Seat Leon 1.9 TDi 130pk Topsport (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 130pk Topsport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 152.000 km |
ERVARINGEN
- 152.000 km
Toen deze auto in de lease-pool beschikbaar kwam eind 2007 wist ik het wel: Golfje dumpen en ervoor gaan. Ik vind dit echt een geweldig mooie en markante auto (in tegenstelling tot de nieuwe Leon). Ik vind het vooral een bijzonder foute bak, wat hem zo leuk maakt...
De FR styling geeft deze auto een heerlijk compact en bullerig uiterlijk, grote wielen en verchroomde pijpjes maken het prachtig af. Nog iedere dag begroet ik de Leon met een glimlach op mijn smoel vanwege zijn uiterlijk. Hij klopt gewoon van alle kanten. Het ’schaduwgrijs’ (zie plaatje) staat hem ook erg goed. Die glimlach vergaat niet bij het rijden...
Van binnen is het allemaal wat minder mooi. De rode verlichting is een stuk minder mooi dan het blauw van een golf, en alle materialen zijn minder. Ook ergonomisch is het wat minder (bijv bekerhouder die CD’s wisselen onmogelijk maakt). Maar daarentegen zit je in heerlijke sportstoelen, met goede zijdelingse steun hoewel net iets te breed (ik ben zelf niet erg breed). En dat heb je wel nodig, want de Leon gaat als de brandweer door de bocht. De topsport heeft wat metaalkleurig plastic ipv volledig zwart in de middenconsole en de wijzerbak, fleurt het ietsje op.
De auto is volledig standaard, muv de extra middenarmsteun en de lak. Prima uitgerust, ik mis eigenlijk niets.
De 130pk / 310 Nm motor is echt een genot. Hoewel het bij lange na niet de snelste diesel van het Leon gamma is, blaast hij als de gekte weg bij stoplichten en in de tussensprints is hij ontzettend sterk. Hij heeft bij optrekken vaak wel wat last van ’torque steer’ (wielen draaien weg bij hard optrekken) waardoor je altijd het stuur goed vast moet houden. En soms (vooral bij nat wegdek) weet de traction control echt geen raad met het vermogen en sust hij de motor even een seconde. Dit is vrij storend, maar er is natuurlijk een knopje om de TC uit te zetten. Ik rijd nu al geruime tijd standaard zonder de TC, wat eigenlijk veel prettiger rijdt. De grenzen van de Conti's zijn goed aan te voelen en TC grijpt eigenlijk te vroeg en te hevig in.
Hij is ook wel erg rumoerig, maar dat heeft ook wel wat. Aan beleving geen gebrek. De zware brom vervormt zich tot een brul hoger in de toeren. Het blijft een diesel, maar toch best een leuke soundtrack.
De wegligging is mooi strak. Hij kleeft over het hele bereik heerlijk aan de weg. De stugge vering en platte bandjes zijn natuurlijk niet op comfort gericht, maar ik maak er voldoende lange ritten mee, zonder ernstige vermoeidheid. Heerlijk zoals deze auto naar zijn top (205) blaast op de Autobahn en er geen moment zenuwachtig van wordt. Op de Autobahn merk je ook dat de sprints van +/- 130 naar de top erg snel zijn.
In bochten is de auto van nature onderstuurd. Dit is vrij gemakkelijk te corrigeren met het gaspedaal (zeker als de TC uit staat). Het sportonderstel houdt de auto lekker vlak, overhellen is er niet bij (erg groot verschil met de Golf).
Al met al een topauto; ik heb nog geen moment spijt gehad van de wissel. Hij gaat er binnenkort (eind 09) helaas uit. Dan komt er een mooie Scirocco op de stoep te staan!
PROBLEMEN
- 152.000 km
@ 90.000: er steekt een stukje stof uit de verbinding tussen A-stijl en dashboard. Kan ik slecht tegen, een muntstukje was de oplossing om het weg te drukken, maar dit moet nog wel even goed weggewerkt worden
@ 100.000: op autobahn viel het vermogen plotseling weg. Ik kon de snelheid alleen stabiel houden en na terugvallen niet harder dan 120. Even herstarten en alles werkt weer. Erg storend, maar gelukkig niets ernstigs. Dealer kon niks vinden bij het uitlezen, waarschijnlijk een sensor stuk. Komt wel bij een volgende beurt.
@ 110.000: rubberstrips langs voorruit (a-stijl) losgeraakt en klappert soms. Klemmetje was moe geworden. Gefixt bij beurt.
@ 130.000: Bij een recente beurt zijn de sensoren gecheckt. Het wegvallen van vermogen was toen twee keer voorgekomen op volle snelheid op de autobahn. Maar ze hebben niets gevonden...
@ 140.000: Het wegvallen van vermogen is nu weer twee keer voor gekomen (op dezelfde dag!). Er is werkelijk geen peil op te trekken. Andere weersomstandigheden, andere snelheden, etc. De dealer heeft hem een weekendje meegehad en ik kreeg enkel complimenten voor hoe mooi de motor loopt terug. Daar hebben we niet veel aan. Het is dus niet te traceren, enige optie is om als het weer voorkomt bij de dealer langs te gaan met lopende motor. Moet ik maar net in de buurt zijn...
@ 145.000: Heel irritant: na het gebruik van de richting aanwijzer (en het draaien van het stuur rond het middenpunt) geeft ie nog behoorlijk wat onregelmatige natikken (echt zo relais-geluidje). Soms doet ie het ook op een willekeurig moment. Er na een paar dagen is het probleem weer weg...
@ 150.000: Heel prettig: de irritante tik is weg! Zo vlak voor de beurt had ik toch wel graag gehad dat ze er wat aan konden doen, maar bij de APK had de dealer het alomaanwezige getik al ronduit ontkend, dus ik ben wel blij dat ik de discussie niet meer aan hoef. Laatste beurt in augustus en dan mag hij in November uit de lease. Gaat vast iemand gelukkig mee worden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.