Seat Leon 1.9 TDi 110pk Sport (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 110pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 230.000 km |
KM-stand laatst | 528.423 km |
De aanschaf van de
- 230.400 km
Ik ben sinds vandaag in het bezit van mijn "nieuwe aanwinst". Ik ben opzoek gegaan naar een auto waar ik echt kilometers mee kan maken een echte degelijke auto met veel luxe. Door de defecte kachel in de vorige auto, tijdens de winter was een beetje haast wel geboden. Een dealer vraagt vaak de hoofdprijs een garage vraagt ook wel zijn prijs. Het gevolg was dat marktplaats geregeld werd bezocht.
Deze auto viel me meteen postitief op gezien de staat de prijs, uitrusting en de kilometers. Een groot negatief punt was het ontbreken van een cruisecontrole. (een bezoek aan de seat dealer zorgde voor opheldering. Het besteden van 300 of 600 euro en een cruisecontrol is een feit. Dit afhankelijk van het type auto. Destijds te veel geld dus hebt het gelaten). De leren bekleding, leren sportstuur en lerenversnellingpook en een elektrisch schuifdak maken de auto helemaal af. Dat de distributie riem binnenkort vervangen moet worden is helaas een feit, maar wel ingecalculeer. De sportvelgen zijn niet bijzonder maar staat gewoon netjes en een hele schappelijke banden maat van 195/r15. De grote sprong met een standaard corsa diesel 1.5 (zonder turbo) is van een compleet andere wereld. De corsa heb ik voor 150 euro bij de handelaar achter gelaten. Met 350.000 km op de teller was hij ook niet zo heel veel meer waard. Later zal alleen wel blijken dat de distributieriem een zwak punt is van de auto als je veel kilometers per jaar maakt. Gezien het feit dat ik ongeveer 50 000 km per jaar maak zal binnen 2 jaar een dure reperatie een feit zijn. Het ASV blok leverd 110 PK en is voor mij de juiste ballans tussen vermogen en voordeling rijden.
De eerste kleine onderhoudsbeurd
- 232.392 km
Na aanschaf van de mijn "nieuwe" auto, is dit de eerste onderhoudsbeurt waar tevens de apk keuring plaats vind. Nu zal blijken of er ook gebreken aan de auto zijn die je niet eerder hebt kunnen waarnemen.
Geen probleem !!!! Tijdens de kleine beurt zijn er geen rare dingen aangetroffen. De distributieriem moet over 10.000 km wel vervangen worden. Dit was geen verrassing en ingecalculeerd bij de aanschaf van de auto.
Over twee weken kunnen met een gerust hart naar Parijs met de auto. De auto bevalt super goed.
Vervanging van de distributieriem
- 239.538 km
De kilometers lopen lekker door en de reeds aangekondigde distributieriem moet vervangen worden. Deze riem heb ik zelf laten vervangen door kennis, die veel ervaring heeft met dit merk en type auto. Tevens heb ik via hem te horen gekregen dat de auto voor 110 PK iets vermogen te kort komt. (Dat doet me niet zoveel. Hij rijd lekker en voordelig). Tevens was aan de turbo goed te zien dat hij ruim 200.000 km heeft gereden. (gezien de reactie op de reviews, kan het de slijtage zijn doormiddel van vervuiling van afvalstoffen zijn).
De riem is geplaatst en de volgende 90.000 km staan weer voor de boeg.
OPNIEUW een kleine beurt.
- 270.130 km
De kilometer teller staat alweer 40.000 km verder en het is tijd voor een kleine beurt. Inderdaad geen grote beurt !! Dat is een bewuste keuze. De auto wordt op alle fitale punten gecontroleert en indien nodig in overleg met de garage vervangen. Dit werkt uitermate goed en bespaard aanzienlijke kosten. De auto loopt goed en verbruikt bijna geen olie hierdoor is olie bij vullen niet nodig. Dit is netjes gezien de kilometerstand van de auto. De voorbanden Continental PREMIUM Contact 2 60 euro exclief btw dienen vervangen te worden. Gezien de goede eigenschappen op een nat wegdek komen dezelfde banden er weer onder te liggen.
De ruitenwisser zijn ook vervangen, wat geen verrassing was gezien de strepen op de voorruit.
Voor de rest geen bijzonderheden. Ik kan weer veilig de weg op !!!
Lekkage
- 274.507 km
De eerste negatieve ervaring met de auto is een feit. Na een weekenje weg constateer ik dat het vloermatje achter de bestuurdersstoel nat inclucsief de vloerbekleding.
Google bied dan uiteindelijk de opheldering. Het blijkt een veel voorkomend probleem te zijn bij dit type Leon. Het probleem licht aan het waterverloop langs de ramen. Per deur zijn de kosten ongeveer een 70 euro. Gezien het feit dat de alleen lekkage achter de bestuurders stoel is waargenomen heb ik 1 deur laten repareren.
Het vocht in de auto moet door verdamping vanzelf verdwijnen.
De reparatie is goed uitgevoerde en verdere lekkages zijn uitgebleven.
Grote onderhoudsbeurt.
- 303.756 km
De 300.000 km is gepasseerd en de auto functioneerd naar behoren. Het gaat hier om een standaard onderhoudsbeurd waar alle filters worden vervangen, inclusief de motorolie. Voor een kleine 300 euro is de grotebeurt uitgevoerd.
Elektrisch raam
- 320.737 km
Tijdens de rit van Apeldoorn naar mijn werk doe ik het raam bij de slagboom omlaag. Het rare krakend geluid in mijn deur doet het ergste vermoeden. Het raam gaat wel verder omlaag maar omhoog gaat tie niet meer. Het begon een 5 minuten eerder net te regen (dat zal je altijd zien).
Ik ben meteen naar de dealer gereden, gezien de garage waar ik normaal naar toe ga niet in de buurt ligt. Al gauw kom te weten dat een bekend probleem is bij een "volkswagen". De kabel en mechanisme in de deur heeft de geest gegeven. Een dure reparatie is het gevolg (net geen 200 euro). Het binnen paneel wordt gedemonteerd en het frame met raam mechanisme in deur wordt verwijderd. Alles wordt overgezet naar een nieuw frame en alles is binnen 2 uur terug geplaatst.
Nu schijnt het ook veel goedkoper te kunnen door losse onderdelen via internet te bestellen. De montage is op het internet te downloaden. Het is echter een tijd rovende klus.
Een kleine beurt.
- 328.312 km
Ruim 30.0000 km geleden heeft de Leon een grote onderhoudsbeurt gehad. Sinds dien zijn er geen bijzonderheden naar voren gekomen. Gezien de kilometerstand heb ik sinds de koop ruim een ton gereden.
Hierdoor is het normaal dat de slijtage onderdelen er aan zitten te komen. Tijdens deze beurt wordt de distributieriem, multiriem met spanner, voorbanden en de remschijven rondom vervangen.
De communicatie met de garage is goed verlopen. Een goede inschatting van de kosten voorkomt irritatie en vervelende verrassingen. Ondanks de drukke agenda van garage en ziekte verlof van diverse monteur heb ik de auto netjes op tijd kunnen ophalen. Kortom goede service (mag ook wel een keer gezegd worden.
Deze onderhoudsbeurt was echt nodig. Technisch gezien zijn de meeste slijtage onderdelen vervangen. Hierdoor wordt probleemloos afleggen een 60 a 70 duizend kilometer mogelijk gemaakt. (we wachten het af).
APK + een storing !!
- 339.326 km
De Leon heb ik nu 2 jaar en bevalt uitstekend. Sinds een paar dagen isop het dashboard het lampje van de gloeispiraal gaan branden. Het opzoeken van de oorzaak levert via google verschillende oorzaken op. De auto vertoond geen beperkingen en vertoond geen raar gedrag. Tijden het uitlezen van de computer blijkt dat de remlichtschakelaar vervangen moet worden.
De sproeier van de achteruit is sinds de aankoop al defect maar wordt 2 jaar later ontdekt door een apk keur. Gezien de mogelijk hoge kosten heb ik dit nooit laten onderzoeken. Nu bleek achteraf de sproeier verstopt en versleten te zijn. Het plaatsen van een nieuwe sproeier doet wonderen. Een klein of grote beurt is niet aan de orde gezien de kilometerstand. De richtlijn die ik voor deze hanteer bedraagt 30 a 40 duizend kilometer. Het olie pijl in checken is wel een vereiste. Het verbruik betreft 2 a 3 liter tussen de beurten door.
Kleine beurt +
- 370.396 km
De kilometerstand geeft weer ruim 40.0000 km meer aan sinds de laatste beurt.De auto is in goede staat. Geen bijzonderheden.
De volgende werkzaamheden zijn aan de auto verricht:
- Klein beurt;
- vervangen motorolie + oliefilter;
- Vervangen luchtfilter;
- Vervangen interieurfilter;
- Vervangen brandstoffilter;
- Dieselreiniger.
De kosten waren nog geen 300 euro. De kilometerstand staat nu al weer ruim 10.000 km verder. Begin volgend jaar een de apk keuring. Gezien de technische staat van de auto kan hij nog wel even verder. Dat is ook zeker de intentie. De auto is afgeschreven. Het wordt nu echt leuk en goedkoop rijden.
Conclusie: Zolang zolang de kosten niet de pan uit reizen lekker blijven rijden.
APK 2012
- 388.821 km
7 januari moet de auto APK goed gekeurd zijn, om nog een jaar verder te mogen rijden. De auto vertoond geen gebreken.
De volgende punten zijn tijdens keuring aan het ligt gekomen:
- De xenon heeft een andere ligt afgifte maar wordt goed gekeurd;
- De voorbanden zijn versleten
(alle banden worden thuis omgewisseld voor winterbanden, die thuis liggen);
- Een steun voor de uitlaat moet gelast worden;
- De auto wordt uitgelijnd (1 voorband vreemd afgesleten).
Op 11-12-21012 worden de gebreken verholpen. De kosten met apk 191,20 inclusief btw.
Banden
- 419.773 km
€ 320,- armer en 4 eco zomerbanden rijker is de auto voorzien van nieuw rubber. Dit is de eerste keer dat er eco banden gemonteerd zijn op de auto. Het brandstof verbruik wordt interessant. Zal het verbruik daadwerkelijk omlaag gaan?
De auto heeft voor de rest geen gebreken.
APK keuring
- 433.251 km
De jaarlijkse apk keuring heeft de auto goed doorstaan. Behalve het vervangen van enkele defecte lampjes zijn er geen bijzonderheden te melden. (Dit na ruim 63.000 km zonder een beurt).
Nieuwe distributieriemset, multiriem en olie verve
- 437.003 km
De auto maakt een stuk minder lawaai en je hoort de motor sloepeler draaien. Geen rare schokkende waarnemeningen onder de motorkap aangetroffen.
APK
- 474.142 km
Fuseekogel vervangen. Voor de rest geen bijzonderheden voor de apk goedkeuring.
Lekkende waterpomp
- 474.820 km
De waterpomp lekte op de distributieriem. Het advies was de waterpomp met riem vervangen. De spanrollers hoefde niet vervangen te worden. Gewoon pech dat de waterpomp vervangen moest worden, omdat deze in bewust is vervangen toen de distributieriem ongeveer een 45.000 km geleden is vervangen.
Olie verversen + brandstoffilter vervangen.
- 483.963 km
47.000 km geleden is de motorolie met oliefileter voor het laatst vervangen. De brandstoffilter is ruim 100.000 km voor het laatst vervangen.
APK keuring
- 515.245 km
De APK keuring brengt de nodige aandachtspunten naar voren. Fuseekogel, stuurstangeind, draagarm, ruitenwissers, achterlapjes
Auto ingeleverd
- 528.423 km
De auto heeft zijn dienst bewezen. De kilometerstand van 528423 geeft aan dat de auto de nodige kilometers heeft gemaakt. Het was tijd voor iets anders met minder kilometers en meer ruimte. De betrouwbaarheid stond nog niet ter discussie maar hoe hoger de kilometer stand hoe meer onderhoud verwacht kan worden. De auto vertoonde ook slijtage signalen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.