Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Business Intense (2018)

autoreview

Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Business Intense (2018)

Signalement

UitvoeringLeon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Business Intense
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf89.350 km
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 15.000km

  • 105.000 km

Na zakelijk in een Volvo XC40 te hebben gereden, gingen we eind vorig jaar op zoek naar een gezinsauto voor privé. De eisenlijst was duidelijk: stationwagon, automaat, stoelverwarming, Apple CarPlay, minimaal 140 pk, goede audio, led-verlichting én een trekgewicht boven de 1300 kilo voor onze caravan. Liever wat over hebben dan net genoeg zowel trekkracht als trekgewicht.

In november 2024 kwam ik bij mijn vaste dealer (waar ik al 12 jaar klant ben) deze Seat Leon 1.4 TSI FR DSG tegen, met 89.000 km op de teller. Inmiddels staat er 105.000 km op.

Eerste indruk en zitpositie:
De instap is natuurlijk lager dan in mijn vorige SUV, dus uitstappen blijft even wennen. Maar zodra je zit, voelt het direct goed. De stoelen bieden voldoende steun, het FR-interieur oogt sportief, en de uitrusting is compleet.

Rijeigenschappen en motor:
De 1.4 TSI met DSG voelt vlot en soepel aan, en toch zuinig: gemiddeld 1 op 16, ondanks veel korte ritten en provinciale wegen. In de benzinetank gaat uitsluitend 98(E5) of hoger tijdens vakanties. De wegligging is strak en vertrouwenwekkend. De DSG schakelt soms wat te vroeg op, vooral bij wegrijden; binnenkort laat ik hem even uitlezen en eventueel aanpassen.

Op reis – van solo naar volgeladen:
Afgelopen juni reed ik in mijn eentje naar Oostenrijk. Daar, op lange stukken snelweg met cruisecontrol en muziek aan, ben ik de auto nog meer gaan waarderen. Potente motor, goede wegligging en best stil op hoge snelheden. Ook fijn zijn de niet aanwezige bemoeienissen met tussen de lijntjes rijden of snelheid piepjes. Ook fijn vind ik de ‘ouderwetse’ cruise-controle. Gewoon aan of uit. Geen automatisch afstand houden etc.

Nu zijn we via Duitsland en Oostenrijk in Italië beland met de caravan. Zowel de Fernpass als de Brennerpas gingen probleemloos, vaak in handmatige stand om de bak in 6 of 5 of 4 te houden. Niet omdat hij het niet trekt, maar om de motor wat meer toeren te geven bij warm weer en ik graag in het koppelgebied rijd als de caravan erachter hangt.
Met de caravan ligt het verbruik op ongeveer 1 op 9,5 bij 98 km/u kruissnelheid.

Wel merk je dat de auto achter wat doorzakt bij belading, maar met slim inpakken en de kogeldruk in de gaten houden blijft het prima. Voor de paar weken per jaar dat we met caravan rijden vind ik hulpveren overbodig.

Onderhoud en kleine puntjes:
Sinds de aanschaf is de auto een keer teruggeweest voor garantie: een nieuwe raamschakelaar want de ramen gingen niet meer open. Verder viel me op dat de zomerbanden nog uit 2016 kwamen terwijl de auto uit 2018 is. Banden waren qua profiel nog goed maar ik zag kleine droogte scheurtjes op 2 banden. Mijn dealer heeft ze kosteloos vervangen voor vier nieuwe exemplaren( Hankook Ventus 225/45R17). Meteen ook de airco laten reinigen en preventief onderhoud uitgevoerd: olie, filters, bougies, remvloeistof én DSG-olie ververst. Ik vind de interval van 30.000km te lang die Seat voorschrijft.

Conclusie de eerste 15.000km
De Seat Leon 1.4 TSI FR DSG is voor ons precies wat we zochten: sportief en comfortabel, ruim genoeg voor een gezin met caravanambities, en met voldoende vermogen voor relaxed rijden in binnen- en buitenland. Klein minpunt is de iets lage instap, en de DSG mag soms wat langer in een lagere versnelling blijven, maar dat zijn details. Al met al een (tot nu toe) betrouwbare en fijne dagelijkse auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.