Seat Leon 1.5 eTSI 150pk FR Launch Edition (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.5 eTSI 150pk FR Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 59.500 km |
Proefrit periode
Omdat er nog geen reviews van de nieuwe Octavia en Leon op Autoweek reviews staan wil ik graag alvast de proefrit periode delen en zal deze review verder aanvullen als de auto in week 44, 2020 geleverd wordt.
Na een ongeval waarbij een vrachtwagen mij over het hoofd had gezien op de snelweg werd mijn leaseauto afgevoerd door de berger met veel blikschade over de gehele linkerflank en een beschadigd chasis. Gelukkig was er geen letsel bij een van de partijen maar werd de leaseauto binnen een week total loss verklaard.
Dit zou betekenen dat ik 'helaas' afscheid moet nemen van de Renault Megane Zen 115 dCI uit 2016. Een auto waarbij het zitcomfort zeer prettig was met mijn lengte van 1,99m en elke keer als ik de auto zag onder de indruk was van de looks die Laurens van den Acker heeft bedacht met zijn team. Helaas waren er ook minpunten zoals de vele bezoekjes bij de dealer die inmiddels een vast agenda punt waren. Langste periode die ik de Megane kwijt ben geweest is vier weken aangezien ze een probleem niet gevonden konden krijgen en experts uit Frankrijk zijn overgekomen om deze te analyseren om in het vervolg te kunnen herkennen. Kosten á €5500,- die uit coulance zijn vergoed door Renault.
Vanwege de overgang NEDC naar WLTP meetmethodiek kon er op dat moment geen leaseauto worden besteld i.v.m. de oude Co2 norm van het bedrijf. Ondertussen heb ik mij wel goed kunnen oriënteren wat mijn wensen zijn. Wensenlijst: LED koplampen, De meest recente (veiligheids)techniek/interieur, en vanwege mijn 1,99m lengte genoeg been ruimte voor mij en de passagier die achter mij zit. 95% van de tijd zit ik alleen in de auto en de overige 5% zit mijn vriendin of sportteam in de auto. Hierbij is een station dus geen vereiste. Het entertainment systeem vind ik van minder belang omdat ik alleen AppleCarplay gebruik. Ook ben ik van mening dat alle reviews die schrijven over gematigde entertainment systemen niet heel reëel zijn aangezien er toch enige gewenning nodig is en ik eigenlijk nooit aan de climatecontrol zit. Wat wel belangrijk is is de snelheid van het entertainmentsysteem en hoe snel AppleCarplay opstart.
Eerst ben ik eens gaan kijken wat er allemaal in het C-segment beschikbaar was. De Opel Astra, Toyota Corolla, Volkswagen Golf, Kia Cee'd en Renault Megane. Deze heb ik allemaal laten varen omdat ik of het uiterlijk niet mooi vind (persoonlijke mening) of dat de zittingen veel te kort zijn (voornamelijk bij de Jappen).
Met deze wensen kwam ik bij een drietal voertuigen uit die potentieel de opvolger konden worden. De Skoda Octavia First Edition 1.5TSI 150pk, Seat Leon FR Launch Edition 1.5TSI of 1.5eTSI (beide 150pk) en de Ford Focus 1.0 ST line X Business Full option 155pk.
De Octavia en Leon zijn beide nieuwe modellen en de Focus loopt al wat langer mee. De Focus ST Line X was nog niet te bekijken bij de dealer op het moment van proefrijden. De Focus heeft net een interieur update gehad waarbij virtual cockpit beschikbaar is gekomen (bijna identiek aan de Ford Kuga). De Octavia en Leon zijn beide zeer goed uitgerust met de First Editions en de Focus zou ik maximaal moeten aankleden om op hetzelfde niveau te komen qua uitrusting.
De eerste proefrit vond plaats in de Leon. Dit was een 1.5eTSi DSG met mild hybrid technology in de FR Launch edition uitvoering. De buitenzijde vind ik enorm goed gelukt al zijn er wel wat dingen 'geleend' bij andere merken! De grijze accenten in de bumper en spiegel i.r.t. de rode metallic lak op de proefauto stonden goed. Helaas is het een trend om tegenwoordig sierdempers toe te passen aan de achterzijde wat helaas een beetje afdoet aan de sportieve look. Op het moment van instappen kom je terecht in een soort cockpit. De doorlopende LED strip aan de binnenzijde, virtualcockpit en de sportstoelen zorgen echt voor een premium gevoel in dit segment. Ook verbaasde het dat ik achter mijzelf kan zitten. Bij het nieuwe model is door het MQB platform 50mm extra ruimte ontstaan bij de achterpassagiers. Ook was de proefauto voorzien van dynamische dempers maar omdat ik deze bij de optielijst niet zou selecteren vroeg ik direct aan de verkoper in welke stand de auto zou rijden zonder deze optie vanwege het meest realistische gevoel. De DSG pakt lekker op en wanneer je vermogen vraagt voel je het ook. Tevens voelt de auto vrij direct aan en was de funfactor hoog wanneer je de bochten sportiever in ging. De enige gedachte was dat de CO2 uitstoot te hoog zou zijn voor wat mogelijk was en dat ik moet gaan voor een 1.0 TSI.
De tweede proefrit was in de Octavia in de 1.5TSI First Edition handgeschakeld. Bij het instappen merkte je direct de ruimte (voor en achter) en het vertrouwde gevoel van een Skoda. De First Edition is standaard uitgerust met LED Matrix technologie en daar ben ik van onder de indruk. Dit was echt het grootste plus punt voor mij i.c.m. de elektrische achterklep. Het zitcomfort en ruimte was goed maar verder is het interieur niet spannend. Na de proefrit in de Leon ontbrak het 'wauw' gevoel. De auto reed zeer goed alleen is de comfort stand (standaard dynamische dempers) niet aan te raden. Hierdoor voelt de auto als een slagschip en deinst de auto na bij elke bocht.
Vermogen had de auto genoeg alleen zou een 1.0 voor mij niet sterk genoeg zijn. (Ooit proefgereden in de 1.0 110pk Octavia). Verbazingwekkend zit de 1.5TSI zeer laag in de CO2 uitstoot waardoor hier de 1.5 wel mogelijk zou zijn binnen de norm.
De laatste proefrit was in de Focus 1.0 155pk ST-Line X business edition ook voorzien van mild hybrid technologie. Deze kon ik full option uitkiezen en was hiermee €50,- per maand goedkoper dan de andere twee modellen. Helaas kon ik alleen de Titanium uitvoering proefrijden en de X uitvoering was hier niet beschikbaar. de looks van ST-line vind ik super gaaf en voor deze auto had ik in eerste instantie ook de voorkeur vanwege het lagere maandbedrag. Alleen bij het instappen zag ik het dashboard en voelde het alsof het interieur uit 2010 kwam en gaf het geen gevoel van nieuwigheid. Ook was de afwerking niet op hetzelfde niveau van de Octavia of Leon. Het voelde allemaal enorm degelijk aan maar qua uitstraling deed het af.
Ook kun je de 3 cilinder totaal niet vergelijken met de 4 cilinder en miste ik het wauw gevoel wat ik bij de twee andere auto's wel had.
Na de proefritten ben ik goed gaan afwegen wat ik belangrijk vindt en aangezien ik 40.000km per jaar rijd vind ik het de €50,- extra per maand waard om toch voor de Leon of Octavia te kiezen vanwege de comfort en 4 cilinder. Hierop heb ik twee nieuwe proefritten ingepland om met beide auto's minimaal een uur te gaan rijden en de doorslaggevende keuze te maken. Ook waren inmiddels de inloggegevens voor het bestellen binnen gekomen en de CO2 uitstoot was verruimd waardoor beide voertuigen met op dat moment maximale motorvermogen besteld kunnen worden.
Opnieuw stapte ik in de Leon en kreeg ik weer opnieuw het WAUW! gevoel wat bij de Octavia nog steeds ontbrak. Het is een afweging geworden tussen de Octavia met de LED matrix, elektrische achterklep en ruimte of de Leon met DSG, modern interieur en de wauw factor tijdens het rijden. Het was een lastige keuze aangezien Skoda voorraad auto's had met tourkorting en ik snel zou kunnen rijden. Ook voelde de Octavia aan als een volwassen keuze vanwege de toekomst.
Uiteindelijk is ben ik toch voor de Leon gegaan aangezien ik plezier tijdens het rijden belangrijker vind dan bepaalde gadgets en ik met mijn leeftijd van 26 nog niet de behoefte heb aan de ruimte i.v.m. gezin of dergelijke.
De Leon wordt verwacht in week 44, 2020 dit jaar en hierna zal ik de review verder aanvullen en jullie op de hoogte houden.
Daar is hij dan!
Na lang wachten ontving ik eindelijk de mail waarin werd vermeld dat de auto onderweg was naar Nederland en dat hij snel zou worden uitgeleverd. Eerste leverweek zou week 44, 2020 zijn maar na een uitstel naar week 2, 2021 en uiteindelijk naar week 8, 2021 kwam hij toch in week 7 bij de dealer. Helaas door de Covid-19 maatregelen was het een kopje koffie, flesje wijn en een rondje om de auto met mondkapje op om vervolgens heerlijk op pad te gaan. Het was een vreemd gevoel om de Kia Ceed SW 2020 bij de dealer te laten staan. Als voorloop auto was ik er inmiddels toch aan gehecht en bood de maximale Co2 uitstoot regeling van het bedrijf geen mogelijkheid om deze opnieuw te bestellen. Kort omschreven, heerlijke reisauto met een prima kwaliteit interieur! Enige wat ik hier niet aan mis is de 1.0l 120pk motor wanneer je met een aantal personen in de auto zit.
Er staan al enkele reviews op Autoweek en zal daarom niet veel nieuws vertellen. Allereerst begin ik bij de 'knoploze' multimedia waarop bijna alle redacteurs en proefritmakers klagen. Na een week rijden ken je niet meer anders en weet je niet beter! Mijn temperatuur staat al 3500km op 20,5 graden en hoeft niet warmer of kouder. De schuifjes worden daarom ook niet gebruikt aangezien je het volume op je stuur kan aanpassen. Enige puntje is dat de persoon naast je vaker vraagt of het geluid harder mag. Voor mij geen probleem en heerlijk dat niemand lukraak aan de knoppen draait! Tevens staat de draadloze Apple carplay permanent op en heb ik geen moeite met het menu.
Na een inrij periode kan ik eindelijk toch de sportstand gebruiken en een keer doortrekken op de snelweg. Gelukkig geen 1.0l drie cilinder maar heerlijk een 1.5 viercilinder met mildhybride ondersteuning. De mildhybride valt niet op tijdens het rijden en met 150pk ben je snel genoeg in Nederland. De automaat was een sterke wens omdat ik voorheen relatief veel in de file stond. Nu iets minder maar bij elke file ben ik enorm blij dat ik een automaat heb. De flippers achter het stuur zijn leuk om mee te spelen maar tot op heden heb ik ze nog maar een keer gebruikt. Ook valt mij het rijgeluid reuze mee en kun je lekker met 140km/u rijden (uiteraard waar het mag). Ik rij gemiddeld 6l/100km waarvan 80% snelweg is en veel overdag 90-110km/u.
Zijn er dan ook minpunten? Jazeker! Van al mijn vorige auto's ben ik gewend om de snelwegknipperlichtfunctie op 5x te zetten. 3x is vrij kort en kan helaas niet aangepast worden. Hopelijk worden deze functies nog ooit vrijgeschakeld via VCDS of iets dergelijks. Ook mis ik de dag rijverlichting aan de achterzijde. Hierdoor rij je in mistige of regenachtige omstandigheden zonder achterlichten en dat vindt ik anno 2021 echt een misser! Dealer gaf aan deze niet te mogen aanzetten.. Dit betekend dat je deze alsnog handmatig moet aan zetten.
Wat betreft het interieur ben ik enorm blij! De kwaliteit is prima en heb geen last van kraakjes. Met mijn 1,99m lengte zit ik heerlijk en heb ik genoeg hoofdruimte over. Tot mijn verbazing kan ik achter mijzelf zitten en kan ik eindelijk 3 passagiers meenemen in plaats van 2 passagiers. Tijdens het zoeken naar een nieuwe leaseauto had ik hier helemaal niet op gelet aangezien dit voorheen nooit mogelijk was.
De LED koplampen zijn een waar genot. Geen halogeen meer maar echt helder en strak licht wat op de snelweg nog iets feller wordt waardoor je verder weg kijkt. Ook is de automatische grootlicht functie echt een stuk geavanceerder dan die van de Kia. Voorheen moest ik regelmatig ingrijpen omdat je fietsers of voetgangers tegenkwam maar nu herkend hij in 95% van de gevallen een tegenligger.
11 maanden verder
- 25.000 km
Na 11 maanden tijd is het tijd voor een nieuwe review over de Leon.
Door Corona helaas niet de kilometers gereden die ik normaal zou rijden (45-50k) maar toch genoeg om een aanvulling te doen op voorgaande review.
Iedere keer als ik de auto zie krijg ik weer zin om een stuk te rijden. Normaliter zit ik iedere dag circa 2,5 á 3 uur in de auto naar het werk en nu met Corona is dat beperkt tot 1 á 2 dagen in de week. Na de rit stap je fris uit en heb ik totaal geen vermoeid gevoel. Ook bieden de stoelen meer dan genoeg steun in de rug. Ook zijn de 150pk op de Nederlandse snelwegen een genot en in Duitsland ruim voldoende om goed mee te komen.
Het valt me op dat je de Leon nog niet gigantisch veel ziet in Nederland. Over het algemeen spot ik de Golf en Octavia toch een stuk vaker! Bijna iedere Duitse Leon die voorbij rijd is een Cupra Leon. Blijft toch balen dat je daar voor minder geld een dik uitgevoerde Cupra Leon kan rijden zonder Plug in Hybrid kan rijden.
Tevens heb ik een aantal dingen aan de auto aangepast die ik zelf een gemiste kans vind van Seat. Zo heb ik grotere overzet flippers van ome Alie op de flipper(tjes) gezet waardoor het nog leuker is om door de heuvels van Limburg te rijden. Ook heb ik het achterlicht aanstaan tijdens dagrijverlichting en staat deze dus niet meer uit overdag. Dit is een software matige aanpassing en kan de dealer zo aanzetten (tegen betaling). Deze balk moet namelijk verplicht aanstaan in de Scandinavische landen (Scandanavian DRL). Tevens vindt ik dit het design element van de achterzijde wat mag pronken toch?! Ook zijn de remklauwen inmiddels uitgevoerd in het Rood wat de grijze auto nog net wat anders laat zijn dan de meeste nieuwe Leon's. De meest belangrijke aanpassing zijn de tweaks van het standaard audio systeem. Wat zijn de standaard settings slecht zeg! Met een beetje haal je veel meer uit je audio wat het geluid veel helderder maakt! Dingen die nog op de planning staan zijn de standaard FR velgen veranderen naar een sportievere diamond cut velg maar dan ook de 17inch die hier al op ligt. Helaas bied Seat nog niet voor de lease sector een alternatief met dezelfde maat. In de bijtelling schiet de auto anders flink omhoog!
Tevens zijn er wat dingen waar ik toch wel vaker tegenaan loop en hoop ik er enkele op te kunnen lossen bij zijn eerste beurtje.
- Krakend/tikkend rempedaal als je het intikt en geen muziek in de auto hebt aanstaan
- Deurpaneel rechts trilt bij hardere muziek
- Piepende remmen
- Mistlamp rechts slaat vaak in storing
- Als hoofdgebruiker wordt ik vaak uitgelogd!
- Abonnement wat bijna verloopt en de ventilatie niet meer via de app kan aanzetten. Ik vind de kosten veel te hoog voor deze feature om te verlengen.
- Ruiten aan de binnenzijde worden enorm snel wazig
- Achterzijde auto wordt enorm snel vies bij een regenbuitje. In tegenstelling tot de Renault Megane die ik had is deze na een enkele regenbui echt vies!
- Gaspedaal zou actiever mogen reageren
Onderhoud/reparatie
- Sleutel batterij vervangen bij 17.000km
- Olie bijgevuld bij 19.000km
- Winter bandenwissel bij 20.000km
Eerste beurt gehad
- 39.500 km
Een kleine maand geleden heeft de Leon zijn eerste beurt gehad. Zoals verwacht niks schokkends en zijn enkel de filters vervangen en de vloeistoffen bijgevuld waar nodig. Geen bijzonderheden dus.
Doordat het lease is heb ik helaas geen kosten ingezien.
Tevens heeft de dealer naar de problemen gekeken waar ik in vorig bericht tegenaan ben gelopen en zijn onderstaande punten opgelost door de dealer.
- Krakend/tikkend rempedaal als je het intikt en geen muziek in de auto hebt aanstaan. Opgelost d.m.v. afstellen en invetten.
- Deurpaneel rechts trilt bij hardere muziek. Opgelost d.m.v. schroef achter paneel die tegen het kunststof zat. Met stukje stof ertussen is het kraken zo goed als weg.
- Mistlamp rechts slaat vaak in storing. Opgelost door update aan het systeem.
- Als hoofdgebruiker wordt ik vaak uitgelogd! Opgelost door update aan het systeem.
Planning tweede beurt en schade herstel
- 59.500 km
Bijna een jaar geleden schreef ik mijn laatste review. De auto is bijna 2,5 jaar oud en rijd er nog met veel plezier in!
In het afgelopen jaar zijn er niet veel bijzonderheden te noemen wat betreft de auto zelf. We zijn met de auto een aantal keer in Duitsland, Oostenrijk en België geweest. Op de duitse snelwegen kom je lekker mee in het verkeer en cruise je heerlijk met 160-170km/u over de snelweg. Twee volwassen achterpassagiers waren enorm verbaasd over hoe goed ze het zes uur op de achterbank volhouden betreft ruimte en het zitcomfort. Zoals eerder genoemd met mijn twee meter lengte kon er iemand van 1,86m comfortabel achter mij zitten.
De auto is een FR editie dus iets strakker geveerd. In België merk je dit goed wanneer je een kuil in de weg tegenkomt. Hellingen van 10-12% in Oostenrijk heeft hij geen enkel probleem mee gehad enkel dat de remmen bij de Grosglockner goed heet werden en je wat rokerige lucht vanaf kwam na de afdaling. In de tussentijd heb ik ook eenmaal een lekke band gehad door een spijker maar werd dezelfde dag nog gerepareerd door de dealer waar de auto vanaf komt.
Wel valt mij de vooruit enorm tegen. Ja het is een lease auto, maar inmiddels heb ik al vier maal bij de schade hersteller gestaan voor een ster in de ruit. Met voorgaande auto's heb ik hooguit 1 ster in het totale contracttermijn gehad. De schadehersteller merkte overigens op dat hij veel Leon's op bezoek kreeg.
Punten uit voorgaande review's zijn nog helaas niet verholpen en ga ik volgende week bij de grote beurt nogmaals aankaarten.
- Piepende remmen bij lage snelheden
- Vooruit wordt snel vies aan de binnenzijde
- Software wordt niet meer automatisch geüpdatet en blijft achter. Er zijn nieuwere versies die ook performance updates hebben.
- Deurpanelen trillen nog steeds maar aanzienlijk minder bij Spotify op apple carplay. Oorzaak was dat zowel de auto als spotify equalizer aanstonden en na het uitschakelen van de equalizer op spotify is het aanzienlijk verminderd.
Ik heb de auto nog twee jaar maar wil de volgende opties niet missen op mijn volgende auto
- Dode hoeksensoren
- Rondom parkeersensoren
- Automaat (volgende auto moet elektrisch worden)
- Beenruimte voor achterpassagiers
- Draadloze applecarplay (niet draadloosopladen!)
- LED verlichting
Opties die ik niet zou missen en als eis stel
- 2 of 3 zone temperatuurregeling
- Inparkeerhulp
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon Sportstourer 1.0 TSI Reference | NL-AUTO! | DEALER OH | CRUISE CONTROL | LANE ASSIST | CLIMA | NAVI KEYLESS START | 16" LMV | PRACHTIGE STAAT
- 2022
- 56.967 km

Seat Leon Sportstourer 1.0 TSI Reference | NL-AUTO! | DEALER OH | CRUISE CONTROL | LANE ASSIST | CLIMA | NAVI KEYLESS START | 16" LMV | PRACHTIGE STAAT
- 2022
- 47.782 km

Seat Leon 1.0 TSI FR INTENSE | ADAPT CRUISE | LED | CARPLAY | BTW-AUTO!!
- 2022
- 52.362 km