Seat Ibiza SC 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2010)

autoreview

Seat Ibiza SC
Seat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat Ibiza SCSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat Ibiza SCSeat Ibiza SC

Signalement

UitvoeringIbiza SC 1.2 TDI E-Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst163.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto opgehaald, eerste storing

  • 40 km

De eerste 115000 waren probleemloos, sinds dat moment is het een groot drama.

De auto opgehaald in Nieuwegein bij de dealer. Ik heb gekozen voor de Ecomotive Style met airconditioning en een achteraf ingebouwde middenarmsteun.

Na de eerste 30 kilometer gaat er een controlelampje branden dat er een lamp kapot zou zijn.

De auto rondgelopen en geen kapotte lamp kunnen vinden. Later die week een afspraak gemaakt bij de dealer waar een software update is geladen om dit probleem op te lossen.

De eerste paar kilometer zijn erg wennen. Mijn vorige auto was een 1.9TDI 110pk/245nm die was gechipt naar 140pk/300nm. En het verschil met de 1.2TDI is heel duidelijk te merken.

Het verschil met climatronic is groot en wennen. Ik blijf ( zelfs nu na 130.000km ) nog regelmatig draaien aan de knoppen. Te warm te koud etc. In elk geval voor de volgende keer weer een climatronic.

Voor de rest is de uitrusting compleet, vooral de stuurbediening vind ik erg fijn. Ook voor het bedienen van de radio.

Het instellen van de radio, en met name de zenders is even knoeien en minder intuitief als de standaard radio's die ik gewend was. Maar het is gelukt.

De eerste 10.000km heb ik erg moeten wennen aan de versnellingsbak. Ik was van mijn oude Seat Leon een soepele versnellingsbak gewend en misschien is het nieuwigheid, ik vind de versnellingsbak in de Ibiza erg stroef schakelen.

Dat lijkt overigens het inlopen te zijn geweest OF ik ben er aan gewend. Intussen kan ik lezen en schrijven met de koppeling en versnellingsbak.

2e keer groot onderhoud

  • 62.000 km

Na ruim 60.000km de tweede grote onderhoudsbeurt aan de auto. Tot op dit moment geen enkel probleem met de auto gehad afgezien van de "lamp" storing en een kleine storing in de boordcomputer. Beide zijn opgelost met software updates.

Ik houd met het programma "Fuellog" op mijn telefoon het verbruik nauwkeurig bij en ondanks defensief rijden valt het verbruik me tegen. Gemiddeld tussen de 1:20 en 1:22. Ik rijd veel (260 kilometer per dag ) waarvan een hoop snelweg.

De auto zit prima. Ondanks het feit dat ik ruim 1 meter 90 ben zit ik prima in de auto.

90 kilometerbeurt + banden

  • 90.100 km

Eerste "dure" onderhoudsbeurt. Bijna 1000 euro.

Beide voorbanden en het rechterachterwiel zijn versleten en moeten worden vervangen, linksachter is nog wel goed met ruim 3mm profiel. De dealer kan geen verklaring geven waarom het slijtagepatroon zo assymetrisch is achter. Voor de zekerheid laat ik wel alle vier de banden vervangen.

De auto doet het prima. De afgelopen 30.000km zijn zonder problemen voorbij gegaan. Het verbruik blijft volgens fuellog gemiddeld steken op 1:21.

Bandenwissel

  • 110.000 km

Bandenwissel naar de winterbanden. Ook de afgelopen 20.000 kilometer geen enkel probleem met de auto gehad.

De auto wil niet starten

  • 118.000 km

Ik wil 's ochtends vroeg richting mijn werk. En waar normaal de auto in 1x start weigert hij nu aan te slaan. De startmotor draait wel rond maar de motor start niet.

De ANWB gebeld. De brandstofpomp krijgt wel spanning en pompt netjes diesel richting de motor. In de boordcomputer zijn geen storingen te vinden.

De motor slaat op een gegeven moment wel aan maar loopt heel erg slecht. Bij gasgeven lijkt de motor op te pakken en het weer te doen maar bij het loslaten van het gas slaat de motor meteen weer uit en het display geeft aan "SWITCH OFF".

De auto is op een auto-ambulance afgevoerd naar de dealer.

De diagnose na twee dagen onderzoek: Een dieselinjector heeft het begeven en moet worden vervangen inclusief een druksensor. Ook een kabelboom die langs de versnellingsbak loopt is nagenoeg doorgesleten en ook die moet worden vervangen.

Mijn dealer vraagt coulance aan bij SEAT maar krijgt helaas nul op het rekest. Van de dealer krijg ik 500 euro coulance gelukkig. totale reparatiekosten ongeveer 1300 euro na coulance.

Groot onderhoud

  • 119.000 km

Grote reguliere 120.000km beurt + airco service omdat het muf ruikt in de auto. Totale kosten 531 euro.

Sinds de reparatie van vorige week start de auto 's ochtends slechter.

Waterpomp lek

  • 125.500 km

Bij het bijvullen op 07-02 valt me op dat de tank van de koelvloeistof bijna leeg is. Deze bijgevuld tot aan het maximum niveau wat wordt aangegeven op de tank.

14-02, na 1100km gereden te hebben, controleer ik voor de zekerheid nog een keer het koelvloeistof niveau en deze is weer bijna leeg. Meteen weer bijgevuld en de dealer gebeld.

Op maandag de auto naar de dealer gebracht en een leenauto meegekregen. Dinsdag krijg ik het oordeel te horen. Er is een lek geconstateerd bij de waterpomp en de waterpomp moet vervangen worden. Het advies van de dealer is om ook meteen de distributieriem en bijbehorende spanrollen te vervangen.

Helaas geen coulance van de dealer en ook SEAT zelf geeft niet thuis. Totale kosten van deze reparatie: 1100 euro.

Er brand een lampje!

  • 126.000 km

Op de terugweg 's middags richting huis gaat het lampje van het uitlaatgassysteem branden. Meteen de auto aan de kant gezet en de ANWB gebeld.

Deze leest de computer uit en komt tot de conclusie dat er wat mis is met de EGR klep of EGR koeler. In overleg met de dealer en de man van de ANWB mag ik gewoon verder rijden met de auto. Ik met voor die vrijdag meteen een afspraak gemaakt met de dealer om dit probleem op te lossen.

Koppeling kapot?

  • 127.000 km

Ik sta 's middags stil voor een verkeerslicht vlakbij huis. De motor is uit ivm start/stop systeem.

Het licht springt op groen en ik wil de auto in de eerste versnelling zetten. Dit lukt nauwelijks.

Ook het schakelen van 2 naar 3 en van 4 naar 5 gaat heel erg moeilijk. Na die paar kilometer thuis aangekomen te zijn krijg ik de versnellingsbak nauwelijks in zijn achteruit.

Vrijdag voorzichtig naar de dealer gereden. En dinsdag erop de conclusie. De EGR koeler is kapot en moet worden vervangen. Ook is de koppeling kapot gegaan. Er zijn kleine metaalsplinters afgebroken en die blokkeren de koppeling.

De koppeling, drukgroep, druklager en de EGR koeler moeten worden vervangen Totale kosten van deze reparatie bijna 2100 euro.

Mijn dealer probeert wederom coulance via SEAT geregeld te krijgen maar ook deze keer is het antwoord negatief. Van mijn dealer krijg ik wel 50% coulance op de hele reparatie waardoor ik "slechts" 1100 euro hoef te betalen.

SEAT vind dat de kilometerstand te hoog is en dat ze daarom geen coulance meer hoeven verlenen.

Bandenwissel

  • 130.000 km

De zomerbanden er weer onder. Ziet er meteen weer een stuk beter uit.

Het rijd ook een stuk stiller op de zomerbanden en sinds de laatste tankbeurt ( 16-04 ) is mijn verbruik 21.42km op 1 liter diesel.

Ik moet wel eerlijk zijn dat ik het vertrouwen in de auto een beetje kwijt ben sinds de laatste reparatie en ik vrees dat elk moment weer wat duurs kapot kan gaan aan de auto.

Iets ernstigs mis?

  • 139.000 km

De afgelopen weken geen gekke dingen gehad. Alleen houd voor mijn gevoel de auto regelmatig in of het vermogen lijkt ineens weg te vallen.

Mijn vinger krijg ik er niet echt achter wat dat is.

Vanochtend een proefrit gemaakt in een andere auto met vergelijkbare motor; 1.1CRDi. Maar wat een verschil hoe soepel die 1.1 zijn werk doet ten opzichte van de Ibiza.

Binnenkort toch maar weer naar de dealer. Het verschil in vermogen en koppel tussen mijn auto en de auto waar ik proef in heb gereden is erg groot!

Kwalitateit valt vies tegen

  • 144.000 km

En het volgende probleem doet zich voor. De bestuurdersdeur wil aan de binnenkant niet meer open. Het deurmechanisme doet het niet goed meer aan de binnenkant en er zit speling op de greep zelf.

Ik moet nu mijn raam open doen, van de buitenkant de deur openmaken en dan het raam weer dicht doen.

Ik heb WEER een afspraak gemaakt.

Dure reparatie

  • 144.000 km

Mijn deurmechanisme is net vervangen. Het bleek dat een palletje van het mechanisme lam was geworden waardoor er overmatig speling op het deurmechanisme zat en de deur dus slecht open ging vanaf de binnenkant.

Reparatiekosten: 125,- waarvan het grootste deel arbeidsloon.

De service van de dealer is verder prima maar waarom gaat bij deze auto alles zo snel kapot terwijl ik dit niet had bij mijn voorgaande auto's.

Auto niet goed gerepareerd!

  • 144.500 km

Het blijkt dat mijn auto niet goed is gerepareerd bij de dealer. Vanochtend richting mijn werk had ik last van ontzettend veel windruis. Het openen en sluiten van de ramen was helaas geen oplossing.

Aangekomen op mijn werk in de parkeergarage constateerde ik een kier van ruim 5mm aan de bestuurderskant.

Bij de reparatie van mijn deurgreep is blijkbaar wat mis gegaan waardoor mijn raam niet meer volledig dicht wil.

Op dit moment staat mijn auto bij een andere dealer omdat er vandaag ontzettend veel regen wordt verwacht en ik geen waterballet in mijn auto wil.

Wederom terug naar de garage

  • 146.000 km

Ik moest voor de 3e keer terug naar de dealer. Bij de tweede reparatie aan mijn bestuurdersdeur is de bediening van de buitenspiegels kapot gegaan.

Bij het dichtdoen van de deur viel het plastic met de knop erin zo de auto in. Oorzaak? Plastic palletjes die afgebroken waren. Dat is gratis bij de dealer vervangen maar kostte me wel weer 2 uur die ik niet kon werken.

Ik houd nu sinds twee weken nauwgezet bij wanneer de turbodruk weg lijkt te vallen en de auto een blok beton op de weg wordt. In die periode is het 4 keer overkomen dat bij het wegtrekken bij een stoplicht de turbo niet mee deed. Zelfs bij 3000 toeren en meer was het puur een SDI.

Het gekke is dat bij het doorschakelen naar de 2e of 3e versnelling de turbo er wel weer volledig in komt en al het vermogen weer beschikbaar is. Er zijn in de ECU geen storingen te vinden hierover.

Over 2500km moet de auto weer voor een grote onderhoudsbeurt en ik houd mijn hart vast, ik heb een aardige waslijst aan problemen.

1. Stationair loopt de motor vreemd, je voelt de auto schudden.

2. Bij 50 in 4e versnelling of 80 in z'n 5 klinkt de motor heel raar, bij versnellen verdwijnt dit geluid en bij gas eraf ook. Het klinkt alsof er iets behoorlijk mee trilt.

Dit laatste heb ik sinds een maand ongeveer. En sinds die periode worden mijn zoontje en mijn vrouw beide wagenziek in de auto.

3. Autoradio ontvangst is sinds twee weken erg slecht op zeker 3 zenders.

4. Wielen achter maken meer herrie dan normaal. Het klinkt als wiellagers die beginnen op te spelen.

5. Inhouden van vermogen zoals eerder beschreven

Remmen zitten vast

  • 148.500 km

En het onheil gaat door. Ik heb donderdagavond mijn auto voor de deur geparkeerd en heb het hele weekend hem niet nodig gehad. Ik wilde wegrijden met de auto maar er was geen beweging in te krijgen.

De ANWB erbij gehaald en het bleek dat de handrem vast zat. Met een behoorlijke hoeveelheid geweld is die weer los gekregen.

Ik weet niet wat het is met deze auto maar ik heb er constant dingen mee die ik nog nooit eerder bij mijn voorgaande auto's heb gehad.

Auto weer afgevoerd op auto-ambulance

  • 150.000 km

Vandaag is mijn auto weer afgevoerd op een auto-ambulance naar een dealer in de buurt na een grote motorstoring.

De verklaring voor het sporadisch inhouden is ook gevonden.

Een wisseldruksensor is kapot gegaan. Hierdoor hield de motor hopeloos in. Het vermogen was zo laag dat zelfs 80 in z'n 4 heuveltje op ervoor zorgde dat ik moest terug schakelen.

Auto is intussen weer gerepareerd, 164 euro verder. De auto reageert nu wel weer met vermogen maar voelt wel anders aan.

Ik ben helemaal klaar met deze auto, onbetrouwbaar stuk blik.

APK afgkeurd

  • 152.000 km

Wederom een update van mijn kant. Vanochtend moest de auto voor het eerst APK worden gekeurd. Het resultaat laat zich al raden: AFGEKEURD.

De band rechtsvoor heeft minder dan 1.8mm profiel en de indicatoren zijn zichtbaar. Het gekke is dat diezelfde band 3 weken terug tijdens de grote onderhoudsbeurt nog meer dan 4mm had.

Ander gek feit is dat de linkervoorband nog voldoende profiel heeft.

Ook geeft het motormanagement wederom een storing op de verschildruksensor waardoor het roetfilter niet wil regenereren. Ook dat is gek want die sensor is twee weken terug vervangen.

Het motormanagement is gereset, hopende dat dit een oude storing is en niet is gereset door de SEAT garage.

Nu wachten op een nieuwe band.

Winterbanden en koplamp kapot

  • 163.000 km

De auto staat intussen weer twee weken op de winterbanden. Sinds de APK geen noemenswaardige problemen meer gehad gelukkig.

Wel in de tussentijd nog een kapotte koplamp gehad aan de bestuurderskant. Dat was nog een heel karwei om die te vervangen. De accu moest eruit en de koplamp moest los om het kapje waarachter de lampen zitten los te kunnen maken.

Ik ben blij dat ik daar zelf niet aan begonnen ben.

Het is nu zo'n beetje een jaar geleden dat de problemen begonnen. In dat jaar nog nooit zo vaak bij de garage gestaan helaas.

Ik moet nog 5 of 6 weken wachten. De Kia dealer belde dat mijn Kia Rio op de boot staat en in januari 2014 wordt verwacht. Dan kan ik voorlopig een punt zetten achter mijn VAG Skoda/Seat periode.

4,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.