Seat Leon 1.5 eTSI
Net dat vleugje rijplezier
Met de komst van lagere maximumsnelheden en steeds meer assistentiesystemen die de bestuurder het werk uit handen nemen, lijkt er steeds minder ruimte voor ouderwets rijplezier. Gelukkig zijn er nog auto’s die hun bestuurders bij het autorijden betrekken. Eén ervan is de nieuwe Seat Leon.
Met de komst van een nieuwe generatie compacte middenklassers op het MQB Evo-platform kan de Volkswagen Group opnieuw alle kanten op. Met Audi, Volkswagen, Skoda en Seat kan de fabrikant veel delen van de markt afdekken, terwijl de investeringen onder controle blijven. De geheel nieuwe Seat Leon is samen met de Skoda Octavia de vierde generatie van dit model. De Leon is altijd gebruikt om er het sportief georiënteerde deel van de markt mee af te dekken. Audi claimt voor de A3 ook altijd wel wat dynamiek, maar voor de Seat hoef je daarvoor geen dikke hothatch-versie te bestellen. Bovendien zit de Leon altijd in een lagere prijsklasse dan de Audi. Met een Golf die de laatste jaren merkbaar meer de comfortabele hoek is ingegaan (los van de GTI en R-versies natuurlijk), kwam er nog meer ruimte voor Seat om zich te profileren. Nu lukt dat niet in elk segment. Als we de hoogte in gaan, was het lastiger dit onderscheid te maken. Zo lijken een Seat Ateca, Skoda Karoq en een Volkswagen T-Roc qua rijgedrag wel erg op elkaar. De vraag was dus of het bij de lagere Leon ook wat zou afvlakken.
Breed toerenbereik
De Seat heeft 150 pk aan boord, dankzij een 1,5-liter turbomotor. Hij is voorzien van het nieuwe 1.5 eTSI-blok, dat een kleine elektroboost levert bij lage toerentallen en bij het starten. Dit om net dat beetje CO2 te besparen. De nieuwe TSI, sorry, eTSI is een opvallend stil en soepel blok. Hij ontbeert misschien een beetje bite, maar kan wel bogen op een breed toerenbereik zonder harde pieken. Hij maakt de Seat ook fijn snel op de tussensprint. Bovendien zorgt de korte elektrische boost onderin ervoor dat je erg soepel van je plek komt. Erg prettig. De Leon heeft de nieuwste variant van de zeventraps DSG van de Volkswagen Group. Deze automaat schakelt zijdezacht, maar ook snel als je zelf flippert. Wellicht was in de sportief georiënteerde Leon iets meer feedback prettig geweest, maar daarvoor heeft Seat het Cupra-label.
Prachtige balans
De Leon blijkt al snel zijn papieren waarheid waar te maken. Hij rijdt merkbaar dynamischer dan de nieuwe Golf en al helemaal dan de nieuwe Octavia, terwijl die twee auto’s duidelijk strakker zijn dan hun voorgangers. Het modulaire platform levert bovendien een significant gewichtsvoordeel op. Dat scheelt al snel 150 kg met vergelijkbare modellen. Zet de optionele dynamische dempers op Sport en het tempo waarmee je snelle bochten kunt nemen, doet denken aan hot hatchbacks van wat jaren geleden. Dit heeft ook alles te maken de bandentechniek. Er liggen ‘gewoon’ Bridgestone Turanza-banden onder de Seat, maar allemachtig, wat een grip heeft deze auto. Je kunt harder pushen dan voorheen en nog steeds houdt de Leon grip. Laat je het gas los, dan voel je de achterkant voorzichtig komen; een prachtige balans, vooral omdat de auto zelfs in de Sport-stand niet overdreven hard is. Verder zijn er voor het onderstel nog de Standaard- en de Comfort-stand, waarbij de hardheid als sneeuw voor de zon verdwijnt en je relaxed lange afstanden aflegt en waarbij de auto nog steeds goed op de weg ligt. De bandbreedte van de Leon is erg groot: hij biedt veel én kan erg snel door de bocht. Wel zou je daarbij wat meer gevoel in het stuur mogen hebben.
Knoppenbrij
Bij een blik in het interieur zien we al snel dat de Leon een nieuwe auto is. Het minimalistische is helemaal in, zeker binnen de Volkswagen Group. Alles moet met een touchscreen, dat mooi en prominent op de middenconsole torent. Maar hoe mooi en snel ook, het slaat wat ons betreft een beetje door. De temperatuur bedienen we liever separaat en de rare knoppenbrij die de draaiknop voor de verlichting heeft vervangen, maakt het er niet gemakkelijker op. Het nieuwe pookje doet denken aan dat in de Porsche 911, maar dit werkt iets beter. Evengoed lijkt vorm hier voor functie te gaan. Geen trend die navolging hoeft te vinden, wat ons betreft. Ruim is de Seat wel. Achterin zit je erg goed, met opvallend veel ruimte voor hoofd en benen. De extra lengte van de wielbasis is ook bijna geheel ten goede gekomen aan de achterpassagiers. De kofferbak is eveneens van een flink formaat.
Oordeel
De nieuwe Leon komt met overmacht binnen. Hij is minder goedkoop uitgevoerd dan zijn voorganger, heeft een sterke aandrijflijn en is van binnen erg ruim.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Leon 1.5 eTSI 150pk FR |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 37.480 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.368 mm / 1.799 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.686 mm |
Massa leeg | 1.261 kg |
Laadvermogen | 629 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 680 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 221 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,3s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km (fabrieksopgave: 4,8 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 133 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Leon
Uitgelicht aanbod

Seat Leon 1.4 TSI eHybrid PHEV FR Pano | 18'' | Dodehoek Det. | Camera | stuur/stoelverwarming
- 2020
- 27.443 km

Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI FR Launch Edition / DSG-7 / Panoramisch schuifdak / Alcantara bekleding met elektrisch verstelbare bestuurdersstoel / Elektrische achterklep / Beats Audio / SE P4
- 2021
- 59.964 km

Seat Leon 1.5 TSI Style Ultimate Edition DIGTAAL COCKPIT | APPLE CARPLAY | SCHUIF/KANTELDAK | NAVIGATIE | CRUISE CONTROL| 17" LM-VELGEN|
- 2020
- 33.607 km
Lees ook

Praktijkervaring Seat Leon: dit vinden eigenaren van hun auto

Seat Leon autonoom de weg op als 'Diana'

Kia Ceed vs. Seat Leon vs. Mazda 3 - Triotest

Seat Leon nu ook als Business Intense verkrijgbaar

Renault Mégane vs. Seat Leon - Dubbeltest

Seat Leon - Welkom duurtest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.