Seat Leon 2.8 V6 Cupra 4 (2001)

autoreview

Seat Leon 2.8 V6 Cupra 4 (2001)

Signalement

UitvoeringLeon 2.8 V6 Cupra 4
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf214.100 km
KM-stand laatst214.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 11 jaar weer een VR6

  • 214.455 km

Sommigen hebben het op het forum wel meegekregen, anderen niet maar na de BMW E34 heb ik héél lang gezocht naar een andere auto. De auto moest kleiner worden dan de 5 serie van het thuisfront, het is immers maar de 2e auto. Er is echter níet gezegd dat de auto lichter moest zijn of zuiniger. Er moest dus een compacte auto met 6 cilinder komen. Eventueel 5 cilinder.
De VW Golf 2.8V6 4-motion was al snel een auto die op mijn lijst kwam te staan. De Seat Leon Cupra4 kwam later pas, simpelweg omdat ik bij een V6 niet direct aan Seat denk. Vrij terecht lijkt me. Op deze generatie Leon en de Alhambra na zijn die er ook niet geweest. Na een proefrit in April met een rood exemplaar was ik echter verkocht. De Seat voelde nét wat beter en scherper dan de Golf en de Audi A3 3.2V6 bleek ronduit een saaie auto. Als Cupra oogt ie ook best dik en ook dat bevalt me wel, al heeft het subtiele van een Golf V6 ook wel wat. Die rode was optisch echter minder netjes dan beloofd en dus liet ik de auto staan, niet wetende dat een rode Cupra4 blijkbaar moeilijk te vinden is. Achteraf een beetje spijt dus. Er kwam dan ook geen goede rode Cupra4 meer voorbij en na een tip op het forum hier verlegde ik mijn aandacht naar de Alfa Romeo GTV met 6 cilinder (3.0 V6 en 2.0V6 TB). Na vijf proefritten en mijn geschiedenis met Alfa liet ik dat idee los. Met elk exemplaar was wel wat. Tussendoor ook nog de Coupe Fiat 20VT+ gereden en ja, dat was liefde. De forse vraagprijs voor dit perfecte exemplaar zorgde helaas thuis op veel weerstand. Maanden met die auro in mijn hoofd rondgelopen en uiteindelijk het idee los gelaten en weer opzoek gegaan naar een Leon Cupra4. Een goede rode was al die tijd nog steeds niet voorbij gekomen en ik was klaar met het zoeken. Het rode exemplaar dat nu nog steeds in Garderen te koop staat was echt helemáál niets. Er kwam een nette zwarte full-option zwarte voorbij mét complete documentatie en ik ben er voor gegaan.

Het rijden;

Gewoon heerlijk! De auto past precies bij me. Veel kracht onderin, prachtig geluid en die half lederen recaro's (met stoelverwarming) zitten werkelijk fantastisch. Veel beter dan de volledig lederen exemplaren. Het elektrische schuif/kanteldak gaat vrijwel altijd open, blij met die optie. Op een 130km lange rit waren we van plan op de helft te stoppen om even een broodje te eten. Tot onze verbazing waren we nog maar 25km verwijderd van de eindbestemming toen we ons begonnen af te vragen of we al op de helft waren. Natuurlijk, het kletsen is daar medeverantwoordelijk voor maar de erg goede stoelen en het GT achtige rijgedrag deden zeker een duit in het zakje. Verwacht dan ook geen GTI achtige auto, dan moet je de 1.8turbo hebben. De auto kleeft met z'n 225 brede banden om de originele 17" velgen goed aan de weg, hoge bochtsnelheden zijn dus erg goed mogelijk waarbij vooral het gemak waarmee de auto dat lijkt te doen opvalt. Dat is tevens wat voor de motor geldt, het gaat zo makkelijk. Schakelen is even wennen, je schakelt je namelijk tureluurs door de erg korte verzetten heen. Zo kort dat ik geregeld een verzet oversla. De 6e versnelling is dan ook echt geen overbodige luxe. Op de kleur na een auto die aan al mijn eisen voldoet.

Betrouwbaarheid;

Hier kan ik uiteraard nog geen zinnig woord over zeggen. Ik weet echter dat deze motor niet de goedkoopste in onderhoud is. Ik heb dan ook rekening gehouden dat ik de komende jaren of zelfs maanden duizenden euro's stuk zal slaan op deze auto simpelweg door het feit dat de auto perfect moet zijn. Een uitgebreide check bij de garage moet uitwijzen hoe de staat exact is.

To-do;
Knipperlicht comfortmodule (aantikken 3x knipperen) fijne optie die voor weinig geld er op kan zitten. Ik gebruik mijn knipperlichten wél dus heb er gewoon veel baat bij.

Originele Cruise control inbouwen
Erg vreemd, elektrisch inklapbare spiegels, duur navigatiesysteem (destijds een optie van €4100,-) maar de eerste eigenaar heeft géén cruise control aangevinkt. Iets dat juist heel erg goed past bij deze auto. Kan direct meegepakt worden met bovenstaande (zelfde hendel).

Nieuw linker voorscherm
Helaas zitten daar blaasjes, meteen ook het enige plekje.

Andere middendemper
De auto is wel erg stil. Geluid is voor mij belangrijk maar ik wil beslist dat de originele eindpijpjes eronder blijven. De auto moet er origineel uitzien. Toch mag het geluid van mij iets meer aanwezig zijn. Vooral het zware geluid laag in de toeren vind ik erg aangenaam. Ga ik dit echt uitspreken? Ja.. Ik vind een VR6 het fraaiste 6 cilinder geluid hebben, nog net iets fraaier zelfs dan het fenomenale Busso blok waarbij ik de 12v (bijv Golf III vr6) beter vind klinken dan deze 24v. Andere eindemper is eventueel een optie als de eindpijpjes zoals het origineel blijven.

Schizofreen

  • 214.800 km

De Seat is weg. Verkocht.
Enerzijds was het écht een heerlijke auto maar de Cupra4 hinkte wat mij betreft te veel op twee gedachten. Qua rijden lijkt vrijwel alles je erop te wijzen dat je met een GT te maken hebt. Behalve de bak. De verzetten zijn echt te kort voor het GT karakter. De motor en het onderstel echter te soepel voor het GTI karakter. Bij een Cupra R komt een bak als deze echt tot zijn recht maar bij de Cupra4 niet. Ik gebruikte uiteindelijk enkel de even versnellingen (optrekken in 2, door naar 4 en al vlot in de 6. Zelfs als je bij het verkeerslicht wat vlotter weg wilde zijn ging dat prima in de twee doordat dit blok gewoon onderin al genoeg power heeft. Persoonlijk vond ik het dus geen goed huwelijk omdat ik niet het relaxte van een GT kreeg maar ook al niet het bijterige en speelse van een GTI. Omdat het eigenlijk al een tweede keuze was (de mislukte zoektocht naar een Coupe Fiat 20VT+) in een verkeerde kleur merkte ik al snel dat ik toch wat anders wilde. Na thuis overlegd te hebben de Seat weer verkocht, wat dieper in de buidel getast en alsnog een Coupe Fiat 20V Turbo+ gekocht. Een rode! De fenomenale Recaro's ga ik missen (de Recaro's van de Coupe zijn ook fijn maar een stuk steviger) en ook het VR6 geluid zal ik missen. In de basis een hele fijne auto die Seat maar ik had deze auto graag met een andere bak of zelfs automaat gehad.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.