Seat Leon 1.8 20VT Sport (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon 1.8 20VT Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Epiloog
- 200.000 km
De SEAT Leon heeft mij 10 jaar gediend en van de proefrit tot het afscheid eind vorig jaar altijd een glimlach bezorgd, wat een heerlijke rijderswagen:
- de VAG 1.8 met 5 kleppen per cylinder is een alom geroemde benzinemotor in combinatie met turbo, gretig, volop trekkracht vanaf lage toeren en stil (235 Nm over 1950 - 5000 tpm)
- comfortabele koets en vering en toch een goede weglegging en sportief sturend / schakelend (sportonderstel, snelheidsafhankelijke stuurwielbekrachtiging, kort sportief soepel pookje, 6de versnelling)
- luxe lederen interieur met zeer comfortabele stoelen en egaal zwart Audi dash
- ingetogen "classy" uiterlijk (ik vermoed een Italdesign cq Giugiaro ontwerp, mooie en lichte magnesium velgen, verchroomde dubbele uitlaat).
- compleet uitgerust, alles elektrisch verstel/bedien/inklapbaar, als extra's een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, regensensor, ESP, 8 speakers en schuif/kanteldak.
Ik had in 2000 nog 2 andere, even dure/goedkope "mannenauto's" overwogen, en na het lezen van veel testen een keuze gemaakt: Renault Clio sport (meer een stoplicht sprinter, relatief duur voor z'n grootte) en de Subaru Impreza GT Turbo met luchthapper op de motorkap (de enige die de Leon 20VT als scheurijzer de baas is, maar die minder ontspannen rijdt en de meeste vrouwen willen er nog niet dood in gevonden worden).
Bij aflevering bleek PON zoals bij al zijn auto's Continental banden gemonteerd te hebben in plaats van de Michelin Pilot Sport HX MXM's die op de folder prijkten. Gelijk laten veranderen, en nooit spijt gehad van de Michelins, ze sleten ook nauwelijks. Op het laatst nog gereden op Bridgestones, omdat mijn geliefde Michelin band uitgefaseerd werd, maar ze leken me toch iets minder prettig, alsof de auto wat minder soepel rolde. Ongeacht de band gaf het onderstel van deze SEAT wel veel trillingen door en korte stoten, maar dat was niet hinderlijk. Met 16" velgen valt dat allemaal nog wel mee, zo valt me nu op met mijn huidige auto op 18" velgen.
Nog een tegenvaller was dat de armsteun uit de folder achteraf een extra bleek te zijn. Jammer, zo'n steuntje en een cruise control hadden de auto compleet gemaakt. ESP had ik er graag voor ingeruild.
In het begin veel gekke akkefietjes gehad die onder garantie hersteld zijn: dashboardkastje dat spontaan openviel, een elektrische bediende ruit waarvan het mechanisme was vastgelopen en niet meer dicht ging, en last but not least, leer dat spontaan begon los te laten als een dun vliesje. Na lang aandringen heeft de garage het hele lederen interieur vervangen, echter niet met het mooie dubbelgestikte origineel in zwart maar met een eigen ontwerp van een lokale leerhersteller dat er duf saai grijs uitzag maar wel degelijk was.
Later kwam er nog een gescheurde uitlaatbocht, afgescheurde ophangrubbers en klein laswerk op de laatste uitlaatdemper, vocht in de portieren (bekend euvel, niet te verhelpen), storingsmeldingen op de gasklep en verder geen grote ellende. Wel opvallend is dat deze motor vanaf het begin veel olie verbruikte, halverwege de 15000 km beurten moest er altijd een liter in, maar dat is vrij normaal voor deze hoogbelaste VAG motoren hoorde ik van anderen.
Later heb ik een Vialle LPG G3 installatie laten inbouwen en die heeft nooit ellende opgeleverd, sterker nog, het verschil was nauwelijks te merken. De motor reageerde alleen iets minder alert op het gaspedaal (van een renpaard werd het meer een cruiser) en je staat wat vaker aan de pomp.
Omdat je na 200 ton meer onderhoud krijgt, en intussen een grotere auto nodig was (2 kleine kinderen), ging ik eind 2010 op zoek naar een opvolger, een stationwagon. Bij SEAT zou dat de EXEO moeten worden, minder mooi, geen lichtgewicht, en geen SEAT garage in of nabij mijn nieuwe woonplaats waar ik tevreden mee was. Een V70 of een Superb leken betere, ruimere opties, dus weer begonnen met het lezen van testen en uiteindelijk gekozen voor een V70 met vergelijkbaar karakter en ditto kg/PK cq kg/Nm verhouding als de Leon. Het uiterlijk van de V70 maakte op mij ook een stuk vlottere indruk dan de Superb en de V70 was op dat moment extra scherp geprijsd als R-design (sport onderstel van Ford, "krachtige en zuinige" 2.0T motor).
Waarom ik dit review alsnog plaats? Met mijn huidige auto ben ik minder tevreden qua sportiviteit en comfort, en ik wilde mijn referentie duidelijk neerzetten in een apart review. En natuurlijk verdient de Leon 20VT een pluim, bij deze, bedankt VAG!
Opmerking over ABS, Traction Control, ESP & Brake
- 200.000 km
Misschien interessant om nog te melden is dat de auto vreemde kuren vertoont zodra je op een hobbelige weg met flinke snelheid een noodstop maakt: hij schiet alle kanten op en je stuurcorrecties verergeren dit alleen maar. Mijn ervaring is dat je het beste gewoon rechtuit kan blijven sturen en de wagen moet laten begaan. Ik heb dit rare fenomeen gemeld bij de garage maar die kon er niets aan doen. Het zit in de eerste twee genoemde electronische "veiligheids"systemen. Een brake assist zit er niet op, en ik denk dat zo'n systeem de andere systemen weer "overruled" zodra je een noodstop maakt, dat de remmen gewoon aan beide kanten bekrachtigd blijven en de auto niet zelfstandig een rem aan 1 kant lost terwijl je met je voet op het rempedaal drukt. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat er geen brake assist standaard meegeleverd werd. ABS en Traction Control zijn m.i. overigens in normale situaties erg nuttig en idd veilig.
Een ESP voegt m.i. weinig toe aan je veiligheid als je een gevoel ontwikkeld hebt voor grenssituaties, cq automatisch tegenstuurt zodra de auto gaat driften. ESP helpt sowieso niet meer als je te hard een bocht in gaat. Ik had het als extra gekozen omdat de kracht van de motor me aanvankelijk imponeerde, maar in de praktijk zette ik het meestal uit of baalde ik ervan als ik dat vergeten was na het starten. Mij gaf het juist angst dat de auto elk moment wat anders zou kunnen doen dan ik verwachtte, net als bij de noodstop.
Voor mogelijk geschrokken lezers: grenssituaties zoek ik uiteraard niet op in het verkeer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.