Seat Leon 1.9 TDi 130pk Sport (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 130pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 174.000 km |
ERVARINGEN
Na twee jaar in een (lease) Seat Ibiza FR 130pk TDI gereden te hebben, heb ik prive een Seat Leon 130pk TDI Sport aangeschaft wegens verandering van werkgever.
Ik heb voor Seat gekozen omdat ik hiermee vertrouwd ben en de prijs/kwaliteit/prestatie verhouding goed is.
Verder vind ik de TDI motor nog steeds een van de beste diesels.
De auto is sportief geveerd en het motorgeluid van de TDI word goed onderdrukt, mits je onder de 3000rpm blijft.
Nadeel van de Leon is het zicht rondom, zeker bij achteruit inparkeren is het meer gokken dan zeker weten of er een paaltje achter de auto staat, goed opletten dus.
===138.000km===8 september 2007====
Nog steeds rij ik met plezier in de Leon, geen spijt dat ik deze auto aangeschaft heb. Nadat ik vier nieuwe banden heb laten monteren is het weggedrag stukken verbetert.
===174.000km===10 mei 2009====
Ik heb de leon nu ruim 2,5 jaar en nog steeds naar tevredenheid. Ik rij zo nu en dan met een aanhangwagen, geen probleem met de sterke TDI motor. Heb laatst wel proefgereden met een seat leon 1.4 TSI, toen de dieselprijzen sterk gestegen waren.
Ik moet toegeven dat het best krachtig aanvoelt zo'n 1.4 TSI, maar ik ben verwend met het koppel van een sterke diesel...
PROBLEMEN
- 174.000 km
Als je een (ex-lease) auto aanschaft met 120.000km op de teller, die ook nog eens in twee jaar zijn afgelegd, kun je er niet vanuit gaan dat er geen manco’s zijn.
Ik heb de auto aangeschaft bij een occasiondealer, met 6 maanden bovag garantie, de Leon heeft de volgende problemen (gehad):
- door de rijwind een fluitende linkerbuitenspiegel, dit is verholpen door het kapje van de linkerbuitenspiegel opnieuw te plaatsen
- electrische schakelaar van het linkervoorraam defect, het raam kon niet stapsgewijs naar beneden, nieuwe schakelaar heeft dit verholpen
- krakend geluid uit de achterbank, een beetje tape om de ogen waar de achterbank in valt heeft dit verholpen (met dank aan het forum op seat-online.nl)
- de airco compressor heeft kuren, soms doet deze het wel dan weer niet, oorzaak nog niet laten onderzoeken (gebruikersfout, de airco schakelt de compressor uit onder de 6 graden...).
===138.000km===8 september 2007====
vier nieuwe banden van Michelin pilot primacy laten monteren, wat een verschil in weggedrag, de Leon rijdt stukken beter!
Onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij 135.000km, de compressor ’zweet’ wat soms resulteert in een klein plasje olie-achtige drap onder de auto. De compressor is schoongemaakt, behoeft nog geen reperatie volgens de garage.
===174.000km===10 mei 2009====
Na de 165.000 beurt hoorde ik een brommend geluid aan de voorkant zodra ik een bocht nam. Na controle door de garage bleek dit een defect wiellager te zijn. Afgezien van deze reparatie geen afwijkende zaken buiten de normale onderhoudsbeurten. Wel is het olieverbruik iets toegenomen, 1 liter per 10.000 kilometer. Ik heb het idee dat het olievebruik hoger ligt in de wintermaanden, de leon komt dan ook wat "minder makkelijk tot leven" bij het (door)starten .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.