Seat Leon 1.9 TDi 110pk Stella (2001)

autoreview

Seat Leon 1.9 TDi 110pk Stella (2001)

Signalement

UitvoeringLeon 1.9 TDi 110pk Stella
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Toen ik ongeveer klaar was met school, ging werken, en me dus een echte auto kon permitteren, was het al vrij snel duidelijk dat de Megane 1.6 zijn langste tijd (bij mij) gehad had. Leuke auto om mee te beginnen, maar kwa prestaties niet te vergelijken met een Leon. Ook was deze auto (met mijn rijstijl) op zijn einde. Nu rijden ze er bij ons thuis als tweede auto mee, 3000 km per jaar, en dat zal nog wel even gaan. Het was dus duidelijk dat er iets anders moest komen. Het moest een diesel zijn (niet veel duurder dan benzine en het geluid doet het hem). De TDI motoren van VAG stonden mij wel aan. Eerst gekeken naar een golf 4, maar daar rijdt iedereen al mee. Toen naar een Bora, maar dat vond ik meer zakelijk dan sportief. Ten slotte viel mijn oog op een Seat Leon en dat is het dan ook geworden.
Zoals zo ongeveer elke diesel van deze klasse met iets meer dan anderhalve ton erop een ex-lease auto. Onderhoudsboekje was netjes ingevuld, nieuwe remvoering rondom, nieuwe apk en grote beurt, achter nette banden voor nieuwe banden dus een goed begin.


Luchtmassameter

Auto gekocht, binnen na 2 weken, dus rijden maar! Eerste weken lijkt het een stuk sneller dan de 85 pk van de Megane, maar blijft opvallen dat het trekken ophoudt bij 2500 tpm. Nooit diesel gereden, en alleen met oudere dieselmotoren te maken gehad dus even geen erg in de luchtmassameter. Maar toen het me teveel begon te storen toch terug naar de garage. Luchtmassameter vervangen, en toen trok het ook tot de 3500 tpm door!


Antenne

Verder was de ontvangst van de radio slecht toen ik de auto kocht. Ook onder garantie verholpen door een nieuwe antenne onder de binnenspiegel. Volgens de garage was de interne versterker van de originele antenne stuk en was dit de gemakkelijkste reparatie. Stoort verder ook niet, die antenne onder de spiegel, alleen iedereen die nog nooit in de auto heeft gezeten moet je uitleggen wat het is.


Cruise control

Mijn budget bij aanschaf dwong mij er toe de kaalste versie van de Leon te nemen. Eigenlijk miste ik er niks aan (zelf de airco niet), tot ik met een auto van het werk een toertje Polen had gedaan. Toen wist ik wat cruise control was, en werd dat een must! Dus ik geinformeerd en (zoals ik al verwachte) zat het er eigenlijk al in maar ontbraken alleen de knopjes ervoor. Appeltje eitje dus, nieuw hendeltje op het dashboard en klaar. Zo simpel bleek het niet precies. Ben de auto 2 keer 2 dagen kwijt geweest, eerst ontbrak een kabeltje, toen was een schema van een golf bijgeleverd ipv van een leon. Nou jah, al met al was het tog de moeite. De Cruise control bevalt uitstekend. Schat dat ik er 70% van de tijd op rij. Het maakt de auto (voor mijn gevoel) ook zuiniger. Heb het idee dat je een kilometer meer uit een liter kunt halen bij mijn gebruik!


Banden

Heb er nu ongeveer 25.000 km mee gereden en niet meer aan gehad dan het reguliere onderhoud. Ook zijn inmiddels de achterbanden toch vervangen. De Continentals die erop lagen, leken er bij aanschaf goed uit te zien, maar vertonen na een jaar sporen van verduring. Ook was het profiel zo goed als weg, kon er nog wel mee door de apk maar daar hield het ook mee op. Dus nu rondom Vredestein T-Trac. Voorbanden naar achteren, en tot mijn verbazing waren deze nog zo goed als nieuw! De achterbanden (Conti) waren zeker 4 mm afgesleten. De voorbanden nog geen 2mm!!


Verbruik

De eerste 2000 km schrok ik ervan. Was ondertussen uitgespeeld met de Megene, en reed deze op benzine met zo’n 1:15 tot 1:16. Tot mijn verbazing versleet de TDI die zelfde liter bij 16 km!! Nu de rijstijl wat is aangepast aan de 110pk ligt het anders. Als het goed uitpakt (veel 80, 100 en 120 km/h en veel cruisecontrol) haal ik er de 1:20 vlot mee. Dit is niet altijd overeind te houden, maar 1:19 als gemiddelde over de laatste 10.000 km vind ik heel netjes!!


(voorlopige) Conclusie

Een prachtige auto, waarmee je alle kante op kunt. Sportief rijden, rustig rijden, zuinig rijden. Heb over tunen eigenlijk niet eens ooit serieus nagedacht. Voor mij niet nodig. Wel zou ik er graag de EGR af hebben, maar dit valt (zoals ik heb begrepen) niet mee bij TDI’s vanaf 2001. De luchtmassameters zouden het namelijk niet meer eens zijn, wat motorstoring geeft.

Wel was de auto pas af sinds de cruise control!


Update 8-3-2008, 188000 km

De seat bevalt nog steeds heel goed. Deze winter winterbanden gereden. Eigenlijk geen winterse omstandigheden gehad maar toch. Voor de zomerbanden via marktplaats een paar lichtmetalenvelgen opgedaan. Zien er nog nieuw uit! .
Verder van de week een onderhoudsbeurt laten doen. Distributieriem vervangen, ruitenwisserbladen vervangen. Verder zat 1 van de achterremmen vast. Moest los en zuiver gemaakt worden.
Heb de afgelopen maanden niet bijzonder veel gereden. Misschien komende maand een paar duizend kilometers voor de zaak weg. Op naar de 2 ton!

PROBLEMEN

De bekende luchtmassameter, onder garantie verholpen.

Interne versterker antenne, antenne geplaatst onder binnenspiegel.

Verder jankt de interieur-ventilator de eerste 5 minuten in stand 1. Dus eerst 5 min in stand 2 en dan terug. Vervelend, maar geen rede om het dashboard voor open te halen.

Lekkende deurrubbers, blijkbaar standaard bij Leon als ik het hier zo zie. Rechter voordeur geeft soms wat druppels water op de mat. Zolang het niet erger wordt stoort het niet.

Ruitenwissers zijn slecht. Ga rubbers bij de volgende beurt (nog 4000km = 2maanden) laten vervangen. Hoop dat dat helpt.


Update 8-3-2008, 188000 km

Ruitenwisserbladen vervangen, dat helpt!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.