Seat Leon 1.9 TDi 90pk Stella (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 90pk Stella |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 103.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Exterieur
Ik ben gezegend met het feit dat deze auto bestickerd is met het logo van de zaak. Daar ben ik niet kapot van, maar goed, als beginnend IT’er ga je niet op dag 1 al eisen stellen. Ik kreeg de auto nadat een of meerdere collega’s de auto al tot 103.000 km hadden gereden. De Leon is natuurlijk het sportieve model van Seat. Wat mij betreft qua vormgeving redelijk geslaagd. Persoonlijk hou ik wel meer van strakke lijnen en niet dat bolle. De nieuwe Seat (2005 en later) ziet er wat dat betreft beter uit vind ik. Helaas zitten er op mijn auto geen LM velgen, dat had ik toch wel wat mooier gevonden dan die plastic dingen (waarvan ik er al 1 onderweg ben verloren). Maar goed, erg veel waarde hecht ik niet aan het uiterlijk van een auto. Als je erin zit zie je het immers toch niet. De rijeigenschappen, uitrusting, etc. vind ik veel belangrijker. De deuren voelen solide aan en slaan dicht met een mooi diep geluid en niet rammelend en blikkerig.
Update 30-07-2007: Gek genoeg stelde ik laatst voor mezelf vast dat ik de oude Leon mooier vindt dan de nieuwe Leon. Net andersom dan voorheen dus. De nieuwe Leon vind ik erg standaard en als ik het zo mag omschrijven, onnodig agressief. Die strakke lijnen zie je ook bij andere merken en zijn dus niet bijzonder.
Interieur
Het interieur ziet er degelijk maar saai uit, absoluut niet bijzonder in ieder geval. Soberheid troef. Geen gammele onderdelen ontdekt. Het hard plastic van het dashbord doet wel enigszins goedkoop aan.
Uitrusting
De Stella-uitrusting mag denk ik gerust redelijk karig genoemd worden. Maar goed, daar is de prijs dan ook waarschijnlijk naar geweest. Ik ben wel erg gelukkig met de cruisecontrol en de airco (niet automatisch). Daarnaast zou het b.v. wel handig geweest zijn als er een fabriek-af CD/radio in had gezeten. Nu moet ik telkens het frontje eraf halen en opbergen.
Rijeigenschappen
De Leon trekt vlot weg en kan t/m de derde versnelling goed versnellen. Daarna wordt het een stuk minder. Van 80 tot 120 km/h gaat redelijk moeizaam in zijn vijf. Met het pedaal volledig ingetrapt duurt het voor mijn gevoel nogal een tijdje voordat de Leon vaart gaat maken. Meestal schakel ik pas ruim over de 100km/h over naar zijn vijf. Al met al denk ik dat dit prima past bij een 90pk TDI diesel-motor. Meer kan je er niet van verwachten. Het bochtenwerk gaat soepel en het overhellen is niet meer of minder dan je kan verwachten (gemiddeld dus).
Comfort
De stoelen zitten niet erg prettig. Zeker na lange ritten kom ik er niet fris uit. Het rommelen aan de instellingen brengt geen soelaas. Ik vind het nogal lawaaiig in de cockpit, zeker als het toerental klimt tot boven de 2000tpm. Je hoort de diesel dan echt brullen. Bij een constante cruisesnelheid van 140-150 km/h moet het volume van de radio toch wel een paar tandjes hoger i.v.m. het motorgeweld. Achterin is het nogal krap, maar aangezien vrijwel alleen mijn kinderen van momenteel 3 en 4 jaar daar vertoeven, vind ik het geen nadeel. De kofferruimte van pakweg 350 liter is niet ruim, maar wel ruim genoeg om een lang weekend weg te kunnen. Gewoon een kwestie van zeer economisch de kofferruimte vullen. Het is wel een gat met een hoge drempel ervoor waar je al je spullen overheen moet hijsen. Bij lange ritten verwen ik de kids vaak met twee mini-tft schermpjes waarop ze een Disney of Bob de Bouwer kunnen kijken. Het is
PROBLEMEN
Afgezien van de reguliere onderhoudsbeurten helemaal niets. Oja, de lampjes van beide koplampen heb ik moeten vervangen. Maar goed, dat lijkt me niet abnormaal.
Update 30-07-2007: Bij 156.000km heb ik nogal wat laten repareren
- Koplamp van rechter dimplicht vervangen. Gemiddeld gaat er 1 per kwartaal kapot, lijkt me wat veel, ondanks dat ik erg veel rij en altijd de koplampen aan heb staan.
- De beschermplaten onder de auto waren kapot (gescheurd), vervangen door nieuwe. Geen idee hoe dit is gebeurd.
- Rechter voorband was kapot (iets van binnen gescheurd). Ik neem weleens een stoeprandje en een 70km/h-bocht wil ik weleens met 110-120km/h nemen waardoor er nogal wat spanning op de band komt te staan. De druppel was een drempel (verhoging in het midden van het wegdek) die ik ’s nachts te laat aan zag komen omdat ik om me heen aan het turen was in de hoop iets van de omgeving te herkennen.
- Remblokken en -schijven voor vervangen. Dit is het gevolg van hard rijden waarbij ik veel en hard moet remmen. Daarnaast laat ik de auto b.v. ook nooit uitrollen maar rij ik altijd met dezelfde snelheid door en rem ik zo laat mogelijk (zonder mijzelf en anderen in gevaar te brengen uiteraard).
- Wisserblad vervangen. Lijkt me normaal.
- Stabilisatorstangrubbers vervangen. Geen idee als gevolg waarvan deze slijten.
- Diverse vloeistoffen bijgevuld. Lijkt me logisch.
Deze reparaties wijd ik voor een groot deel aan mijn agressieve/vlotte rijstijl (maar met oog voor de medeweggebruikers, dus voldoende afstand, niet kleven, altijd richting aangeven, etc.).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren