Seat Leon 1.9 TDi 110pk Sport (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDi 110pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 289.000 km |
ERVARINGEN
- 223.000 km
Begin april 2006 zag ik deze auto bij een Bovaggarage staan. Het was voor mij liefde op het eerste gezicht. De zwarte kleur, lichtmetalen velgen en natuurlijk de vormgeving van de auto deden mij besluiten een proefrit met deze Leon te maken. Het bleek een sportuitvoering te zijn, m.a.w. de auto heeft een vrij complete uitrusting. Jammer dat men de radio met cassette (anno 2002!) nog leverde. Was al niet meer van die tijd. Desondanks komt er wel een aardig geluid uit de boxen en is de radio-ontvangst uitstekend.
Na de proefrit was ik overtuigd;dit moest mijn volgende auto worden. De auto was keurig door de Seat-dealer onderhouden getuige de onderhoudspapieren. Uiteraard moest ik thuis mijn wederhelft nog overtuigen aangezien zij erg VW Golfminded was. Nadat ik haar uitlegde dat de Leon op het zelfde onderstel staat als de Golf IV en daarbij ook nog dezelfde motoren gebruikt ging zij overstag.
De wegligging van deze auto is top. Dit komt mede door het sportieve onderstel. De auto ligt strak op de weg en snijdt lekker door de bochten. Ondanks de harde sportstoelen biedt de auto mij voldoende comfort. Verder straalt de Seat Leon Spaans/Duitse degelijkheid uit. De afwerking is zo op het oog goed. Natuurlijk is de hand van Volkswagen zichtbaar maar ik vind dat absoluut geen schande, sterker nog, het is over het algemeen duurzaam materiaal.
Schakelen gaat zonder problemen. Het verbruik is redelijk. Op de snelweg stel ik de cruise-control in en verbruikt de auto gemiddeld 5.2 liter op 100 km. In de stad verbruikt de Leon gemiddeld zo’n 6.2 liter op 100 km. De actieradius ligt op ongeveer 900 kilometer en dan rijd ik doorgaans sportief. Dat zou in mijn ogen beter kunnen.
Ik las in sommige reviews dat in de Leon het zicht naar achteren nogal beperkt was. Ik heb dat ook ondervonden alsmede mijn vriendin. Tijdens het achteruitrijden reed zij tegen een paaltje met als gevolg schade aan de achterbumper. Als oplossing heb ik de achterste hoofdsteunen verwijderd en dat scheelt een hoop. Tevens een leuke tweedehands achterbumper op de kop weten te tikken dus hoefde ik daar ook geen verzekeringkwestie van te maken. Wij vervoeren achterin alleen onze dochter en die zit nog in een kinderstoel. V.w.b. de ruimte achterin vind ik het qua krapte wel meevallen. De kofferruimte biedt ook voldoende plaats. Ik kan er lang of kort over schrijven maar de Seat Leon is gewoon een goede en betrouwbare auto die veel waar voor zijn geld biedt. Tevens vind ik het model er sportief en tijdloos uitzien. Het is een goed alternatief voor de Volkswagen Golf.
PROBLEMEN
- 236.000 km
Ik raad iedere gebruiker van een Seat LEON, of iemand die overweegt een Seat LEON/Toledo aan te schaffen, aan de auto goed te controleren op lekkages. Dit schijnt een echte SEAT kwaal te zijn. Van de een op andere dag was de vloer achter de stoelen kletsnat. Het blijkt dat de afwatering van de portieren te wensen overlaat (te kleine afvoergaatjes). Er zijn ook andere oorzaken. Zo kan de pollenfilter verstopt zijn of het kit binnen de portieren gewoonweg versleten zijn waardoor het gaat lekken. Zo is je auto de ene dag kurkdoog, zo heb je de andere dag een voetbad. Dit probleem is ook uitvoerig beschreven op de site www.seat-online.nl
Bij mijn auto is er weer een nieuwe laag kit binnen de deuren aangebracht en dat zou het probleem grotendeels oplossen. Dat is even afwachten.
De vloer blijft natuurlijk nat, maar dat ga ik eerst deels met een vochtvreter en daarna met een tapijtreiniger oplossen. Ik houd jullie op de hoogte.
Update 03/01/2007. Na een aantal fikse regenbuien is de vloer dit maal droog gebleven. Bij mijn Seat Leon heeft het dus aan de kitlaag binnen de portieren gelegen. Ik was voor een paar tientjes klaar. Coulanceregeling met de garage getroffen daar het net buiten de garantie viel. Eigenlijk zou men Seat hiervoor aansprakelijk moeten stellen. Daarvoor had ik nog telefonisch contact gehad met de SEATdealer maar die was ’uiteraard niet bekend met dit fenomeen’. Hij had er nooit wat over gehoord. Hem geadviseerd eens op voornoemde site van de SEAT te kijken.
Bij het optrekken en schakelen van de auto maakte de LEON een bonkend geluid, alsof de uitlaat eronder los lag. Laten onderzoeken en het bleek dat de motorsteunen defect waren. Het motorblok slingert dan ongecontroleerd door het compartiment. Dat kan gevaarlijk zijn. Even diep in de buidel getast en na de reparatie reed de auto weer als nieuw.
Met het verbruik ben ik toch niet helemaal tevreden. Ik mag blij zijn als ik met een volle tank 900 km haal. Ik rijd veelal op de snelweg met cruise-control en heb vrijwel geen last van files. Gemiddeld verbruik is 1 op 17.
Auto heeft bij 156.000 km een grote beurt gehad.
Geen problemen gehad.
Distributiesnaar, spanrol vervangen.
Banden kunnen nog even mee.
De auto kan er weer tegenaan. Ik moet zeggen dat ik de auto steeds meer begin te waarderen. Het gemiddeld verbruik is nu 1 op 18,5. Ondanks dat het een sportuitvoering is met een tdi motor 110 pk kun je in deze SEAT Leon rustig en ontspannen toeren en reageert de auto ook niet zenuwachtig als je wat gas geeft.
Update juni 2007.
De SEAT Leon rijdt nog steeds prima. Toch irriteer ik mij om de piepjes en kraakjes die de auto produceert. Vooral rondom de portieren hoor je het gekraak en bij de portier linksachter hoor ik steeds een licht gebonk als ik rem. Alsof iemand met een stok ertegen aan staat te rammen. Bij kilometerstand 165000 de voorbanden laten vervangen. Het is een ander merk (Milestone) maar daar merk ik weinig van. Het verbruik schommelt nog steeds rondom de 1:18,5. Dat is bevredigend. Ik ben maar al te blij met de automatische airco, zeker nu de hete dagen weer voor de deur staan.
Op naar de volgende beurt.
Update 22 juni 2007
Remschijven voor vervangen. Dat was toch wel nodig. Het remwerk van deze auto vind ik een sterk punt. Niet te bijterig maar je hoeft ook je voet niet te diep in te trappen.
Update 19 augustus 2007
Remschijven/blokken achter vervangen+twee nieuwe banden achter eveneens van het merk Milestone. Kleine beurt gedaan. Geen bijzonderheden. Volgende week met de LEON op vakantie naar Italie. U zult daarna weer van mij horen.
Update 11 november 2007
Wat een verlate update maar goed. In september op vakantie naar Italie geweest en daar zonder problemen gereden. De auto leent zich uitstekend voor lange ritten. Ook een cruisecontrol is gewoon heel handig. De climate control heeft zijn werk voortreffelijk gedaan. Het is toch een stuk prettiger dan mechanische airconditioning. Langzaam maar zeker loopt de auto richting de 200.000 kilometer. Ik heb er nog over na zitten denken de auto te verkopen (puur uit financieel oogpunt) en een kleinere diesel aan te schaffen (VW Lupo, SEAT Arosa, Audi A2) maar op de een of andere manier ben ik echt aan deze auto gehecht geraakt. Buiten de normale slijtagedelen heeft de auto verder geen problemen. Dus voorlopig rijd ik lekker door met de LEON.
Update 03 februari 2008
De auto heeft een grote beurt gehad. Twee nieuwe voorbanden, merk Roadhog en twee nieuwe ruitenwissers. Tevens werd aan de onderzijde het rubber aan de stabilisatorstangen vervangen waardoor ik dat gebonk tijdens het remmen of een bocht in gaan niet meer hoor. Ook dit euvel komt vaak bij een Leon voor. Verder werd het interieurfilter vervangen. Hierdoor ruikt de Leon na veelvuldig gebruik van de climate control niet meer zo muf. Voor de rest rijdt de auto weer als nieuw. Nu gaan we echt op naar de 200.000 kilometer!
Update 20 maart 2008
De 200.000 km gepasseerd. Nou is dat natuurlijk niet uniek voor zo’n diesel. Maar toch, ik ben er blij om. Sinds de aanschaf zo’n twee jaar geleden geen noemenswaardige mankementen tegengekomen. Wel weer een natte vloer precies in het gedeelte waar het vorig jaar begon. Zou de kitlaag nou al weer versleten zijn? De auto moet binnenkort voor de apk en dan laat ik de lekkage nakijken. Het is wel vervelend zo’n lekkage. Na verloop van tijd gaat de auto muf ruiken. Binnenkort maar weer eens de vloer ’droog’ zuigen.
Ik hoop toch dat dit euvel helemaal verholpen kan worden, want ik was echt van plan nog vele kilometers met deze Leon door te rijden en met vele kilometers bedoel ik een ton of 2,3 erbij. Ik houd jullie op de hoogte.
Update 23 november 2008
Tja, toch weer een tijd geleden en wederom wat duizenden kilometers verder. De teller staat nu op 223.000 km. De auto heeft echter in die tussentijd wat kosten gemaakt en het einde is nog niet in zicht. Ten eerste;de auto lekte weer. Hierop toch maar besloten naar de SEATdealer te gaan. De monteur was bekend met deze (typische SEAT) kwaal. Alle portieren werden nagekeken en drie ervan lekten. Het probleem is verholpen door ahw nieuwe schotten (tussen) in de portieren te zetten waardoor de afvoer van water beter verloopt. (vergeef mij deze uitleg, kan het even niet anders formuleren). Kosten 400 euro.
Ten tweede maakte de motor een zagend geluid, vooral als deze op toeren werd gebracht. Na controle bleek de spanrol van de multibelt (niet te verwarren met de distributiesnaar) defect te zijn. Kosten 258 euro. Vervolgens bleef de motor het zagend geluid maken. Als de airconditioning werd ingeschakeld verdween het geluid, echter als de airco werd uitgeschakeld dan werd het gezaag weer hoorbaar. Wat bleek? De aircopomp was defect. Dat wordt een dure grap;600 euro en een grote beurt voor de deur. Zucht. Zou het dan toch aan die hoge kilometerstand liggen? Naar mijn weten heb ik de airco altijd volgens de handleiding gebruikt. Ik hoop dat dit (voorlopig) het laatste defect is, anders wordt autorijden wel erg duur.
Update 12 april 2009
Al weer wat enkele duizenden kilometers verder. Het zagend geluid is verdwenen en de airco doet het nog steeds. De auto is apk gekeurd en zonder problemen door de keuring gekomen. Grote beurt uit laten voeren en daar kwam ook niets bijzonders uit. Enkel twee nieuwe banden. Kosten 600 euro. Alle vier de banden zijn nu van het merk Roadhog. Dat is geen al te duur merk en de wegligging is gewoon goed te noemen. De banden slijten langzaam, iets wat mede is te danken door het "nieuwe rijden". Nu alleen nog de distributiesnaar en spanrol vervangen. Dat was de garage vergeten, maar hij kan nog zo'n 10.000 kilometer mee. De airco laat ik met het oog op de komende vakantietijd controleren. Ik rijd dus nog wel even door met mijn SEAT.
Verbruik
- 236.000 km
Daar kan ik kort over zijn;overwegend positief. Het is geen zuiningheidswonder maar 1 liter op 19 kilometer voor een 110pk diesel is een waarde waar ik niet hoef over te klagen.
Kosten onderhoud
- 240.000 km
Tja, stond ik toch even voor een dilemma. De airco heeft het dus toch begeven en we gaan eind juni op vakantie naar Frankrijk dus is het wenselijk dat je, zeker met een kind van 5, airco in de auto hebt. Tevens moet de distributieriem alsmede de luchtdrukmassameter vervangen worden. Dat wordt een behoorlijk kostenplaatje. Ik had nog even een proefrit in een Volkswagen Polo 1.4tdi 80pk gereden. Ik moet zeggen dat die Polo zeer volwassen rijdt en degelijk aanvoelt. Toen ik echter de inruilprijs van mijn Leon hoorde, werd ik daar niet echt vrolijk van. Na wat wikken en wegen heb ik dan toch besloten de airco te laten repareren en de distributieriem te laten vervangen. Het was een behoorlijke afweging. Motorisch is er trouwens helemaal niets aan de hand met deze SEAT. Dit houdt in dat ik zeker nog een aantal jaar met de SEAT Leon doorrijd. Is op zich geen straf maar de kosten zijn toch wel een rib uit mijn lijf.
Update 19 juni 2009
Wat een verschil. De airco doet het weer als vanouds. Heerlijk. Ook het vervangen van de luchtdrukmassameter was een goede keus. De auto rijdt lekker vlot en houdt niet meer in. Ik verheug mij op de vakantie!!! Ik houd u op de hoogte.
Update 19 augusutus 2009
We zijn al weer zo´n 11.000 km verder. Twee weken vakantie in Frankrijk gehad. Dan ben je blij dat je airco hebt. Geen problemen met de auto gehad. Ik had niet anders verwacht. Alleen op de terugweg kwam er een barst in de voorruit. Laten vervangen bij thuiskomst. De kleine beurt zit eraan te komen. Twee nieuwe voorbanden zijn nodig. De auto rijdt nog steeds als nieuw. We gaan langzaam maar zeker naar de drie ton. Ik schat nog een jaar. Voor je het weet is het zo om.
Update
- 265.000 km
We zitten al weer op kmstand 255000. Ik heb de auto een kleine beurt uit laten voeren. Twee voorbanden laten vervangen.Verder geen bijzonderheden. De LEON rijdt als een zonnetje.
Update 29/12/2009 265.00km
Tja, eigenlijk heb ik weinig te melden. Door het winterse weer heeft de LEON wel wat moeite met de koude start, maar eenmaal gestart loopt de auto lekker regelmatig stationair. Ik ben ook heel blij dat de airconditioning afgelopen voorjaar gerepareerd is. De airco doet zijn werk naar behoren. In een mum van tijd is het warm in de auto.
Toch houdt mij de laatste tijd een onderwerp mij bezig;de kilometerheffing. Als ik met deze LEON nog in 2012 bij de invoering ervan blijf rijden dan wordt het voor mij een aardige kostenplaatje. Volgens de berekening op deze website zou het omslagpunt rond de 21.000km liggen en dat terwijl ik gemiddeld 36.000km per jaar rijd. Ja, de twijfels rijzen. De auto is naar mijn gevoel nog lang niet versleten. Misschien wat vaker op de motor naar mijn werk?
Einde
- 289.000 km
Aan alles komt een einde zo ook aan deze SEAT Leon. Het is al weer een tijd geleden dat ik een update van deze review heb gemaakt. Ik kan u eerlijk zeggen dat er in die tijd niets is gebeurd. De auto heeft gewoon zijn werk gedaan. De monteur liet mij weten welke reparaties/vervangingen op termijn eraan zaten te komen. Dat heeft mij enigszins aan het denken gezet de auto in te ruilen dan wel te verkopen. Ik heb daarop besloten te auto te verkopen aan een handelaar voor de export. De Leon is dus geëmigreerd naar een Oostblokland. Daar gaat hij van zijn welverdiende "pensioen" genieten. Vier jaar lang heb ik van deze auto genoten. Ondertussen ben ik in afwachting van een andere auto. Welke?
De SEAT Leon 1.9 tdi Bussinessline uit 2006. Eveneens zwart van kleur. U hoort t.z.t. van mij.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Frappante overeenkomsten tussen eerste Seat Leon Cupra en de Cupra Born

Seat Leon 1.8-20VT Topsport – 2005 – 360.161 km - Klokje Rond

Op de Rollenbank: Seat Leon V6 Cupra 4

Seat Leon 1.8 20VT Cupra R (2004)

Seat Leon 1.6 16V Executive (2004)
