Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2003)

autoreview

Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2003)

Signalement

UitvoeringLeon 1.8 20VT Topsport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf29.100 km
KM-stand laatst30.921 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Leon Topsport 1.8Turbo 2003

  • 30.921 km

Opzoek naar meer luxe, Golf 4? een A3? Leon?
Na een lange zoektocht op occasionsites viel mijn oog op een knalgele Leon Topsport waar 30.921km bij stond. Occasion geopend, info gelezen en de foto's bekeken. Ik geloofde mijn ogen niet en een belletje naar de betreffende dealer helderde al snel meer duidelijkheid op. Vragen als "schade auto?" of "ander blok?" of "teller terug gedraaid?", werden allemaal netjes met een "nee" beantwoord. Dat klonk veelbelovend dus een afspraak voor een bezichtiging was snel gemaakt.

Zo gezegd zo gedaan, een kleine anderhalf uur rijden en bij aankomst stond de Leon als enige knalgele wagen te schitteren in het zonnetje. Een rondje om de auto heen en kijkje van binnen deed me al fantaseren over hoe ik lekker cruisend op vakantie ging. Zonder krasje op de lak of scheurtje in het interieur moest er snel een proefrit gemaakt worden.

Twintig minuten tot een half uurtje en wat speelse wendingen later was ik verliefd. God, wat voelde het goed! Ze pufte weliswaar wat blauwe rook uit de uitlaat bij het intrappen van het gas maar dat was vanwege "het lange stilstaan in de showroom" volgens de dealer. De Leon liep als een zonnetje en schakelde goed. Bij terugkomst gelijk getekend voor de aanschaf van de wagen met 6 maanden BOVAG garantie. Een week later stond ze dan eindelijk op de oprit.

Na de eerste twee maanden
werd de blauwe rook zwarte rook en bleek de Turbo aan zijn einde te zijn. Met alle vreugde de turbo binnen de BOVAG garantie laten vervangen voor een gereviseerde turbo.
Wat een wereld van verschil was dat, het vermogen was goddelijk.

Onderhoud
Inmiddels heeft de Leon 83613km gelopen en heeft elk jaar netjes zijn beurten gehad en is vlekkeloos door de APK heen gekomen.

Gezien de aantal kilometers was het niet nodig de distributie te vervangen. Door de leeftijd van 10 jaar was het wel verstandig om de boel te vervangen. Dat is gebeurd bij 71.000km in 2013.

Op de distributie en turbo na is er tot op heden geen groot onderhoud verricht.

Interieur
- Pioneer F940BT radio/navi
- Zonnenbril houder
- Glowshift Turbo Boost meter

Exterieur
- 18" Audi Rotor velgen
- ATE Powerdiscs + Ceramic Pads (rondom)
- AP schroefset
- Fabia Wisser

Motorisch
- Apexi Cold Air Intake
- Forge DV 007
- Gechipt (chipper onbekend, 221PK 328NM na rollerbank JD)
- Short Shifter

Na het installeren van de Turbo Boost meter kwam ik tot mijn verassing erachter dat het blok op 1.4 bar draaide in plaats van 0.8 bar standaard. De motor is dus gechipt van 180pk naar 221pk gemeten bij JD Engineering.

16-7-2012
Cruise Control ingebouwd.

16-11-2013
Door verkeerd afslijten van de schijven/blokken was de remmerij aan vervanging toe. Gelijk een upgrade uitgevoerd, vervangen door ATE Powerdiscs met ATE Keramische blokken. Ankert geweldig en velgen poetsen is bijna niet meer nodig.

20-12-2014
De Leon startte moeilijk of sloeg direct na het starten gelijk af. Auto uitgelezen met VAGcom die aangaf dat de temperatuur bij koude start al 56 graden was.
Oorzaak: Defect Temperatuursensor.
Kosten sensor: +/-50€

26-3-2015
Bij wissel van de winterwielen naar zomerwielen kwam ik olieresten tegen aan de binnenkant van de velg. (Met Dreft eraf kunnen halen) Bij nader onderzoek kwam ik erachter dat het rubber van de homokineet een scheurtje bevat.
Kosten nieuw rubber: +/-38€ excl montage

29-3-2015
Zwarte teer vlekjes, iets waar elke auto last van heeft, vooral deze gele kleur, daar zie je alles op. Eindelijk heb ik een grondige poets beurt uit gevoerd. Kleien en polijsten (3-laags). Drie uur lang de zwarte vlekjes rondom weg gekregen. Daarna 3 lagen gepolijst wat een ontzettend mooi resultaat opgeleverd heeft.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.