Seat Leon 1.5 TGI 130pk Style (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.5 TGI 130pk Style |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 8.853 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Eerste ervaringen
- 11.500 km
30 September 2019 deze Seat Leon 1.5 TGI Move! 130pk opgehaald bij de Seat dealer in Ninove (BE).
Toen ongeveer 8800km op de teller, ondertussen zijn we er bijna 3000km verder, dus tijd om wat eerste ervaringen te delen!
De auto heeft 9 liter grote (kleine) benzinetank, en 3 CNG gastanks met samen een totale waarde van 17,3kg.
Goed voor ongeveer 130km op benzine en met H-gas CNG om en nabij 500km. Uiteraard beïnvloed door temperatuur, rijstijl en verkeersdrukte.
De kleur is Eclipse Orange, een prachtige kleur!
Hieronder wat plus en minpunten met wat uitleg.
+De motor: Heerlijk zuinig en sterk genoeg om mee te komen in het verkeer. Hij staat wel wat aan de zuinige kant afgesteld.
+LED-verlichting: De LED-verlichting voor/achter/knipperlicht alsook het interieurlicht schijnen prima fel.
+De stoelen: De alcantara stoelen zitten heerlijk! Lange zit, comfortabele rugleuning en naar mijn mening zeker niet te hard.
+De DSG: De DSG bak i.c.m de ACC rijdt heerlijk. Als je de ACC instelt op ECO, dan kijkt de auto zelf heel goed vooruit en komt deze comfortabel tot stilstand en vertrek deze ook terug op een rustige manier.
+Het verbruik: Het verbruik van CNG is heerlijk om te zien (zie ook mijn verbruiksmonitor).
+Handige opbergvakjes onder de voorstoelen: Hier kan je makkelijk een boek in kwijt en natuurlijk het fluo hesje.
+Skiluik!
+Keyless: Bij het vastpakken van de deurklink vooraan gaat de auto direct open, en in de deurklinken vooraan zit een gleufje. Als je hierover gaat met je vinger gaat de auto weer op slot. Dit werkt ontzettend goed en ben ik echt heel content van.
/ Het touchscreen: Het touchscreen werkt heerlijk snel. Maar hij is wel al 2x volledig vastgelopen bij het activeren van Apple Carplay.
/ Harde vering: De harde vering is heerlijk om sportief bochten mee te rijden, de auto ligt strak op de weg. Echter in België waar nog niet alle wegen in perfecte staat zijn, dan zit je echt te trillen in de auto. Soms wat storend, maar je raakt het gewend..!
/Kofferbak: De klep van de kofferbak gaat heel traag open, alsook de kofferruimte is niet de grootste die ik heb gehad. Maar al met al prima te doen voor mijn levensstijl.
-Krakende stoelen: Het harde plastic onder de stoelen durven nog wel eens te kraken als je wat beweegt op de stoel.
-Middenarmsteun: De middenarmsteun is klein en als je hem opent dan maakt hij een lelijk krakend geluid, gelijk dat hij al jaren niet geolied is.
Dit zijn voor nu even de punten die ik kan melden. Als er mij meer opvalt, positief of negatief, zal ik het hieronder melden!
Eerste onderhoud
- 16.721 km
De auto heeft ondertussen zijn eerste kleine onderhoud gehad. Gelukkig geen ernstige opmerkingen.
Wel werd er gemeld dat mijn ruitenwissers al flinke slijtage zouden tonen. Ik heb de auto zelf nu pas 4 maanden, dus door mij zou het niet komen. Na wat discussiëren de ruitenwissers gratis gekregen, in plaats van €85 (belachelijke prijs!) te betalen.
De krakende stoelen zijn ook in orde nu, deze kraken niet meer als je erop gaat zitten of wat heen en weer beweegt, wat een verademing! Het gekraak van de middenarmsteun hoort blijkbaar. Dit zijn blijkbaar klikjes van het systeem dat hem openhoudt als hij een beetje open staat en je erop leunt met je arm.
Ondertussen sinds de vorige review en het onderhoud, was er nog een vreemd iets ontstaan. Als ik een stuk heb gereden en dan de auto in zijn achteruit zet, met inparkeren bijvoorbeeld, dan kan er soms een hele vieze verbrande warme muffe geur uit de blazers komen. Op onderhoud hebben ze dit helaas niet geroken (dit probleem doet zich ook niet altijd voor vreemd genoeg). Ze hebben goed gekeken zeiden en een stukje tape ergens verwijderd. Als het probleem zich blijft voordoen ga ik best nog eens terug.
Tijdens het onderhoud had ik een Seat Leon 1.0 DSG 115pk auto meegekregen als leenauto.
Ik merkte direct wat verschillen:
-De vering van de leenauto was veel minder stug dan de mijne, over slecht wegdek en drempels rijden was met de leenauto een stuk aangenamer.
-De leenauto schakelt met de DSG bak in D belachelijk vroeg, rond de 1500 toeren al. Ik heb een rustige rijstijl, daar kan het aan liggen, maar mijn eigen Seat schakelt met mijn rijstijl pas om en nabij de 2000 toeren waardoor de auto niet zo staat te brommen door de lage toeren.
-De leenauto heeft een directer reagerend gaspedaal, ik had sneller meer kracht beschikbaar dan met mijn eigen auto.
Zover ik weet zijn CNG wagens wel wat geknepen om de optimale zuinigheid eruit te halen.
Over zuinig rijden gesproken, wat doet deze auto dat fantastisch! Ongeveer 4,4kg/100km aan 130km/u. En indien ik de snelweg niet opga zit ik geregeld tussen de 3,4 en 3,9kg/100km.
Ik betaal ongeveer €18 per 500km dat ik rij, tel uit je winst!
Op naar de 30.000!
Vakantie Oostenrijk - Verbruik!
- 27.000 km
Eerste autovakantie gedaan met de Seat Leon TGI, naar Tirol, Oostenrijk. Ik was zeer nieuwsgierig naar het verbruik van aardgas op de Duitse snelwegen, waar hard gereden wordt. Mijn Seat Leon TGI heeft een totale tankinhoud van 17,3kg CNG en 9 liter benzine. Ik heb volledig op CNG gereden en geen een keer op benzine.
- Let op: al het genoemde brandstofverbruik is gemeten op H-gas: Hoog calorisch aardgas.
Voor ik vertrok heb ik op CNG stations gezocht, en tijdens de reis heen en terug heb ik van CNG station naar CNG station genavigeerd. Alle CNG stations die ik heb gebruikt lagen op minder dan 5km van de snelweg.
Op de heenweg was er helaas ontzettend veel file richting Oostenrijk, waardoor ik veel aan +/- 10km/u heb staan aanschuiven op de autobahn. Van België tot net over de grens in Duitsland aan gemiddeld 120km/u, kwam ik aan een verbruik van 1 op 25 over 317km (zonder a/c!). Met dit cijfer was ik al zeer tevreden.
Van aan midden Duitsland tot zuid Duitsland was er dus veel file en aanschuiven, waarop mijn volgende tankbeurt vlakbij Oostenrijk uitkwam op een 1 op 32,2 over 356km! (met a/c!). Dit cijfer heeft mij zeer positief verrast! Zeker als je erbij neemt dat het veel aanschuiven was met de airconditioning aan en dat ik ook grote stukken aan gemiddeld 140km/u heb gereden!
Van het tankstation zuid Duitsland tot de locatie in Oostenrijk, was ongeveer 35% snelweg (grotendeels 170km/u), 40% file rijden en 25% binnendoor wegen in het bergachtige gebied van Tirol. Hier haalde ik 1 op 23,2 over 343km (met a/c), nog altijd zeer netjes in mijn ogen voor zo'n snelheid, files en bergen. Wat mij opviel bij het rijden van ongeveer 170km/u, was dat de auto nog altijd vrij stil was. Wat meer wind en bandengeruis, maar lang niet zo luid als ik had gedacht, de muziek was nog altijd goed te horen en je kon elkaar nog altijd aanspreken zonder je stem te verheffen.
In Oostenrijk zelf heb ik ook veel rondgereden, over hoofdwegen en ook door dorpjes en steden, geen snelweg. Veel afwisselende snelheden dus, vlak voor het einde van mijn vakantie toen ik tankte voor de terugreis, was het verbruik van de week 1 op 25,2 over 352km (half om half met a/c). Hier was ik uiterst tevreden mee.
Op de terugreis (naar Nederland, niet naar België) was het verkeer een stuk aangenamer. Van Oostenrijk tot het eerste CNG station in zuid Duitsland, waarvan Oostenrijk compleet aan 100km/u was op de snelweg en Duitsland grotendeels aan 130km/u en een beetje 140km/u, kwam ik op een verbruik van 1 op 28 over 387km (zonder a/c), dit viel zeer goed mee.
Van het eerste CNG station tot het volgende was een kortere afstand. Dit had ik bewust gedaan omdat er na Frankfurt bijna geen CNG stations meer zijn die H-gas (hoog calorisch aardgas) aanbieden, enkel L-gas (laag calorisch aardgas) is daar te vinden. Van het eerste tot het tweede station kwam mijn verbruik op 1 op 28,4 over 197km (zonder a/c). Op dit stukje lag de gemiddelde snelheid rond 140km/u.
Het verbruik viel zodanig mee, dat ik heb volledig heb kunnen doorrijden tot het H-gas station in Utrecht. Mijn verbruik kwam op 1 op 30,1 over 426km (met a/c)! Waarvan grotendeels aan gemiddeld 140km/u en de A12 van Nederland volledig aan 100km/u.
Fantastische cijfers in mijn ogen, zo zuinig haal je met geen een andere brandstof, of elektrisch, aan deze snelheden, files en met airco. En dan is de prijs van CNG aan de pomp nog zeer voordelig ook! Voor de prijzen van de CNG, verwijs ik je graag door naar de up-to-date verbruiksmonitor!
De reis was meer dan geslaagd voor mij met deze cijfers!
Groot onderhoud
- 33.276 km
Recent groot onderhoud gehad aan de Seat Leon.
De benzinemeter bleef hangen op half vol (of half leeg), ook na het tanken. Waarschijnlijk was de sensor vuil geworden door het weinig gebruik van de benzinetank. Deze is tijdens het onderhoud schoongemaakt en werkt weer naar behoren.
Verder tijdens het onderhoud geen bijzonderheden te melden.
De auto rijdt verder nog als een zonnetje met nog altijd een fantastisch verbruik en gebruikskosten. (Zie verbruiksmonitor)
Momenteel een gemiddeld verbruik van 3,92kg/100km (1 op 25,5) over de volle 24.170km.
Update
- 55.000 km
Begin januari, de week na de kerstvakantie, naar Oostenrijk geweest voor de jaarlijkse skivakantie. Door sneeuw en ijs moeten ploegen over de Duitse autobahn, maar de auto trok alles prima, hij gaf geen zucht. Behalve dat door de sneeuwval de sensor van de ACC bedekt raakte en deze tijdelijk niet bruikbaar was. Geen probleem, want met die zware sneeuwval reed ik toch al niet op de ACC. We zijn comfortabel en vlot in Oostenrijk gearriveerd. Onderweg weer de gebruikelijke CNG stations bezocht die pal naast de snelweg lagen. Alle stations bevatte H-gas.
Over de gehele wintervakantie incl. heen- en terugreis met vriestemperaturen (in Oostenrijk tot -16) was mijn gemiddelde verbruik rond de 4kg/100km. De auto startte altijd zonder problemen en ontwasemde de ruiten altijd vlotjes als deze beslagen waren.
Na de vakantie was het weer tijd voor onderhoud. Tijdens dit onderhoud is de isolatie van de motorkap vervangen, deze was enkele maanden terug volledig aangevreten door een marter die in de auto was geraakt.
Er waren geen bijzonderheden te melden tijdens dit onderhoud. Wel moesten er nieuwe ruitenwissers op, want die hadden hun beste tijd wel gehad.
Deze week had mijn auto een dag of 5 stilgestaan. Toen ik na deze 5 dagen weer naar het werk vertrok, merkte ik dat de DSG bak vreemd opschakelde. In de eerste versnellingen (1, 2 en 3) schakelde hij traag op, hoog in toeren gaan en dan als hij schakelde was dit met een vreemde schok die je vooral goed voelde in het stuur. Vanaf versnelling 4 was dit weg, en dat duurde voor de eerste 50% van mijn rit naar het werk (de eerste 23km ongeveer). Daarna was hij precies weer ingereden en schakelde hij weer op als vanouds. Gekend probleem met de DSG? Dit was dus enkele dagen gereden, sindsdien die schokken niet meer gevoeld en rijdt hij weer prima.
Dan over de prijs van CNG aan de pomp. Zowel in Nederland als in België zijn de prijzen voor gas en dus ook CNG belachelijk gestegen. In België betaal ik voor 1 kg H-gas nu tussen de €1,99 en €2,27 per kg. In Nederland bij Utrecht staat de H-gas zelfs aan €2,42 per kg! En een paar weken terug was het in Utrecht zelfs €2,74 per kg.
Door deze belachelijke prijzen en het feit dat CNG langzaamaan weer uitsterft en het feit dat mijn auto alweer richting de 4 jaar gaat, was ik voor de "grap" eens gaan luisteren bij autodealers wat ze nog zouden geven voor mijn auto indien ik een nieuwe zou bestellen. Met de waarde van CNG wagens die heel slecht liggen door de lage vraag ernaar, verwachtte ik niet veel. Maar ik werd positief verrast, en kreeg in 3 garages (Peugeot, Mazda en Honda) een wonderbaarlijk goede prijs aangeboden voor mijn Seat!
Dus ben ik gaan proefrijden.
Eerst in een Peugeot 208 1.2 100pk MT, waarom de 208? Omdat ik dacht, kleiner en goedkoper om de prijzen te drukken. Ook ziet de auto er leuk en sportief uit en spreekt het interieur mij heel erg aan.
Op 2 kwam de Honda Civic 1.0 126pk MT aan de beurt om te proefrijden. Het model van de wagen stond mij heel erg aan, en ze hadden goeie stockacties bij Honda ook. De proefrit beviel veel beter dan de 208 en de Civic was nog eens goedkoper ook.
Als laatste was Mazda aan de beurt met de 3, 2.0 122pk MHEV MT. En met deze laatste had ik echt direct een klik. Ook was hij van alle 3 de goedkoopste, en had hij ook nog eens de meeste opties.
Na even denken hebben we besloten om de Mazda 3 Sedan 2.0 e-Skyactiv G 122pk Skydrive Business (de Comfort voor de Nederlanders ;-) ) te bestellen, in het Soul Red Crystal. Mijn vriendin was verliefd op het model van de wagen en ik ook, net als op de rij eigenschappen. Oké, de Mazda heeft halogeen dagrijverlichting en geen donker getinte ruiten achteraan, maar die ruiten ga ik laten tinten nog. De Mazda bood de meeste opties voor de minste prijs (vooral foei naar Peugeot, wat een belachelijke prijs voor een 208!). De Mazda heeft verder ACC, 360 graden camera, dodehoeksensoren, head-up display en nog véél meer!
Wij hebben de Sedan besteld en niet de Hatchback omdat de Sedan veel meer zicht rondom biedt door de grotere ramen, en hij heeft een grotere kofferbak dan de hatchback. Ook vind ik Sedan modellen veel mooier dan hatchbacks, en de sedan was aan dezelfde prijs als de hatchback, geen meerprijs. De keuze was rap gemaakt.
De Mazda staat gepland om geleverd te worden in augustus, nog even geduld dus!
Ik ga mijn oranje blitse wagen wel missen, en zéker het lage verbruik. Geen één andere brandstof, noch elektrisch, halen een eenheid van 3,8 op 100km. Maar ik ga met de Mazda MHEV ook weer proberen goede cijfers te scoren op verbruik!
En nogmaals, mijn rijstijl is gewoon normaal. Ik rij nooit te langzaam, trek normaal op en doe soms stoplichtsprintjes. Geen hypermilen voor mij, gewoon vlot zijn en toch proberen zuinig te doen met de brandstof, zo werkt het voor mij! :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.