Seat Leon 1.9 TDi 150pk Cupra 4 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 150pk Cupra 4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto was de mooiste auto en het meest bijzondere auto die ik ooit heb gehad, ik droomde altijd al van een Leon TDI Cupra 4. Ik heb veel bekijkers overal waar ik kwam, zelf in London waar al die duure auto’s rijden keken toch heel veel mensen naar mijn auto en zeker als ik mijn door me zelf achteraf ingeboude 8000 kelvin Xenon lampen aan had viel het helemaal op door de felle blauwe licht.
Super snel en zeer mooie turbo geluid en jammer alleen dat je de 4-cilinder motor soms te erg hoorde janken en een 6-cilinder zou zeer mooi brullen i.p.v janken als je de gas diep intrapt. Ook had de auto een ongekende wegligging door de 4x4 systeem, je kon bochten super scherp nemen en toch bleeft de auto zich strak houden en trok als een beest weer uit de bocht.
Erg verslavend, als de motor eenmal warm was dan kon je alles met de auto doen en dat kon de auto allemaal zonder problemen aan want de auto was ervoor gemaak om als een gek in te rijden het was net een rally auto. De auto voelde erg licht aan maar toch woog de auto 1425 kg dat komt door al dat trek kracht en een super koppel.
Zeer zuinig in verbruik, ik reed altijd rond de 850 km’s op een volle tank, ongeveer 1 op 15 ik reed ook erg sportief met de auto het was echt in de stad en op snelweg elke keer blazen als een gek met de auto (verslaving) en toch nog super zuinig.
Ik heb er spijt van dat ik mijn Leon verkocht heb en nu een Mercedes C270 CDI 2002 heb, want ik heb nog nooit zoveel problemen (kosten) met een auto gehad als deze Mercedes. Ik had mijn Leon niet weg moeten doen, ik heb de auto alleen verkocht omdat ik het heel goed kon verkopen.
PROBLEMEN
Niets bijzonders, de auto heeft me nooit in steek gelaten aangezien ik de auto soms te erg mishandelde. Beleef altijd als een beest trekken.
Ik heb in Hoogeveen bij Hofman’s Autocentrum (volgens hun zelf zijn ze Seat specialist, zakkenvullers )een cruise control in laten bouwen en daarna alleen maar ellende gehad. Eerst zou het 180 euro kosten en het werd uiteindelijk ongeveer 230 euro omdat er een extra kabeltje nodig was (gelul natuurlijk). Maar goed toen ik de auto ophaalde brande een ESP lampje en de airco werkte niet en de motor raakte overhit, ik ben gelijk terug gegaan en alles verholpen behalve de lampje van de ESP konden ze niet uit krijgen. Ben nog daarna 5 keer terug geweest en 3 keer mijn auto hele dag daar laten staan maar konden ze de storing niet vinden en ze hebben mijn auto ook een paar keer zonder mijn toestemming naar andere garage langs gebracht om het daar te laten nakijken. Toen hoorde ik van ze dat de stuurhoek sensor kapot was en een nieuwe zou 300 euro kosten en dat moest ik zelf betalen en zij wilden hem dan gratis monteren werk van 10 minuten. Toen legde ik ze uit dat mijn auto voor het inbouwen van door hun ingebouwde cruiscontrol goed was en dat zij het tijdens montage kapot gemaakt hebben, want het stuurhoek sensor zit achter het stuur en bij het inbouwen hebben zij ook het stuur eruit gehaald maar ze beleven bij dat het niet hun fout was. Toen ben ik langs Jos de TDI specialist in Uffelte geweest en ja hoor die heeft het gemaakt en wat beleek er nou dat de stuurhoek sensor verkeerd gemonteerd was, het was namelijk een slag teveel gedraaied en daarom gaf die steeds een ESP fout melding aan de auto kon zo het aantal slagen van het stuur niet goed meten en dus ook niet het ESP systeem bedienen. Het was gemaakt en Jos is echt een super vent hij weet echt heel veel van die auto’s met name van TDI motoren.
De navigatie systeem werkte soms niet goed en pakte de CD’s niet maar voor de rest een super navigatie en makkelijke bediening en de CD- wisselaar had i.c.m. 8 boxen een uniek mooie geluid.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.