Seat Ibiza 2.0i 16V GTi Cupra-2 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 2.0i 16V GTi Cupra-2 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Seat ibiza 2.0i GTi Cupra-2
- 125.000 km
Na mijn afstuderen aan het werk gegaan en het begon te kriebelen. Ik ben een ontzettende autoliefhebber en na een tijdje sparen voorzichtig eens gaan kijken wat ik wilde hebben.
Een aantal auto's hebben mijn selectie overleefd; ibiza cupra, 306 xsi of een ford focus.
In eerste instantie was ik gaan zoeken naar een mooie 306 xsi maar per toeval kwam stuitte ik op een prachtige en originele ibiza cupra-2. Na lang wikken en wegen toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en naar de verkoper gegaan voor een proefrit.
Gelijk verkocht! Wat een super auto. Omdat de auto helemaal origineel is, dus zonder al die "halfordsrommel" ziet de auto er nog leuk uit ook.
De proefrit beviel goed en er waren geen gekke dingen mis met deze auto.
Rijervaringen
De auto rijdt werkelijk fantastisch. De motor is voldoende krachtig en voor niet te lange afstanden is dit een prima auto. Binnendoor wegen zijn altijd een feestje.
Wanneer je langere afstanden moet afleggen zou ik een andere auto kiezen aangezien het wel een beetje een nerveuze auto is.
Het onderstel is redelijk stug waardoor je elk hobbeltje voelt. Hier moet je van houden.
De stoelen zijn ook niet gemaakt voor lange afstanden. Het zitvlak is redelijk kort en met mijn 1.90meter moet ik, wanneer ik echt lange afstanden maak, zo af en toe even stoppen om mijn benen en rug te strekken.
Motor
Werkelijk fantastisch! Toen ik de auto van de dealer haalde en een flink stuk naar huis kon rijden merkte ik dat de auto toch wel erg rap is. Ik schrok er zelfs even van toen ik even vlug iemand wilde inhalen. Voor mijn werk rij ik dagelijks in een ford ka dus dat kon misschien ook niet anders....
De motor is onder de 4000 toeren redelijk tam. Maar daarboven komt het koppel vrij en wordt je gelanceerd. Vrienden van mij dachten zelfs dat er een turbo in zat.
In Duitsland al eens de 210 aangestipt en er was zeker meer mogelijk maar het was te druk.
Na een aantal maanden kon ik het niet laten en hoorde dat er in de buurt een goede tuner zat. Afspraak gemaakt om de mogelijkheden te bespreken.
Na het tunen loopt de auto duidelijk rustiger en trekt door het gehele toerenbereik aanmerkelijk rapper. Onder de 4000 toeren is nu meer koppel aanwezig waardoor de auto wat schakelluier is te rijden. Daarboven trekt de auto echt als een gek. Ik ben erg zuinig op mijn auto dus stoplichtsprintjes doe ik praktisch nooit aan mee. Uiteraard is het af en toe leuk om eens een nieuwe “leasebak”, of een gepimpte sjonnie weg te rijden.
Op de snelweg even terug naar zijn 3 om een auto in te halen gaat super. tdi'tjes etc kunnen het dan echt niet bijhouden. Altijd leuk als ze je dan later inhalen en toch even kijken wat voor auto het nu is. Je ziet er aan de buitenkant niet aan af dat er zo veel vermogen in dat apparaat zit. Volgens de tuner zit ik nu rond de 170pk. Binnenkort gaat de auto op een rollerbank.
De tuner is een echt VW gti (type 1 en 2) liefhebber. Nadat hij een rondje had gereden was hij zelfs zo enthousiast dat wanneer ik de auto verkoop eerst hem moet bellen. Misschien dat hij hem dan wil overnemen.
Kosten
De auto slurpt benzine( bp ultimate 98 want dat loopt de motor beter) 1 op 7a8 binnendoor en 1 op 12 op de snelweg maar dan moet je geen gekke dingen doen.
Maar ik zeg altijd dat je daar niet over moet zeuren want dat weet je als je zo’n auto koopt.
De onderhoudskosten liggen ook wat hoger dan bij de gewone ibiza’s. De onderdelen zijn gewoonweg duurder.
Na de aanschaf gelijk naar de garage gereden en laten nakijken. Nieuwe distributieriem, remschijven voor, blokjes rondom en vloeistoffen ververst.
Het is altijd starten lopen.
Ik let altijd erg goed op de olietemperatuur. Wanneer de olie boven de 80 graden is trek ik pas door boven de 3000 toeren. Eerder niet want dan trap je elke auto kapot.
Samenvattend
Een heerlijke auto maar voor comfortabele lange afstanden toch echt verder zoeken. Ik rij de auto zeker nog vele plezierige kilometers door!
Wanneer het exterieur van de auto nog helemaal origineel is kan je menig weggebruiker verbazen door ze weg te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.