Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2003)

autoreview

Seat Leon 1.8 20VT Topsport (2003)

Signalement

UitvoeringLeon 1.8 20VT Topsport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 27%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Top! Echt top!

Dat is deze auto, geweldig!

Inleiding:
Ik rij nu bijna een jaar met de Leon en stap er elke keer weer met plezier in. Ong. 8000km heb ik ermee gereden (rij niet zoveel). Gekocht via een particulier en ik ben 3e eigenaar. 1e eigenaar heeft alles al laten doen zoals hij er nu nog bij staat. 40mm verlaagd, Audi TT pedalenset, andere chip ( JD Engineering op maat ) en 18’ originele Cupra R velgen met 225/45/18 banden. Vermogen ong. 215/220pk en 330/340nm en het koppel is net als bij een moderne diesel al vroeg voor handen.
Als je instapt merk je gelijk dat je niet in een standaard Leon zit. Je zit laag en lekker stug. De auto is compleet uitgevoerd met standaard Cruise Control, Klimate Control, electrische ramen voor en achter, automatisch schuifdak, enz...

Rijden:
Als je de sleutel omdraait hoor je gelijk een donkere brom, die binnen niet heel goed te horen is, maar als je achter de auto gaat staan wel degelijk heel goed te horen is. Klinkt erg goed!
Als je dan gaat rijden dan hoef je het gas maar iets aan te raken om goed vooruit te komen, vandaar dat de auto ook iets nerveus is (wat ik wel fijn vind). Drempels moeten voorzichtig genomen worden, niet alleen voor de auto maar ook voor eigenbelang, je ’klapt’ er anders vrij hard overheen en dat voel je (ikzelf vind die harde vering/demping wel fijn, maar niet iedereen die meerijd deelt die mening).
Eenmaal buiten de bebouwde kom kan het feest beginnen, versnellen is kinderspel en voor je het weet rij je na een kleine inhaalmaneuvre 120 waar je 80 mag. Dat is eigenlijk ook het gevaar van de auto, je bent zo je rijbewijs kwijt!
Op de snelweg is het ook redelijk goed, de auto is vrij stil en de motor draait bij 120km/h ong 2700 toeren (wat voor een benzine vrij weinig is). Ook vanuit 120 in 6 versnellen is geen enkel punt en versnellen gaat door tot ong. 250km/h. Dat heb ik nog niet mogen ervaren (ben tot 200 gekomen maar dat gaat vanaf 140 in luttele seconden). Mijn vader heeft er een keer 230 mee gereden en die zei dat de fut er nog lang niet uit was, je moet in NL ook een beetje oppassen met dat soort snelheden.

Kosten:
De kosten voor al die rijplezier zijn natuurlijk iets bovengemiddeld.
De rijdt ong. 1 op 10 gemiddeld. Heb je een zware rechtervoet dan gaat die naar ong. 1 op 7/8. Op de snelweg bij 120 ong. 1 op 12 en bij 140/150 ong. 1 op 10. En probeer je echt zuinig te rijden, dan kun je met alleen 80km/h wegen 1 op 15/16 halen (is mij eens gelukt 60km lang, 6.3L op 100km)
De auto weegt 1264kg op kenteken dus ben je ong. €130 per kwartaal aan wegenbelasting kwijt.

PROBLEMEN

Problemen heb ik nog niet gehad.

De auto is 1x voor een kleine beurt geweest (kosten €120 bij de Seat dealer).

Verder nog helemaal niks!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.