Seat Leon 1.2 TSI (2011)

autoreview

Seat Leon 1.2 TSI (2011)

Signalement

UitvoeringLeon 1.2 TSI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf12.500 km
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat leon 1.2 TSI

  • 13.000 km

Sinds 19 augustus 2011 ben ik eigenaar van een Seat Leon 1.2 TSI na inruil van onze in 2007 nieuw gekochte Opel Zafira 1.8 (140 pk) benzinemotor. Ik wilde graag een kleinere, zuinigere auto dan de Zafira aangezien de benzineprijzen eerder zullen stijgen dan dalen. Bijkomend voordeel is dat ook de CO2-uitstoot nog eens redelijk bescheiden is.

Na enige research op het internet werd mijn interesse gewekt in de TSI-motoren van Volkswagen. Ik las lovende verhalen over deze kleine 1.2 TSI-motor met turbo intercooler. Relatief veel vermogen (105 pk) en koppel (175 Nm) uit een relatief kleine motor van 1200 cc. Het leek precies wat ik zocht: zuiniger rijden en indien gewenst toch ook wel sportief.

Aanvankelijk ging ik voor een Volkswagen Golf met deze kleine motor. Na diverse proefritten met de 1.2 TSI-motor was ik overtuigd van het rijcomfort en de mogelijkheid om veel zuiniger te kunnen rijden. Ik was eerlijk gezegd verbaasd over het karakter van deze kleine turbomotor! Het leek alsof ik in een auto reed met een veel zwaardere motor! Toen ik vernam dat ook de Seat Leon werd aangeboden met deze 1200CC-er met turbo, besloot ik vanwege de sportievere uitstraling in vergelijking met de Golf, daarvoor te gaan. De Seat komt immers ook uit de VW-stal en heeft een vergelijkbare kwaliteit, zo is mijn redenering.

Het is een jonge, gebruikte, zwarte Seat Leon uit februari 2011 die bij aanschaf slechts 12.500 km op de teller had. Ik heb een trekhaak laten monteren en cruise control, want dat zat er helaas niet op. Wel erg prijzig, zo'n cruise control achteraf: 700,- Euro! Verder heeft de Leon (ongeregelde) airco en mooie, grijs-antraciet grijze 18 inch LM-velgen. Met de subtiele achterspoiler met geintegreerd remlicht vind ik de auto een plaatje!

Ik heb inmiddels de eerste 500 kilometer gereden in zo'n twee weken, en de eerste indrukken zijn positief. Je merkt de invloed van de turbo al vrij snel. Een echt "turbo gat"ervaar ik niet. Als je bijvoorbeeld in de zesde versnelling bij 100 km/u het gaspedaal helemaal intrapt, komt de motor rustig en gelijkmatig op snelheid en voelt de motor lekker "smeuig" aan. Je hebt nooit het gevoel dat de motor "het niet trekt".
Als je niet extra je best doet om zuinig te rijden, schommelt het verbruik zo rond de 1:13. Als je wel iets meer je best doet om bewust zuiniger te rijden, dan zal de auto dat waarderen met een veel bescheidener verbruik van ca. 1:14,5. Ik verwacht echter naarmate ik de auto beter leer kennen en naarmate de motor meer kilometers heeft gedraaid, ook het verbruik nog zal verbeteren. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat mijn Leon geen start/stop functie heeft. Ik verwacht desondanks dat een gemiddeld verbruik van 1:15 over een langere periode haalbaar moet zijn, en misschien nog wel beter. Ik heb onlangs over een traject van zo'n 100 km een verbruik "gescoord" van 1: 14.7. Daarbij overschreed ik uiteraard niet de geldende maximumsnelheden en heb ik een aantal keren even flink geaccelereerd tijdens het inhalen.

Minpunten tot nu toe:
- De achteraf gemonteerde cruise-control ging een aantal keren spontaan uit. De reden daarvoor lijkt te zijn dat ik te lang in een te hoge versnelling te langzaam reed (te lage toeren). De overige keren gebeurde het op de snelweg terwijl ik 120 reed, dus is in dat geval onduidelijk wat het heeft veroorzaakt. Het waaide op dat moment wel erg hard met windvlagen, dus dat zou er mee te maken kunnen hebben. Ik heb dit echter nog nooit meegemaakt, dus ik hou het in de gaten. Het zou ook kunnen dat de cruise control nog beter afgeregeld dient te worden.
- De binnenspiegel is vrij groot. Dat is op zich prettig, maar je stoot er met je hoofd wel sneller tegenaan, zo heb ik gemerkt.
- Niet zoveel en ruime opbergvakjes.
- Delen van het dashboard (o.a. bij het tellergedeelte) zijn van hard plastic dat goedkoop aanvoelt.
- Kofferbak is niet overdadig groot, maar dat is de prijs die je betaalt voor een ruime zit op de achterbank!
- Ruitenwissers mogen stiller hun werk doen.

Pluspunten tot nu toe:
- Smeuige, rustige motor
- Ruim voldoende vermogen en koppel
- Indien gewenst, kun je er behoorlijk zuinig mee rijden
- Sportieve uitstraling
- Ruim voldoende knieruimte op de achterbank
- Geen rammeltjes
- Aux-aansluiting voor mp3-speler
- Goede geluidskwaliteit van de RCD-310 radio/cd-speler (ook mp3)
- Rustig en overzichtelijk dashboard (geen overdaad aan knopjes)

Tot zover mijn eerste indrukken. Zodra de kilometerstand de 20.000 bereikt (naar verwachting over 20 weken, dus dat is zo aan het eind van dit jaar) zal ik een update plaatsen van mijn ervaringen.

Update Seat Leon 1.2 TSI

  • 20.000 km

Zoals beloofd hierbij een update van mijn review over de in augustus 2011 aangeschafte Seat Leon. Inmiddels hebben we ruim 20.000 km met de auto gereden en daarbij zijn een aantal zaken duidelijk geworden:

1. De problemen met de achteraf ingebouwe Gold Cruise control bleven aanhouden. Inmidels heeft de producent Gold zich er rechtstreeks mee bemoeid en na onderzoek is gebleken dat de problemen voortkwamen uit een elektrische verbinding van de achterlichten/remlichten. Na enige weken praktijkervaring werkt de cruisecontrol na reparatie nagenoeg vlekkeloos. Helaas komt het toch nog wel eens voor dat de cruise control niet aan wil. Ik wil hierover nog contact opnemen met Gold. Overigens ben ik zeer tevreden over de service van Gold. Ze nemen klachten blijkbaar zeer serieus. Tot nu toe vol lof!
2. Garage Smeeing uit Soest bleek de elektrische aansluiting van de trekhaak te laag gemonteerd te hebben. Bij elke drempel knalde de aansluiting tegen het wegdek met als gevolg verbuiging. Inmiddels is de aansluiting hoger gemonteerd en is dit opgelost.
3. De airco bleek ontregeld te zijn. Ook dit is nu door Smeeing keurig opgelost.
4. De ramen van de achterdeuren zijn niet elektrisch. Het blijkt nu dat deze ramen regelmatig op een kiertje staan. Blijkbaar steeds veroorzaakt doordat iemand met zijn knie tegen de draaihendel stoot! In de gaten houden dus!
5. Met de nu gemonteerde winterbanden (Vredestein Snowtrac) blijkt het benzineverbruik nog gunstiger te kunnen zijn! Ik heb inmiddels 1 op 16,3 gereden over een afstand van zo'n 100 km. Banden hebben wel degelijk invloed op het brandstofverbruik.
6. Nog steeds erg tevreden over het rijcomfort en rijgedrag. Ik heb veel meer rijplezier met deze Leon dan in mijn vorige auto, de Zafira 1.8.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.