Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.8 20VT Topsport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Top! Echt top!
Dat is deze auto, geweldig!
Inleiding:
Ik rij nu bijna een jaar met de Leon en stap er elke keer weer met plezier in. Ong. 8000km heb ik ermee gereden (rij niet zoveel). Gekocht via een particulier en ik ben 3e eigenaar. 1e eigenaar heeft alles al laten doen zoals hij er nu nog bij staat. 40mm verlaagd, Audi TT pedalenset, andere chip ( JD Engineering op maat ) en 18’ originele Cupra R velgen met 225/45/18 banden. Vermogen ong. 215/220pk en 330/340nm en het koppel is net als bij een moderne diesel al vroeg voor handen.
Als je instapt merk je gelijk dat je niet in een standaard Leon zit. Je zit laag en lekker stug. De auto is compleet uitgevoerd met standaard Cruise Control, Klimate Control, electrische ramen voor en achter, automatisch schuifdak, enz...
Rijden:
Als je de sleutel omdraait hoor je gelijk een donkere brom, die binnen niet heel goed te horen is, maar als je achter de auto gaat staan wel degelijk heel goed te horen is. Klinkt erg goed!
Als je dan gaat rijden dan hoef je het gas maar iets aan te raken om goed vooruit te komen, vandaar dat de auto ook iets nerveus is (wat ik wel fijn vind). Drempels moeten voorzichtig genomen worden, niet alleen voor de auto maar ook voor eigenbelang, je ’klapt’ er anders vrij hard overheen en dat voel je (ikzelf vind die harde vering/demping wel fijn, maar niet iedereen die meerijd deelt die mening).
Eenmaal buiten de bebouwde kom kan het feest beginnen, versnellen is kinderspel en voor je het weet rij je na een kleine inhaalmaneuvre 120 waar je 80 mag. Dat is eigenlijk ook het gevaar van de auto, je bent zo je rijbewijs kwijt!
Op de snelweg is het ook redelijk goed, de auto is vrij stil en de motor draait bij 120km/h ong 2700 toeren (wat voor een benzine vrij weinig is). Ook vanuit 120 in 6 versnellen is geen enkel punt en versnellen gaat door tot ong. 250km/h. Dat heb ik nog niet mogen ervaren (ben tot 200 gekomen maar dat gaat vanaf 140 in luttele seconden). Mijn vader heeft er een keer 230 mee gereden en die zei dat de fut er nog lang niet uit was, je moet in NL ook een beetje oppassen met dat soort snelheden.
Kosten:
De kosten voor al die rijplezier zijn natuurlijk iets bovengemiddeld.
De rijdt ong. 1 op 10 gemiddeld. Heb je een zware rechtervoet dan gaat die naar ong. 1 op 7/8. Op de snelweg bij 120 ong. 1 op 12 en bij 140/150 ong. 1 op 10. En probeer je echt zuinig te rijden, dan kun je met alleen 80km/h wegen 1 op 15/16 halen (is mij eens gelukt 60km lang, 6.3L op 100km)
De auto weegt 1264kg op kenteken dus ben je ong. €130 per kwartaal aan wegenbelasting kwijt.
PROBLEMEN
Problemen heb ik nog niet gehad.
De auto is 1x voor een kleine beurt geweest (kosten €120 bij de Seat dealer).
Verder nog helemaal niks!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.