Seat Leon 1.2 TSI Ecomotive Techn. Sport (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.2 TSI Ecomotive Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Eerste 1150 Km
- 1.150 km
Sinds 24 Juni ben ik berijder geworden van een Seat Leon 1.2 TSI Sport Ecomotive Technology. Ik heb niet kunnen proefrijden met de 1.2 TSI in de Seat Leon want ik heb een van de eerst afgeleverde modellen met deze motor.
Opties die ik nog erbij heb gekozen:
- Metallic Lak
- Blue-tooth + Dot Matrix
- Alcantara Bekleding
- Winterpakket
- Automatisch dimmende binnenspiegel + regen/licht-sensor
- Parkeersensoren achter
- Elektrisch Schuif/Kanteldak
Rijden:
Het rijden van deze auto bevalt me zeer goed. Alles gaat heel makkelijk en soepel. De motor en versnellingsbak zijn goed op elkaar afgestemd. De bak schakelt met fijne korte slagen.
De motor heeft totaal geen moeite om de Seat Leon op gang te brengen en op gang te houden. De motor is onderin zeer soepel en als je nog redelijk doortrekt in toeren, is hij ook totaal niet langzaam. De turbo is al vanaf 1600 toeren voelbaar actief.
De 6e versnelling is op de snelweg super, aangezien de motor bij 120 rond de 2500 toeren draait. De motor hoor je niet.
Deze auto heeft ook een Start/Stop-systeem. Dit wordt geactiveerd als er aan een aantal eisen wordt voldaan mbt de motortemperatuur en de gevraagde temperatuur binnen de auto. Je kunt het start/stop-systeem activeren door als je stilstaat, de auto in z'n vrij te zetten, en de koppeling helemaal los te laten. Zodra je de koppeling weer intrapt, staat de motor binnen een fractie weer aan.
Comfort:
De stoelen in deze auto zijn zeer sportief waardoor je lekker wordt omarmt. Je zit echt "in" de stoel.
Het onderstel is behoorlijk stug geveerd wat het comfort niet echt ten goede komt, maar ik heb niet voor niks voor de Sport uitvoering gekozen.
Het enige wat misschien wat minder is, is dat je goed kunt horen wanneer je op slecht wegdek rijdt. De afrolgeluiden van de banden komt redelijk naar binnen, en dat kan als je voor een langere periode op slecht wegdek rijdt, wat minder comfortabel worden.
Veiligheid:
Deze auto is standaard uitgerust met ESP+TSC+XDS. Verder flink wat airbags en dergelijke. De combinatie van het ESP+XDS systeem is zeer prettig. Je kunt echt vol op het gas in een bocht, en dan zorgt het XDS-systeem ervoor dat het binnenste eventueel doorslippende wiel, wordt afgeremd zodat de aandrijving naar het buitenste wiel wordt overgebracht. Hierdoor wordt onderstuur voor een heel groot deel opgeheven. Het sportonderstel zorgt ook wel voor wat meer veiligheid.
Verbruik:
Aangezien ik nog maar 1150 kilometer heb gereden, kan ik hier nog niet zo heel veel over zeggen. Ik zal hier wat meer over meedelen zodra ik wat meer kilometers heb gemaakt.
Multi-Media:
Sinds modeljaar 2011 is de standaard radio de RCD-310 die ook in de Golf 6 geleverd wordt. Verder is er standaard een aux+USB aansluiting beschikbaar waar eventueel een USB-stick of een Ipod op aangesloten kan worden. Het geluid is gewoon goed.
Vag-Com:
Aangezien ik zelf een Vag-Com kabel heb, heb ik wat wijzigingen gedaan aan de auto:
- Dimlichten ingesteld als Dagrijlichten. Ze branden nu op 35 % sterkte.
- Coming home op automatisch gezet. Auto uitzetten, deur open en de lampen branden even na.
- In het MFD optie toegevoegd om de dagrijlichten uit te zetten.
- Staging
Zodra ik weer wat meer kilometers heb gemaakt, zal ik de review updaten.
Bijna zonder problemen
- 5.500 km
Een tweede update vanuit mijn kant.
Ondertussen al meer dan 5000 kilometer gereden dus kan nu al een beter oordeel geven over het verbruik. Ik vind het verbruik toch best wel tegenvallen. Er wordt een gemiddeld verbruik opgegeven van 1 op 18,5 km/l, maar ik heb op dit moment een gemiddeld verbruik van 1 op 14 km/l. De reisafstand die ik heb is rond de 30 km enkele reis, waarbij bebouwde kom/buiten bebouwde kom/snelweg allemaal evenveel aanwezig is. Ik merk dat er veel verschil in verbruik zit als je 100 of 120 km/u rijdt. Ik houd me eigenlijk altijd aan de toegestane snelheid en rijd dus ook waar het mag, 120 km/u op de snelweg. Voor degene die mijn verbruik bij willen houden, zie http://www.spritmonitor.de/en/detail/398147.html
Er is ook een probleem naar voren gekomen. Bij wat extreem sportief rijgedrag begon de auto een melding te geven dat de watertemperatuur te hoog werd. Hij kwam zelfs bijna in de buurt van de 110 graden. Dit is door de dealer opgelost door het thermostaathuis + thermostaat te vervangen. Overigens was er niks aan de hand bij normaal gebruik, maar bij flink sportief rijden, schoot de temperatuur omhoog.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over deze auto ism deze motor.De betrouwbaarheid is iets minder geworden, maar heb er vertrouwen in dat dit wel weer gaat stijgen in de komende kilometers.
Geen problemen meer.
- 10.500 km
Weer ongeveer 5000 km verder sinds de reparatie. Ondertussen zijn de winterbanden eronder gekomen, ben nog steeds zeer tevreden over deze auto. Sinds de reparatie zijn er geen problemen meer geweest. Betrouwbaarheid kan weer omhoog, hij heeft me nog nooit laten staan.
Het verbruik is gemiddeld over de eerste 10500 km, ongeveer 1 op 14. Op naar de volgende 5000 km.
Eerste kleine beurt
- 16.000 km
De eerste beurt zit er al weer op na 15.000 kmers. Geen bijzonderheden te melden. Het verbruik is de 1 op 15 aan het naderen over de gehele 15.000 km gezien. De laatste tanken zijn zo rond de 1 op 15,5 geweest met alle soorten wegen. Hierdoor is het mogelijk om rond de 800 km op 1 tank te rijden.
Al weer bijna 45.000 km
- 45.000 km
Laatste 30.000 kilometer is er aardig wat gebeurd aan de auto. De welbekende ratel bij koude start had van zich laten horen rond de kilometerstand van 17.000. Hiervoor is uiteindelijk de distributieketting vervangen en de ratel is ook al sinds die tijd, 15.000 km geleden niet meer terug gekomen.
Verder eigenlijk niks te klagen. Het overall verbruik van de 45.000 km is 1 op 15. Prestaties zijn nog steeds meer dan voldoende.
Op naar de volgende kilometers.
Inleveren Auto
- 85.000 km
Dit zal de laatste toevoeging zijn voor deze review. In de afgelopen 40.000 kilometers is er niet erg veel gebeurd met de auto, buiten alleen dat de bobine 2 keer is vervangen in de afgelopen jaren. Hij begon op 3/2 cilinders te lopen, waardoor hij in noodloop ging. Na vervanging van de bobine geen problemen meer gehad.
Conclusie:
Fijne auto, goede motor met wel een paar kinderziektes. Witte Alcantara bekleding heeft zich heel goed gehouden. Het overall verbruik van de 85.000 km zal rond de 1 op 14 uitkomen, daar ik halverwege de leasetermijn meer stadsverkeer ben gaan rijden.
De vervanger is overigens al binnen. Overstap gemaakt van baan, waar geen lease auto meer bij inbegrepen zit. Mijn eigen auto is een SEAT Leon FR 2.0 diesel met DSG geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon 1.4 TSI FR | H-Leder | Navi | 2e Eigenaar | Clima | 18" Velgen | PDC | Cruise | LED |
- 2013
- 167.895 km

Seat Leon 1.4 TSI Style Airco Cruise Stoelverwarming Sensoren
- 2013
- 149.808 km

Seat Leon 1.4 TSI Sport 2e Eigenaar,125pk,Clima,Cruise,6 Bak,Lm velgen,Apk tot 03-2026
- 2010
- 244.754 km