Seat Leon 1.8 20VT Sport (2001)

autoreview

Seat Leon 1.8 20VT Sport (2001)

Signalement

UitvoeringLeon 1.8 20VT Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst205.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 205.000 km

Na 2,5 gereden te hebben in een zwarte Toyota Corolla 1.6 GTSi vond ik het tijd worden voor een andere auto. Het liefst 1 uit de VAG groep. Na een tijdje rondkijken, snuffelen en informatie verzamelen kwam ik ’mijn’ Zwarte Leon sport tegen in het zuiden des lands.
Een Seat Leon sport 1.8 20Vt met 180 pk, dealer onderhouden, boekjes erbij en geen schade gehad. De auto werd voor een erg gunstige prijs aangeboden en nadat ik de auto van voor tot achter had nagelopen (zit zelf in de automotive branch) en een bevredigende proefrit te hebben gemaakt uiteindelijk besloten om over te gaan tot koop.
De Leon is uitgerust met Elektrische ramen voor (helaas achter niet), handbediende spiegels (je kunt niet alles hebben), climate control, boordcomputer, ABS, TCS enz enz. Op zich een zeer goed uitgeruste Leon. Uiteraard had ik nog andere wensen die bijvoorbeeld wel op de (duurdere) Topsport versies zitten. Aangezien ik zelf niet vies ben van sleutelen heb ik het een en ander achteraf ingebouwd.
- Middenarmsteun (origineel)
- Cruisecontrol (origineel)
- Comfortknipperlicht (1x aanraken 3 x knipperen)(origineel)
- VW Passat W8 binnenverlichting
- Becker Indianpolis (Radio/Navigatie/Carkit/MP3 speler in 1)
- Coming home verlichting (mistlampen geschakeld via binnenverlichting)
- Pilot 6000K Xenon verlichting
- Audi RS4 18 inch velgen
- Binnenverlichting voor achterpassagiers (origineel)
- Skoda Fabia Achteruitwisser
- Chiptuning naar 210 PK en 320 Nm

Dit alles heb ik gerealiseerd in een half jaar tijd. Ik kan wel zeggen dat ik mijn auto nu wel af vind en dat hij geslaagd is.
Nu begint het echte genieten van deze fijne auto!
Ik vind de Leon een heerlijke auto om mee te rijden, altijd voldoende koppel beschikbaar, wil je rustig rijden dan kan dat, wil je gaan als de brandweer rechtervoet naar beneden en dan gaat ie! Menig auto laat je achter je bij het stoplicht, zeker in de standaard ’sport’ trim is het een Wolf in Schaapskleren. Mensen verwachten niet dat ze het achterste zien van je auto.
Op zijn sterkst is de Leon (mede door de turbo) op de tussensprints, 2 handen aan het sturen is aan te raden! Aandrijfreacties zijn behoorlijk te voelen in het stuur, maar dat kan ook bijna niet anders met zo’n groot vermogen/koppel.
Wat prestaties betreft ben ik zeer positief!
Presaties ++
Comfort +
De sport beschikt over een sportonderstel (hoe kan het ook anders). Deze is 2 cm lager dan een standaar Leon. Het comfortniveau is acceptabel, de vullingen in je tanden klapperen er gelukkig niet uit. Bochten kunnen met een redelijk hoge snelheid genomen worden echter wil je harder zul je over moeten gaan tot het (extra) verlagen van het onderstel.
Uitrusting ++
Na een aantal modificaties is de uitrusting prima voor elkaar. Bij mij ontbreken alleen elektrische bedienbare spiegels en achterruiten.
Verbruik +
Het verbruik van 1.8 heeft mij positief verast. Uiteraard kun je het zo duur maken als jezelf wil. Maar gemiddeld bij normaal gebruik kom ik toch op een acceptabel verbruik van 1 op 11,5
Betrouwbaarheid ++
De Leon heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten dus ik kan niet anders dan tevreden zijn.

Update 7-11-07: 164.000 km
Nog steeds super tevreden over de Leon. Hij staat inmiddels alweer twee weken op de winterbanden. Heb ze gemonteerd op de originele multispaaks Sport 16 inch lichtmetalen wielen. Vredestein Snowtrac 2 zit er eronder en ben er tot toe zeer tevreden over. Nu moet het nog echt winter worden!
Wat betreft het verbruik, het is nog iets zuiniger geworden, gemiddeld zit ik nu op 1:12.

Update 30-7-08: 174.000 km
Ik ben nog steeds uitermate tevreden met de Leon. Hij rijdt nog steeds als de brandweer. Ben er mee op vakantie geweest naar Italië en hij gaf geen krimp. Het gemiddelde verbruik (ondanks de bergen) 1:12,8 (bijna alleen maar Cruise control gereden..daar waar het kon)
Heb aan het begin van de zomer de remblokken voor vervangen, ja helaas die slijten nu eenmaal... remvloeistof is nog in orde. Tevens de distributieriem, spanrollen, waterpomp e.d. vervangen. 1 spanrol begon een beetje geluid te maken en waarom zou ik het lot tarten als je dit werk toch zelf kunt uitvoeren.
Tevens voor de vakantie op de originele plek (in de kofferbak) een 12v aansluiting gemaakt.
Ook heb ik de kop van de auto en de stootstrips laten spuiten. De hoeveelheid steenslag (van de vorige eigenaar) kwam me de neus uit.
Op naar de volgende update.

Update 30-04-2009: 183.000 km

Eigenlijk is er weinig nieuws te melden. De Leon doet z'n werk nog steeds uitstekend. Geen problemen gekend de afgelopen 10.000 km. De zomerbanden incl velgen zitten er weer onder, klaar om de zomerse temperaturen te trotseren!
Afgelopen winter wel de Luchtmassameter en de DV vervangen. De storing kwam regelmatig tevoorschijn en heb uiteindelijk deze 2 delen vervangen. De ECU schoot af en toe in de noodloop en gaf dan deze storing aan. Na wat puzzelwerk met de VAG-com de storing verholpen. Sindsdien heeft het probleem zich niet meer voor gedaan. Verder niets dan lof over de Leon, de APK heeft hij ook weer met "2 vingers in de neus" doorlopen. Komende zomer vervang ik de schijven aan de voorzijde, ze beginnen nu qua dikte toch richting de minimale eis te gaan. Op naar de volgende (plezierige) 10.000 km.

Update 17-01-2011 205.000 km

Het klinkt afgezaagd maar eigenlijk is er niets veranderd sinds de laatste update. Op dit moment zitten de winterbanden eronder en heeft in december de APK weer plaatsgevonden. Niks aan het handje, met vlag en wimpel kwam hij er weer doorheen.
Op korte termijn zijn de remschijven aan de voorkant aan de beurt. Het zijn nog steeds de originele schijven maar bij lage snelheden beginnen ze nu toch echt te trillen. Daarnaast is de DV weer toe een vernieuwing, ik blijf het aanschaffen van een Forge DV teveel van het goede vinden qua kosten.
Voor het begin van de winter heb echter wel de thermostaat vervangen inclusief de koelvloeistof. Ik vond dat het te lang duurde voordat de 90 graden bereikt werd. Achteraf bleek dit ook juist te zijn! Daarnaast heb ik de carter ontluchtingslang vervangen, deze was mooi poreus geworden en zorgde voor een vermogenshik (valse lucht).
Verder eigenlijk geen spannende zaken te melden. Ik ben nog steeds super tevreden over de Leon en de motor blijft een topper!
Geen noemenswaardig olieverbruik geen olielekkage of wat dan ook!

PROBLEMEN

  • 205.000 km

Problemen zijn er tot dusver bijna niet geweest.
Een (zeer) bekende Seat kwaal had mijn Leon ook last van, namelijk water dat via de portieren het interieur binnen dringt. Ik heb dit echter mede door handige tips op www.seat-online.nl vrij snel op kunnen lossen.

Weigerende ruitenwissers heb ik tot nu ook gehad, het asje van de rechter ruitenwisser was vast geroest. Asje met veel moeite gedemonteerd, schoongemaakt, nieuw vet erin en het probleem is opgelost.

Af en toe doet de verlichtingsverklikker het niet, op zich niet zo’n probleem, moet het nog een keer oplossen.

Defect ruitmechaniek (ook een bekend VAG groep probleem) bijrijderskant. Onder garantie(!!) vervangen door Seat Dealer Haafkes in Enschede. In eerste instantie wilde ik het zelf vervangen maar door zeer goed optreden van de dealer (bleek dat dit nog onder coulance viel) is dit kostenloos door hun vervangen.

Ik hoop dan ook nog een aantal jaren te kunnen genieten van deze auto.

Problemen update 7-11-07:
Een metaalrammelend geluid stak een maand geleden de kop op. Kon het in eerste instantie niet goed thuis brengen. Het leek er op alsof de hele voortrein er onder weg klapperde... Toch maar even goed op zoek gegaan en uiteindelijk bleek de middelste uitlaatsteun los van zijn las(sen) gekomen te zijn. De beugel weer vastgelast en het probleem was opgelost.
Verder geen problemen.

Problemen update 30-7-08:
Twee ingescheurde aandrijfashoezen vervangen. (eind van de winter)
Verder geen problemen.

Problemen update 30-4-08:
Luchtmassameter en DV (Diverter Valve) vervangen. Doordat er af en toe een storing oplichte en de prestaties afnamen heb ik het probleem mbv de Vag-com opgespoord en uiteindelijk opgelost. Het vervelende van de storing was dat deze niet constant aanwezig was en daardoor moeilijk traceerbaar.
Verder geen problemen.

Problemen update 17-01-2011
- Schijven voorzijde zijn aan vervanging toe;
- DV is aan vervanging toe;
- Carterontluchtingsslag is op diverse plaatsen "verteerd" en daarom vervangen;
- Thermostaat incl koelvloeistof.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.