Seat Leon 1.2 TSI Ecomotive Techn. Style (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.2 TSI Ecomotive Techn. Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Eerste ervaringen
- 2.500 km
Reden aanschaf:
Begin november 2010 heb ik met mijn vorige auto een Leon 1.4 TSI Streetstyle uit 2008 een ongeluk gehad. Ik ben er zelf goed uitgekomen, de Leon helaas minder: total loss. Ik moest dus noodgedwongen op zoek naar een nieuwe auto. Omdat ik uiterst tevreden was over mijn vorige Leon, was het voor mij meteen al duidelijk dat ik weer een Leon wilde. Ik ben toen naar de dealer gegaan voor weer een 1.4 TSI. Een Leon met deze motor kon pas na enkele maanden geleverd worden. Omdat ik per direct op zoek was naar een nieuwe auto werd mij een Leon 1.2 TSI aangeboden uit voorraad. Qua kleur en uitvoering was het precies wat ik zocht, qua motor in eerste instantie niet. Ik heb toen een proefrit (wel in een Altea) met de 1.2 TSI motor gemaakt en was toen redelijk verrast. Tot 50 km/u presteert de motor prima, daarna heeft hij duidelijk iets meer moeite met de (zwaardere) Altea. Ik vond dit echter niet bezwaarlijk en heb toen de Leon 1.2 TSI Ecomotive Technoloy Style met de pakketten Active en Dynamic besteld. Het was eerst de bedoeling de auto pas in januari op kenteken te zetten, maar drie dagen na de bestelling kwam de auto al bij de dealer aan. Het was toen half november. Toen heb ik toch maar besloten de auto direct op kenteken te laten zetten. Dit zal misschien niet de meest economisch juiste keuze zijn, maar goed. Ik had natuurlijk ook een Ibiza 1.2 TDI kunnen kiezen.....
Motor:
Ik was dus een 1.4 TSI gewend die prima aan mijn verwachtingen voldeed. Ik verwachte uiteindelijk dat de 1.2 TSI iets minder zou zijn. Uiteindelijk heeft deze motor mij aangenaam verrast. De motor in de Leon presteert duidelijk beter dan dezelfde motor in de Altea waarmee ik proefgereden heb. Wanneer je optrekt denk je de eerste seconde dat er niets gebeurd, maar dan komt meteen de turbo erin en blijft hij maar gaan. Zelfs tussen de 50 km/u en 120 km/u presteerd hij prima, ook als je optrekt in bijvoorbeeld een hogere versnelling. Ik ben blij dat ik uiteindelijk gekozen heb voor de 1.2 TSI. Als ik nu zou mogen kiezen en de levertijden voor een 1.4 TSI en 1.2 TSI waren gelijk aan elkaar, dan zou ik voor de 1.2 TSI gaan. Hierbij merk ik wel op dat ik geen te hard rijder ben. Wanneer je met de auto naar de duitse autobahn wilt of hier in Nederland stevig door wilt rijden op de snelweg, dan zal de 1.4 TSI ongetwijfeld in het voordeel zijn. Maar voor normaal gebruik met de Nederlandse snelheidslimieten ben je met de 1.2 TSI prima uit.
De toevoeging Ecomotive Technoloy betekend dat er een start/stop systeem aanwezig is. Dit werkt in de praktijk goed: voet van de pedalen af en de motor in zijn vrij zetten, en de auto slaat af. Voet weer aan de koppeling en de motor loopt weer. In de file vind ik het systeem niets. Als ik hem in de vrij wil zetten slaat meteen de motor af. Dit is niet handig als je 2 seconde later weer een stukje wilt opschuiven. Gelukkig kun je het systeem ook handmatig uitzetten.
Ook zit er een schakelindicater op. Dit stelt niet veel voor. Als je 50 km/u rijdt moet je al naar de 5, bij 70 km/u al naar de 6. Niet doen, de motor loopt gewoon niet prettig al zo vroeg in de hoge versnellingen. Om nog maar niet te spreken over de prestaties.
Verbruik:
Oke, ik heb er pas 2.500km mee gereden maar het verbruik valt erg tegen. Ik maak veel snelweg kilometers en bij een snelheid van 120 km/u verbruikt hij tussen de 6,5 en 7,0 liter op 100 km. Ga je rond de 100 km/u rijden dan daalt het verbruik fors en kun je rond de 5,8 liter op 100 km halen. Laten we hopen dat het verbruik nog wat gaat dalen, maar nu is deze auto op hogere snelheid een stuk minder zuinig dan de 1.4 TSI. Als ik meer kilomters gereden heb kom ik hier op terug.
Uitvoering:
Ik heb gekozen voor de Style uitvoering met de pakketten Active en Dynamic. Dit is ongeveer vergelijkbaar met de Streetstyle uitvoering die ik had. Alles zit nu erop en eraan: mooie 17" wielen, automatische airco, winterpakket met stoelverwarming, regensensor, parkeersensoren, etc. De bluetooth heb ik nog niet kunnen uit testen omdat ik nog geen telefoon met bluetooth heb. Dit wordt nog vervolgd. Wat ik wel erg prettig vind is de verlichting van de mistlampen aan de voorzijde als je een bocht maakt. Met name bij slecht verlichte weggetjes is het zeer handig dat de mistlampen al een eind de goede richting in schijnen.
Om de auto helemaal "af" te maken heb ik nog gekozen voor het uitlaatsierstuk (in de praktijk nog veen mooier als in de folder!) en de chroomstrip op de achterklep.
Facelift:
De Leon die ik nu heb is uiteraard een model van na de facelift. De vorige Leon die ik had was nog een model van voor de facelift. Wat is er veranderd: natuurlijk iets andere bumpers en verlichting, maar dit is niet zo spannend. Het interieur is er wel op vooruit gegaan met een mooi nieuw stuur met stuurwielbediening voor boordcomputer en radio. Dit werkt echt veel beter, bij de vorige Leon moest ik de boordcomputer nog met de hendels achter het stuur bedienen. Toen kon je alleen de radio via het stuur bedienen. Radio is een stuk mooier en komt degelijker over dan in de vorige Leon. Ook de airco cluster is er flink op vooruit gegaan. Materiaalverbruik is ongeveer vergelijkbaar met de vorige Leon. Je leest vaak dat de materialen van de Leon niet van de beste kwaliteit zijn en niet fijn aanvoelen. Maar zeg nu zelf: wie gaat er nu steeds over het dashboard vrijwen omdat hij dit lekker vind aanvoelen?? Met andere woorden: hier valt dus prima mee te leven.
Ook de uitgebreide boordcomputer is super: lekker veel informatie. Je kunt uit allerlei talen kiezen voor de boordcomputer, alleen Nederlands staat er helaas niet bij. Dus nu spreekt deze Spaanse auto me steeds in het Duits aan....
Rijden:
Het rijden in deze Leon gaat zoals ik gewend ben: prima wegligging en prestaties. Een heerlijke rijdersauto (ook met de 1.2 TSI!). Want in de facelift versie naar mijn mening verbeterd is: pook staat iets hoger en ligt prettiger in de hand, buitenspiegels zijn wat groter en bieden wat meer zicht. Ik heb bewust niet gekozen voor een sportonderstel omdat de Leon van zichzelf al redelijk stevig geveerd is. Ik heb ooit een sportonderstel op een Ibiza gehad en dit gestuiter ben je naar verloop van tijd wel moe.
Nadelen:
De nadelen in deze Leon zijn ongeveer hetzelfde als in mijn vorige Leon:
- matig zicht rondom. Ik ben blij dat ik weer parkeersensoren heb, want het zicht rondom is niet om over naar huis te schrijven;
- positie binnenspiegel: echt, ik stoot hier regelmatig mijn hoofd aan. Nu kan het zijn dat ik wat lomp en onhandig ben, maar ik zie dit ook wel eens in andere reviews terugkomen;
- klein dashboardkastje: in de vorige Leon paste de instructieboekjes hier niet eens in. Nu gaat dit wel. Niet dat het dashboardkaste groter is geworden, maar de boekjes zijn kleiner geworden. Dit is natuurlijk ook een oplossing;
- verbruik op hogere snelheid valt tot nu toe tegen. Ik zal dit in de gaten houden wanneer ik meer kilometers heb gemaakt.
Updates:
Ik ga deze review als ik meer kilomters heb gereden updaten, zodat meer duidelijk wordt over het presteren van de Leon naar mate hij meer kiomters heeft gemaakt.
Tussentijdse update
- 9.000 km
Auto houdt meer van de Spaanse zon dan van de Nederlandse winter!
Inmiddels heb ik 4,5 maanden en 9.000 km met de auto gereden en nog steeds bevalt de auto uitstekend. Wel is duidelijk geworden dat de motor niet echt van de winter houdt. Gemiddeld verbruik in de winter bedroeg 1 op 15. Dat deed ik met mijn vorige Leon 1.4 TSI een stuk beter. Nu de buitentemperatuur weer hoger is, is ook het verbruik een stuk verbeterd. Rond de 1 op 16,5 is nu gemiddeld haalbaar. Maar als het 's nachts gevroren heeft en je rijdt 's morgens weg dan zit je weer op de 1 op 15. Goed, het verbruik zal natuurlijk ook nog wel verbeteren naarmate er meer kilometers op de teller komen. In ieder geval is de fabrieksopgave van het verbruik momenteel niet haalbaar. Verder viel me in de winter op dat als het 's nachts stevig gevroren heeft de vooruit van binnen ook wat ijsvorming heeft. Dit is enkele keren voor gekomen en natuurlijk behoorlijk irritant wanneer je 's ochtends ook de vooruit van binnen ijsvrij moet maken... Gelukkig is dit bij enkele keren gebleven, maar ik ben benieuwd hoe dit komende winter gaat. Wel heb ik deze winter de stoelverwarming en de koplampsproeiers uit het winterpakket erg kunnen waarderen. Dit komt het comfort echt ten goede.
De 1.2 TSI motor bevalt uitstekend. In het dagelijkse gebruik voelt hij nauwelijks minder aan dan de 1.4 TSI dus de meerprijs voor deze laatste zou ik niet meer op tafel leggen wanneer ik weer voor de keuze sta tussen de 1.2 TSI en 1.4 TSI. Echt een prima prijs-kwaliteitsverhouding heeft deze 1.2 TSI zeker in combinatie met de Style uitvoerming en nog twee aanvullende paketten. Nu ik een tijdje met de auto gereden heb merk ik wel dat bij de laatste facelift toch behoorlijk wat verbeterd is aan de Leon ook al zie je dat niet zo op het eerste gezicht. Met name de kwaliteitsindruk van het interieur (en dan met name de middenconsole met fabrieksaudio en airco knoppencluster) is er erg op vooruitgegaan. Ook de techniek is helemaal up to date met een uitgebreide boordcomputer, bluetooth, aux in/usb poorten, start-stop systeem etc.
Volgende update komt nadat de auto zijn eerste beurt heeft gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.