Seat Ibiza 1.6 16V Sportstyle (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.6 16V Sportstyle |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In de zomer van 2007 mocht ik een nieuwe lease auto uitzoeken. Was m’n vorige lease auto beu (zie eerdere review Renault Megane) en ben snel op zoek gegaan.
Na eerdere positieve ervaringen met Seat (nwe Leon) weer op zoek gegaan naar een auto die binnen budget past. Daarbij kwam ik voor de keuze: opnieuw een (kale) Leon of een behoorlijk opgetuigde Ibiza.
De laatste is het geworden; en dan wel de Sportstyle in benzine uitvoering. De redenen zijn:
- Veel waar voor je geld;
- Model ziet er nog goed uit;
- Had dan nog wat ruimte in budget voor extra’s;
Standaard wordt de Sportstyle o.a. met de volgende extra’s uitgerust:
- Climate Control;
- Sportonderstel;
- 16’LM velgen (oude FR velgen);
- FR Grille;
- Elektrische verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels;
- Regensensor;
- Speciale bekleding (zwart met rode stiksels);
- Mistlampen;
- Witte wijzerplaten;
- Cruise control en boordcomputer.
Daarnaast heb ik de volgende opties genomen:
- Elektrisch bedienbaar schuif-kanteldak;
- Middenarmsteun;
- Winterpakket (elektr. verw. voorstoelen, aut. dimmende binnenspiegel, verwarmbare koplampsproeiers);
- Seat MP3 geluidssysteem met stuurwielbediening;
- 5 deurs uitvoering;
- Metallic lak (zwart);
- Zonnegordijn achterruit;
- Winterbanden.
Al met al een behoorlijk aangeklede auto voor iets meer dan € 20.000 (!).
Comfort:
Zoals begrijpelijk rijdt en stuurt de Ibiza behoorlijk strak. Oneffenheden worden wel vrij goed doorgegeven maar zolang de wegen goed zijn valt het mee. Heb de auto vanaf begin augustus en ben er al drie keer mee naar Oostenrijk gereden. Stapte na 8 uur rijden behoorlijk fit uit. De auto geeft overigens geen krimp op zo’n rit.
Ik rijd er geregeld 160+ km/h mee en op de hogere snelheden voelt ie gewoon goed aan. Topsnelheid is iets meer dan 200 km/h op teller bij 6000 tpm. Ook de remmen (rondom schijf) doen hun werk uitstekend.
Verder is het elektrisch schuif-kanteldak heerlijk in de zomer. Het staat ook wel mooi vind ik. In de winter is het gebruik van de stoelverwarming super! Dat ding staat gewoon altijd aan.
Interieur:
De gebruikte materialen vind ik voor een model van die leeftijd (2003) best goed. Het heeft niet dat goedkope plastic zoals de nieuwe Leon heeft. Wel is er maar weinig ruimte voor spullen op te bergen. Achterin is het echt behelpen, niet gek natuurlijk aangezien de auto maar klein is. De kofferruimte houdt ook niet over maar aangezien we altijd met max. twee personen in de auto zitten valt het wel mee.
Exterieur:
Ik vind dat de auto best goed ’smoelt’. Dit komt zeker door de FR grille en de 16 inch LM velgen. Ook de ingebouwde koplampsproeiers maken ’m wat stoerder. Ik heb wel spijt dat er geen ander uitlaatstuk is ondergekomen. Heb nu nog een beetje een zielige sprietje als uitlaat. Wordt aan gewerkt! In het zwart oogt ie ook lekker compact.
Motor / prestaties:
Nadeel van de auto is de kleine brandstoftank; iedere 450 km kan ie weer vol. Wat wel vreemd is, is dat ik geregeld ruim 50 liter kan tanken terwijl de tank een inhoud heeft van 45 liter. Dit geeft gelijk het verbruik aan: 1 op 12 in de meeste gevallen. Dit heeft denk ik ook te maken met m’n rijstijl ;-)
De motor doet z’n werk eigenlijk best goed voor een 1.6. Had verwacht dat ie wat slomer zou zijn. Liever had ik een diesel gehad maar die was € 3.000 duurder in aanschaf en dus ook duurder in de bijtelling.
Moet binnenkort voor een grote beurt weg en zal dan eens informeren naar het olieverbuik.
Problemen:
Ik had in eerdere reviews vaak gelezen dat er wat rammeltjes zitten in het interieur. Hier heb ik tot op heden nog geen last van gehad. Auto voelt van binnen degelijk aan. Wat wel klopt is de gevoeligheid van de verlichting. Blijkbaar is dit echt een zwak punt van VAG. Na ruim 20.000 km bezweek de eerste koplamp.
Een ander euvel is het blijven steken van de koplampreiniger. Deze komt uit de bumper omhoog maar blijft aan één kant altijd steken. Heb dit aangegeven bij de dealer. Deze zou het voorleggen bij de importeur.
Verder geen problemen, ben buitengewoon tevreden. Waarschijnlijk kan ik komende zomer weer gaan shoppen voor een iets grotere auto. Keuze zal dan denk ik vallen voor de Leon 1.4 TSI, is toch iets meer auto.
Ik zal binnenkort wat foto’s toevoegen.
Update mei 2008:
Auto is inmiddels weer ingeleverd. Ben van werkgever gewisseld en kon de auto niet meenemen.
Algehele indruk na 9 maanden gebruik is nog steeds positief. Veel auto voor het geld. De koplampsroeier is inmiddels gemaakt en behalve regulier onderhoud mankeerde de auto niets.
Heb op 22 april de (nieuwe)winterbanden laten wisselen voor de zomerbanden. Volgens de garage waren de voorbanden rijp voor vervanging. Deze waren in december gemonteerd....
Per 1 mei rijd ik weer in een Ford Focus 1.6 Tdci welke de komende maanden als voorloop auto zal dienen. Zie volgende review.
PROBLEMEN
Voorlamp kapot.
Koplampsproeier blijft steken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.