Seat Leon 1.2 TSI Ecomotive Style (2011)

autoreview

Seat Leon
Seat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat Leon

Signalement

UitvoeringLeon 1.2 TSI Ecomotive Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst2.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Auto.

Na in eerste instantie te zijn gaan kijken voor een Skoda Yeti is onze keuze gevallen op een Seat Leon 1.2 TSI. Overigens hebben we ook gekeken naar een een Skoda Octavia en een Opel Astra De reden dat we niet hebben gekeken naar een Volkswagen is dat we al een Golf reden en open stonden voor wat anders.

De eerste die voor ons afviel was de Astra, een prima auto maar had ‘het’ voor ons eigenlijk net niet maar dat is meer een kwestie van gevoel. Ook is de keus niet gevallen op de Octavia omdat deze voor ons simpelweg te groot (lees onoverzichtelijk) is. Dit neemt niet weg dat het net als de Astra een erg mooie auto is waar eigenlijk niks mis mee is. Tot slot de Yeti: Helaas viel ons de zitpositie in de Yeti een beetje tegen, waarschijnlijk is dit te wijten aan de standaard stoelen (sportstoelen zijn helaas niet leverbaar)

Tot slot hebben we de Seat Leon bekeken. Ondanks dat het model al even meedraait nog steeds een nette auto om te zien en in de door ons gekozen copa uitvoering ook nog eens lekker compleet voor een nette prijs. Verder hebben we gekozen voor metallic lak, 17" lichtmetaal en een trekhaak. De winterbanden konden we meenemen van de Golf.

Aflevering en eerste kilometers.

Omdat de auto op voorraad stond was het mogelijk om snel te rijden. Wel moet ik zeggen dat ik in die 2 weken tot de aflevering vaak heb gedacht: heb ik er wel goed aan gedaan om Van VW naar Seat over te stappen ??? Gelukkig bleek dat dit vooral tussen de oren zat, de Leon voelt als een Golf, ruikt als een Golf en rijd als een Golf.

Het enige waar ik nog aan moet wennen is de lage voorruit in combinatie met de (te) grote binnenspiegel waardoor je minder zicht hebt. En ik moet zeggen dat het materiaalgebruik iets minder is dan van de concerngenoten, de materialen zijn allemaal wat harder maar wel netjes. Het geperforeerde leren stuur pakt echter lekkerder beet dan dat van de Golf en het meer cockpitachtige dashboard zorgt voor een aparte sfeer in het interieur

Prestaties.

De 1.2 TSI uit de Leon doet niet veel onder voor de 1.4 TSI uit de Golf, Zeker in Nederland kan deze motor prima meekomen met het verkeer. Ook verwacht ik geen problemen bij het trekken van de caravan (1200 kg)

Verbruik:

De eerste 1200 kilometer geeft de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 1 op 17.6 en bij narekenen aan de (zelfde) pomp kom ik op 1 op 17.3 kortom nog steeds erg netjes zeker voor een nieuwe motor.
Ik ben benieuwd of hij uiteindelijk ook zuiniger zal zijn dan de Golf, hetzelfde geld voor het verbruik met caravan.

Problemen / Aanmerkingen:

(direct na aflevering) - Het stuur staat bij rechtuit rijden ietwat naar links en bij loslaten loopt de auto langzaam naar de naastgelegen rijstrook. De dealer heeft hier naar gekeken en geeft aan geen afwijking te kunnen vinden en dat we het nog maar even aan moeten kijken.

(direct na aflevering) – Naar aanleiding van het scheef trekken de bandenspanning gecontroleerd, deze was veel te laag, ik heb deze zelf maar verhoogd van 1,7 Bar naar de voorgeschreven 2,4 Bar.Kan gebeuren maar wel slordig en overigens niet de oorzaak van het scheef trekken.

(direct na aflevering) - De ruitenwissers maakten een ongelofelijke herrie (op een natte ruit) Ik ben hiermee terug geweest naar de dealer en deze heeft ze samen met de ruit schoon gemaakt. Voor nu is het opgelost of dit ook in de toekomst afdoende is zal moeten blijken.

(direct na aflevering) - Een van de velgen was beschadigd (ws bij indraaien van de bouten) de dealer heeft deze bijgewerkt waardoor het nog meer opviel. Gelukkig was de verkoper het met ons eens dat een nieuwe auto in principe onbeschadigd/ bijgewerkt moet zijn en mogen we de velg om ruilen. Netjes!

(direct na aflevering) – De navigatiesoftware lijkt wel uit de tijd van paard en wagen, rotondes die er al 4 jaar liggen staan er nog niet op, ik heb dit nog niet aan de dealer voorgelegd omdat ik me dit van de week pas realiseerde.

Conclusie voor zover

Ondanks de in mijn ogen (aanloop)problemen, welke als het goed is door de dealer zullen worden verholpen Zijn wij nog steeds erg blij met de auto en rijden er met veel plezier in. Wat ik nog steeds opmerkelijk vind is dat we vaak te horen krijgen dat mensen deze auto vlotter en moderner vinden dan de vorige (Golf 6)

PS
Bij waarderingen 'betrouwbaarheid' en 'gebruikskosten' als goed beoordeeld echter is het nog te vroeg om hier echt iets zinnigs over te zeggen.

  • 1.700 km

Nadat de dealer herhaaldelijk aangaf dat het stuur recht stond en er geen afwijking in de sporing aanwezig was hebben we de auto vorige week bij Profile Tyrecentre gebracht.

Binnen 20 minuten is de auto volledig uitgelijnd (Vrij forse afwijkingen in ogen van de monteur tot 3mm), staat het stuur weer recht en loopt hij perfect rechtdoor.

Afgelopen maandag de factuur meegenomen naar de dealer welke ons tegemoet zal komen in de gemaakt kosten.

Tevens is de beschadigde velg vervangen (Zelfs een nieuwe band) na de bandenspanning bij thuiskomst zelf te hebben verlaagd van bijna 4,5 Bar!! naar de voorgeschreven spanning hoop ik dat de auto nu een tijdje zonder problemen blijft functioneren en kunne we er eindelijk volop van gaan genieten!

  • 2.500 km

Eerste rit met caravan:

Afgelopen week de eerste 400 kilometer met caravan gereden en geen problemen ondervonden. Dit had ik ook niet verwacht de Skoda Yeti is tenslotte trekauto van het jaar geworden met deze zelfde 1.2 tsi

Het gemiddelde verbruik is uitgekomen op 1 op 9,8. Dit valt mij in vergelijking met mijn vorige auto erg mee. Ik had verwacht dat deze motor omdat hij t.o.v de 1.4tsi harder moet werken naar verhouding meer zou verbruiken.

Laatste update v.w.b de Seat Leon.

  • 2.800 km

Helaas zijn wij op de heenweg naar ons vakantieadres op de autobahn bij een ongeval betrokken geraakt (een plotseling en abrupt naar links komende vrachtwagen zorgde ervoor dat wij moesten kiezen tussen ‘onder de vrachtwagen’ of met de ‘linker zijkant tegen een andere personenwagen’)

Gelukkig was er geen letsel echter wel de nodige blikschade en het feit dat de auto niet meer rijdbaar was zorgde ervoor dat onze vakantie een iets andere wending heeft gekregen.

Onze dealer gaf aan de auto weer volledig en onzichtbaar te kunnen herstellen. Echter omdat de lol van een nieuwe auto er toch vanaf is hebben wij besloten de Seat in te ruilen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens