Seat Leon 1.9 TDi 150pk Topsport (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 150pk Topsport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
21/11/2009
Heb de auto inmiddels 2,5 jaar en de teller staat momenteel op 209.000km Over het algemeen kan ik wel zeggen dat het tot nu toe redelijk plezierig rijden is met deze auto.
Hoewel ik weet dat er tegenwoordig veel meer krachtigere diesels en meer TSI achtige motoren op de weg zijn, blijft het toch leuk om met deze auto tussenprintjes te trekken en zo het rijden leuk blijft. Het blijft in bijna elke versnelling (behlave de 1e) doortrekken waardoor een redelijke duw in je rug krijgt. Verder vind ik persoonlijk de looks ook nog kunnen en zie je dit model niet echt vaak. Dit in tegenstelling met de Golf IV met dezelfde motor.
7/3/2011
Teller staat inmiddels op 265.000km. Tot op heden zijn er gelukkig niet al te grote problemen opgetreden. De meest recente problemen zijn het vervangen van een slangetje van het koelingsysteem (2x vlak na elkaar) en een nieuwe wiellager linksvoor. Tevens zojuist een nieuwe distributieriem, waterpomp en gorte beurt laten uitvoeren. Bij de dealer zou mij dit ongeveer 1000 euro hebben gekost. Toch maar door een kennis laten doen voor bijna de helft minder. Misschien gaat de auto binnenkort in de verkoop na 4 jaar trouwe dienst.
Echter, zijn er zeker wel wat punten/problemen op te noemen waardoor de
betrouwbaarheid van het merk en/of concern (VAG) doet twijfelen. Voor deze punten, zie: Problemen
PROBLEMEN
- Continu brandend voorgloeilampje. Dit was al gelijk in de eerste maand toen ik de auto had. Gelukkig was het probleem kleiner dan ik had gedacht en het viel onder de garantie.
- Turboslang losgeschoten bij een km-stand van +/- 150.000. Dit was absoluut geen pretje op de snelweg! Dit is het eerste "grote" probleem dat ik met de auto had. Zoiets vind ik persoonlijk wel slecht dat het "regelmatig" voorkomt bij VAG producten. Ik ken mensen die in VW's, Audi's en Seat's rijden en hetzelfde is overkomen. Hoewel deze kosten ook onder de garantie viel en anders ook niet heel hoog was (+/- 150euro) vind ik het toch onacceptabel dat het zo met regelmaat gebeurt.
- Kapotte kabelboom bij +/- 195.000km. Nadat de auto op een gegeven moment soms schokkerig reed bij bepaalde snelheden en het steeds erger werd, ben ik toch maar naar de garage gereden om het uit te laten zoeken. Uitlezen van de auto gaf aan dat het bij één van de cilinders was. Of de pompverstuiver was naar de @#$%^ of het was de kabelboom. Het tweede geval was het "goedkopere" probleem. Kabelboom vervangen en GELUKKIG was dat het waarschijnlijk, want het probleem is tot op heden niet meer voorgekomen. Kosten: +/- 600!!! En dat terwijl de kabelboom slechts een paar tientjes was. Ze moesten namelijk het een en ander verwijderen om erbij te kunnen komen en dat het nogal wat uurtjes werk gekost. Ook hierbij had ik wel een beter product verwacht.
- Problemen met de 1e versnelling en achteruit (km-stand 202500). Had twee dagen last met de genoemde verzetten. Kreeg de pook niet meer goed in de stand en schoot er na enkele meters weer uit de versnelling. Dealer kon niks vinden en heb er tot nu toe geen last meer van gehad.
- Koelvloeistoflekkage (km-stand 203.404)
Nadat ik de auto had geparkeerd en na 4uur weer wilde wegrijden en er een flinke piep te horen was bij het starten, was dat een teken van probleem. Geen druppel koelvloeistof meer en dat terwijl ik 70km daarvoor nog had bijgevuld!! En toen ik merkte dat de motor in al die tijd ook helemaal niet was afgekoeld, dacht ik maar dat het weer een dure grap zal zijn. Ik dacht namelijk gelijk aan een lekkage in de koppakking. Gelukkig bleek het bij de garage dat het "slechts" om een gescheurde slang te zijn. Kosten totaal: 150 euro, kosten slang: 20 euro.
- Lekkage (km-stand 207500)
Dit euvel is wel bij meerdere mensen bekend met het M1 model. En waarschijnlijk ook bij menig Golf IV of V rijders. Namelijk een lekkage bij één of meerdere portieren doordat het water bij regenbuien niet goed wegloopt bij de portieren. Resultaat: Natte vloeren!!!!! Hoewel dit relatief goedkoop op te lossen is vind ik het wel echt super slecht dat het bij redelijk nieuwe auto's nog kan gebeuren. Probleem is namelijk dat er na de reparatie alsnog een flinke plas water in de auto zit, wat niet gemakkelijk eruit te krijgen is. De stoel(en) en bekleding moeten er namelijk uit, wil je het GOED droog hebben. Zeker nu het geen zomer is. En voor zover ik het weet, is er nooit een regeling geweest dat de fabrikant en/of de importeur het voor zijn rekening neemt.
- Slippende koppeling (km-stand 209000)
Tja.... titel zegt het al. Moet het nog na laten kijken, maar verwacht niet veel goeds.
- Bijna 55.000km verder en gelukkig toch geen probelemen gehad met de koppeling. Hoop ook maar dat het zo blijft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.