Seat Leon 1.6 16V Sport (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon 1.6 16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 108.950 km |
KM-stand laatst | 178.000 km |
2010-03-23: De eerste kilometers zitten er alweer
- 111.341 km
Voor mijn werk rijdt ik jaarlijks ongeveer 18.000 kilometer, en met privé erbij kom ik meestal tot de 30.000. Mijn vorige auto was een diesel, die ik met de sloopregeling mooi weg heb kunnen zetten. Vanwege goede ervaringen in mijn omgeving heb ik dit keer gekozen voor een auto op LPG.
Deze Seat heeft een LPG installatie af-fabriek, kwam net uit de fabrieksgarantie van 100.000 kilometer en leek me dus een prima koop voor de komende 3-4 jaar. Mijn eerste ervaringen zijn prima. Precies was je van een "Golf" verwacht: degelijk en comfortabel. Als Seat ziet deze Golf er ook nog eens leuker uit, vind ik! Mooie lichtmetalen velgen, afstandbediening, airco, cruisecontrol, lees lampjes voor en achter, make-up lampjes, electrische ramen voor, 105 PK.
Wat me opvalt: verbruik schommelt rond de 1 op 10-11, otewel 9 tot 10 liter per 100 kilometer. Ik had iets zuiniger verwacht. Verder merk je geen verschil tussen LPG of benzine: het voordeel van de nieuwe LPI gassystemen (G3). Overigens ligt vanwege de installatie het reservewiel in de achterbak, maar zelfs dan is er nog zat ruimte over.
Verder komt er erg veel herrie van de voorwielen naar binnen, is dat normaal? Het ligt echt aan het rubber, want het geluid is afhankelijk van het type asfalt. ZOAB is geen zegen in dit geval... De garage gaat hier nog naar kijken.
Als laatste hapert de cruise-control regeling aan het pookje wel eens wanneer je gedachteloos je snelheid iets aanpast met de knopjes. Viezigheid bij de contactjes denk ik, en als je iets harder op de knoppen duwt, doet ie het prima.
De verkoper (Wil van der Tol, Kamerik) heeft goed werk afgeleverd, en is aan de telefoon altijd erg netjes. Bij aflevering was de LPG tank nog volgegooid omdat die tijdens de proefrit leeg bleek. Ook enkele andere zaken waren prima verzorgd. Een prettig familiebedrijf.
2010-04-25: De zomer komt eraan, dus de airco moet
- 113.301 km
Vandaag was het de eerste warme dag, en de airco kon het maar net aan. Ik vermoedde dat ie het niet supergoed meer deed. Toen ik vorige keer bij de garage was voor de herrie van de voorbanden en een instructieboekje, had ik dat al bij de garage aangegeven. Morgen dus even bellen voor een afspraak.
De herrie van de voorbanden komt inderdaad door het type band. Inmiddels ben ik ook er al aan gewend.
De auto rijdt verder als een zonnetje!
2010-05-20: airco bijgevuld
- 114.027 km
De airco koelt niet goed, dus onder garantie is hij bijgevuld. Het ontwasemt weer prima, en het is ook weer lekker fris in de auto.
Onderhoud:
-airco bijgevuld, 700 gram koelvloeistof: onder garantie
2010-10-25: Beurt en winterbanden
- 125.326 km
Na vorig jaar ben ook ik overstag: winterbanden. Even mooi gecombineerd met regulier onderhoud. De auto rijdt prima, dus ik verwacht geen reparaties.
-olie vervangen
-interieurluchtfilter vervangen (nu stinkt de airco niet meer!)
-winterbanden (Wil van der Tol kon nieuwe bieden, voor een goede prijs, maar ook een gebruikte set voor de helft van het geld: goeie deal)
-koelvloeistof en remvloeistof nagemeten: in orde
Kosten winterbanden: 360 euro (banden en velgen)
Kosten onderhoud: 300 euro
Omdat het vervangen van de bougies en het luchtfilter van de motor niet lukten vandaag, ga ik daar nog een keer voor terug.
Auto rijdt prima, ook met het koude weer geen enkel probleem met overschakelen van benzine naar gas. De auto rijdt als een zonnetje :-)
2010-11-26: een oranje lampje is gaan branden?
- 126.994 km
Van de week, de eerste koude dag, is het oranje lampje gaan branden dat aangeeft dat er iets met de motor is. De auto rijdt verder prima, dus geen idee wat hij bedoelt. Meteen een afspraak bij Wil van der Tol gemaakt, de garage waar ik deze auto heb gekocht en in onderhoud heb.
De computer van de auto is uitgelezen, en de foutmelding betrof de voorste lambda-sonde. Omdat ik er toch was, meteen de bougies en de luchtfilter van de motor laten doen. De foutmelding van de sonde hebben ze eerst gereset: "Meestal heeft ie gewoon een keer iets raars gemeten, en komt ie niet meer terug." Helaas, het lampje kwam wel terug. De sonde moet dus vervangen worden.
Onderhoud
-bougies, luchtfilter van de motor, diagnose van de sonde: 165,- euro
2010-12-06: oranje lampje verholpen: lambda-sonde
- 129.200 km
Het lambda-sonde lampje bleef branden. Op Wikipedia gelezen dat dit type 120000-160000 kilometer meegaat, dus een beetje vroeg, maar niet onverwachts.
De lambda-sonde meet de zuurstofbehoefte van de uitlaatgassen, om daarmee te bepalen of het verbrandingsmengel van lucht en brandstof de goede verhouding had. Als de sensor het niet meer goed doet, is er geen fijnafstemming van het verbrandingsmengsel meer, en is het mengsel dus te rijk danwel te arm. Daar wordt een motor niet zuiniger van.
De sonde is vervangen en zie: ik rij nu ineens 1 op 11 in plaats van ongeveer 1 op 10 :)
Onderhoud
-vervangen van de sonde: 240,- euro
2011-01-25: APK
- 131.000 km
Sinds een aantal jaar breng ik mijn auto's naar de ANWB voor de APK-keuring. Liever een objectief en eerlijk keuringsrapport voor 70 euro, dan een "goedkope APK voor 25 euro" met "een aantal noodzakelijke reparaties".
De keurmeester van de ANWB vond de auto prima in orde. Hij vermoedt dat de uitlaat binnenkort een lek zou kunnen krijgen, maar dat was nog niet het geval.
APK verlengd tot 8 februari 2012: 53 euro
2011-08-25: tijd voor de grote beurt!
- 150.200 km
Oliefilter, olie, remvloeistof, interieurfilter (ik wist niet dat dat zoveel scheelde! Frisse lucht :)
De auto rijdt probleemloos verder, nog altijd 1:11 op LPG. Overigens heb ik de uitlaat laten controleren, omdat bij de APK werd aangegeven dat die snel zou doorroesten: helemaal in orde. Die zien we een andere keer tegemoet.
Kosten voor de grote beurt: 233 euro
2012-01-27: APK
- 160.000 km
Net als voorgaande jaren de auto naar een ANWB keuringsstation gebracht voor een objectieve keuring door een garage zonder winstoogmerk (want ik betaal er al voor :)
Ook dit jaar weer probleemloos door de APK. Te verwachten over ongeveer 10.000 km: remschijven voor.
APK verlengd tot 8 februari 2013: 53 euro.
2012-04-17: Steen op de voorruit...
- 164.500 km
Op de snelweg. Geen idee wat het was, maar de ruit begon meteen te barsten. De volgende dag twee barsten, 1 van 30 centimeter en nog een kleintje er vlak bij. Autotaalglas had een klant. Meteen een voorruit met zo'n zonweringband aan de bovenkant erin laten zetten.
Kosten reparatie (voor mijn rekening, de rest voor de verzekering): 280 euro.
2012-04-23: Kleine beurt en nog wat onderhoud
- 164.843 km
Gewoon weer naar Wil van der Tol gebracht, prima garage, geen fratsen.
Vervangen:
spanrol multiriem (maakte onbetrouwbare geluidjes)
olie en filter
interieurfilter (zal wel een vogelnestje zijn geworden na 15000 kilometer :)
nog wat vloeistoffen
ruitenwissertje achter
remmen en blokken voorkant vervangen
remmen en blokken achter schoonmaken en "gangbaar" maken
Totaalkosten: ongeveer 700 euro.
2012-10-08: bedankt voor het rijplezier, op naar d
- 178.000 km
Na 70.000 km wordt het tijd voor een nieuwe auto. Kort samengevat:
Rijeigenschappen: heerlijk
Onderhoud: minimaal
LPG-G3: geen enkel probleem, maar wel vaak tanken zeg..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.