Seat Leon 1.4 EcoTSI 150pk Xcellence (2018)

autoreview

Seat Leon 1.4 EcoTSI 150pk Xcellence (2018)

Signalement

UitvoeringLeon 1.4 EcoTSI 150pk Xcellence
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst67.000 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor het eerst een Seat

  • 33.000 km

Na mijn hele automobiele carrière in Alfa Romeo's gereden te hebben, staat er voor het eerst sinds een maand of vijf een auto van een ander merk voor de deur, namelijk een Seat Leon. De Alfa Giulietta was een hele fijne wagen, maar er speelden altijd wel dingetjes/dingen, zie de review van deze auto. Dat is niet reden dat ik geen Alfa meer heb, maar wel omdat er niets nieuws is. De Giulietta is niet meer bepaald meer voorzien van de laatste stand der techniek, hoe fijn hij ook rijdt, veel moderne opties zijn gewoon niet meer leverbaar. Ook zag ik het niet zitten om nu voor de derde keer weer hetzelfde model auto te kopen.

Het plan was om te kijken naar een nieuwe Seat Ibiza. Maar na een proefrit met een handbank en met DSG, kwam ik er achter dat het het hem net niet was; het is toch een segment kleiner en met die driecilinder ging ik vast geen vrienden worden. Met handbak was het nog wel te doen, maar met automaat reed het erg onrustig. Er moest dus een C segment auto komen met in ieder geval viercilinder en adaptive cruise control (ACC). Natuurlijk had ik nog wat meer wensen, maar dit was het belangrijkste. Om een lang verhaal kort te maken, is het een Seat Leon geworden, een 1.4 TSI 150pk ACT met handbak van anderhalf jaar oud met 24000km op de teller. Een automaat heb ik overwogen, maar de meerprijs is fors, ook bij jonggebruikte, de techniek kwetsbaar en 100% overtuigd was ik niet. Wel was het nog even zoeken naar een Leon die aan mijn eisen voldeed in een leuke kleur, 90% lijkt zwart en donkergrijs te zijn. In het westen van het land deze gevonden en het enige wat me niet aanstond, waren de originele velgen, deze 17 inch velgen vond ik van een afstandje eruit zien als een paar wieldoppen van de Action. Daarom maar meteen een fraai setje origineel 18 inch meteen erbij gekocht bij de aankoop.

Het betreft een Xcellence uitvoering, wat de meest luxe uitvoering is en dat is te merken, zo'n beetje alle mogelijke opties zitten er wel op: climate control, navigatie, uitgebreide stereo met subwoofer, full led koplampen en achterlichten, stoelverwarming, draadloze telefoonlader (werkt niet bij mijn wat eenvoudiger telefoon), mirrorlink (werkt ook niet bij mijn telefoon), uitgebreide parkeerhulp, licht- en regensensor, ACC, rijbaanassistent, front assist en ik kwam er pas na vier maand achter dat er ook grootlichtassistent op zit. Verder natuurlijk wat gangbare zaken en ik zal nog wel wat vergeten zijn. Verder kun je je ook afvragen of het soms niet wat te ver gaat qua opties: waarom parkeersensoren achter als er ook een achteruitrijdcamera op zit? En sfeerverlichting die in tien kleuren instelbaar is? En ook het nut van keyless entry ontgaat mij nog steeds. Erg fijn is wel de ACC in combinatie met de lane asstist. Zo zijn de eerste stapjes richting autonoom rijden al gezet in je jong gebruikte compacte middenklasser. Wel jammer dat je na een seconde of 15 weer het stuur moet vasthouden, hopelijk wordt die regelgeving ooit nog eens aangepast. Verder zijn de full led koplampen de moeite van het vermelden waard. Het licht is helderder en breder, het ziet er echt mooier uit, maar of je er nu echt heel veel meer mee ziet? Dat durf ik niet te zeggen. In ieder geval krijgt de voorkant van de auto een hele andere uitstraling in vergelijking met de standaard verlichting, het ziet er een stuk minder "goedkoop" uit. Onder de streep vind ik het een nuttige optie. Enige wat me nog wel handig leek, zou een dode hoek waarschuwing zijn. En om verder nog maar even lopen te zeuren, hadden de stoelen wat mij betreft wel helemaal van stof mogen zijn. Het middengedeelte is dit gelukkig wel, maar de zijkanten zijn van (nep?)leer.

Al die luxe is natuurlijk mooi, maar je hebt een auto natuurlijk om mee te rijden. En dat doet de Leon prima. Het is wel even leuk om een vergelijking te maken met de Giulietta. Eigenlijk gaan de dingen qua rijden met Giulietta net iets beter; het schakelen en sturen gaan net even wat prettiger en directer, de zitpositie was ook net iets beter. Verder was de Alfa, opvallend genoeg, net wat comfortabeler zonder dat de wegligging eronder leed. Spijt van de Leon dus? Nee, zoals gezegd zijn de verschillen klein en wegen niet op tegen alle opties die ik op de Leon heb en op de Alfa niet eens leverbaar zijn. De Leon is zeker een fijne wagen om mee te rijden, hij voelt "licht" aan tijdens het rijden, het woord lichtvoetig is wel op zijn plaats bij de Leon. Ik vergelijking met de Giulietta JTD scheelt het dan ook zo'n 140 kilo. Dan komen de kosten aan bod: met een gewicht van 1140 kilo zit je aardig laag wat MRB betreft. Ook de onderhoudsbeurten hoeven eens in de 30000km, bij de Alfa op benzine is dit 15000km, bij de diesel elke 20000km. Verder is het jammer dat het tegenwoordig qua kosten bijna niet meer te doen is om diesel te rijden. Het rijden met de gechipte Giulietta JTD beviel namelijk erg goed, maar een moderne benzinemotor als in de Leon doet nauwelijks onder voor en moderne diesel. Ook is de Leon met 150pk krachtig en zuinig: het verbruik ligt rond de 1:15,5-1:16 en met de Giulietta reed ik ongeveer 1:18, dus alles meegerekend ligt het omslagpunt dan wel erg hoog.

Uiteraard "moet" je in Duitsland (wij wonen niet heel ver van de grens) even testen hoe hard de auto kan, en bij 220km/u op de teller hield het op, op de dashcam zag ik later dat dat 213 op de GPS was. Ook op die snelheid rijdt de auto nog opvallend stabiel. 150pk Is natuurlijk meer dan genoeg voor zo'n relatief lichte auto, als je op de snelweg een beetje gas geeft, zit je zonder dat je het weet zo op de 150-160. Over het ACT (cilinderuitschakeling) wil ik ook nog even wat kwijt. Zodra het niet nodig is, worden er twee cilinders uitgeschakeld; als je gewoon lekker met het verkeer meerijdt en niet al te rare dingen doet, rijd je bijna de helft van de tijd op twee cilinders. Bij 120 op de cruise, zie je nog regelmatig de tweecilinder modus op het scherm verschijnen, als je 130 rijdt eigenlijk al niet meer. Het in- en uitschakelen gaat echter niet 100% onopgemerkt, je voelt dan toch telkens een hele lichte trilling. Heel storend is het niet, maar het komt niet erg verfijnd over. Wat verder nog het vermelden waard is, is de ruimte op de achterbank. Ik kan met mijn ruim 1,90m nog prima achter mezelf zitten. Het design van het dashboard is niet verkeerd, maar ook niet bijzonder. Het is wel erg "clean" met weinig knoppen en de bediening is prima, wel wat anders dan bij de Alfa, maar net per se beter of slechter. Wat wel een stuk beter is, is het kleurenscherm wat je voor je neus tussen de tellers hebt. Je kunt hier alle informatie op tevoorschijn toveren die je ook op het centrale scherm kunt zien, maar uiteraard wel wat beknopter. Je kunt gemakkelijk door de schermen bladeren met de knoppen op het stuur. Het is dus geen virtual cockpit. Ik vind het niet heel erg, want de Ibiza waarmee ik heb proef gereden had het wel, en het was wel erg veel info op best een klein oppervlak. Aan de buitenkant is de Seat een nette auto, maar het zijn vooral de kleur en de wielen die het geheel naar een hoger plan tillen, met een Alfa in Alfa rosso trek je onderweg toch wat meer aandacht. Ander voordeel van de Leon, is dat het dealernetwerk uitgebreider is dan dat van Alfa Romeo, zeker hier in het noorden. De kwaliteit van de lak is overigens niet al te best. Aan de voorkant is nu al heel veel steenslag te zien (ondanks de ACC!), dat heb ik sinds mijn Alfa 146 niet meer zo erg gezien.

Conclusie: de teller staat inmiddels op zo'n 33000km en ik mag erg graag met de Leon rijden. Hij rijdt lekker, is ruim, veel opties, lekker snel en de maandelijkse lasten zijn lager dan met de Giulietta. Vind ik nu de Giulitta of de Leon een fijnere auto? Het is eigenlijk het oude verhaal; gevoelsmatig vind ik het het leukst om in een Alfa te rijden, je merkt aan de auto dat er net wat meer aandacht besteed is tijdens de ontwikkeling aan het rijden en het design van de auto. Het verstand zegt de Leon, met zijn modernere opties en lagere gebruikskosten, die bovendien ook fijn rijdt. De droomauto zou een nieuwe Giulietta zijn met nieuwe opties in combinatie met de nieuwe GSE motoren. Maar dit zal voor 2050 wel niet gaan gebeuren... Al met al ben ik erg tevreden met de auto's die ik nu heb: een fijne, luxe en snelle Seat Leon als dagelijks vervoermiddel en als hobbyauto de karakteristieke Alfa 75.

update

  • 41.000 km

De Seat is nu een jaar in mijn bezit en ongeveer 17000km mee gereden, tijd voor een update dacht ik zo, hoewel er eigenlijk niet zoveel te melden valt. En dat is positief, want de auto bevalt nog steeds prima. Hij rijdt fijn, is erg pittig en de ACC blijft een genot. Afgelopen winter ben ik een keer in Assen de snelweg opgereden en pas bij Utrecht weer een pedaal aangeraakt. Het was wel in het weekend, maar toch. Wat verder opvalt is dat de motor erg soepel is, wat weer erg prettig is icm de ACC. Storingen zijn nog niet aan de orde geweest, ik verwacht dat de auto binnenkort wel zal aangeven dat hij voor een beurt naar de garage moet, aangezien ik hem ongeveer een jaar heb.

Het verbruik lag gemiddeld rond de 1:15. Met een stuk autobahn erbij, gaat het richting de 1:11 en de laatste tijd met het warme weer en een max snelheid van 100 gaat het verbruik richting de 1:18. Een serieus nadeel wat ik nog niet heb genoemd, is de autogordel. Ik ben ruim 1m90 en als ik de stoel goed instel, gaat de gordel over mijn bovenarm heen ipv mijn schouder, waardoor je eigenlijk alleen met een heupgordel rijdt. Helaas is er niets aan de gordels te verstellen. Ik heb het opgelost met een gordelgeleider die eigenlijk voor kinderzitjes is bedoeld is en dat gaat prima zo, maar dat zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Wat ik echt niet prettig vindt, is de elektrische parkeerrem. Met een ouderwetse handrem heb je gewoon meer gevoel, maar misschien ben ik ouderwets...

Maar al met al ben ik tot op heden nog steeds erg blij met de Seat, dus we rijden voorlopig lekker zo door!

Seat verkocht

  • 67.000 km

Eerder dan verwacht heb ik de Seat alweer ingeruild. Niet dat de Seat niet beviel, in tegendeel, maar ik kon de verleiding toch niet weerstaan om een Alfa Giulia te kopen. Objectief gezien is de Leon de beste auto die ik ooit heb gehad; rijdt lekker, ruim, luxe, relatief lage kosten, snel en betrouwbaar. Het verbruik ging hard richting de 1:17 sinds we nog maar 100 mogen, blijkbaar werkt de ACT dan op zijn best. Ik kan de Leon zeker aanraden, zeker in de uitvoering met 1.4TSI die ik had. Ik kan eigenlijk maar twee echte nadelen bedenken: de autogordel heeft nooit echt lekker gezeten, met wat knutselwerk heb ik ervoor kunnen zorgen dat deze netjes over mijn schouder liep. Ik ben ruim 1m90 en zit daardoor best ver naar achteren. Ten tweede begon het kunstleer in de middenarmsteun te scheuren na 60000km op de plek waar mijn elleboog rust. Die zou je misschien nog zelf kunnen vervangen door een stoffen exemplaar, maar iets later begon ook het kunstleer aan de zijkant van de zitting van de stoel te scheuren. Ik ben er verder niet achteraan geweest, maar ik vind het wel erg snel. Maar verder vind ik de Leon een echte aanrader (tenzij je hart bij Alfa Romeo's ligt)!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens