Seat Leon 1.9 TDi 130pk Sport (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 130pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 251.500 km |
KM-stand laatst | 278.950 km |
Aankoop na de proefrit
- 253.100 km
Na 15 jaar een lease-auto te hebben gehad (waaronder een Leon 1m) uit de detachering gegaan en op zoek gegaan naar een goedkoop 2e-hands Diesel.
Qua keuze tot 4000 was er veel te krijgen, maar 90% met een km-stand van boven de 200000.
Verschillende proefritjes gemaakt met een paar merken, maar merkte al snel dat het weer een Leon moest gaan worden.
Heb 3 leon's bekeken en gereden, waarvan er 1 met rotte homokineten en de andere een afgeleefde rotte bak was.
Degene die ik heb gekocht leek tijdens de proefrit prima, netjes schakelen, geen storende kraakjes etc, motorisch prima. Alleen het dak was (zoals bij heel veel gele Seat's) verkleurd/blanke lak was weg.
Afgesproken met de verkopende Bovag garage dat ik akkoord zou gaan als het dak gespoten zou worden.
Uiteindelijk is het hem dus geworden incl een nieuwe apk voor 3600 euro.
Gekocht en naar huis gereden.. en daarna meteen een afspraak gemaakt bij een dealer voor een grondige inspectie.
De week erop naar de dealer geweest voor de inspectie:
Paar puntjes die aan het licht kwamen:
Turboslang slecht (nokjes waren op),
Accu matig (dus vervangen),
versnellingsbak matig (had ik al gemerkt.. de 5 maakt meer lawaai bij het er in schakelen en bij gas los),
remschijven erg matig en blokjes bijna op,
lekke kleppingdekselpakking, airco die stuk is (laat ik zijn voor wat het is).
Al met al toch een 1000 euro herstelkosten (exclusief versnellingsbak.. die laat ik gewoon zoals hij is, en mijd de 5 gewoon).
Ofwel 4600 euro betaald voor de auto, waarbij er voor het eind van het jaar nog 2 nieuwe achterbandjes moeten komen.
Natuurlijk is het geen nieuwe auto en een kraakje hier en daar kan gebeuren, en zo lang ik er nog een 50000 km bij kan rijden is het niet erg ;)
Verder rijd het uiterst comfortabel en met een verbruik van 1 op 20 op de snelweg klaag ik zeker niet.
Hij is stil, ziet er van buiten en van binnen nog zeer netjes uit, en je hebt heel veel vermogen beschikbaar mocht je even moeten inhalen ;)
Hoe de auto het houd op langere termijn weet je nooit met een bak van 10 jaar oud en een kilometerstand, maar voor nu ben ik tevreden.
Ondertussen een dikke 2000 km mee gereden en tevreden. De 5 sla ik meestal over zodat ik de versnellingsbak zo veel mogelijk spaar.
Zodra ik een kilometer of 15000 verder ben schrijf ik weer een update.
Update! De airco is gecontroleerd en getest door www.cooldrive.nl , geen probleem kunnen vinden behalve te weinig koelmiddel.
Getest, gecontroleerd, gevuld en voila, een koude airco ;)
op naar de 260000
- 259.980 km
En weer een paar duizend erbij.
Geen bijzonderheden te melden. Hij rijd betrouwbaar, airco werkt nog steeds naar behoren. verbruik blijft op 1:18,5 gecombineerd.
Op de snelweg regelmatig zo'n 1 op 25 kunnen rijden.
Ofwel prima auto, over een paar maandjes een grote beurt/apk en distributieriem.
weer 3 duizend erbij
- 261.800 km
nog steeds geen problemen ondervonden.
Rijd fijn, stil, comfortabel en blijft waterdicht ;)
Ben blij dat de airco het nog steeds doet na de afgelopen weken :)
Nog een km of 5 duizend en dan gaat de auto voor een grote beurt/distributie-riem en een verse apk.
Grote beurt/distributie/apk
- 264.500 km
Ondertussen al weer een dik half jaar verder sinds ik hem heb.
Bijna 15000 km mee gereden en naar tevredenheid.
Enkel.... brak 2 weken geleden het raammechaniek aan de bijrijderskant. VAG kwaaltje bleek het volgens het forum.
Nu had ik toch al een grote beurt + distrivervanging ingeplanned staan dus dit kon er wel bij.
Dus vandaag autootje weggebracht naar een VAG Techniek specialist in de regio Eindhoven/Helmond.
Conclusie : de krukaskering lekt wat olie, een carterplugje die vervangen moet worden, de dynamovrijlooppoullie heeft speling (dus vervanging en de multiriem kan het beste mee worden genomen.
En natuurlijk het raammechaniek.
Al met al toch weer een bak geld kwijt..
Verder niks aan het handje, en vlekkeloos door de APK.
Op naar de volgende 90000 :P
Geen bijzonderheden
- 271.150 km
Weer 2 maanden verder, kilometerstand klimt ook gestaag omhoog.
Geen bijzonderheden. Ook in kouder weer is het starten en lopen.
Op naar de 280000 voor een kleine beurt :)
dr uit met het ding!
- 278.950 km
Tja.. 30000 km verder..
Kleine beurt gepland en that's it (denk je)
Blijkt dat hij flink gesmeerd word aan de buitenkant van het blok..
Koppakking aan gort. tevens tandempomp die diesel aan het lekken is.
En de slangen die al er aan gaan..
De versnellingsbak was al matig.
In andere woorden, helaas pindakaas. jammer en pech maar eruit gaat ie ;)
dus in resume :
In februari 2014 gekocht met 250000 op zijn teller.
teveel vervangen: schijven/blokken/remmen/accu/turboslang/distributie/kleppendekselpakking/2 bandjes/dynamopoulie
Dag geld, dag kanarie.. met 278500 is het over en uit!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.