verbruik is iets toegenomen, ca 1:12 waarschijnlijk omdat er veel minder snelweg kilometers gereden zijn.
Ook tijdens recente vakantie was het verbruik hoger, wegens volgeladen auto met forse dakkoffer. Op de autobahn in Duitsland en Oostenrijk blijkt dan toch tijdens "even inhalen" of in heuvelachtig gebied weer het gemis aan trekkracht van deze 150 pk motor, dan is terug naar zijn 4 echt noodzakelijk om er de vaart in te houden. In ons vlakke landje en onze snelwegsnelheden speelt dit niet.
Ondanks dat de Tarraco sinds enige tijd ook in de basisuitvoerigen met automaat leverbaar is, zie ik er niet veel op de weg komen.
Wel opvallend veel nieuwe Skoda Kodiaqs, dus stiekum ben ik blij dat die destijds bij mij afviel omdat de Kodiaq Style en Business in de lease duurder was dan mijn Tarraco Xcellence.
Ook omdat ik alleen Kodiaq Sportline en RS aantrekkelijk vind ogen. Maar dat is kwestie van smaak waarover niet te twisten valt. Al zou het wagenpark er aanzienlijk kleuriger uitzien als er minder mensen dezelfde smaak van een van de 50 tinten grijs zouden hebben, niet altijd zijnde de berijders overigens.
Hopelijk nemen komende maanden de kilometers weer sneller toe, omdat er weer fysieke bezoeken gedaan mogen worden. Het deed toch wel pijn vanachter je huiskamer bureau, je mooie auto werkeloos voor de deur te zien staan.
Helaas, weer te weinig gereden
- 34.800 km
Sinds de vorige review nog niet veel gereden wegens ons bekende virus als de planning was. Nu 1,5 jaar later zit ik nog niet op de geplande jaarkilometrage van 35k. Niet ondenkbaar dat de leasetermijn van 48 maanden wordt verlengd, maar dat zou geen straf zijn.
Zonde van deze heerlijke wagen die vaker voor de deur staat dan dat ermee wordt gereden. Maar ieder ritje is een plezier.
Gemiddelde verbruik is wel iets verbeterd naar 1:12,9.
Weer meer mogelijk
- 42.000 km
We mogen weer meer, dus inmiddels meer cliënt bezoeken en dus meer -langere-ritjes. Eindelijk van die bureaustoel over naar de heerlijk zittende autostoel.
Genieten van het comfortable rijden, gemak van infotainment met eigen playlist en fysieke knopen om een de temperatuur en graadje hoger of lager te zetten.
Verbruik is niet veel veranderd, afhankelijk van soort ritten, maar gemiddeld rond 1:12,7. De maximale snelheid op onze snelweg zorgt ervoor dat het verbruik bij langere snelweg wel gunstiger is.
Medio april de wintersloffen weer laten omruilen voor de zomerslippers. Hiermee rijdt de Tarraco net een tandje strakker.
Vandaag voor eerste keer een litertje olie bijgevuld sinds laatste onderhoudsbeurt bij 30k.
Nog steeds geen spijt van de keuze van deze heerlijke blauwe wagen, die je toch nog sporadisch ziet. Door de recentere iets dikker ogende FR uitvoerig komen er wel iets meer, maar helaas toch vaak weer grijs of zwart, zoals een groot deel van ons wagenpark eruit ziet.
Kies eens voor wat meer kleur beste mensen.
Bijna saai
- 57.000 km
Afgelopen half jaar gelukkig weer redelijk wat gereden, waarvan ca 5000 heerlijk getoerd tijdens de vakantie naar, door en vanuit Italië. Bepakt en bezakt, 2 flinke tieners en hond en dakkoffer. Verbruik daalt dan wel op snelweg bij gemiddeld 125 km/u naar 1:9.
Verder gebruikelijke kilometers over Nederlandse wegen, gemiddelde verbruik blijft zoals vorige periode.
Het is eigenlijk saai, maar het blijft een heerlijke, functionele, prettige, ruime en in mijn ogen schitterende wagen. Eerder in deze review heb ik al de nodige pluspunten opgesomd. Ik bespaar u de herhaling. Ik kan eigenlijk geen echte negatieve punten noemen.
Ik mag met de Seat volgens het leasecontract gelukkig nog minimaal 1,5 jaar rijden. Stiekem hoop ik dan een verlenging, want op een EV zit ik niet te wachten en een alternatief voor de Tarraco zie ik niet.
Binnenkort gaat hij bij 60k kilometers voor de 2e keer voor onderhoud naar de dealer. Slechts tussendoor een keer wat olie bijgevuld. Ik verwacht nu geen bijzonderheden.
Het gaat zijn gangetje…
- 90.000 km
Een jaar en ruim 32000 km verder. Verbruik is onveranderd, zo ook gebruiksgemak en prettige rijden. Een heerlijke reiswagen, zo bleek weer tijdens de 2 vakanties afgelopen jaar naar Italië en weekendjes Duitsland, naast de zakelijke ritten.
Net nog de 90k beurt gehad. Geen bijzonderheden.
Wel haal ik niet de 30k km onderhoudstermijn met de olie. Na ca 25k km moet er wat bij.
Het leasecontract liep tot juni 2023. Daarom enkele maanden terug gezocht naar een opvolger. Is er niet. Een volledig elektrische is geen optie, een Phev wel. Maar de Seat Tarraco FR Phev is niet te bestellen.
Alternatieven: Hyundai Tuscon of Santa Fe of Kia Sportage of Sorrento. Tuscon en Sportage kunnen full options, maar kleiner dan Tarraco, zeker achterbak en achterbank. Achter mezelf zitten wordt erg krap. Was ook geval bij Ford Kuga en Alfa Tonale.
Santa Fe en Sorrento iets groter, maar worden erg prijzig met gelijkwaardige uitrusting als ik nu heb. Geldt ook voor de Mazda cx60, een erg mooie bak. Tja is een luxe probleem, maar als ik toch bijtelling en eigen bijdrage moet betalen….en rekening houdende dat komende leaseperiode de kids ook nog meegaan.
Dus leasecontract met 1 jaar verlengd tot juni 2024 en dan komend jaar weer eens kijken.
Is ook geen straf nog een jaartje langer te rijden en uitgekeken ben ik ook nog niet op deze mooie blauwe wagen. Oftewel we gaan in hetzelfde gangetje rustig verder.
Laatste periode
- 115.500 km
Weer een jaartje en ruim 25k op de teller verder. Recent een grote beurt: niets bijzonders, maar 2 weken later melding airbagstoring, ergens is een sensor defect. Tussen de onderhoudsintervallen, 30k kilometer of 1 jaar door, alleen om de ca 20k km een beetje olie erbij en 2 x per jaar wisselen van de zomer- en winterschoenen.
Het benzineverbruik is onveranderd dan vorige reviews.
De Tarraco blijft heerlijk rijden, is overzichtelijk en erg functioneel voor het gezinsleven en het model vind ik nog steeds mooi. De stoelen zitten en ogen nog prima en verder werkt alles zoals het hoort. Wel meer gebruikssporen van buiten door lomperiken die bij het openen van portieren geen rekening met andere auto’s houden.
In juni 24 moet de Seat eruit, einde van het verlengde leasecontract. Een vervanger moest al besteld worden, mede door soms nog lange levertijden. Vorig jaar zoekende geweest, dit jaar moest het er echt van komen.
Een volledige EV wil ik (nog) niet gezien (vakantie)laadissues en beperkte haalbare actieradius. Ik wil/moet komende 4 leasejaren een gelijkwaardige auto blijven rijden, gezien het gezin, vakanties en gebruiksgemak.
Een ICE (en hybride als mev/hev) valt af door een extreem hogere eigen bijdrage in de leaseregeling. Iets met het brandstofvoorschot en gemiddelde wlpt verbruik.
Blijft een phev over. In tegenstelling tot vorig jaar, leken er nu redelijk wat nieuwe modellen phev-SUV’s in beeld: Kodiaq, Tiguan, Outlander, Santa Fe en Sorrento. Alleen weer vette pech want allen worden pas (veel) later in 2024 verwacht en ik moest nu iets bestellen. De volgende bleven over:
Mazda cx60. Stoer en mooie auto, maar afknapper in de showroom: wat een krappe ruimte op de achterbank en matige kwaliteitsgevoel, zoals portiergrepen en dichtslaan van het portier. Met alle respect, het deed me denken aan mijn eerste Citroën C4 Picasso uit 2008. En dat voor een prijs van dik 61k, om hem gelijkwaardig te krijgen met wat ik nu heb. Ik weet, een luxeprobleem maar als ik toch bijtelling betaal…..
Lees ik ook de vele zeer negatieve ervaringen in de reviews van de cx60, onbegrijpelijk van Mazda.
Lynk&Co 01 en Ford Kuga: modellen spreken mij totaal niet aan en zijn kleiner dan gewenst.
Alfa Romeo Tonale en BMW x1: ook te klein, maar als ik geen rekening hoefde te houden met (qua formaat volwassen) kinderen….
Honda crv phev: mooi maar meer dan 63k, valt direct af.
Citroën c5: nooit meer een Citroën, gezien slechte ervaringen met mijn vorige auto.
Toyota rav4: zittingen voorstoelen veel te kort.
Hyundai Tuscon (of Kia Sportage) Vorig jaar ook in beeld en nu een Tuscon-proefrit gemaakt. Reed best fijn, leek wel lang te moeten nadenken bij wegrijden en versnellen. En ik miste iets, geen idee wat, maar ik had geen klik met de Tuscon. De ruimte op de achterbank en bagageruimte is ook minder en de Tuscon was inmiddels even duur als de weer leverbare Tarraco phev.
Want jawel, de Tarraco phev is weer in de prijslijst, wel maar 1 uitvoering, de FR business. Proefrit en sjongejonge, wat een verschil met mijn huidige Tarraco. Een heel andere auto. Nog betere wegligging en verschil van 150 naar 245 pk en van 250 naar 400 nm is erg goed merkbaar. En wat een rust in de EV modus, dat nodigt uit tot stekkeren, want veel van mijn ritten vallen binnen de EV range.
Het mediasysteem is verbeterd evenals de knopjes op het stuur en wat een heerlijke (kuip) stoelen.
Er is weinig te configureren, alles zit erop en eraan. Offerte gevraagd bij leasemaatschappij: door de “lage” cataloguswaarde van 49k bleek er ruimte om hem full options te maken: verwarmde voor/achterstoelen, keyless entry, elektrische klep, panoramadak en grotere schoenen: 20” velgen. Totaal 52k. Maar ja het is wel weer een Tarraco……al verveelt het interieur nog niet en oogt zeker zo’n FR-exterieur toch weer anders, zeker in een donkere kleur.
Tijdens de zoveelste keer scrollen door de Autoweek prijslijst valt mijn oog op de laatste pagina, de Volvo xc60 T6 Essential voor 59k. Proefrit en wauw, wat een heerlijke reiswagen en super mediasysteem. Reed nog fijner dan de Tarraco phev en wat een power die 350pk en 659 nm: Max Verstappen, here I come…
Met configureren proberen een gelijkwaardige te krijgen als de full options Tarraco phev. Dat lukt niet helemaal terwijl de prijs oploopt naar ruim 61k.
De xc60 is iets krapper op de (vaste) achterbank en bagageruimte is kleiner. Maar wat rijdt dat ding super en ondanks de leeftijd, de xc60 blijft een stoere wagen om te zien.
Mijn autoliefhebber-gevoel gaat uit naar de Volvo, maar rationeel kom ik uit bij een full options Tarraco.
The end
- 127.300 km
Niet erg veel gereden sinds de vorige review, helaas zou ik zeggen. Want wat beviel de Tarraco nog, zelfs na 5 jaar.
Van binnen nagenoeg geen gebruikssporen: geen doorgezakte stoelen, geen versleten teksten of tekens op knopjes of krassen op dashboardkastje zoals destijds wel bij de Citroën na 4 jaar. Alles werkte nog zoals 5 jaar terug. Alleen de kofferruimte op het harde plastic wat krassen door de hond. De buitenzijde had wel wat lichte butsen vooral door ietwat onhandige in- of uitstappers van naast geparkeerde auto’s. Ook de velgen hadden lichte corrosie plekken.
Op 28 juni is de Tarraco ingeruild. Tot heden was dit de fijnste auto die ik heb gereden. De opvolger is inmiddels ingereden en ik verheug me enorm op de naderende vakantie naar het zuiden van Europa. Daarna volgt een review van mijn nieuwe aanwinst.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Seat Tarraco 1.4 TSI e-Hybrid PHEV FR Business Intense Panoramadak / Trekhaak /Apple carplay-Android
- 2022
- 164.351 km

Seat Tarraco 1.5 TSI ACT Style Garantie Trekhaak Blindspot CarPlay StoelVW Elek Achterklep Lane ACC Clima Navi Led Dab Rijklaar
- 2021
- 82.527 km

Seat Tarraco 1.4 TSI e-Hybrid PHEV Xcellence | ELEK.LAADKLEP | KEYLESS | CAMERA | NAVIGATIE | DIGITAAL DASHBOARD | ADAPTIEF CRUISECONTROL |
- 2021
- 98.134 km