Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)

autoreview

Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)
Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)Seat Leon 1.6 16V Sport (2001)

Signalement

UitvoeringLeon 1.6 16V Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf145.500 km
KM-stand laatst250.245 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 250.245 km

Na 4 jaar in mijn Corolla te hebben gereden werd het tijd voor wat anders. Niks dan lof voor toyota maar het was een oud beestje geworden. Dus op zoek naar een vervanging. We schrijven anno 2003 en ik stel thuis de vraag; wat voor auto moet het worden. Typisch antwoord... een gele. Nou ja voor mij geen twijfel welke het dan word. De Leon type I is de enige echt mooi gele auto voor mij.
Later kreeg ik een 2de eis te horen, hij moest op lpg rijden.
Goed leuke zoektocht gehad en bij baboauto een leon 1.6 sport op lpg gevonden.
145000km op de teller, 2,5 jaar oud. Lease bak geweest dus dealer onderhouden, boekjes waren in orde en door de sport uitvoering zaten er al wat leuke opties op. Zeker in vergeliking met mijn oude auto.
Boordcomputer, goede stereo met 6 cd wisselaar (helaas geen mp3), automatische climate control, electr. ramen voor. nou ja ondertussen basaal maar toen leuke vooruitgang.
Ben niet zo te spreken over de verkoper, hij kwam wat afspraken niet na (prijs onderhandeling was ik zelf niet zo best in dus dat is een andere zaak) zoals een volle tank. lpg instalatie schakeld pas na enkele km aan en dan pas zie je hoeveel er in de tank is. deze zou vol zijn maar was dus compleet leeg (evenals de benzine tank) en zeker in die tijd dat lpg in nederland nog 35 eurocent per liter was (en ik nog moest leren tanken) was dit echt een klap in het gezicht. Zal dus ook nooit meer daar een auto kopen.
Ik tank in belgie en dat is toch heerlijk. goedkope pompstation gevonden net over de grens en het scheelt gemiddeld 20 eurocent per liter met nederland en dan praat ik niet eens over tanken langs de snelweg. Heerlijk zelfs op de duurste momenten was ik nooit meer dan 15 a 16 euro kwijt voor een volle tank.
Seat meld een verbruik van 1 op 12,5 en met lpg zou ik daar 25% bij moeten optellen. Tot mijn verbazing haal ik nog altijd dik 1 op 10 en als ik echt voorzichtig doe (alleen snelweg b.v.) haal ik die 1 op 12,5 ook wel. beste was 530km op 40 liter lpg. Dus verbruik is zeer redelijk te noemen.

Weg gedrag. heerlijk. door sport onderstel stuur ik lekker strak de bochten door en kan de adviessnelheden makkelijk 30-50% bij optellen zonder problemen. De auto laat zich goed inzetten en met een ervaren goede bestuurder kan er zonder problemen naar grenzen gezocht worden. Opritten nemen op de grens gaat heel gemoedelijk. doorslaande binnenband (geen esp nog op dit model) bij scherpe bochten of bij maximale snelheden op de wat flauwere bochten komen zeker voor (tot roken toe) maar kan makkelijk gecorrigeerd worden en op geen moment heb ik het gevoel dat ik plotseling gestraft zal worden.
Het onderstel wat in eerdere reviews als te hard wordt aangeduid noem ik zeer comfortabel. het is geen zachte auto wat alles glad strijkt, maar je kunt zeker lange afstanden in comfort afleggen en met mijn wat sportievere rijstijl moet het absoluut niet zachter.

De motor. Soepel maar zeker niet snel. 0-100 tijd van boven de 10 seconden en een topsnelheid (op tomtom) van 182km/h is niet echt om van te jubelen. Ik mis zeker de pittigheid en snelle reactie op het gaspedal wat de toyota had. Deze geeft pas wat mee vanaf 3000 toeren. Komt ook mee dat op de snel weg in 5 de auto bij 120km op de teller dik 3600rpm geeft wat naar mijn idee net niet comfortabel is. bij 130 op de teller en 3900rpm voelt hij veel lekkerder aan. ook bij 100km en 3000rpm voelt hij lekkerder (lees zeer rustig en stil) aan. ik hou ook dus liefst die 2 snelheden aan. Geen CC dus gewoon zelf met gaspedaal werken en constante snelheid houden. ALs ik wat langer had kunnen rondneuzen had ik zeker een sterkere versie genomen.

Ruimte in de auto is prima, er kunnen 5 volwassen mensen in maar ik moet wel vermelden dat de ruimte achterin, vooral de beenruimte er krap is als de voorstoelen op mijn normale afstand van het stuur staan. ik moet toch altijd 5 cm naar voren schuiven als er iemand van 180cm achter mij plaats neemt. Maar goed dit is wel te verwachten.
Ik heb al 3 verhuizingen doorgemaakt met deze auto en er passen makkelijk 11 verhuisdozen in en als het echt moet lukt 15 ook wel.

PROBLEMEN

  • 250.245 km

Problemen tot nu toe:
Het slot van de achterklep heeft het begeven en er moest een nieuwe in.
De bekende vocht problemen bij de voordeur, even achteruit stappen na regen anders heb je natte schoenen.
speaker in achterportier weigerde dienst.
afstandbediening heeft het begeven. lukt niet om het te repareren en nieuwe sleutel etc is 150 euro. dus dan maar op de handmatige manier openen. onhandig als je alleen aan de passagiers kant iets wilt pakken want daar is geen sleutelgat.

Verder natuurlijk 4 nieuwe banden moeten monteren ondertussen. Mag wel na 65000km. Ik rij op Michellin pilot. Erg comfortabel en goed gedrag op de weg en stil.

Technisch: de lpg installatie had ooit eens een slangetje wat door was gegaan. kon niet vacuum trekken en heb toen op benzine doorgereden. Op locatie in Almere is de ANWB langsgekomen en die hebben het probleem gevonden en gefixed, kon ik toch weer goedkoop naar huis.
Verder een keer de filters van het systeem vervangen, 300 euro. Zal waarschijnlijk binnekort weer moeten gebeuren want het motormanagment lampje brand weer eens en bij de seat dealer/garage kunnen ze geen probleemvinden.
Jammer genoeg hebben ze daar geen lpg monteur in huis (Auto Primair in Sittard) maar verder ben ik zeer tevreden over de garage. Nooit verassinkjes of onnodige kosten.

7-12-2008
Marters hebben aan de kabels geknaagd. 180 euro reparatie om alles weer in orde te krijgen. Tja, wat doe je daar aan?


Ondertussen ben ik weer langzaam aan het bedenken wat de volgende auto zal zijn en de Leon II staat zeker in mijn lijst, zeker als die FR tfsi op lpg kan. Heb daar al een proefrit in gemaakt en wat een heerlijk ding! de lexus is250 is ook erg interessant.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens