Seat Leon 1.2 TSI Ecomotive COPA (2012)

autoreview

Seat Leon
Seat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat LeonSeat Leon

Signalement

UitvoeringLeon 1.2 TSI Ecomotive COPA
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst103.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim 4 jaar onderweg

  • 103.000 km

Sinds december 2012 rijd ik mijn Seat Leon 1.2tsi Copa. Het was op dat moment een uitlopend model, dus ik heb de auto kunnen kopen met een nette korting. Ik kreeg bij beide dealers waar ik offerte heb gevraagd een goede inruilprijs voor mijn Seat Ibiza SC.

De Copa uitvoering was op dat moment het basis-actie model. De standaarduitrusting is met climate control, cruise control, TCS/ESP, radio/cd/mp3-speler met aux-aansluiting en USB-poort en bluetooth verbindingsmogelijkheden, elektrische ramen voor, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels, hoogte/diepte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare voorstoelen met lendensteunen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, 16-inch lichtmetalen velgen en mistlampen netjes. De enige extra’s zijn metallic lak en een middenarmsteun voor. Helaas heeft mijn Leon geen elektrische ramen achter en geen lederen stuurwiel en versnellingspook. Da’s jammer voor de touch and feel, maar overkomelijk.

Hiervoor reed ik in een Seat Ibiza SC en die bood voorin al voldoende ruimte voor mijn 2,02 meter. De Leon is voorin zowel in hoogte als breedte nog iets ruimer dan de Ibiza en biedt dan meer ruimte om iemand achter de bestuurder te laten zitten (ik heb mijn stoel niet op de achterste stand staan). Ik wilde als opvolger van de Ibiza SC graag een auto met wat meer power, ESP, achterportieren, meer ruimte voor bestuurder en passagiers en betere stoelen. De stoelen van deze Leon zijn zeker beter dan die in de Ibiza SC. Ze zijn steviger, vooral de rugleuning en de lendensteun geeft meer steun in de onderrug. Ik kan in de Leon iets rechterop zitten en de hoofdsteun is ook kantelbaar, zodat die dichter bij mijn hoofd staat (voor het voorkomen van een whiplash bij die kop-staart botsing die ik niet hoop mee te maken).

De 1.2tsi heeft 105pk en een 6-bak, dus 20pk en 1 versnelling meer dan de 1.4 motor in de Ibiza. De Leon is circa 200 kilo zwaarder dan de Ibiza, maar de prestaties zijn beter en het verbruik lager. Met de Ibiza haalde ik meestal een verbruik van rond de 1 op 13,5 (7,4 liter per 100 kilometer), met de Leon haal ik veelal een verbruik van rond de 1 op 14,5 (6,9 liter per 100 kilometer). De turbomotor heeft merkbaar meer koppel tot circa 3.500tpm, alleen bij heel lage toerentallen is de power beperkt. De 1.2tsi vindt het niet leuk om in de 2de versnelling vanaf bijna stationair op te pakken, dan is het beter om even terug te schakelen naar de 1ste versnelling. Bij 120 km/h op de snelweg draait de 1.2ts circa 1.000tpm minder dan de 1.4 in de Ibiza. Dat scheelt ook decibellen. De 6de versnelling is een overdrive, voor vlot accelereren vanaf 80 km/h is het verstandig om terug te schakelen naar de 5de of 4de versnelling. Boven de 100 km/h hoeft dat niet perse meer.

Mijn Leon heeft 205/55 R16 banden. Dat zorgt voor meer comfort en maakt de auto minder gevoelig voor spoorvorming dan de Ibiza met de 215/45 R16 banden. De Leon is redelijk stevig geveerd, maar ik ervaar het als comfortabeler dan de Ibiza. In vergelijking met de Ibiza rijdt de Leon als een grotere auto, ligt beter op de weg in snellere bochten, maar ook iets minder wendbaar natuurlijk.

Net als de Ibiza heeft de Leon een redelijk vlak liggende voorruit en een A-stijl waar je in bepaalde situaties echt even omheen moet kijken. De spiegels zijn behoorlijk groot en hebben een kleine dode hoek. De C-stijl is redelijk dik, ondanks het ruitje, dus goed spiegelen bij rechtsafslaan is nodig. De voorportieren zijn (uiteraard) iets kleiner dan die van de Ibiza SC, maar geven desondanks voldoende ruimte om in en uit te stappen. Ik moet mijn hoofd wel een beetje intrekken. De portieren hebben halverwege een handgreep om ze dicht te trekken, wat veel fijner is dan bij de portieren van de Ibiza. Ander voordeel is dat de voorportieren daardoor een nog fijnere steun voor de armen bieden.

De opbergruimte in het interieur is voldoende. Het dashboardkastje biedt voldoende ruimte voor de handleiding, serviceboekje, autopapieren en een brillenkoker met zonnebril en nog wat spulletjes. In de als accessoire gemonteerde middenarmsteun is behoorlijk wat plek. Helaas blijft dan maar 1 bekerhouder over, voor de versnellingspook. Omdat ik die heel vaak gebruik heb ik het asbakje in het kleine vakje achter de middenarmsteun gezet. De portiervakken zijn best groot, dus daar passen de ruitenkrabber en -wisser mooi in. Deze Leon heeft geen opbergvakken onder de stoelen maar wel opbergnetten achterop de voorstoelen. Voor de bekerhouder voor de versnellingspook is nog een aflegvakje, met de aux en USB aansluitingen. Het is groot genoeg om b.v. een GSM weg te leggen.

Vanaf het stuurwiel zijn de boordcomputer, audio installatie en (mits gekoppeld via bluetooth) telefoon te bedienen. Dat werkt prettig. Ook voicecontrol is te activeren vanaf het stuurwiel, maar dat gebruik ik nooit. De bluetooth koppeling met de telefoon werkt goed en gesprekken zijn goed te voeren.

De ergonomie van het dashboard is goed, uitgezonderd de knoppen op de middentunnel achter de versnellingspook. Die zijn voorover gekanteld en door de gemonteerde armsteun amper te zien. Ook de knop voor de spiegelverstelling zit daar, dat is een wat aparte plek. Het bedieningspaneel voor de climatecontrol zit op een goede hoogte en verloopt eenvoudig. Een fijne functie is dat op de ‘auto’ stand de ventilatie op twee standen is in te stellen. Het valt wel op dat bij vochtig weer de ruiten toch relatief makkelijk aanslaan. Als het echt koud is, dan wil het wel eens gebeuren dat zelfs aan de binnenkant van de voorruit ijsvorming optreedt. Dus dan is het eerst motor starten en daarna het rondje rond de auto voor het ruiten krabben.

Bij de Leon zijn de life hammers gemonteerd in de voetenruimte voor. Dat was bij de Ibiza ook al zo en wat mij betreft is dat een vreemde zaak. Je kunt daar geheid niet bij als je ondersteboven in de gordels hangt. Bij mijn Volvo S70 had ik een life-hammer gemonteerd op de middentunnel achterin. Alle inzittenden zien het ding dan zitten de twee inzittende voorin kunnen altijd bij die life-hammer.

Het ruitensproeierreservoir is circa 2,5 liter groot en dus moet tijdens winterse periodes (te) regelmatig vloeistof worden bijgevuld. De Leon heeft helaas geen waarschuwingslampje voor een bijna leeg ruitensproeierreservoir.

Problemen:
• Lichte trilling in het stuur en in de binnenspiegel bij snelheden van 110 t/m 130 km/h. Wielen zijn gebalanceerd, daarna waren de trilling weg. Ook bij de winterbanden moest dat gebeuren.
• Motor trok niet goed door tussen circa 1.500 en 2.000 tpm, alsof hij dan niet volgas kreeg. Motorsoftware gereset en daarna was het probleem opgelost.
• Kapotte middenarmsteun. Eerst zijn de pinnen van de draaipunten afgebroken, maar de klep zelf is nu ook stuk. De constructie is degelijker dan bij de Ibiza (3 armsteunen in ruim 3 jaar), maar blijkbaar zijn Seat-armsteunen niet gemaakt op mijn ellebogen.
• Last but not least: op Kerstavond ging de motor in noodloop en lichtte het EPC lampje op. Na een herstart van de motor op een veilige plek ging alles weer goed. Na de Kerst naar de dealer die een ‘niet-systematische’ storing op de laaddruksensor ontdekte. Software reset gedaan en dat zou alles op moeten lossen. Dat bleek helaas niet het geval. Op 2 januari ging de motor tot drie keer toe in de noodloop en viel het start/stop systeem uit. Opnieuw uitlezen leerde dat de laaddrukregelaar kapot was. Die moest dus vervangen worden, kosten bijna €300,-. Door een verkeerd aangeleverd onderdeel kostte dat een dag meer dan gepland. Ik was blij dat ik de Seat Mii die ik als leenauto meekreeg weer kon inruilen. Het wagentje rijdt nog best redelijk, maar is net niet hoog genoeg (permanent hand door het haar) en de stoelen zijn echt beroerd.

Al met al ben ik tevreden over de Seat Leon. Voor de prijs waarvoor ik de auto gekocht heb, heb ik hier een goede auto aan.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens