Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)

autoreview

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Reference
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf136.675 km
KM-stand laatst174.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 136.750 km

Na ongeveer een jaar in mijn gebakje (Suzuki Alto uit 2012) gereden te hebben was ik toch op zoek naar iets groters en meer comfortabel om grote afstanden mee te rijden. Al vrij snel viel mijn oog op deze Seat Ibiza 1.2TDI. Na een positieve proefrit en een goed inruilvoorstel deze auto aangeschaft! De eerste 3.000 km waren vlekkeloos maar dat zou helaas snel veranderen......

Waterpomp lekt

  • 140.200 km

Ongeveer een maand na aanschaf ging het lampje van oververhitting van de motor opeens branden. Gelukkig was ik bijna thuis, dus voorzichtig doorgereden en daar even onder de motorkap gekeken. Oorzaak: (bijna) geen koelvloeistof meer in het reservoir. Bijgevuld tot (bijna) maximum en vrolijk weer verder gereden.

Weer een maand later exact hetzelfde probleem. Weer bijgevuld, maar toch ook maar even een bezoekje aan de lokale SEAT-garage gepland. Conclusie: een lekke waterpomp. Duur grapje, zo 2 maanden na aanschaf. Op aanraden van de garage ook meteen onderhoud + distributieriem vervangen. Kosten: zo'n 1.600 euro.....

Verder bevalt de auto mij goed. Wat mij vooral opvalt: de stoelen zitten heerlijk! Verbruik is gemiddeld ongeveer 1 op 18. Er had van mij wel wat meer pit in mogen zitten, maar van een 1.2 driepittertje moet je niet al te veel verwachten. De Ibiza laat zich prettig rijden, ligt stabiel op de weg en is bij 130 km/u redelijk stil (er is prima een gesprek te voeren!).

Verstuivers kapot

  • 155.200 km

Tijdens een vakantie in Italië gaat mijn motormanagement lampje opeens branden. Dit loste zichzelf in eerste instantie zelf op door de motor uit en aan te zetten. Een paar dagen later ging het lampje weer branden, in combinatie met het voorgloei-lampje, maar geen verlies van vermogen o.i.d. gemerkt. Naar een lokale garage gereden, die hebben hem uitgelezen en zijn tot de conclusie gekomen dat de turbo waarschijnlijk even onzuivere lucht heeft binnen gekregen waardoor deze in storing is geschoten. Fouten gewist, beetje olie bijgegooid, en 20 euro later stond ik weer buiten.

Zonder mankementen mijn vakantie + de terugreis kunnen afmaken, maar ongeveer 2 weken na mijn terugkomst diende exact hetzelfde probleem zich weer aan. Bij starten thuis enorme rookwolk uit de uitlaat in combinatie met een penetrante onverbrande diesellucht. Schokkerig weggereden, het leek alsof de motor op 2 cilinders liep. Opvallend was wanneer de motor warm was hij weer prima liep.

Bij mijn lokale garage naar laten kijken, verstuivers er uit gehaald en getest. Conclusie: alle 3 (!) kapot! Flink balen, maar hier moest natuurlijk een dieper liggende oorzaak voor zijn. Bij inspectie van de hoge druk brandstofpomp (op het blok) bleek hier een stuk metaal van +- 2 cm uit geslagen te zijn. Dit is door mijn gehele brandstofsysteem geschoten en dus ook in mijn verstuivers terecht gekomen......

Dus op de reparatielijst stonden: 2 nieuwe brandstofpomp (hoge en lage druk), 3 nieuwe verstuivers, brandstoffilter, en een multisnaar (ging richting het einde van zijn latijn, uit voorzorg alvast meegenomen)..... kosten: 2.969 euro.

Bijkomend voordeel: als je alles vervangt gaat het voorlopig niet kapot! :-)

Financieel was het het misschien niet helemaal meer waard om alles te repareren, maar het feit dat de auto mij nog steeds zeer goed bevalt en het feit dat ik geen zin had om na een half jaar alweer een andere auto te kopen heeft mij doen besluiten om alles toch te laten repareren.

Mijn verbruik is gedaald naar ongeveer 1 op 19, als ik een tank veel snelweg rij haal ik soms op een hele tank zelfs 1 op 23, terwijl ik altijd wel 135-140 op de CC rijd!

Lekke band

  • 165.350 km

Dikke vette pech... na een dag werken rij ik weg van kantoor en merk ik dat mijn stuur ontzettend scheef staat. Ik stop direct en zie zat mijn rechter achterband volledig plat staat. ANWB erbij, nood reparatie er overheen en de volgende dag 2 nieuwe banden moeten kopen (reparatie van band was niet mogelijk). Inclusief monteren en uitlijnen toch weer 325 euro....

Beurt + APK

  • 167.000 km

De eerste APK van de Ibiza in mijn bezit. Door de ervaringen in het verleden hield ik mijn hart vast, maar gelukkig viel het mee: alleen een nieuwe stuurkolomschakelaar (cruise control en grootlicht schakelaar deed het niet meer) en regulier onderhoud. Kosten: 350 euro.

Verbruik is inmiddels gestabiliseerd op ongeveer 1 op 18,5. Verder rijdt de auto nog steeds naar mijn wens!

Afscheid

  • 174.500 km

Redelijk onverwacht heb ik een mooie private lease aanbieding kunnen krijgen op de Hybride Hyundai Kona. Snel beslist en vandaag mijn oude Seat ingeruild voor de Kona. Toch nog bijna 2.000 terug kunnen krijgen voor de Seat! Helaas in een jaar veeeeel te veel geld moeten steken in het onderhoud van de Seat, het bleek maar weer dat de 1.2TDI van VW (group) een echt probleemblok is.....

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.