Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2003)

autoreview

Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2003)

Signalement

UitvoeringLeon 1.8 20VT Topsport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf41.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gebeurtenissen vanaf aanschaf tot nu.

  • 41.000 km

Na 2,5 jaar met veel plezier in een Golf 3 GTI 16V te hebben gereden en de versnellingsbak wat kuren begon te vertonen werd het tijd voor wat anders... Ik was opzoek naar iets snellers, nieuwer, en met wat minder kilometers. Zelf was ben ik altijd fan van de VAG groep geweest, en daar zou de auto dus ook vandaan gaan komen. M'n keuze is toen gevallen op een Seat Leon, dit omdat het model me erg aansprak. Na een beetje zoeken op internet kwam ik bij deze Leon uit. Een Topsport uit 11-2003 met 41.000km op de teller. Auto had bij 39.000km een beurt gehad. Ben samen met mn pa wezen kijken, en na een beetje handjeklap de auto gekocht voor een heel schappelijke prijs, aangezien ze van de auto af moesten.
De man had de auto gekocht voor z'n zwangere vrouw als gezinsauto. Deze was echter niet al te groot, en na 1 keer erin te hebben gereden, kwam ze erachter dat ze niks zag door de hoge achterkant van de Leon. Auto was dealer onderhouden.

Het rijden zelf, de Topsport uitvoering is al voorzien van de nodige opties, ECC, elektrische ramen, cruise control.. Vooral het laatste is erg lekker, aangezien ik dagelijks van Utrecht naar Amsterdam rij. De stoelen zitten erg goed, vooral de steun door de lange zitting is prettig op lange afstanden. De motor draait ook lekker rustig op de snelweg, 2800 toeren bij 120km/h. 4000 bij 165. Ik heb de auto sinds april 2008, en heb er inmiddels 20.000km bij gereden. Hiervoor een zwarte auto gehad, en zodra er een regen bui over de auto is gegaan zag de auto er al niet meer uit. Deze kleur, Artic grijs metallic, is een super kleur, als de auto vies wordt wordt hij wat donkerder maar blijft er goed uit zien. Verder ook nog geen last van kraakjes, waar ik heel slecht tegen kan. Ben dan in staat de halve auto uit elkaar te trekken ;) Auto stuurt strak ook mede door de banden die er nu onder zitten. Zitten nu Conti's onder en de auto reageert beter dan met de Michelins die er onder zaten. Zitpositie is goed, genoeg zijlinkse steun, en de middenarmsteun helpt daar ook zeker aan mee. Auto schakelt goed en met gevoel, het is dus niet roeren in de bak, maar valt mooi in de versnelling.

Na de auto een maand standaard te hebben gereden, ben ik naar Lochem gereden, daar heeft de auto een kuurtje gekregen van Jeroen Dik. Het vermogen steeg naar 220pk en 335nm.
Na het chippen is het verbruik niet schrikbaar veranderd. Het is wel iets hoger geworden, aangezien je t ook gaat gebruiken... Tenminste ik wel haha. Gemiddeld zit ik op een 1:9. Dit met een snelheid van rond de 140/145 op de snelweg. Ik moet wel vermelden dat er na t chippen euro 98 getankt moet worden om zn vermogen te halen. Aangezien er BP Ultimate in gaat, is t soms effe zuchten bij de pomp, maarja daar krijg je weer extra Freebees voor :) Eigenlijk had ik de auto vanaf de eerste dag moeten laten chippen, de auto rijdt gewoon zoveel lekkerder en soepeler... De topsnelheid is ook aardig gestegen, in Duitsland diverse malen 255 op de teller gehad. Bij t stoplicht is een Golf V GTI ook geen probleem.

In Juli begon er een motor storingslampje te branden, doorgereden naar de dealer en de auto uit laten lezen. Er zat een storing in t koelsysteem. Nadat ze de thermostaat hadden vervangen, kwam de storing weer terug. Het bleek de temperatuursensor te zijn. De rekening van de thermostaat had ik al betaald. Aangezien er een verkeerde diagnose was gesteld, en ik wel een nieuwe thermostaat nu in me auto had zitten, hoefde ik de temperatuursensor en t vervangen ervan niet te betalen. Dat werd netjes opgelost dus.

De auto moest in oktober gekeurd worden. Tegelijkertijd heb ik een grote beurt (55.000km) uit laten voeren. Dit bij me vorige werkgever op zaterdag door een VW/Seat monteur laten doen. Omdat de auto al 5 jaar oud was, heb ik gelijk de distributie riem laten vervangen. En natuurlijk de multiriem, waterpomp, spanrol en verder de standaard dingen die bij een grote beurt horen. Bedoel alles ligt dan toch los, kan je net zo goed alles gelijk vervangen. Via Marktplaats heb ik toen 4 winterbanden gekocht en 4 losse 16 inch lichtmetalen velgen, welke onder de Leon Sport zitten. De winterbanden gelijk om de velgen laten draaien en 2 nieuwe zomer banden laten monteren, Conti Sport Contact 3. Hebben veel meer grip dan de Michelins die er onder zaten. APK ging de auto fluitend door heen.

Een week na de APK werd ik wakker gemaakt door m'n pa met de mededeling dat mijn auto was open gebroken. Het enige wat ze hadden mee genomen was m'n achterbumper!!?? Ze hadden mn slot open gebroken, om de achterklep open te krijgen, slot was dus vernield. Auto naar de schadehersteller, en laten repareren, gelijk een blind slot er in latten zetten. Dus heb geen slot LV meer, maar een afdekkapje. Het ziet er mooier uit en aangezien er geen sloten meer inzitten ook niet meer in te breken.

Eind november zijn de winterbanden eronder gegaan. 16 inch is de kleinste velgmaat die eronder past, dit ivm de remmen. In november is de auto voor een 2e keer de vermogentestbank opgeweest. De eerste keer haald de auto z'n vermogen niet, dit bleek een defecte LMM te zijn. De 2e keer kwam het vermogen er wel uit, 222pk bij 5300 toeren en 340nm. van 2250 tot 5300 toeren blijft het koppel boven de 300nm. Wat weer aangeeft hoe soepel de auto rijdt.

Buiten het chippen heb ik nog enkelen dingen aanlaten passen aan de auto.
Comfort bediening op de ramen: Als ik 2 keer op sluiten druk op de afstandbediening, sluiten ook de ramen welke nog open staan, met openen van de auto gaan de ramen open.

W8-binnen verlichting: De zelfde sfeer binnenverlichting als in de Passat W8 zit

Heb begin januari bij VAGtechniek in Nuenen xenon verlichting in de Leon laten bouwen, een Pilot 4300K setje. Alles is zo weggebouwd dat je er helemaal niks van ziet :) Ben er erg tevreden over aangezien ik veel savonds of s'nachts rij.

Kleine beurt.

  • 69.000 km

(08-03-2009)

Afgelopen donderdag mn winterbanden gewisseld voor mn zomerbandjes. Merkte gelijk dat 17" weer een stuk strakker stuurt dan de 16" bandjes.

Zaterdag was t weer tijd voor een kleine beurt.

Auto vrijdag avond bij de dealer neer gezet en zaterdag middag weer opgehaald.

Volgende dingen zijn gedaan:
- Kleine beurt
- 2 nieuwe banden ( Conti Sport Contact 3)
- Autobahn TIP gemonteerd (turbo inlet pipe)

Verder heeft de monteur geen rare dingen gevonden, vond m super rijden :) Rijdt zelf een subaru impreza dus had een beetje vergelijkings materiaal.

De reden van de andere TIP is dat bij volgas de originele als t ware vacuum trekt. De originele is van rubber, de gene die er nu op zit is een harde silicone slang welke gewoon zn originele vorm houdt. Op hoger toeren waar de originele als t ware buiten adem kwam gaat hij nu lekker door. Het monteren scheen nogal een aardige klus te zijn, diverse koelvloeistof slangen moesten verlegd worden omdat de slang wat dikker is. Aangezien er geen originele DV (diverter valve) meer opzit, maar eentje van Forge was t ook nog even puzzelen hoe deze onder de originele afdek kap paste. De DV van Forge is namelijke iets groter dan de originele DV.

Rondom zitten nu Conti SC3, de auto plakt lekker aan de weg en bij vol weg accelereren blijft hij gewoon grip houden.

Ben nog steeds super tevreden over de auto, elke keer is het weer genieten.

Op naar de 85.000km beurt.

Grote beurt

  • 85.000 km

(24-07-2009)

Weer een "kleine" update....

De zomervakantie kwam eraan en de planning was 2 weekjes bij m'n in Spanje langs te gaan. Dus voor de reis even de bandenspanning gecontroleerd, koelvloeistof, ruitenvloeistof bijgevuld en de olie gechecked. De gehele reis was alleen maar genieten, wat rijdt de auto toch lekker.... Vooral het vermogen was fijn in de bergen... Een steiging van 7% en dan met gemak richting de 200 lopen, net alsof de berg er geen eens was. Na een rit van 1400km was ik op de bestemming, met een gemiddelde van 123km/h heeft de Leon toch nog 1:9,8 gelopen! De stoelen bevallen nog steeds, na 1400km helemaal fris uitgestapt, helemaal nergens last van. Wat wel lastig met tanken is, zodra je het tank klepje wilt ongrendelen, de sleutel uit het contact moet zijn. Anders werkt het knopje niet om het tankklepje te ongrendelen. Dus met tanken was het eerst de motor even na laten draaien, snel contact uit, knopje drukken, weer starten en dan tanken. Zodat de turbo lekker kon afkoelen.

Toen ik weer thuis kwam, gaf de auto aan dat hij weer een beurtje wilde hebben. Dus m'n monteur gebeld en een afspraak gemaakt. Aangezien hij de vorige keer een kleine heeft gehad was t tijd voor een grote beurt.

Sinds de beurt 15.000km geleden heb ik nog geen een keer olie bij hoeven vullen, deze blijft netjes op pijl.

Tijdens de grote beurt is het volgende uitgevoerd:
- nieuwe olie, oliefilter, pollenfilter en luchtfilter
- airco gereinigd ivm de muffe geur bij uit/aanzetten airco
- olie-kanaal van de turbo gecontroleerd, deze was helemaal schoon. Deze kan dichtslibben waardoor de smering van je turbo niet optimaal is.
- rijdend de auto uitgelezen om te kijken hoelang het duurt totdat de olie op bedrijfstemperatuur is. Dit blijkt 13minuten te zijn. Koelwater is 3 min.

De bougies hoefde niet vervangen te worden aangezien deze bij de 60.000km al gedaan zijn.

De remblokken voor, zullen over ongeveer 8000km vervangen moeten worden. Deze halen de volgende beurt niet, zal deze dus tussentijds zelf vervangen.

Op naar de 100.000km beurt.

APK gekeurd

  • 94.000 km

(19-10-2009)

Het was weer zover, de Leon moest APK gekeurd worden. De auto aan m'n monteur meegegeven en toen was t wachten op t verlossende belletje. Om kwart over 10 werd ik gebeld, de auto was goed gekeurd alleen moest hij nog even blijven staan voor een steekproef. Uurtje later werd ik weer gebeld en kon ik m opkomen halen, hij was terrecht goed gekeurd. Totale kosten: € 30,- ! Het enige wat vervangen moest worden waren 2 oranje knipperlicht bolletjes. De verf was eraf gebladderd en dat mag niet.

Er was 1 opmerking gemaakt, de achter remblokken waren erg dun. Deze zal ik dus eerdaags zelf vervangen voor nieuwe.

Rij nu 1,5 jaar in de Leon en heb ondertussen 53.000km op de teller erbij gezet. De enige kosten die ik buiten het normale onderhoud heb gehad is een kapotte temperatuur sensor.
Wat ze tot nu toe konden zien zaten er ook geen rare dingen aan te komen mbt onderhoud.

Over 6000km is de Leon weer aan een kleine onderhoudsbeurt toe.

Tot dan!

Grote "kleine" beurt

  • 100.000 km

Net voor oudjaar gaf de auto aan dat hij eerdaags een beurt nodig zou hebben. Contact met m’n vaste monteur opgenomen en een afspraak gemaakt voor een beurt. Doordat ik een paar keer naar Friesland op en neer ben gereden en nog wat andere uitstapjes heb gemaakt vlogen de kilometers erbij, als gevolg dat ik 600km over der beurt heen zat. Maarja, dit maakt verder niet uit.

Vandaag kwam hij mijn auto ophalen om de onderhoudsbeurt uit te gaan voeren. Heb dus weer lekker in zijn Impreza rond kunnen sturen. Ik was er vanuit gegaan dat de auto een grote beurt nodig had en heb dit toen doorgegeven aan de monteur. Beide hier verder niet naar omgekeken toen hij bij het afstempelen van het service boekje er achter kwam dat dit een kleine had moeten zijn. Voor de kosten maakt het weinig uit aangezien ik hem betaal en hij de onderdelen besteld. Dus wat vervangen moest worden is vervangen.

Tijdens de “kleine” beurt is het volgende uitgevoerd:
- nieuwe olie, oliefilter, pollenfilter, luchtfilter en brandstof filter
- nieuwe bougies
- nieuwe Aero wissers voor

De laatste tijd heb ik wanneer het koud is en de auto een paar uur heeft stil gestaan, dat zodra ik de auto start ik 3 piepjes hoor en het koelvloeistof lampje gaat knipperen. Dit is een teken dat er te weinig koelvloeistof in het reservoir zit. Deze is dan gewoon op niveau wat betekend dat de sensor in het reservoir zijn beste tijd heeft gehad. Auto opnieuw starten en de melding is weg. De sensor is niet los te vervangen dus moet er een nieuw reservoir op. Deze had hij al besteld maar stond in back-order, zodra deze binnen is wordt deze vervangen. De remblokken voor zitten er nog steeds op, ben benieuwd wanneer deze aan vervanging toe zijn. De achter remblokken heb ik 1,5 maand terug vervangen. De achterremblokken hebben er dus 95.000km onder gezeten, de voor remblokken zitten er nu 60.000km onder (als deze tenminste binnen de 1e 41.000km zijn vervangen).

Rij ook al weer een maand op winterbanden, wat echt een uitkomst is met de sneeuw! Diverse malen wanneer er mensen de straat uitgeduwd moesten worden, reed ik gewoon de straat uit. Nooit geweten dat ze zoveel grip met sneeuw zouden hebben.

3 maanden terug heb ik een wijziging aan het luchtinlaat systeem aangebracht. De originele aanzuig snorkel, welke de lucht aanzuigt uit een kleine ruimte onder de koplamp, heb ik vervangen door een 70mm buis. Deze loopt vanaf het originele luchtfilterhuis naar voren met een bocht omlaag en haalt nu zijn lucht achter de bumper vandaan. Soort van Cold Air Intake. Met gevolg dat hij boven in het toerengebied wat beter adem kan halen. Hij raakt wat minder snel buiten adem. Het is geen schokkend verschil, maar wel merkbaar. Was totaal 40 euro kwijt, dus de kosten vielen mee.

Eerdaags laat door iemand van het forum waar ik lid van ben coming home - leaving home inbouwen. Zodra je de auto in het donker via de afstand bediening opent of afsluit, zullen de mistlampen voor en achteruit rij lampen voor een bepaalde tijd inschakelen. Dit gebeurt dmv een instelbare lichtsensor, overdag zullen ze dus niet inschakelen.

Aangezien mijn vriendin bij mij in komt wonen zal dit aanzienlijk in kilometers schelen (retourtje 330km), dus hopelijk gaat t wat rustiger met de kilometers.

Op naar de 115.000km beurt!

Pen-bobine defect

  • 101.000 km

Ik draaide vandaag de snelweg op en was bezig met invoegen. Toen viel in 1 keer het vermogen weg, motorstoringslampje ging aan, vervolgens gas losgelaten en de auto op de vluchtstrook neergezet. De auto liep op 3 cilinders. Ik vermoede al dat er een pen-bobine gesneuveld was, aangezien dit wel vaker bij dit type blok gebeurd. Toch even m'n vaste monteur gebeld, deze bevestigde dat. Gelijk rustig door naar de dealer gereden en buiten getest welke defect was. Dit was dus de 4e cilinder. Bij de andere 3 is t een kwestie van losklikken, maar bij deze zit er een onderdruk doosje op welke je moet verwijderen. Binnen gereedschap geleend, nieuwe pen-bobine in t magazijn gehaald, bobine erin en hij liep weer als een zonnetje! Was totaal 35 euro kwijt en t was een klusje van 5 minuten. Hopelijk houden de andere t nog even vol!

In de verkoop....

  • 108.201 km

Na 2 jaar en 66.000km met de Seat Leon te hebben gereden gaat deze plaats maken voor een diesel. Dieselen scheelt me bijna 2000 euro aan brandstof op jaarbasis, daar kan je een hoop andere dingen mee doen. Buiten de brandstof kosten is er nog iets waar ik me aan stoorde; ik sta elke week weer bij de pomp, niet dat dit aan de auto ligt, nee, puur aan de kilometers die ik maak. Elke dag op en neer van Utrecht naar Amsterdam, regelmatig naar de schoonouders in Franeker, de kilometers vliegen erop. Met de diesel rij ik bijna het dubbele op een tank en hoef ik een stuk minder af te rekenen bij de kassa. Ik was eerst van plan om nog even door te rijden, maar de auto heeft nu nog een mooie kilometerstand (108.000km)en elke maand langer rijden kost gewoon extra geld. Daarom heb ik afgelopen vrijdag een waardige vervanger gekocht.

De Seat is me erg goed bevallen en heeft me in de 2 jaar nog nooit in de steek gelaten, de opvolger is dus weer een Seat geworden (er van uitgaande dat deze zicht het zelfde gedraagt).

Een donkerblauwe Seat Leon II 2.0 TDI Sport Up. Hij is uit 2006 en heeft 72.000km gereden en voorzien van een paar leuke extra opties/accessoires. Net als de Leon Topsport, weer een auto met zeer weinig kilometers voor z'n bouwjaar. De vorige eigenaar reed de diesel omdat hij t lekker vond rijden, niet voor de kilometers, mijn mazzel dus.

12 maart mag ik mijn nieuwe auto in ontvangst gaan nemen, kan niet wachten. Tot die tijd ben ik druk bezig deze fijne auto te verkopen. Dit doe ik toch een beetje met een dubbel gevoel... Aan de ene kant kijk ik erg uit naar de 2.0 TDI, aan de andere kant moet ik afscheid nemen van de Leon waar ik nog steeds elke dag met een glimlacht uit/instap.

De waardering is vanaf de dag van de aanschaf het zelfde gebleven.

Comfort: Goed
--> Sportief, maar naar 1400km stap je fit uit, nodige luxe aanwezig

Prestaties: Uitmuntend
--> Snel, goed onderstel, redelijk verbruik

Betrouwbaarheid: Uitmuntend
--> Heeft me in de 2 jaar en 66.000km nooit in de steek gelaten

Gebruikskosten: Goed
--> Buiten de beurtjes geen extra kosten gehad (1x temperatuursensor en een penbobine)

Mocht ik voor het verkopen de lotto winnen, dan blijft de Topsport zeker weten voor de deur staan!

Deze Myreview zal dus ten einde lopen, voor de nieuwe Leon zal ik zodra de auto voor de deur staat een nieuwe maken.

Tot dan!

Modificaties tot nu toe

- type aanduiding verwijderd
- chip van JD Engineering
- Pilot xenon 4300K
- Skoda Fabia achterwisser
- Passat W8 binnenverlichting
- Solsito met USB aansluiting
- andere Turbo Inlet Pipe
- Cold Air Intake
- Comfort knipperlicht (3x knipperen)
- Parrot carkit in asbak gemonteerd
- ramen sluiten via afstandbediening
- opberg bak onder hoedenplank
- winterbanden op “16 LM velgen van Leon Sport

Problemen tot nu toe

- Deur lekkage bij de voordeuren waardoor de auto vol met water liep. Zelf opgelost door deurpaneel eraf te halen en de metalen deurplaat opnieuw af te kitten
- Vermogen niet optimaal, de auto aan de computer gehangen en de LMM gelogt, deze bleek niet goed meer te zijn, deze zelf vervangen en hij rijdt weer super.
- LA raam zit los. Moet ik nog verhelpen. De moer die het raam vast houdt is losgelopen, waardoor het raam los zit. Moet tzt het deurpaneel eraf halen. -> verholpen
- Diefstal van m'n achterbumper, alles netjes opgelost door m'n verzekering en de schade hersteller. Gelijk het hele slot verwijderd en een blindplaatje erop.
- Sensor niveaumeting in koelvloeistof reservoir defect. -> reservoir wordt vervangen
- Pen-bobine 4e-cilinder defect -> vervangen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.