Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.8 20VT Topsport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een aantal jaren geleden heb ik de voorganger van de Topsport / FR aangeschaft, de 20VT Sport.
Voor mij de enige auto voor een alleszins redelijke prijs met zowel comfort, praktisch gebruiksgemak (5 deuren) als sportiviteit.
Een herhalend probleem deed zich voor met de bobines welke bij dit motortype (bij alle VAG merken) doorbrandden.
Dit probleem is onder garantie verholpen door het monteren van goede nieuwe bobines.
Eind 2004 heb ik deze auto ingeruild voor de Topsport.
Ik heb overigens ook gekeken naar de Subaru Impreza WRX maar deze viel voor mij af vanwege; de 5000,- Euro hogere prijs, de veel lagere inruil bij Subaru, de jaren 70 look en het karig uitgevoerde interieur.
Een Impreza heeft wel 45 pk meer in huis maar is ook 100 kg. Zwaarder.
Een chip aanpassing bij de Leon brengt de Leon op 215 pk, in dat geval is de Leon sneller bij droog weer en de Impreza 4x4 bij nat weer.
De Leon Topsport is zeer compleet uitgevoerd, daar gaat ie; elec. ramen rondom, elec. spiegels/inklapbaar, climatronic, radio/CD 8 speakers, armsteun, stuur en pook leer, afstandbediening, safety auto.lock., deelbare achterbank, auto.pilot, 17inch.LM met 225 Bridgestone Potenza, sideskirts/spoiler, bumpers en stootstrips in kleur, meerdere interieur verlichtingen, witte wijzerplaten en titanium accenten.
Om eens echt gek te doen heb ik onder Seat garantie de koppel/vermogen chip laten opkrikken tot 307Nm/158kW (215pk).
Heel handig en niet al te duur is de optie; regensensor i.c.m. een autom. dimmende binnenspiegel.
Het fijne aan deze auto is dat je er zowel rustig en comfortabel als ook extreem sportief mee kan rijden.
Het brandstofverbruik tussen deze twee rijstijlen ligt tussen de 1 : 11 tot 1 : 7.
Als je de Leon echt op z’n staart trapt en de motor op 6000 tpm houdt zijn de anderen op z’n hoogst één na snelste.
De grote geventileerde voorremschijven kunnen hun taak goed aan.
Vermoedelijk zal het nieuwe model met een dergelijke motor (2.0 FSI Turbo, eind 2005?) wel een meer marktconforme prijs krijgen, dus aanzienlijk duurder.
PROBLEMEN
Motormanagement lampje bleef branden.
Onder garantie gereset.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.