Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense (2021) #2

autoreview

Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense (2021)

Signalement

UitvoeringLeon Sportstourer 1.0 eTSI 110pk FR Business Intense
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf69.550 km
KM-stand laatst70.700 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 70.700 km

Na 4 jaar met veel tevredenheid te hebben gereden in een Skoda Scala 1.0 TSI 7-DSG Business Edition, begon het bij mij toch weer ter kriebelen voor een andere wagen. Niet omdat de Skoda niet voldeed of te veel onderhoudskosten kreeg, maar omdat ik auto's leuk vind en ik wel graag wat meer luxe aan boord wilde hebbe.

Zoals gezegd vind ik auto's leuk en daarom kijk ik ook zo nu en dan online wat er binnen (en soms ook buiten) mijn budget allemaal te koop is. Ik zoek dan naar auto's die ongeveer binnen budget vallen (prioriteit nummer 1), waarvan het uiterlijk mij aanstaat (subjectief), redelijk jong met niet te hoge kilometers en die goed uitgerust is. Daarnaast zijn er een paar eisen. Het moet een automaat zijn, hij moet beter uitgerust zijn dan mijn huidige auto en er moet genoeg ruimte zijn om een redelijk grote hond in te kofferbak mee te kunnen nemen.

De Skoda Scala die ik had voldeed eigenlijk aan alle eisen, alleen wilde ik luxer. Daarnaast is het uiterlijk zoals gezegd van belang. De auto's die ik online tegen kwam, waar ik interesse in had waren:
- Skoda Octavia
- Seat (of Cupra) Leon
- VW Golf
- Kia Pro'Ceed
Ik zou willen zeggen dat ik niet perse merk trouw ben, maar ik heb wel gewoon een voorkeur blijkbaar voor VAG producten qua uiterlijk. Mijn autoverleden is ook een VW Polo, VW Jetta, Audi A4 en een Skoda Scala. De Kia Pro'Ceed was ook een optie, maar het interieur hiervan spreekt me minder aan en de prijs lag wat hoger met dezelfde uitrusting.

Eindelijk had ik wel door dat de Seal Leon de grootste kans maakte als volgende auto omdat ik die het mooiste vind en hij ook nog eens het meest voordelig geprijst is met dezelfde uitrusting.

Toen kwam ik online bij de merkdealer een rode Seat Leon Sportstourer 1.0eTSI DSG FR Business Intense tegen uit 2021 met net geen 70.000km op de teller. De prijs was goed en inclusief aflevering en garantie. Daarnaast beschikte de auto over vrijval alle opties die ik graag wilde hebben. Dus reactie gestuurd, onderhandeld over de inruilprijs, en uiteindelijk (het was even rijden voor mij) tot de koop overgegaan.

Ik ben nu inmiddels 3 week en 1.500km verder (er waren wat lange ritten) en deel hierbij mijn eerste ervaringen.
De uitvoering heb ik al genoemd en deze beschikt onder andere over:
- ACC
- Dodehoekdetectie (eis vriendin)
- Achteruitrijcamera
- Keyless start- enentry
- Elektrische achterklep met virtual pedal
- Stoel- en stuurwielverwarming
- Half kunstlederen bekleding
- Full LED verplichting rondom met dynamische richting aanwijzers
Dit is een kleine opsomming van de 20+ opties die op de Seat wel zitten en niet zaten op de Skoda. Dit was dus ook de reden dat ik deze auto heb gekocht. Dit en het uiterlijk van binnen en buiten. De rode kleur staat de auto heel goed (is soort parelmoer kleur) in combinatie met de uitgebreide LED verlichting en FR styling.

Wat ik vooral heel mooi vind is de vormgeving van het interieur met de brede middenconsole die mede door de afstelling van het multimedia scherm een soort cockpit gevoel geeft. Daarnaast is de verstelbare ambiante verlichting rondom stijlvol, vooral in de avond.

Hoe rijdt de auto dan? Ik was de 1.0TSI driecilinder al gewend in de Skoda. Nu weegt de Seat 150 kilo meer en betreft het een mild hybride versie van die motor, dus de ervaring is wel iets anders. Wat ik vooral merk is dat de auto eigenlijk net zo vlot voelt als de Skoda, alleen is het accelereren op lage snelheid een stuk soepeler. Ook hry schakelen gaat wat soepeler. De auto is natuurlijk geen strepentrekker, maar persoonlijk vind ik dat de auto ruim voldoende vermogen heeft om vlot met het verkeer mee te kunnen. Ook voor inhaalacties op hogere snelheden is er voldoende kracht. Het zal ook helpen dat de automaat snel terug kan schakelen.

Toen ik de auto kocht dat ik niet dat het mild hybride systeem veel zou toevoegen, maar er zijn toch wel wat fijne verschillen. Zoals ik al aangaf is de acceleratie op lage snelheid soepeler (niet sneller) en het start-stoppen is echt veel fijner. Bij de Skoda was het eerste wat ik deed het start-stop systeem uitzetten. Dit omdat het gewoon net te lang duurde voordat de motor gestart was en het acceleren na de start was ook trager dan normaal. Hier is totaal geen sprake van bij de mild hybride motor. Start-stoppen gaat bijna onmerkbaar snel en hij is ook meteen goed bij de les. DIt vind ik echt een groot verschil maken.

Is de auto dan ook nog zuinig. Ik heb pas 2x keer kunnen tanken (helaas is de tank maar 45 liter) en het gemiddelde verbruik is nu 1 op 18,2. De eerste tankbeurt was 1 op 19,2 maar toen mocht ik maar maximaal 100km/u rijden, en de tweede tankbeurt was 1 op 17,2 toen ik wel grote delen 130km/u heb kunnen rijden. Tot nu toe vind ik dit een zeer net verbruik, maar het is nog afwachten hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.

Tot nu toe ben ik erg content met de Seat en geniet ik van alle (voor mij) luxe, uitstraling en het fijne interieur.
Ik zal spoedig een aanvulling op de review geven om wat meer over de rijeigenschappen en het infotainment te kunnen vertellen. Daarnaast zal ik eventuele plus- en minpunten die ik tot nu toe ervaren heb benoemen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.