Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk Signo (2002)

autoreview

Seat Ibiza
Seat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat Ibiza - interieurSeat Ibiza - interieur

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 130pk Signo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nog nooit zoveel lol beleefd aan een auto, als aan deze Ibiza! Ik heb hem nu bijna 4,5 jaar (was een van de eerste met een 1.9 tdi 130 pk in Nederland) en na zo’n 175.000 km stap ik nog dagelijks met een grijns van oor tot oor in en ook weer uit.

Door het gigantische koppel van 310 Nm ben je niet alleen lekker snel, maar wat ik veel belangrijker vind is dat je heerlijk schakellui kunt rijden: het maakt niet uit in welke versnelling de pook staat, je hoeft bij wijze van spreken maar naar het gaspedaal te kijken en hup, daar gaat ’ie weer. Geweldig! Is bovendien ook heel veilig bij inhalen, met name op provinciale wegen. Wat wel eens vervelend kan zijn, is dat andere automobilisten niet in de gaten hebben dat zo’n klein Ibizaatje zo ontzettend rap bij je kan zijn. Het komt geregeld voor dat ik hard op de rem moet trappen omdat een of andere slaapkop niet heeft zitten opletten en z’n auto er op het laatste moment voor gooit. Van de andere kant: het kan ook wel eens leuk zijn om auto’s die veel groter en sneller zijn dan mijn Ibiza irritant op de hielen te zitten...

De Signo-uitvoering is heerlijk compleet, alles wat je wenst zit erop: automatische airco (vlug warm in de winter, snel koel in de zomer), cruise control, electrische ramen rondom (5-deurs), spiegels electrisch verstelbaar en verwarmd (ideaal in de winter en bij regenweer). Overigens wordt deze combinatie - 1.9 tdi 130 pk motor in Signo-uitvoering - helaas niet meer gemaakt. Want aan niets zie je dat met een topversie van de Ibiza (ik geloof dat toendertijd alleen de Cupra duurder was) te maken hebt, op de drie kleine, magische letters achterop: TDI (laatste 2 rood).
Als opties heb ik overigens nog een Seat radio met cd-wisselaar en 8 speakers (prima geluid) en een trekhaak laten monteren.

Het onderstel van de Signo-uitvoering is sportief genoeg om in hoog tempo bochten te kunnen nemen; daar heb je zeker geen Sport voor nodig. Bovendien is het Signo onderstel wel zo comfortabel als je dagelijks vele kilometers maakt. De verstelbaarheid van bestuurdersstoel en stuur zijn prima, ook voor langere mensen (ik ben zelf 1.90 m). Je kunt altijd wel een ideale positie vinden.

Wat mij een beetje tegenvalt is de ruimte achterin (als ik rijd, kan er echt niemand meer achter mij zitten. De bestuurdersstoel staat dan bijna tegen de achterbank aan), en de ruimte van de kofferbak. Zelfs als je maar met z’n tweetjes bent, moet de achterbank gedeeltelijk plat om alle vakantiebagage mee te kunnen nemen. Daarnaast is de tankinhoud van 45 liter aan de kleine kant; na zo’n 800 km zul je toch echt een tankstation moeten opzoeken. Het verbruik daarentegen kan heerlijk zuinig zijn; als ik me netjes aan de snelheid houd lukt ’t me vrij gemakkelijk om circa 4,5 l/100 km te rijden. Maar deze tdi-motor is zo uitdagend dat dat niet altijd lukt...

Verder nog een pluim voor mijn dealer Auto Van Wanrooij in Venlo: zij houden mijn Ibiza in topconditie en alle storingen zijn tot nu toe naar alle tevredenheid opgelost.

PROBLEMEN

Moet met enige regelmaat terug naar de garage om lampjes (koplampen) te laten vervangen. Schijnt een bekend Seat-euvel te zijn. Bovendien is de motorruimte zo goed gevuld door de 1.9 tdi dat het vervangen van een lampje zelfs voor een geoefende monteur een lastig karweitje blijft.

De optioneel geplaatste cd-wisselaar blijft storen zodra de ruitenwissers ingeschakeld worden, zelfs na diverse aanpassingen door de dealer. Verder is de schakelaar van de cruise control na een storing vervangen.

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de standaard lm-velgen lastig te reinigen zijn en heel gevoelig blijken te zijn voor remslijpsel: de zijkanten van de spaken zijn al op diverse plaatsen bruin/zwart uitgeslagen en niet meer schoon te krijgen (terwijl ik de velgen toch zeer regelmatig schoonmaak). Bovendien is deze lakkleur (polarblauw) erg krasgevoelig.

Met de TDI-motor zijn tot nu toe geen problemen geweest: die blijft maar doorgaan. Is alleen een beetje ’humeurig’ als ie na een nachtje vriezen ’s morgens gewekt wordt.

Update 8 juni 2005:
Na het starten blijven de controlelampjes van ABS en Tractioncontrol branden en er klinkt een luide, doordringende piep. Voor de zekerheid toch maar even langs de garage. Wat blijkt: het ABS-regelsysteem heeft de geest gegeven. Kosten: ruim 500 euro, excl btw en excl montage! Overigens heb ik nog het geluk dat mijn auto een leaseauto is en dat de kosten dus voor rekening van de leasemaatschappij komen. Uit navraag bij de importeur door mijn dealer blijkt dit euvel bij de allereerste series van de Ibiza ’wel eens voor te kunnen komen’. Latere versies schijnen er geen last meer van te hebben. ’t is maar dat je het weet.

Verder geen problemen. De km-teller staat nu op bijna 90.000, dus een grote beurt staat voor de deur. Het lijkt erop dat mijn Ibiza nog steeds zuiniger wordt (of ligt het aan mijn rijstijl?) Het gemiddeld verbruik staat sinds kort op 5.0 l/100km.

Update 26 juli 2005:
Onlangs heeft de Ibiza een grote beurt gehad (90.000 km). Behalve 2 nieuwe voorbanden en het vervangen van de distributieriem geen rare dingen. Op naar de 100.000 !!
Lijkt me geen probleem, aangezien ik vanaf september voor een half jaar dagelijks voor mijn werk vanuit Midden-Limburg naar Breda mag rijden. Voordeel is dat het einde van het lease-contract dan heel rap in zicht komt (150.000 km), zeker nu de nieuwe Seat Leon binnenkort geintroduceerd gaat worden. Ik heb mijn keuze (Leon 2.0 tdi, Stylance) al gemaakt, nu de leasemaatschappij/werkgever nog zover krijgen.

Update 14 juli 2006:
Heb onlangs van de leasemaatschappij te horen gekregen dat ik nog een jaartje langer (tot circa 180.000) mag doorrijden met mijn Ibiza. Enerzijds natuurlijk jammer dat ik geen nieuwe auto mag uitzoeken (is altijd leuk), anderzijds heb ik er eigenlijk absoluut geen problemen mee!. De Ibiza rijdt nog steeds ontzettend lekker en zelfs na bijna 4 jaar stap ik nog steeds dagelijks met een glimlach in en ook weer uit. Met deze TDI-motor blijf je echt lachen! Wat een power, wat een kracht. De nadelen daarvan heb ik onlangs (bij 135.000 km-beurt) echter ook mogen ervaren. De auto heeft toen bijna 3 dagen bij de garage gestaan omdat de stabilisatorstang en de koppelstang vervangen moesten worden. Er rammelde al een tijdje ’iets’ aan de onderkant van de auto en bij de onderhoudsbeurt bleek dat door het enorme koppel van de TDI-motor beide onderdelen dagelijks zulke klappen voor hun kiezen krijgen, dat e.e.a. min of meer ’losgerammeld’ was. Wat dit grapje gekost heeft weet ik niet (lease-auto), maar als je zo’n auto particulier wilt kopen wel iets om serieus rekening mee te houden.....

Inmiddels staat de teller op bijna 144.000 km en de auto rijdt steeds zuiniger! Ongelofelijk, maar waar. Het gemiddelde totaalverbruik bedraagt volgens de boordcomputer nu zo’n 4,7 l / 100 km (ruim 1 op 21 !!!) Hier zitten wel heel veel autowegkilometers tussen, alhoewel de airco ook bijna altijd op volle toeren draait. Verder eigenlijk geen noemenswaardige problemen, op het nog steeds regelmatig moeten vervangen van de lampjes in de koplampen na. De voorkant van mijn Ibiza vertoont helaas wel steeds meer sporen van het veelvuldige snelweggebruik: steenslag. De voorruit vertoont ook de nodige putjes en sterretjes en is al eens een keer vervangen. Maar ja, dat hoort er bij.

Update 28 juli 2006:
Na het starten vanmorgen even lekker de raampjes open. Het raam links zakt zoals gewoonlijk zachtjes omlaag na een druk op knop van de electrische raambediening. Van rechts echter hoor ik eerst een schrapend geluid, waarna het hele raam in een keer met een knal naar beneden valt, in het portier. Vervolgens is het met geen mogelijkheid meer omhoog te krijgen. Dan maar weer even langs de garage. Daar blijkt dat het raammechanisme de geest heeft gegeven. Een nieuw onderdeel hebben ze gelukkig op voorraad, maar mijn auto ben ik weer een dag kwijt. Van de receptionist krijg ik te horen dat dit probleem wel vaker voorkomt bij de eerste series Ibiza’s, Cordoba’s en Leon’s. Zucht... Zo langzamerhand komen er toch wat scheurtjes in het oorspronkelijk grenzeloze vertrouwen in de betrouwbaarheid van Seat, want de laatste tijd mankeert er steeds meer aan mijn Ibiza (zie eerdere updates). Motor-technisch daarentegen is het nog steeds starten en rijden, dus daarover hoor je mij niet klagen. Over ruim 3 weken volgt de 150.000 km beurt en daarna een vakantie naar Karinthie, Oostenrijk; ben benieuwd wat me dan nog meer te wachten staat... Wordt dus vervolgd.

Update 16-2-2007:
Dit zal wel de laatste update worden, aangezien de Ibiza inmiddels bijna 175.000 km op de teller heeft staan en het leasecontract bij 180.000 eindigt. De auto rijdt nog steeds prima, enige euvel dat de laatste tijd steeds terugkomt is een krakend geluid vanaf de onderzijde. Auto is daarvoor al een paar keer bij de dealer geweest en er zijn wat rubbers (ik geloof van de aandrijfstang...) vervangen, maar blijkbaar is het probleem daarmee nog niet opgelost, want het gekraak is gebleven. Aangezien ik de auto op dit moment bijna niet kan missen en de dealer mij verzekerd heeft dat het verder geen gevaar/probleem oplevert, rij ik er maar mee door, al gaat het geluid op den duur wel behoorlijk irriteren.....

Conclusie na bijna 4,5 jaar en 180.000 km Ibiza 1.9 TDI : leuke, sportieve auto om te zien en om in te rijden. De 130 pk TDI is een beul van een motor die de auto fantastische prestaties geeft en daarbij ook nog eens zuinig is. Het is echter geen stoplicht-sprinter, want bij vol gas in de eerste versnelling slaan de voorwielen - ondanks traction-control - ook op een droog wegdek gigantisch door. Nee, op de snelweg voelt deze Ibiza zich beter thuis, want door het hoge koppel kun je versnelling lekker in z’n 6 laten staan. Bochten en afritten neemt ’ ie ook met veel plezier. Nadeel van zo’n krachtige TDI is dat veel bewegende onderdelen van de auto het zwaar te verduren krijgen (zie ook eerdere updates), bij particuliere aanschaf toch echt iets om rekening mee te houden. Een ander nadeel is het gebrek aan ruimte binnenin: zolang je alleen of met z’t tweeen bent is het goed te doen, maar neem je regelmatig meer passagiers mee dan heb je toch een probleem. Voldoende beenruimte achterin is er namelijk niet en de kofferruimte is ook snel gevuld (tijdens zomervakanties moest regelmatig de achterbank plat om alle koffers kwijt te kunnen...). Maar al met al heb ik de afgelopen 4,5 jaar met ontzettend veel plezier in mijn Ibiza gereden en het zal toch wel even pijn doen als ik straks de sleutels weer moet inleveren.........

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.