Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI e-Hybrid FR Business (2025)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon Sportstourer 1.5 TSI e-Hybrid FR Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 7.000 km |
Verborgen schat
- 7.000 km
Dit is mijn eerste review van een auto. Omdat er nog geen andere reviews zijn van de Seat Leon Sportstourer FR PHEV 1.5, dacht ik dan moet ik het doen.
Waarom deze auto?
De keuze was reuze en de zoektocht daarom ook lang. Uiteindelijk viel alles af behalve de Leon. De vorige auto was een skoda octavia uit 2018 en we wilden weer een ruime auto, waar 2 kinderen van 16 en 18 jaar ook nog steeds goed achterin kunnen zitten en een ruimte voor bagage.
Benzine, PHEV of volledig elektrisch?
We zijn voor de PHEV gegaan. Met een WLTP range van 130 km kan ik nu voor het eerst 90 km enkele reis volledig elektrisch naar het werk afleggen. Daar opladen en elektrisch weer terug. Dat scheelt veel in de kosten en is beter voor het klimaat.
Waarom dan niet volledig elektrisch? Ik weet dat het kan 1.000 km+ vakanties met een elektrische auto, maar iedere twee uur moeten opladen waren we nog niet aan toe.
De range van 130 km was dus een must, daardoor bleven over auto's als de skoda superb, de vw passat, de vw tiguan en de link en co 08. De superb en de passat vonden we te groot. De tiguan en link en co te duur.
Comfort
De leon rijdt heerlijk. versnellen met de elektromotor gaat traploos. De automaat (DSG 6) gaat bij hybride stand ook soepel. De FR zit vol met opties waaronder warmtepomp, travelassist, parkeerassist, matrixverlichting, verkeersbordherkenning en dodehoek herkenning is verwerkt in de sfeerverlichting. De stoelen zitten lekker. Geven net wat meer steun dan de stoelen die we hadden in de Octavia. En zijn 10 keer mooier.
Infotainment
Hier was altijd veel commentaar op. Naast het bereik was het zwakke infotainmentsysteem van de afgelopen jaren ook reden om die periode over te slaan en voor het eerst voor een nieuwe auto te gaan. Het systeem heeft een 13 inch scherm. Is overzichtelijk, snel en je kan je eigen snelkoppelingen instellen. De draadloze verbinding is een grote verbetering tov de vorige auto.
Range.
130 km elektrisch is makkelijk haalbaar. 150 kilometer! volledig elektrisch ook bij mooi weer en max 100 km per uur op de snelweg. Het weer heeft tot nu toe ook wel echt meegezeten. Ik ben benieuwd hoe dit in de herfst en winter is. Zolang ik de 90 km naar kantoor haal is het prima.
Bij langere afstanden van bijvoorbeeld 250 km bedenkt de auto zelf als ik hybride rijden aanzet waar het handig is om elektrisch te rijden en waar hybride. Alle stadskilometers gaan elektrisch, die bij de benzine auto altijd de meeste benzine vraagden. De vuile meters worden het meest bespaart.
Travelassist
Fijne functionaliteit. Je zet 'm aan en de auto rijdt semi autonoom. Versnellen en vertragen. Bij file ziet ie als de voorganger weer begint met rijden, dan begint de auto ook weer uit zichzelf. De auto maakt mooie bochten. Je moet wel zelf het stuur blijven vasthouden uit veiligheid, anders geeft de auto eerst een visuele waarschuwing op het dashboard en daarna waarschuwingsgeluiden af.
Op vakantie door Duitsland
Ook op hogere snelheden rijdt de auto soepel en lekker. Je kan versnellen met het gaspedaal, maar ook met travelassist op het stuur in stappen van 1 km per uur meer of minder of in stappen van 10 km per uur meer of minder. Die keuze is handig. Bij stappen van 10 voel je de auto flink accelereren. De maximale snelheid voor elektrisch rijden is 140 km / uur. Wil je harder, dan moet je hybride rijden aanzetten. (Sowieso handig bij langere afstanden).
Dat doet ie anders nooit
De travelassist zou nog beter getraind kunnen worden. Als ik rechts rijd zonder verkeer voor me, dan houd de auto toch in als er links auto's rijden. Ook als de snelweg splitst.
Je kan ook de afstand instellen tot je voorganger. Dat is op zich fijn. Maar de auto remt ook af als een auto met meer snelheid je inhaalt en dan (vlak) voor je met meer snelheid invoegt. Travelassist wil direct meer afstand houden, terwijl de auto voor je sneller rijdt en de afstand vanzelf zou ontstaan. Zo slim is de auto (nog) niet. De ACC op standje ECO zetten helpt, dan gaat de auto wel iets flexibeler om met het automatisch afstand houden.
Persoonlijk profiel
De auto kan rijden met vier profielen: comfort, eco, sportief of met een persoonlijk profiel met eigen instellingen. In mijn persoonlijk profiel heb ik zelf alles op standje comfort maar ACC op eco. Vervelend is dat de auto bij opnieuw opstarten altijd weer met het comfort profiel start. En niet met het laatst gekozen profiel, dat je hebt gekozen omdat het blijkbaar het profiel van je voorkeur is.
Bagageruimte
Op het oog veel minder ruimte dan in de Octavia. Van 600 liter naar 470 liter was vooral optisch schrikken. Ik heb dakdragers bijbesteld en had nog een dakkoffer. Maar alle tassen van vier personen + kratje met etenswaren + schoenentas + spelletjes etc + jassen + toilettassen + etc. Het ging er allemaal in. De oprolbare 'hoedenplank' bleef wel thuis, die zit in de weg bij het inpakken van veel spullen. Maar ik kon nog in de achteruitkijkspiegel over de spullen heen kijken.
Kosten
Geen onderhoudskosten, de auto is pas een paar maanden in bezit. De algemene gebruikerskosten vallen heel erg mee door de vele elektrische kilometers ipv benzine.
Conclusie
Zeer fijn rijdende PHEV met grote range. Een auto die groot genoeg is voor vier volwassenen, goedkoop elektrisch kan rijden en compact genoeg is op de oprit en in een parkeervak. Auto oogt sportief en infotainment is top.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon Sportstourer FR Business 1.5 TSI eHybrid 150kW / 204pk Stationw
- 2026
- 22 km

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI e-Hybrid FR PHEV First Edition Adaptive Cruise | Carplay| Camera | Privacy Glas | Parkeersensoren | Climate Control | 18 Inch | 20.253 Km!!
- 2024
- 20.253 km

Seat Leon Sportstourer FR Business 1.5 TSI eHybrid 150kW / 204pk Stationw
- 2026
- 10 km