Seat Leon 1.9 TDi 150pk Topsport (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 150pk Topsport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Zoals te lezen valt is het bouwjaar van de auto 2002, maar de levering in 2003. Daardoor was hij 1000 euro goedkoper, maar mis ik nu wel cruisecontrol. Een bewuste keuze, maar wel eentje waarvan ik achteraf een beetje spijt heb.
Maar laat ik bij het begin beginnen; namelijk de selectie van de auto. Ik kan me herinneren dat ik een auto wilde uitzoeken, het is namelijk een zakelijk auto, die naast ruimte en luxe, ook een behoorlijk dosis sportieviteit had. Enkele proefritten gemaakt in verschillende merken en typen als: Renault Laguna, Opel Vectra, Volvo V40, Alfa 156 en 147. Maar eigenlijk niet in een Seat, aangezien ik toen in een Toledo reed, wel bijzonder tevreden was, maar eigenlijk iets anders wilde.
Een verkoper die mijn rijstijl wel kende wist dat ik nogal gevoelig was voor sterke diesels en hij kon via een andere dealer wel een proefrit in een Toledo 150Pk TDI regelen. Toen ik uit die auto stapte was de keuze al gemaakt en moest een glimlach bijna van mijn gezicht afgehakt worden. WAT EEN GEWELDIGE MOTOR....
Nogmaals, ik wilde niet een Toledo en daarom maar zijn kleine broertje besteld: Seat Leon Topsport TDI en wel een schaduwgrijze.
Toen ik deze auto eind januari 2003 kreeg was het redelijk laat en dus donker. Ik vertrouwde de dealer er volledig op dat de afhandeling van de auto goed was en sloeg ik een uitleg van het instrumentarium in de wind. Ik had tenslotte 2 jaar in een Toledo rondgereden.
De volgende dag wilde ik mijn nieuwe monstertje de sporen geven. Lekker warmdraaien en daarna de zaak een beetje laten gaan. Toevallig bij mijn ouders wijst mijn vader me op een behoorlijk kleurverschil tussen de bumpers en de rest van de auto. Ik terug naar de dealer...
Men had het bij aflevering ook al gezien, maar had het me niet gezegd....ik zal het cynisch zeggen: Ik was een beetje kwaad. Heb gelijk geeist dat er een spuiter aan de pas moest komen. Maar aangezien ik de auto al had geaccepteerd moest dit allemaal via Pon. Heel veel gedoe om een duidelijk fout! Bij de controle van de expert van Pon bleek dat inderdaad de voorkant en de achterkant opnieuw gespoten moesten worden, maar dat ook bijna alle Seats met dergelijke kleuren hier problemen mee hebben.
Spuitwerk is nu gedaan en ik heb eigenlijk niet de puf om er meer werk van te maken, maar het resultaat is beneden de maat. Om het juiste effect te krijgen van kleur zou de auto volledig gespoten moeten worden.
Een ander, misschien wel veel erger, punt is het remmen, misschien beter het ontbreken van remmen, tijdens nat en koud weer. Net als oude auto;s met remschijven blijft water op de remmen liggen. Dit moet eerst worden verdampt alvorens de auto tot remmen overgaat. Dit kan wel 1 à 2 seconden duren!!!
De dealer kijkt hier nog naar, maar ik heb niet de indruk dat hier echt iets mee gedaan wordt.
Om de (duur)test niet al te negatief te laten klinken de punten rijeigenschappen, afwerking en dergelijken:
Wanneer je in de auto stapt weet je meteen dat je veilig zit. Ik weet niet goed hoe dit komt maar je zit lekker stevig in de sportstoelen en de hele auto trek je als zodanig aan, De zithouding is echt bijzonder en wel bijzonder goed! Het stuur en de pook voelen lekker. Al heeft de bak af en toe een beetje moeite met snel schakelwerk. Alles gaat een beetje zwaar, maar dat geeft een gevoel van controle en beheersing.
Het tweede dat opvalt, wanneer je plaatsneemt in de wagen is de afwerking van het dashboatd. Ik zou zeggen: zeer goed tot uitmuntend. Het enige dat een beetje afbreuk doet is de verwerking van een redelijk hard plaztic in de deuren en de onderkant van het dashboard. Net als alle andere VW auto’s is de geluidsinstallatie echt super.
Moet ik het over de motor hebben? Deze is werkelijk geweldig. Wat een juweel. Veel stiller dan mijn oude 110 Pk TDI, veel soepeler. En daar komt nog bij dat de auto werkelijk geen krimp geeft bij welke snelheid dat ook. Of je nu 100, 140, 180 of 230 rijdt, de auto blijft rustig en je wil daardoor eigenlijk steeds sneller.
Nou ja, het rijden met de auto is elke dag een feest. Het stuurt verschrikkelijk strak, maar toch is de vering niet knetterhard. Je mist wel een hoop ruimte, wat dat betreft kun je beter een Toledo nemen.
Na wat plussen en minnen moet ik, ondanks alle minpuntjes van de dealer en de remmen, toch toegeven dat de wagen echt zijn geld waard is (voor mij).
PROBLEMEN
- De remmen reageren in koud en nat weer traag en dat is echt gevaarlijk. Vooral bij een dergelijk snelle auto;
- Alle afzonderlijk gespoten bumpers kennen kleurverschil met de rest van de auto. Let bij aflevering op het kleurverschil en laat de auto staan wanneer voorkomt;
- Slijtage van de 1e set banden is fenomenaal. Bij 15.000 moesten ze rondom worden vervangen. Het waren Bridgestone Potenza´s (Ik maak bijna alleen snelweg KM)
- Ik heb het afgelopen jaar meer bekeuringen opgelopen dan alle jaren ervoor!!! U bent gewaarschuwd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.