Seat Leon 1.9 TDi 90pk Stella (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 90pk Stella |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Leon is er ééntje uit de vloot van mijn werkgever. Hij was vrijgekomen op het moment dat ik werd aangenomen en is zodoende ’mijn’ auto geworden. Het heeft er niet de schijn van dat de auto door de berijder vóór mij met liefde is behandeld.
Qua materiaalgebruik oogt de auto als een willekeurig VAG-produkt. Stengeltjes, knoppen, het hele dashboard... alles lijkt ’gebietst’ te zijn uit de verschillende VAG-magazijnen. De gebruikte kunststoffen in het interieur zijn mooi om te zien maar krasgevoelig. De witte kunststoffen zijn bij het gebruik door de vorige berijder groezelig geworden.
RIJ-EIGENSCHAPPEN EN BEDIENING
De rij-eigenschappen zijn wat mij betreft ’okay’. Hij voelt wat log door de zware besturing en de gigantisch zware koppeling (probleempje van dit exemplaar?). De versnellingsbak vraagt een lompe badiening en is soms wat hakerig, vooral wanneer de bak koud is. In hoeverre dit versnellingsbak-gedrag is veroorzaakt door de vorige gebruiker durf ik niet te zeggen. Ik vraag me wel af hoe lang de versnellingsbak het nog uit gaat houden. De combinatie koppeling en bak is voor mij in elk geval niet ideaal. Omdat de koppeling nogal zwaar gaat en mijn knieën wat versleten zijn, is soms (zonder dat ik het door heb) de koppeling alweer opgekomen voordat ik de versnelling heb ingelegd (tandjes poetsen...).
Weggedrag en remmen zijn verder voorspelbaar en de 90pk diesel is krachtig genoeg.
COMFORT
Comfort is voor dagelijks woon-werkverkeer (2x 70 km) maar zo-zo. De standaard stoelen zitten zeer slecht, door gebrek aan steun onderin de rug (lendesteun zou welkom zijn) en een vreemde bolling halverwege de rug. Wanneer ’ normaal’ in de stoel gezeten wordt neemt de rug een rare S-vorm aan. Na een half uurtje rijden krijg ik rugklachten en ik betrap mezelf erop dat ik tegenwoordig mezelf als het ware met m’n schouderbladen afzet tegen de stoelrug.
De bediening van de cruise-control bevindt zich op het richtingaanwijzerhendeltje. Het schuifje is zó gemonteerd dat bij bediening de richingaanwijzer in grootlicht-stand kan schieten. Na lang gebruik begint het knopje te slijten, waardoor bij bediening de hele cruisecontrol uitvalt.
Beenruimte achterin is gering. Het geluid van de TDI-motor wordt redelijk gedempt, maar de ’klankkleur’ van het geluid gaat irriteren.
Opbergruimte is aanwezig in de vorm van kaartenvakjes in de deuren en een dashboardvakje. Verder is er nog wat opbergruimte onderin de middenconsole en achter de handrem. Vervelend is dat het allemaal kleine vakjes zijn die niet al te praktisch zijn. Ik mis bijvoorbeeld een ’stratenboek-fähig’ opbergvak. Het stratenboek slingert door de auto.
Prettig is de stuurverstelling in hoogte en diepte. De rode dashboardverlichting (van Audi!) is in het donker gezellig sfeervol. De airco werkt uitstekend. De auto ziet er leuk uit.
OVERALL
De betrouwbaarheid is (so far) okay. De stoelen en het motorgeluid zorgen ervoor dat ik (wanneer de auto van mezelf zou zijn) de auto direct zou afvoeren. Omdat het een leasebakje is moet ik helaas nog een tijdje vooruit.
Met andere stoelen en motor zou ik een stuk positiever over de auto zijn!
**update december 2006 (95000km)**
De algehele kwaliteitsbeleving wordt steeds minder door het gedoe met de achterbank en kleine eigenaardigheidjes als tikkende geluiden bij koude motor en kraakjes in het interieur bij lage temperaturen. Het is duidelijk meer een Zuid-Europese auto dan een Volkswagen...
PROBLEMEN
-Cruise-control bediening versleten, waardoor bij het opnieuw ’oppakken’ van de ingestelde snelheid de CC uitvalt. Geeft soms gevaarlijke situaties.
-De grote beurt (90.000 km.) had voeten in de aarde. de Leon moest ervoor overnachten bij de Dealer. Blijkbaar moest er zoveel mee gebeuren dat de Leaseclub niet bij voorbaat toestemming wilde geven.
-Verwarming uitgevallen. Vorige berijder bleek een te kleine zekering geplaatst te hebben. Gerapareerd door zekering te vervangen.
-Achterbank-bevestiging losgeschoten of afgebroken (?). Wellicht veroorzaakt door de vorige berijder. Bleek een losgetrild schroefje te zijn.
**Update: 95000km, december 2006**
-Bij koude motor klinkt er een soort ’getik’ uit de motorruimte, alsof er een vlaggetje aan de multiriem hangt dat ergens tegenaan komt. De motor loopt nu ook wat onregelmatiger als ’ie koud is, ondanks dat ik hem consequent geduldig warmrijd.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort1
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161 km - Klokje Rond

Op de Rollenbank: Seat Leon V6 Cupra 4

Seat Leon 1.8 20VT Cupra R (2004)

Seat Leon 1.6 16V Executive (2004)
