Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon 1.8 20VT Topsport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
UPDATE: Deze auto is m.i.v. 1 maart 2007 niet meer in mijn bezit
Ik rijd met veel plezier, sinds augustus 2003, in een Arctic silver Leon Topsport 1.8 20 kleps turbo. Het betreft modeljaar 2004, dat betekent dat de auto gewijzigde (Ibiza) spiegels heeft, cruise control alsmede een ander type sportvelgen. Over de motor niets dan lof. 180PK en 235NM rijden heerlijk in de dagelijkse praktijk, je hebt altijd voldoende reserves over, ook met 4 man plus bagage in de auto. Chippen (230PK is mogelijk) vind ik nog steeds niet nodig, mijn rijbewijs is me lief. De auto trekt watervlug door naar snelheden van 170 tot 180 km/h, maar ook daarboven gaat het nog behoorlijk hard. In Duitsland heb ik al meerdere keren 240 op de klok gehad (dat zullen de opgegeven 229 echte km/h zijn), waarbij ik best kan meekomen tussen de big boys...
Wanneer je de aanwezige power geregeld aanspreekt en/of veel korte stukken rijdt dan dien je rekening te houden met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 10 (V-power / super 98!). Doe je het wat rustiger aan en rijdt je veel lange stukken maar ook fileverkeer dan is dik 1 op 11 ook best te doen. Lange ritten met 140 als kruissnelheid zijn zeer goed te doen met 1 op 12 tot 13 gemiddeld. Dan ben je ook blij met de zesbak: heerlijk rustig maar toch nog trekkracht zat, zodat je niet perse hoeft terug te schakelen. Bij topsnelheid is het verbruik overigens ... 1 op 3.
Ook na de introductie van de nieuwe Leon ben ik nog steeds heel blij met mijn huidige auto, hij blijft er goed uit zien en doet geenszins verouderd aan. Wel vind ik het dashboard (dat stamt uit de eerste Audi A3) wat eenvoudig. Verder is de auto lekker compleet, met onder meer climate control, cruise control, 4 airbags, traction control (TCS) etc.
Negatief puntje van de auto is de tractie op vochtig wegdek: de traction control grijpt dan regelmatig in, waardoor de motor wordt gesmoord en je bij een sprintje (moet kunnen op zijn tijd!) kostbare tijd verliest.
Tot slot wil ik de standaard stereo nog even vermelden: 8 speakers zorgen voor een prachtig geluid, waarbij een separate subwoofer niet echt noodzakelijk is.
PROBLEMEN
Wat is er aan de auto stuk gegaan of vervangen? ->
Hoegenaamd niets! En de auto loopt nog steeds als een zonnetje. Bij de grote 90.000 km beurt zijn uit voorzorg de distributieriem plus waterpomp vervangen. De auto is buiten de standaardbeurten om niet in de garage geweest.
Samenvattend een hele fijne en probleemloze auto met een beer van een motor ! En IK kan het weten na 125.000 kilometers ...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.